Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова КАС ВП від 28.03.2025 року у справі №420/4712/24 Постанова КАС ВП від 28.03.2025 року у справі №420...
print
Друк
search Пошук

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

касаційний адміністративний суд верховного суду ( КАС ВП )

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 березня 2025 року

м. Київ

справа №420/4712/24

адміністративне провадження № К/990/31983/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Кравчука В.М. та Стародуба О.П., розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Управління Служби безпеки України в Одеській області

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії

за касаційною скаргою Управління Служби безпеки України в Одеській області

на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2024 року (ухвалене суддею-доповідачем Гомельчуком С.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2024 року (прийняту у складі колегії: судді-доповідача Семенюка Г.В., суддів Домусчі С.Д., Шляхтицького О.І.),

У С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

1. У лютому 2024 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до адміністративного суду з позовом до Управління Служби безпеки України в Одеській області (далі - Управління, скаржник, відповідач), в якому просив:

визнати протиправною бездіяльність житлової комісії Управління щодо не розгляду заяви та не повідомлення ОСОБА_1 про настання його черги на отримання жилого приміщення, про його право на отримання грошової компенсації, її орієнтовний розмір та перелік документів, необхідних для її отримання;

зобов`язати житлову комісію Управління розглянути заяву ОСОБА_1 від 08 грудня 2023 року та прийняти рішення щодо виплати грошової компенсації за належне йому для отримання жиле приміщення;

зобов`язати житлову комісію Управління здійснити розрахунок виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення з урахуванням граничної вартості будівництва 1 кв.м. загальної площі житла в регіоні, щодо ОСОБА_1 , розглянути на її засіданні, затвердити начальником Управління та направити на затвердження Голові СБУ;

зобов`язати житлову комісію підготувати Список виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у Управління, щодо ОСОБА_1 та направити на затвердження Голові СБУ.

2. Позовні вимоги мотивовано тим, що ОСОБА_1 має право на отримання компенсації у відповідності до пункту 2 Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року №728 (далі - Порядок № 728), дія якого поширюється на: військовослужбовців, які мають вислугу на військовій службі 20 і більше років, та членів їх сімей; осіб, звільнених з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я та у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів у разі неможливості використання на військовій службі, та членів їх сімей; сім`ї військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби; сім`ї померлих осіб, звільнених з військової служби в запас або відставку за віком, станом здоров`я та у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів. Таким чином, врахувавши, що вислуга років позивача становить 26 років 2 місяців і 29 днів, останній вважає відмову Управління у виплаті грошової компенсації за належне йому для отримання жиле приміщення протиправною.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2024 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2024 року, позов задоволено частково.

4. Визнано протиправною бездіяльність житлової комісії Управління Служби безпеки України в Одеській області щодо нерозгляду заяви та неповідомлення ОСОБА_1 про настання його черги на отримання жилого приміщення, про його право на отримання грошової компенсації, її орієнтовний розмір та перелік документів, необхідних для її отримання.

Зобов`язано житлову комісію Управління Служби безпеки України в Одеській області розглянути заяву ОСОБА_1 від 08 грудня 2023 року та прийняти мотивоване рішення відповідно до Порядку №728, з урахуванням висновків суду.

5. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що Порядок №728 містить виключний перелік підстав для відмови у наданні військовослужбовцю та членам його сім`ї компенсації за належне до отримання жиле приміщення: зняття особи з обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, або виключення із списків громадян, що мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень. З огляду на це, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що відповідач, надаючи позивачу відповідь листом, діяв не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, Управління Служби безпеки України в Одеській області звернулося з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2024 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2024 року і ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

7. На обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що судами першої і апеляційної інстанцій ухвалено оскаржувані судові рішення з неправильним застосуванням положень статті 43 Житлового кодексу України (далі - ЖК України), пунктів 5, 6, 10, 12 Порядку №728), та без урахування висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 11 листопада 2019 року у справі №712/4259/17, від 25 листопада 2020 року у справі №758/15583/17, від 03 червня 2021 року у справі №522/6826/19, від 04 вересня 2023 року у справі №826/7798/18.

8. Відповідач вважає, що суди першої і апеляційної інстанцій дійшли необґрунтованого висновку, що прийнято немотивоване рішення, а належний захист позивача можливо здійснити лише шляхом зобов`язання житлової комісії Управління Служби безпеки України в Одеській області розглянути заяву ОСОБА_1 від 08 грудня 2023 року та прийняти мотивоване рішення відповідно до Порядку №728.

9. Скаржник звертає увагу суду касаційної інстанції, що з огляду на приписи пунктів 6, 12 Порядку №728 житлова комісія Управління позбавлена можливості ухвалити рішення про відмову у задоволені вказаної заяви з інших підстав, оскільки єдиною підставою для відмови у наданні військовослужбовцю компенсації є зняття його з обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, або виключення із списків громадян, що мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.

10. Відповідач вважає, що особа, яка у відповідності до чинного законодавства має право на грошову компенсацію за належне їй для отримання жиле приміщення, має таке право виключно в порядку, передбаченому чинним законодавством України, а саме у порядку черговості, тобто після отримання житла або грошової компенсації (при її надходженні) особами, які знаходяться у черзі перед позивачем.

11. Водночас надання грошової компенсації за жиле приміщення позивачу поза чергою без врахування інтересів інших осіб, які перебувають у черзі згідно списку осіб, які мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень і також користуються правом на отримання житла (компенсації за неотримане житло), призведе до порушення житлових прав інших осіб.

12. На обґрунтування своєї позиції відповідач наводить висновок Верховного Суду, викладений, зокрема, у постанові від 04 вересня 2023 року у справі №826/7798/18, де зазначено, що військовослужбовці та особи, на яких розповсюджується дія Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року № 2011-XII (далі - Закон № 2011-XII), забезпечуються житловими приміщеннями для постійного проживання або грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення згідно з чергою, яка визначається часом зарахування на квартирний облік осіб, що потребують поліпшення житлових умов. Передумовою для виникнення обов`язку щодо реалізації права військовослужбовців та членів їх сімей на забезпечення житловим приміщенням є наявність житлової площі за місцем проходження служби та наближення черги за списком осіб на отримання такого житла. Отже, тільки виключно в порядку передбаченому чинним законодавством України, а саме у порядку черговості, тобто після отримання житла або грошової компенсації (при її надходженні) особами, які знаходяться у черзі перед позивачем, позивач має право на отримання житла або грошової компенсації.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

13. Касаційна скарга надійшла до суду 15 серпня 2024 року.

14. Ухвалою Верховного Суду від 04 вересня 2024 року відкрито касаційне провадження у справі № 420/4712/24, витребувано адміністративну справу та запропоновано учасникам справи надати відзив на касаційну скаргу.

15. Ухвалою Верховного Суду від 27 березня 2025 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 28 березня 2025 року.

16. При розгляді цієї справи в касаційному порядку учасниками справи клопотань заявлено не було.

Позиція інших учасників справи

17. 26 листопада 2024 року від позивача надійшли додаткові пояснення, де зазначено про те, що він не погоджується з доводами поданої Управлінням касаційної скарги і вважає її необґрунтованою. Крім того, позивач стверджує, що рішення судів попередніх інстанцій не виконані і жодного рішення житловою комісією Управління не прийнято не дивлячись на те, що 01 жовтня 2024 року відкрито виконавче провадження у цій справі. ОСОБА_1 також зазначає, що Верховний Суд за аналогічних обставин у постановах від 11 серпня 2022 року у справі № 260/764/21 та від 28 листопада 2023 року у справі № 580/11303/21 підтвердив право позивачів на отримання грошової компенсації.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

18. Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що 13 вересня 2013 року майор Служби безпеки України ОСОБА_1 звільнений на пенсію за вислугу 26 років 2 місяців і 29 днів із Управління Служби безпеки України в Одеській області на підставі наказу Голови Служби безпеки України №1060-ОС.

19. У свою чергу, з листа Управління правового забезпечення СБУ від 10 січня 2023 року №16/Б-23/8/25/134-В вбачається, що позивач один перебуває на квартирному обліку в Управлінні з 15 грудня 2005 року у загальній черзі, а з 16 березня 2018 року списку осіб, які користуються правом позачергового одержання житла, де станом на 01 січня 2022 року значився за № 10.

20. 08 грудня 2023 року позивач подав письмову заяву до Житлової комісії Управління, в якій просив розглянути його згоду на отримання грошової компенсації за належне йому жиле приміщення, а також письмово проінформувати його про право на отримання грошової компенсації та її орієнтований розмір.

21. 28 грудня 2023 року листом № 65/23/Б-1216/207 Управлінням повідомлено, що відповідно до статті 43 Житлового Кодексу України та пункту 38 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470 (далі - Правила № 470), громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, жилі приміщення надаються в порядку черговості.

22. Враховуючи те, що позивач на даний час перебуває на квартирному обліку осіб, потребуючих поліпшення житлових умов в Управлінні під № 63, надання житлового приміщення або виплата грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення здійснюватиметься в порядку черговості. Одночасно повідомлено про те, що витрати на грошову компенсацію за належне для отримання жиле приміщення, особам, які перебувають на квартирному обліку в Управлінні, не були передбачені відповідним кошторисом витрат на 2023 рік.

23. Позивач вважає відмову протиправною та за захистом своїх прав звернувся до суду.

Позиція Верховного Суду

24. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначені статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

25. Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

26. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

27. Крім того стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме - бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

28. Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2024 року та постанова П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2024 року відповідають не повністю, а викладені у касаційній скарзі доводи є частково необґрунтованими з огляду на таке.

29. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

30. Відповідно до статті 65 Конституції України захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

31. Закон № 2011-ХІІ відповідно до Конституції України визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.

32. Соціальний захист військовослужбовців - це діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом (стаття 1 Закону № 2011-ХІІ).

33. Згідно із статтею 1-2 Закону № 2011-ХІІ військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами.

У зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.

34. Ніхто не вправі обмежувати військовослужбовців та членів їх сімей у правах і свободах, визначених законодавством України (стаття 2 Закону № 2011-ХІІ).

35. Пунктом 1 статті 12 Закону № 2011-ХІІ визначено, що держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

36. Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла, з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 цієї статті (абзац четвертий пункту 1 статті 12 Закону № 2011-ХІІ).

37. Абзацом першим пункту 9 статті 12 Закону № 2011-ХІІ визначено, що військовослужбовці, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, при звільненні з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я, а також у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості використання на військовій службі залишаються на цьому обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду або за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, а в разі її розформування - у військових комісаріатах і квартирно-експлуатаційних частинах районів та користуються правом позачергового одержання житла.

38. Отже, зазначеним законом держава взяла на себе обов`язок забезпечення військовослужбовців (військовослужбовців запасу) жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення, зокрема, військовослужбовців, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених ЖК України, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

39. Аналогічного висновку дійшла Велика Палата Верховного Суду у постанові від 8 червня 2022 року у справі № 362/643/21 та Верховний Суд у постановах від 07 квітня 2021 року у справі № 810/3772/17, від 20 вересня 2022 року у справі № 380/18848/21, від 01 лютого 2024 року у справі № 240/35627/21, від 17 липня 2024 року у справі № 480/2287/23 та від 11 березня 2025 року у справі № 320/10272/23.

40. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач - майор Служби безпеки України ОСОБА_1 13 вересня 2013 року, звільнений на пенсію за вислугу 26 років 2 місяців і 29 днів із Управління Служби безпеки України в Одеській області на підставі наказу Голови Служби безпеки України №1060-ОС.

41. Згідно листа Управління правового забезпечення СБУ від 10 січня 2023 року №16/Б-23/8/25/134-В судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач перебуває на квартирному обліку в УСБУ в Одеській області з 15 грудня 2005 року у загальній черзі, а з 16 березня 2018 року списку осіб, які користуються правом позачергового одержання житла, де станом на 01 січня 2022 року значився за № 10.

42. Як передбачено частиною першою статті 9 ЖК України громадяни мають право на одержання у безстрокове користування у встановленому порядку жилого приміщення в будинках державного чи громадського житлового фонду, або на одержання за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення для категорій громадян, визначених законом, або в будинках житлово-будівельних кооперативів.

43. Відповідно до положень статей 9 43 ЖК України громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, жилі приміщення надаються в порядку черговості. Черговість надання жилих приміщень визначається за часом взяття на облік.

44. Згідно із статями 48 49 ЖК України жиле приміщення надається громадянам у межах норми жилої площі, але не менше розміру, який визначається Кабінетом Міністрів України і Федерацією професійних спілок України. При цьому враховується жила площа у жилому будинку (квартирі), що перебуває у приватній власності громадян, якщо ними не використані житлові чеки. Понад норму жилої площі окремим категоріям громадян надається додаткова жила площа у вигляді кімнати або в розмірі десяти квадратних метрів.

45. Відповідно статті 12 Закону № 2011-ХІІ Кабінет Міністрів України постановою від 03 серпня 2006 року № 1081 «Про затвердження Порядку забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями» (далі - Порядок № 1081) затвердив Порядок № 1081, який визначає механізм забезпечення житловими приміщеннями військовослужбовців - осіб офіцерського (у тому числі осіб, які проходять військову службу за призовом осіб офіцерського складу), старшинського і сержантського, рядового складу (крім військовослужбовців строкової служби) Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення та Держспецтрансслужби, Держспецзв`язку, посади в яких комплектуються військово-службовцями, у тому числі звільнених в запас або у відставку, що залишилися перебувати на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у військових частинах, закладах, установах та організаціях (далі - військові частини) після звільнення (далі - військовослужбовці) та членів їх сімей.

46. Згідно із пунктом 3 Порядку №1081 військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надається житло для постійного проживання.

47. За змістом пунктів 22, 25 Порядку № 1081 облік військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов, ведеться у військових частинах та квартирно-експлуатаційних органах. На кожного військовослужбовця, зарахованого на облік, оформляється облікова справа. Облікова справа зберігається за місцем перебування військовослужбовця на обліку, а після надання йому житла для постійного проживання протягом п`яти років - у виконавчому органі районної, міської, районної у місті ради, що видав ордер, якщо ордер видано квартирно-експлуатаційним органом - в квартирно-експлуатаційному органі.

48. У відповідності до пункту 29 Порядку №1081 військовослужбовці, які перебувають на обліку при звільненні з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я, а також у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості використання на військовій службі залишаються на обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду, а в разі розформування військової частини - у військовому комісаріаті і квартирно-експлуатаційному органі та користуються правом позачергового одержання житла.

49. Пункт 30 Порядку №1081 передбачає випадки, коли військовослужбовці знімаються з обліку громадян, які потребують поліпшені житлових умов, а саме у разі: 1) поліпшення житлових умов, внаслідок чого відпала потреба в наданні житла; 2) засудження військовослужбовця до позбавлення волі на строк понад шість місяців, крім умовного засудження; 3) звільнення з військової служби за службовою невідповідністю у зв`язку з систематичним невиконанням умов контракту військовослужбовцем; 4) подання відомостей, що не відповідають дійсності, але стали підставою для зарахування на облік; 5) в інших випадках, передбачених законодавством.

50. Аналогічні за змістом положення містяться у Інструкції про організацію забезпечення і надання військовослужбовцям Служби безпеки України та членам їх сімей житлових приміщень, затвердженою наказом Служби безпеки України від 06 листопада 2007 року № 792 (далі - Інструкція № 792), яка визначає порядок організації забезпечення та надання житлових приміщень військовослужбовцям - особам офіцерського (у тому числі тим, які проходять військову службу за призовом осіб офіцерського складу), старшинського і сержантського, рядового складу (крім військовослужбовців строкової служби) Служби безпеки України, а також особам, звільненим з військової служби в запас або у відставку, що залишилися перебувати на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у СБУ після звільнення (далі - співробітники) та членам їх сімей.

51. У пункті 2.2 розділу І Інструкції № 792 передбачено, що житлово-побутова комісія Центрального управління Служби безпеки України, житлово-побутові комісії органів, закладів та установ Служби безпеки України:

- організовують ведення квартирного обліку;

- здійснюють розгляд рапортів (звернень) співробітників Служби безпеки України та членів їх сімей про зарахування на квартирний облік, внесення змін до справ квартирного обліку, зняття з квартирного обліку, надання житлових приміщень, включення (виключення) до (з) списків осіб, які мають право на першочергове чи позачергове одержання житлових приміщень, з інших питань житлового забезпечення;

- здійснюють розгляд матеріалів щодо правомірності перебування військовослужбовців Служби безпеки України та членів їх сімей на квартирному обліку та у списках осіб, які мають право на першочергове чи позачергове одержання житлових приміщень, та перегляд рішень про надання їм житла в порядку, установленому законодавством;

- здійснюють перегляд раніше прийнятих рішень з питань житлового забезпечення;

- організовують перевірку житлових умов співробітників Служби безпеки України у випадках, визначених законодавством;

- взаємодіють з органами державної влади, органами місцевого самоврядування і громадськими організаціями відповідно до законодавства та компетенції;

- розглядають інші питання відповідно до законодавства.

52. Згідно пунктів 3.13, 3.15 розділу ІІІ Інструкції № 792 співробітники, які перебувають на обліку, при звільненні з військової служби в запас за станом здоров`я або якщо вони на час звільнення мають вислугу військової служби не менше 20 років, або у відставку, а також у зв`язку зі скороченням штатів чи проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості їх використання на військовій службі залишаються на обліку до одержання житла з державного житлового фонду та користуються правом позачергового одержання житла.

53. Співробітники та члени їх сімей знімаються з обліку у разі:

поліпшення житлових умов, унаслідок чого відпала потреба в наданні житла;

звільнення з військової служби за службовою невідповідністю, у зв`язку з систематичним невиконанням умов контракту;

засудження до позбавлення волі за вироком суду, що набрав законної сили, крім випадків звільнення від покарання чи відбування;

подання відомостей, що не відповідають дійсності, але стали підставою для зарахування на облік;

в інших випадках, передбачених законодавством.

54. Пунктами 4.1-4.3 розділу IV Інструкції № 792 визначено, що житлова площа для забезпечення постійним житлом розподіляється відповідно до черги квартирного обліку та у межах норм, установлених законодавством.

55. Житловими приміщеннями забезпечуються тільки співробітники та члени їх сімей, які перебувають на квартирному обліку, крім випадків, передбачених законодавством.

56. Таким чином, як випливає з пункту 9 статті 12 Закону України № 2011-ХІІ, пункту 29 Порядку № 1081 та пункту 3.13 розділу ІІІ Інструкції № 792, військовослужбовці , які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, а також члени їх сімей, користуються правом на отримання житлового приміщення або, за їх бажанням, грошової компенсації за належне їм для отримання житло - у тому числі після звільнення в запас чи відставку за віком, станом здоров`я, а також у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів, за умови неможливості подальшого проходження служби.

Отже, законодавством України визначено не лише право військовослужбовців на забезпечення житлом, але й альтернативну можливість - отримання грошової компенсації за належне їм для отримання житлове приміщення. Така компенсація виступає однією з форм реалізації їхнього права на соціальний захист, що закріплене в Конституції України, та є невід`ємною складовою системи державних гарантій, наданих військовослужбовцям, у сфері житлового забезпечення.

57. У свою чергу порядок та розмір надання громадянам грошової компенсації за належні їм для отримання жилі приміщення визначаються Кабінетом Міністрів України (стаття 48-1 ЖК України).

58. Так, механізм визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей, що перебувають разом з ними на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, який ведеться у військових частинах, органах, підрозділах, загонах, військових навчальних закладах, установах (далі - військові частини), а у разі їх розформування - у військових комісаріатах та квартирно-експлуатаційних установах (організаціях), за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення (далі - компенсація) установлює Порядок № 728.

59. Відповідно до пункту 2 Порядку № 728 дія його поширюється на:

військовослужбовців, які мають вислугу на військовій службі 20 і більше років, та членів їх сімей;

осіб, звільнених з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я та у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів у разі неможливості використання на військовій службі, та членів їх сімей;

сім`ї військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби;

сім`ї померлих осіб, звільнених з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я та у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів.

60. Приписами пункту 3 Порядку №728 визначено, що військовослужбовці та члени їх сімей, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов, мають право отримати компенсацію один раз протягом усього часу проходження військовослужбовцями військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла.

61. Черговість надання компенсації визначається за часом взяття військовослужбовця та членів його сім`ї на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, та/або включення до списків осіб, які мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень (пункт 5 Порядку №728).

62. Відповідно до пункту 7 Порядку №728 розмір компенсації визначається:

- за нормою 13,65 кв. метра жилої площі на військовослужбовця і кожного члена його сім`ї, який перебуває з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов. Понад норму жилої площі для окремих категорій військовослужбовців та членів їх сімей, визначених законодавством, враховується додаткова жила площа у розмірі 10 кв. метрів;

- з урахуванням вимог до загальної площі житла відповідно до державних будівельних норм ДБН В.2.2-15-2005 Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення;

- з урахуванням граничної вартості будівництва 1 кв. метра загальної площі житла в регіоні, в якому військовослужбовець перебуває на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов.

63. Згідно з пунктом 8 Порядку №728 розмір грошової компенсації (K) розраховується за формулою:

К = (13,65 х N + 17 + Дпл) х Во,

де 13,65 - визначена законодавством норма жилої площі на одну особу, кв. метрів;

N - кількість осіб, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов;

17 - загальна нежила площа житла на сім`ю з урахуванням вимог державних будівельних норм ДБН В.2.2-15-2005 Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення, кв. метрів;

Дпл - додаткова жила площа, що надається окремим категоріям військовослужбовців та членам їх сімей, визначеним законодавством, у розмірі 10 кв. метрів;

В0 - гранична вартість 1 кв. метра загальної площі житла для визначення розміру грошової компенсації, яка не повинна перевищувати опосередковану вартість будівництва житла за регіонами України, затверджену в установленому законодавством порядку, для мм. Києва, Дніпра, Львова, Одеси та Харкова, збільшену в 1,75 рази, для міст - обласних центрів, а також міст обласного значення з населенням понад 300 тис. осіб - в 1,5 рази, для міст обласного значення з населенням від 100 тис. до 300 тис. - в 1,25 рази, для інших населених пунктів - опосередковану вартість у відповідній області.

За наявності у військовослужбовця права на отримання однокімнатної квартири компенсація нараховується за житло загальною площею 40 кв. метрів.

64. Згідно з пунктом 6 Порядку № 728 підставою для відмови у наданні військовослужбовцю та членам його сім`ї компенсації є:

зняття з обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов;

виключення із списків громадян, що мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.

65. Частково задовольняючи позовні вимоги суди попередніх інстанцій визнали протиправною бездіяльність відповідача щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 про надання грошової компенсації, а також зобов`язали відповідача розглянути відповідну заяву та прийняти мотивоване рішення згідно положень Порядку №728.

Ухвалюючи таке рішення, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідачем не було прийнято ані позитивного, ані негативного рішення за результатами розгляду заяви позивача, зазначивши при цьому, що пунктом 6 Порядку №728 передбачено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні компенсації, зокрема: зняття з обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, або виключення зі списків громадян, що мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.

66. Колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій щодо наявності підстав для часткового задоволення позовних вимог, водночас вважає помилковими висновки судів попередніх інстанцій щодо вичерпного переліку підстав для відмови у виплаті компенсації, оскільки черговість є визначальною умовою її надання. У зв`язку з цим, Суд вважає за необхідне змінити мотиви рішень судів попередніх інстанцій та викласти їх у редакції цієї постанови з огляду на таке.

67. Відповідно до пункту 9 Порядку №728 Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, Адміністрація Держприкордонслужби, СБУ, ДСНС, Служба зовнішньої розвідки, Національна гвардія, Управління державної охорони, ДКА, Адміністрація Держспецзв`язку щороку протягом I кварталу після визначення загальної суми видатків на надання компенсації розподіляють її між військовими частинами, військовими комісаріатами та квартирно-експлуатаційними установами (організаціями), в яких ведеться облік військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов, з урахуванням часу взяття військовослужбовців та членів їх сімей на такий облік та/або включення їх до списків осіб, які мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.

68. Житлові комісії військових частин, військових комісаріатів та квартирно-експлуатаційних установ (організацій) письмово інформують військовослужбовців та членів їх сімей, у яких настала черга на отримання жилих приміщень у поточному році, про їх право на отримання компенсації та про її орієнтовний розмір (пункт 10 Порядку №728).

69. Пунктом 11 Порядку №728 визначено, що для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру житловій комісії подаються такі документи: рапорт військовослужбовця (заява особи, звільненої з військової служби в запас або у відставку, або члена сім`ї, зазначеної в абзацах четвертому і п`ятому пункту 2 цього Порядку) та нотаріально посвідчена згода членів його сім`ї на отримання компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення; довідка про склад сім`ї та реєстрацію місця проживання (перебування); копії паспорта військовослужбовця і повнолітніх членів сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов; копія свідоцтва про шлюб (за наявності); копія свідоцтва про народження дитини (за наявності); копія облікової картки фізичної особи - платника податків (військовослужбовця та членів його сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов); копія свідоцтва про право власності на житло за його наявності (військовослужбовця та членів його сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов); довідка про отримання (неотримання) житла військовослужбовцем з колишнього місця перебування його на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов; документ, що підтверджує невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про належне військовослужбовцю та членам його сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, нерухоме майно; дозвіл органу опіки і піклування на отримання неповнолітнім членом сім`ї компенсації у випадках, визначених законодавством.

70. Згідно з пунктом 12 Порядку №728 житлові комісії розглядають рапорти військовослужбовців (заяви, зазначені в пункті 11 цього Порядку) щодо надання компенсації та приймають рішення про її надання або відмову в наданні.

Рішення житлової комісії затверджується відповідно командирами військових частин, керівниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки та начальниками житлово-експлуатаційних установ (організацій), після чого в порядку, визначеному Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, Адміністрацією Держприкордонслужби, СБУ, ДСНС, розвідувальними органами, Національною гвардією, Управлінням державної охорони, ДКА, Адміністрацією Держспецзв`язку, списки осіб, щодо яких прийнято рішення про надання компенсації, подаються на затвердження відповідно Міністрові оборони, Міністрові внутрішніх справ, Міністрові інфраструктури, Голові Держприкордонслужби, Голові ДСНС, Голові СБУ, керівнику розвідувального органу, начальнику Управління державної охорони, командувачу Національної гвардії, Голові ДКА, Голові Держспецзв`язку.

71. На підставі аналізу вищевикладених правових норм Суд доходить висновку, що законодавством передбачено право військовослужбовців на забезпечення житлом або отримання грошової компенсації за належне їм житло. Водночас реалізація цього права регламентована чітким механізмом, визначеним Порядком №?728, який передбачає, що особа має звернутися до уповноваженого органу із заявою та пакетом документів, після чого житлова комісія приймає рішення про виплату компенсації або про відмову в задоволенні такої вимоги. При цьому законодавством не передбачено жодних альтернативних процедур чи повноважень щодо реалізації цього права поза межами механізму, встановленого зазначеним Порядком.

72. З указаного випливає, що обов`язок стосовно прийняття рішення про надання грошової компенсації покладено саме на житлові комісії, які в порядку пункту №12 Порядку №728 розглядають рапорти військовослужбовців (заяви, зазначені в пункті 11 цього Порядку) щодо надання компенсації та приймають рішення про її надання або відмову в наданні.

73. Як встановлено судами попередніх інстанцій та не заперечується учасниками справи, ОСОБА_1 , перебуваючи на квартирному обліку в Управлінні з 15 грудня 2005 року у загальній черзі під № 63, а з 16 березня 2018 року у списку осіб, які користуються правом позачергового одержання житла, де станом на 01 січня 2022 року значиться за № 10, звернувся із заявою до Управління, в якій просив розглянути питання надання йому грошової компенсації за належне житлове приміщення.

28 грудня 2023 року листом № 65/23/Б-1216/207 Управлінням повідомлено, що відповідно до статті 43 ЖК України та пункту 38 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470, громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов жилі приміщення надаються в порядку черговості. Враховуючи те, що позивач на даний час перебуває на квартирному обліку осіб, потребуючих поліпшення житлових умов в Управлінні під № 63, надання житлового приміщення або виплата грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення здійснюватиметься в порядку черговості. Одночасно повідомлено про те, що витрати на грошову компенсацію за належне для отримання жиле приміщення, особам, які перебувають на квартирному обліку в Управлінні, не були передбачені відповідним кошторисом витрат на 2023 рік.

74. Тобто, зі змісту встановлених судами попередніх інстанцій обставин вбачається, що на підтвердження реалізації свого права на отримання грошової компенсації, позивач звернувся із відповідною заявою до Управління. Однак за результатами розгляду заяви позивача, відповідачем не було вжито заходів щодо передачі заяви позивача з доданими документами на розгляд уповноваженого, згідно пункту 12 Порядку № 728, органу - житлової комісії - для прийняття відповідного рішення.

75. З огляду на викладене, Суд доходить висновку, що відповідач, не передавши заяву позивача на розгляд житлової комісії, а також надавши відповідь поза межами визначеної процедури, а саме - листом, не дотримався та порушив передбачений законодавством порядок розгляду звернення щодо отримання грошової компенсації, тобто діяв не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що визначений, зокрема пунктом №12 Порядку №728.

76. На цій підставі Суд наголошує, що доводи скаржника щодо неправильного застосування судами попередніх інстанцій пунктів 10 та 12 Порядку № 728 в частині необхідності врахування черговості надання компенсації, а також неврахування висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 04 вересня 2023 року у справі №826/7798/18, знайшли своє підтвердження під час касаційного перегляду оскаржуваних судових рішень.

77. Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанції про наявність правових підстав для часткового задоволення позову ОСОБА_1 , водночас вважає за необхідне змінити мотиви рішення судів першої та апеляційної інстанції в частині, що стосується підстав визнання протиправною бездіяльності відповідача, та викласти їх у редакції цієї постанови.

78. Крім того, колегія суддів також вважає за необхідне наголосити на важливості дотримання процедури отримання військовослужбовцем грошової компенсації замість житла, з огляду на таке.

79. Так, судами попередніх інстанцій встановлено та не заперечується учасниками справи, що ОСОБА_1 перебуває на квартирному обліку осіб, потребуючих поліпшення житлових умов, в Управлінні з 15 грудня 2005 року у загальній черзі під № 63, а з 16 березня 2018 року у списку осіб, які користуються правом позачергового одержання житла, де станом на 01 січня 2022 року позивач значиться за № 10.

80. Відповідно до пункту 5 Порядку №728, черговість надання компенсації визначається за часом взяття військовослужбовця та членів його сім`ї на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, та/або включення до списків осіб, які мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.

81. Аналізуючи механізм реалізації права на отримання компенсації, Верховний Суд у постанові від 04 вересня 2023 року у справі № 826/7798/18, також вказав, що «процедура отримання військовослужбовцем грошової компенсації замість житла є багатоетапною та передбачає певний порядок послідовних дій ряду різних суб`єктів.

Військовослужбовці та особи, на яких розповсюджується дія Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», забезпечуються житловими приміщеннями для постійного проживання або грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення згідно з чергою, яка визначається часом зарахування на квартирний облік осіб, що потребують поліпшення житлових умов та/або включення до списків осіб, які мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.

Передумовою для виникнення обов`язку щодо реалізації права військовослужбовців та членів їх сімей на забезпечення житловим приміщенням є наявність житлової площі за місцем проходження служби та наближення черги за списком осіб на отримання такого житла.

Отже, тільки виключно в порядку передбаченому чинним законодавством України, а саме у порядку черговості, тобто після отримання житла або грошової компенсації (при її надходженні) особами, які знаходяться у черзі перед позивачем, позивач має право на отримання житла або грошової компенсації.»

82. На підставі наведеного, Суд наголошує, що військовослужбовці та інші особи, на яких поширюється дія Закону № 2011-XII, мають право на забезпечення житлом для постійного проживання або на отримання грошової компенсації за нього. Це право реалізується відповідно до черги, що формується залежно від дати взяття на квартирний облік або включення до списків осіб, які мають переважне чи позачергове право на забезпечення житлом.

Водночас обов`язок щодо надання житлового приміщення або компенсації за нього виникає в уповноваженого органу (житлової комісії) лише за умови наявності вільного житла та наближення черги відповідної особи до отримання такого житла.

З огляду на це, особа, яка виявила бажання отримати грошову компенсацію за належне йому житло, може реалізувати це право лише після того, як житло або компенсацію отримають особи, що перебувають у черзі перед нею.

83. При цьому варто також звернути увагу, що особи з правом на позачергове забезпечення житлом включаються до окремої черги, у межах якої житло або компенсація надаються також у порядку черговості, визначеному для цієї категорії.

84. Подібний підхід застосований Верховним Судом у постанові від 17 липня 2024 року у справі №480/2287/23.

85. Більше того, Суд наголошує, що з аналізу пункту 10 Порядку № 728 вбачається: ініціювати процедуру визначення розміру та надання грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення заінтересовані особи (військовослужбовці та члени їхніх сімей) можуть лише після письмового повідомлення житловими комісіями про наближення їхньої черги.

У такому разі лише після отримання відповідного інформування зазначені особи подають до житлової комісії документи, передбачені пунктом 11 Порядку № 728, з метою реалізації свого права на грошову компенсацію.

86. Водночас зі встановлених судами попередніх інстанцій обставин не вбачається, що житловою комісією Управління здійснювалося інформування позивача про його право на отримання компенсації та про її орієнтовний розмір.

87. Крім того, колегія суддів, аналогічно до твердження, наведеного в ухвалі Верховного Суду від 04 вересня 2024 року у справі №420/4712/24, вказує, що не приймає до уваги посилання відповідача на висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 11 листопада 2019 року у справі №712/4259/17, від 25 листопада 2020 року у справі №758/15583/17, від 03 червня 2021 року у справі №522/6826/19, оскільки такі висновки Суду сформовані за правилами Цивільного процесуального кодексу України та за інших фактичних обставин, а тому не можуть бути прикладом іншого правозастосування у цих правовідносинах.

88. Суд також не бере до уваги доводи позивача, наведені ним у додаткових поясненнях на касаційну скаргу Управління, щодо необхідності врахування висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 11 серпня 2022 року у справі № 260/764/21 та від 28 листопада 2023 року у справі № 580/11303/21, з огляду на те, що висновки Суду, викладені стосовно спірних правовідносин, що виникли у цих справах не є релевантними до правовідносин, що виникли у справі, рішення у якій оскаржуються. Вказане підтверджується тим, що у справі № 260/764/21 вирішувалося питання правомірності зняття позивача з квартирного обліку, а у справі № 580/11303/21 спір стосувався наявності у позивача права на перебування на обліку громадян, потребуючих поліпшення житлових умов, з огляду на його звільнення з військової служби в запас у зв`язку із сімейними обставинами.

89. Згідно з імперативними вимогами статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги; на підставі встановлених фактичних обставин справи лише перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального та дотримання норм процесуального права.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

90. Відповідно до пункту 3 частини першої статті 349 КАС України, суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково й ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення, не передаючи справи на новий розгляд.

91. Частинами першою, четвертою статті 351 КАС України встановлено, що підставами для скасування судових рішень повністю або частково й ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права; зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин.

92. Враховуючи те, що суди першої та апеляційної інстанції прийняли правильне по суті рішення, але з помилковим мотивуванням щодо підстав протиправної бездіяльності, касаційну скаргу Управління слід задовольнити частково та змінити мотивувальні частини рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2024 року та постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2024 року, виклавши їх у редакції цієї постанови; в іншій частині рішення судів першої та апеляційної інстанції залишити без змін.

Висновки щодо розподілу судових витрат

93. Відповідно до частини шостої статті 139 КАС України якщо суд касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

94. Оскільки колегія суддів не ухвалює нового рішення, то відповідно до статті 139 КАС України судові витрати, понесені сторонами у судах першої та апеляційної інстанціях, не підлягають новому розподілу.

Керуючись статтями 341 345 349 351 355 356 КАС України, Суд

У Х В А Л И В:

Касаційну скаргу Управління Служби безпеки України в Одеській області задовольнити частково.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2024 року та постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2024 року у справі № 420/4712/24 змінити, виклавши їх мотивувальну частину відповідно до мотивів, наведених у цій постанові Верховного Суду.

В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2024 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2024 року залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

Суддя-доповідач Я.О. Берназюк

Судді: В.М. Кравчук

О.П. Стародуб

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст

Приймаємо до оплати