Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 18.08.2020 року у справі №263/6611/17 Ухвала КАС ВП від 18.08.2020 року у справі №263/66...
print
Друк
search Пошук

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Історія справи

Ухвала КАС ВП від 18.08.2020 року у справі №263/6611/17



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 серпня 2020 року

м. Київ

справа № 263/6611/17

адміністративне провадження № К/9901/44292/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В. М.,

суддів - Тацій Л. В., Чиркіна С. М.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Центрального об'єднаного управління Пенсійного Фонду України м. Маріуполя Донецької області (далі - управління ПФУ) на постанову Жовтневого районного суду м. Маріуполя Донецької області від 26 вересня 2017 року у складі судді Киян Д. В. та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 7 листопада 2017 року у складі колегії суддів: Василенко Л. А. (головуючий), суддів: Гайдара А. В., Ханової Р. Ф. у справі за позовом ОСОБА_1 до управління ПФУ про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. У травні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом у якому просила:

1.1 визнати протиправними дії управління ПФУ, щодо незастосування при розрахунку пенсії за віком показника середньої заробітної плати (доходу) у середньому на одну застраховану особу в цілому в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії, тобто за 2014-2016 роки, при призначенні пенсії;

1.2 зобов'язати управління ПФУ здійснити перерахунок та виплату пенсії за віком ОСОБА_1 із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) у середньому на одну застраховану особу в цілому в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії, тобто за 2014-2016 роки, з дати звернення до органу пенсійного фонду за призначенням пенсії, тобто з 10 квітня 2017 року.

2. Жовтневий районний суд м. Маріуполя Донецької області постановою від 26 вересня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 7 листопада 2017 року, позов задовольнив.

Визнав неправомірними дії управління ПФУ щодо нарахування ОСОБА_1 пенсії за віком із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) за 2007 рік.

Зобов'язав управління ПФУ здійснити перерахунок та виплату призначеної ОСОБА_1 пенсії за віком, на умовах і в порядку, передбачених Законом України від 9 липня 2003 року №1058-IV "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (далі - ~law9~), із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) у середньому на одну застраховану особу в цілому в Україні, з якої сплачено страхові внески, за 3 (три) календарні роки (2014-2016 роки), що передують року звернення за призначенням пенсії, з дати звернення до органу пенсійного фонду за призначенням пенсії, тобто з 10 квітня 2017 року, з урахуванням фактично виплачених сум.

3. Судами попередніх інстанцій встановлено:

3.1 З 2 січня 2007 року позивач перебував на обліку в управлінні ПФУ та отримував пенсію за вислугу років на підставі статті 55 Закону України від 5 листопада 1991 року №1788-XII "Про пенсійне забезпечення" (далі - ~law11~).

3.2 10 квітня 2016 року ОСОБА_1 звернулася до відповідача з заявою про призначення пенсії згідно ~law12~.

3.3 Розпорядженням управління ПФУ №128872 від 16 травня 2017 року позивачеві призначено пенсію за віком.

3.4 Розмір призначеної позивачеві пенсії розрахований із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих в галузях економіки України за 2007 рік.

3.5 Листом від 16 травня 2017 року відповідач повідомив позивача про те, що на підставі заяви від 10 квітня 2017 року їй призначено пенсію за віком відповідно до ~law13~ із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих в галузях економіки України за 2007 рік, що застосувався при перерахунку попереднього виду пенсії.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

4. Управління ПФУ звернулося із касаційною скаргою на постанову Жовтневого районного суду м. Маріуполя Донецької області від 26 вересня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 7 листопада 2017 року.

Просить оскаржені судові рішення скасувати, ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволені позову.

4.1 Підставами касаційного оскарження позивач вказує те, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального та процесуального права.

На обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що в даному випадку мало місце переведення з одного виду пенсії на інший, у зв'язку з чим пенсійним органом правомірно застосовано норми ~law14~, відтак відсутні підстави для застосування показника середньої заробітної плати за попередній рік перед переведенням позивача.

5. Позивач відзив чи заперечення на касаційну скаргу не подав.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

6. При розгляді касаційної скарги колегією суддів враховуються приписи частин 1 -2 статті 341 КАС України (у редакції, що діяла до 8 лютого 2020 року), у відповідності до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

7. Норми матеріального права під час перевірки судом касаційної інстанції правильності їх застосування судами попередніх інстанцій застосовуються у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин. Розгляд касаційної скарги Суд касаційної інстанції здійснює за правилами, встановленими КАС України станом до 8 лютого 2020 року.

8. Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

9. Громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості й в інших випадках, передбачених законом (стаття 44 Основного Закону).

10. Відповідно до ~law15~ за рахунок коштів Пенсійного фонду України в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: пенсія за віком; пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов'язаного з роботою, інвалідності з дитинства); пенсія у зв'язку з втратою годувальника.

11. За приписами ~law16~ заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою: Зп = Зс х (Ск: К), де:

Зп -заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях; Зс - середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується ПФУ за погодженням з центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної фінансової політики, державної політики у сферах економічного розвитку, статистики. Ск -сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз 1 + Кз 2 + Кз 3 +.. + Кз n); К - страховий стаж за місяці, які враховано для визначення коефіцієнта заробітної плати (доходу) застрахованої особи.

12. Згідно пунктів 2,16 розділу ХV "Прикінцеві положення" ~law17~ до запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, які працювали на посадах, що дають право на пенсію за вислугою років, пенсії призначаються за нормами ~law18~ в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбачених ~law19~. У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до ~law20~. До приведення законодавства України у відповідність із ~law21~ закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить ~law22~. Положення ~law23~ застосовуються в частині визначення права на пенсію (..) за вислугу років.

13. Водночас ~law24~ установлено, що переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший у пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами ПФУ.

14. При переведенні з одного виду пенсії на інший за бажанням особи може враховуватися заробітна плата (дохід) за періоди страхового стажу, зазначені в ~law25~, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) попереднього виду пенсії.

15. З аналізу зазначених вище норм законодавства вбачається, що ~law26~ установлюється порядок переведення з одного виду пенсії, призначеної саме за ~law27~, на інший. Отже, показник середньої заробітної плати при переведенні на інший вид пенсії має бути незмінним, тобто таким, яким він був на час призначення пенсії, передбаченої ~law28~.

Однак у випадку із заявою позивача мало місце призначення іншої пенсії за іншим законом, а тому має враховуватись показник середньої заробітної плати за три календарні роки, що передують року призначення нового виду пенсії (пенсії за віком).

16. Колегія суддів звертає увагу, що ОСОБА_1 було призначено пенсію за вислугу років, відповідно до ~law29~, який передбачає інші підстави та порядок призначення пенсії.

17. Для призначення пенсії за віком відповідно до ~law30~ позивач звернулася вперше у квітні 2017 року.

18. ~law31~ визначено окремі категорії працівників інших галузей народного господарства, які мають право на пенсію за вислугу років.

19. ~law32~ передбачено, що звернення за призначенням пенсії може здійснюватися у будь-який час після виникнення права на пенсію. При цьому пенсії за віком та по інвалідності призначаються незалежно від того, припинено роботу особою на час звернення за пенсією чи ні. Пенсія за вислугу років призначається лише при залишенні роботи, яка дає право на цю пенсію.

20. Згідно з пунктом 11 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року №22-1, пенсія за вислугу років призначається у разі звільнення з роботи, що дає право на цей вид пенсії. У разі зарахування після призначення пенсії за вислугу років на роботу, яка дає право на цей вид пенсії, виплата пенсії припиняється і поновлюється з дня, що слідує за днем звільнення з роботи.

21. Таким чином, позивач має право на призначення пенсії за віком відповідно до ~law34~ із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у галузі економіки України за три календарні роки, що передують року звернення.

22. Наведений висновок узгоджується з правовою позицією, Великої Палати Верховного Суду у постанові від 31 жовтня 2018 року (справа №577/2576/17), Верховного Суду у постанові від 31 липня 2019 року (справа №720/208/17).

23. Таким чином, суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку про необґрунтованість використання відповідачем механізму переведення з одного виду пенсії на інший, а саме: з пенсії за вислугу років на пенсію за віком, а тому при обчисленні пенсії необхідно було застосувати показник середньої заробітної плати (доходу) за три роки, що передували року призначенню пенсії за віком, як того вимагає ~law35~.

24. Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

25. Також суд касаційної інстанції зауважує, що судами першої та апеляційної інстанцій надано оцінку всім аргументам позивача в обґрунтування його позовних вимог та апеляційної скарги, досліджені надані учасниками справи докази і на їх підставі повно і всебічно з'ясовані обставини справи в цій частині.

Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Центрального об'єднаного управління Пенсійного Фонду України м.

Маріуполя Донецької області залишити без задоволення.

Постанову Жовтневого районного суду м. Маріуполя Донецької області від 26 вересня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 7 листопада 2017 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не оскаржується.

Суддя-доповідач В. М. Шарапа

Судді: Л. В. Тацій

С. М. Чиркін
logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст

Приймаємо до оплати