Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 31.01.2018 року у справі №343/870/17 Ухвала КАС ВП від 31.01.2018 року у справі №343/87...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2021 року

м. Київ

справа № 343/870/17

адміністративне провадження № К/9901/5409/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В. М., суддів Коваленко Н. В., Стародуба О. П.

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області

на постанову Долинського районного суду Івано-Франківської області від
18.10.2017 (суддя Монташевич С. М. ) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 07.12.2017 (колегія у складі суддів Кухтея Р. В., Носа С. П., Яворського І. О.)

у справі №343/870/17

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області

третя особа Західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції

про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1.22.05.2017 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, третя особа - Західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції, в якому (з урахуванням уточнення позовних вимог) просив:

- визнати дії відповідача щодо відмови у проведенні перерахунку йому пенсії протиправними;

- зобов'язати відповідача провести йому перерахунок та виплату пенсії відповідно до ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб" від 07.11.2007, постанови Кабінету Міністрів України № 1036 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2007 року № 1294" від 28.12.2016, починаючи з 01 січня 2017 року, без обмеження граничного розміру, а саме: посадовий оклад начальника управління департаменту - 3100,00
грн
, оклад за спецзвання - 140,00 грн, надбавка за вислугу років 40 % - 1296,00
грн
, надбавка за особливі умови служби 100 % - 4536,00 грн, надбавка за виконання оперативно-розшукової діяльності 50 % - 1550,00 грн, надбавка за таємність 15 % - 465,00 грн, надбавка за науковий ступінь 5 % - 155,00 грн, премія 200 % - 9072,00 грн;

- встановити судовий контроль за виконанням рішення суду шляхом зобов'язання відповідача подати у десятиденний строк з моменту набрання рішенням законної сили звіт про виконання рішення суду;

- звернути до негайного виконання постанову щодо стягнення різниці в пенсії за минулий час з 01.01.2017 р.

2. Постановою Долинського районного суду Івано-Франківської області від
18.10.2017, залишеної без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 07.12.2017 позов задоволено частково:

- визнано дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо відмови у перерахунку ОСОБА_1 пенсії протиправними;

- зобов'язано Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області провести ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії відповідно до ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб" від 07.11.2007, постанови Кабінету Міністрів України № 1036 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2007 року № 1294" від 28.12.2016 з врахуванням даних про грошове забезпечення, зазначених у довідці управління Державної пенітенціарної служби України у Львівській області № 35 від 17 лютого 2017 року, починаючи з 01 січня 2017 року, без обмеження граничного розміру, з врахуванням виплачених сум;

- в задоволенні вимоги про звернення постанови до негайного виконання в частині стягнення різниці пенсії за минулий час з 01.01.2017 відмовлено.

3.14.12.2017 надійшла касаційна скарга Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області на вказані судові рішення. У касаційній скарзі відповідач просить скасувати оскаржувані рішення та відмовити в задоволенні позову.

4. Ухвалою Верховного Суду від 09.01.2018 відкрито касаційне провадження.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 проходив службу в органах Державної пенітенціарної служби України та наказом Державного департаменту України з питань виконання покарань № 53 о/с від 20.05.2010 його було звільнено у відставку з 31.05.2010 за пунктом 65 "а" (за віком).

6.07.11.2007 позивач перебуває на обліку в управлінні Пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

7.21.04.2017 позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії згідно довідки № 35 від 17.02.2017 про грошове забезпечення.

8. Листом № 299/І-15 від 25.04.2017 ОСОБА_1 було відмовлено у здійсненні перерахунку пенсії, посилаючись на відсутність підстав для здійснення перерахунку пенсії на підставі довідки, долученої до звернення, оскільки на час його розгляду від Пенсійного фонду України будь-яких повідомлень про наявність підстав для перерахунку пенсій колишнім працівникам Державної пенітенціарної служби України не надходило. Крім того зазначає, що довідка № 35 від 17.02.2017 про грошове забезпечення видана не уповноваженим структурним підрозділом.

9. Позивач з відмовою не погодився і звернувся до суду.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

10. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що він, як колишній працівник Державної пенітенціарної служби України та пенсіонер, має право на перерахунок розміру пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України від
28.12.2016 № 1036 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від
07.11.2007 № 1294, якою фактично збільшено грошове забезпечення, і він вчинив всі необхідні дії, спрямовані на перерахунок раніше призначеної йому пенсії.

11. Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області заперечувало проти задоволення позовних вимог, зазначаючи про те, що з
01.01.2007 в межах своїх повноважень здійснює функції призначення, перерахунку та виплати пенсій відповідним категоріям військовослужбовців на підставі документів, поданих уповноваженим структурним підрозділом державного органу, з якого особи були звільнені зі служби. При цьому, функції визначення грошового забезпечення, з якого обчислюються пенсії цим особам, не входять до компетенції Головного управління Пенсійного фонду України в області.

ІV. ОЦІНКИ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що пенсіонер не позбавлений права самостійно звернутись до органів Пенсійного Фонду України із заявою про перерахунок пенсії, оскільки підставою для перерахунку раніше призначеної пенсії може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком проведення перерахунку, повідомляють орган ПФУ.

Також, неповідомлення державним органом Пенсійного фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовців та невиконання Пенсійним фондом України покладеного на нього Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", обов'язку щодо інформування Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про необхідність проведення перерахунку пенсій не може бути підставою для відмови у здійсненні перерахунку пенсії позивача, право на перерахунок якої йому наЗакону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Крім того, за висновком суду першої інстанції положення щодо максимального розміру пенсії не можуть бути застосовані до позивача, оскільки пенсія останньому була призначена з червня 2010 року, тобто до набрання чинності Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи".

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

13. Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що Управління не повідомлялося про прийняття відповідного нормативно-правового акту, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв'язку з введенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Довідок про новий розмір грошового забезпечення позивача з уповноваженого органу до Головного управління Пенсійного фонду України області не надходило.

14. Обов'язок щодо направлення до Пенсійного фонду України документів, на підставі яких здійснюється перерахунок пенсії відповідним категоріям осіб, що мають право на пенсію за Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", покладено на Західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції.

15. Щодо виплати пенсії без обмеження її розміру з 01.01.2017, то Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 1774-VIII від
06.12.2016, який набув чинності з 01.01.2017 були внесені зміни до ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", згідно з якими тимчасово, по 31.12.2017, максимальний розмір пенсії не може перевищувати 10 740 грн.

16.29.01.2018 ОСОБА_1 поданий відзив на касаційну скаргу відповідача, в якому останній посилаючись на правомірність та обґрунтованість оскаржуваних рішень, просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права та дійшов таких висновків.

18. Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, є Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" держава гарантує гідне пенсійне забезпечення особам, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв'язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

19. Відповідно до частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" усі призначені за частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсії підлягають перерахунку у зв'язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

20. Порядок проведення перерахунку пенсій встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393", яка набрала чинності 20 лютого 2008 року.

21. Згідно із пунктами 1-3 Порядку № 45 перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" перерахунок пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

22. На підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв'язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС повідомляють у п'ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

23. Пенсійний фонд України повідомляє у п'ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.

24. Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

25. На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

26. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

27. Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 № 1036 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294" внесено зміни у додатки до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294 щодо врегулювання питання грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу міжрегіональних управлінь з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції, установ виконання покарань та Державної кримінально-виконавчої служби.

28. Зазначеною постановою змінено посадові оклади осіб начальницького складу апаратів управлінь (відділів) Державної пенітенціарної служби в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та Київській області.

29. З метою подання документів до пенсійних органів для перерахунку пенсії, позивач звернувся до Управління Державної пенітенціарної служби у Львівській області Державної пенітенціарної служби України із запитом про надання інформації про грошове забезпечення начальника управління, на що ним було отримано довідку від 17.02.2017 № 35 про грошове забезпечення на перерахунок пенсії.

30. У постановах від 23.10.2018 у справі № 742/3316/16-а, від 05.12.2019 у справі №742/3227/16-а та від 23.01.2020 у справі № 809/535/16 Верховний Суд зазначає:

"Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до ~law19~, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до ~law20~, затверджений Постановою Правління ПФУ від 30 січня 2007 №3-1 (далі - Порядок №3-1).

Відповідно до пункту 23 Порядку №3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому ~law21~. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

Згідно з пунктом 24 Порядку №3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі ~law22~ уповноважені структурні підрозділи зобов'язані у п'ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв'язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п'яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5).

Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п'ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Водночас, абзацом 1 пункту 4 Порядку №3-1 встановлено, що заява про переведення з одного виду пенсії на інший, про перерахунок пенсії подається до органу, що призначає пенсію, заявником за місцем проживання, а при необхідності - його законним представником за місцем його проживання.

Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком проведення перерахунку, повідомляють орган ПФУ.

пенсіонер органів внутрішніх справ, у разі виникнення підстав для перерахунку пенсії, має право самостійно отримати довідку про складові грошового забезпечення".

31. Суд не знаходить підстав для відступу від цього правового висновку у справі, що розглядається.

32. Як вбачається з матеріалів справи, позивач самостійно отримав довідку № 35 від 17.02.2017 про грошове забезпечення для перерахунку пенсії та звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії.

33. Отже, з урахуванням вищевикладеного, колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій, що пенсіонер не позбавлений права самостійно звернутися до органів Пенсійного фонду України з заявою про перерахунок пенсії із наданням до неї необхідних документів.

34. Щодо посилань відповідача на ту обставину, що довідка видана не уповноваженим органом, то судами попередніх інстанцій було встановлено, що на час видачі позивачу довідки про грошове забезпечення № 35 від 17.02.2017, управління Державної пенітенціарної служби України у Львівській області згідно даних Єдиного державного реєстру не було ліквідовано, а перебувало у стані припинення і тільки 10.05.2017 наказом Міністерства юстиції України за №1519/5 було затверджено найменування Західного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації. Крім того, вказана довідка чинна та не визнана недійсною, а тому є належним та допустимим доказом.

35. Відповідачем доказів протилежного не наведено, а тому колегія суддів дійшла висновку про правомірність таких висновків.

36. Щодо обмеження граничного розміру пенсії, то Суд зазначає наступне.

37. Верховний Суд, зокрема, у постановах від 06.11.2018 у справі №522/3093/17, від 08.08.2019 у справі №522/3271/17, від 10.10.2019 у справі №522/22798/17, від
30.10.2020 у справі №522/16881/17 висловлював правові висновки з цього питання:

"Положення статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" про те що максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність доповнено згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" №848-VIII від 24.12.2015.

Проте, зазначене положення в цілому визнано неконституційним відповідно до рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2016 від 20.12.2016.

Згідно із пунктом другим резолютивної частини рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2016 від 20.12.2016, зокрема, частина 7 статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" втратила чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.

Таким чином, з 20.12.2016 нечинною є частина 7 статті 43 в Законі України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06.12.2016 №1774-VIII, який відповідно до Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06.12.2016 №1774-VIII, набрав чинності з 01.01.2017 року, у частині 7 статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" слова і цифри "у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року" замінено словами і цифрами "по 31 грудня 2017 року".

Таким чином, буквальне розуміння змін внесених Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06.12.2016 №1774-VIII з урахуванням рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2016 від 20.12.2016 дозволяє стверджувати, що у Законі України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" відсутня частина 7 статті 43, а внесені до неї зміни, що полягають у зміні слів і цифр, є нереалізованими.

Це означає, що протягом 2017 року стаття 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" не передбачала положення про те, що максимальний розмір пенсії не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів.

Отже, внесені Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06.12.2016 №1774 до частини 7 зазначеної статті, яка визнана неконституційною і втратила чинність, зміни (щодо періоду, протягом якого діють обмеження пенсії), самі по собі не створюють підстав для такого обмеження".

38. Суд не знаходить підстав для відступу від цього правового висновку.

39. В іншій частині судові рішення відповідачем не оскаржуються і, відповідно, Судом не переглядаються.

40. Враховуючи наведене, Верховний Суд не встановив порушень норм процесуального чи матеріального права при ухваленні судових рішень.

41. Відповідно до ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

42. Судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 341, 343, 350, 356 КАС України, Суд -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області залишити без задоволення.

Постанову Долинського районного суду Івано-Франківської області від 18 жовтня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 07 грудня 2017 року у справі № 343/870/17 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя В. М. Кравчук

Суддя Н. В. Коваленко

Суддя О. П. Стародуб
logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст