Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 28.08.2018 року у справі №522/22798/17 Ухвала КАС ВП від 28.08.2018 року у справі №522/22...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":



ПОСТАНОВА

Іменем України

10 жовтня 2019 року

м. Київ

справа №522/22798/17

адміністративне провадження №К/9901/59167/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В. М., суддів Єзерова А. А., Стародуба О. П.,

розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 12.07.2018 (колегія суддів у складі головуючого судді Шеметенко Л. П., суддів Димерлія О. О., Єщенка О. В. )

у справі № 522/22798/17

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області

про зобов'язання вчинити певні дії,

І. РУХ СПРАВИ

1.04.12.2017 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, у якому просив зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити перерахунок та виплату пенсії із розрахунку 90% від грошового забезпечення для обчислення пенсії з 01.06.2017 на підставі Довідки №2.2.1-39-352 від 01.11.2017, виданої на підставі наказу Украероруху від 30.06.2017 № 228 "Про підвищення окладів за займаними посадами військовослужбовцям, відрядженим до Украероруху", наданої Державним підприємством обслуговування повітряного руху України, без обмежень максимального розміру пенсії та стягнути заборговану суму.

2. Рішенням Приморського районного суду м. Одеси від 21.02.2018 адміністративний позов задоволено. Зобов'язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеської області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 із розрахунку 90 відсотків від грошового забезпечення для обчислення пенсії з 01.06.2017 на підставі довідки №2.2.1-39-352 від 01.11.2017, яка видана на підставі наказу Украероруху від 30.06.2017 № 228 "Про підвищення окладів за займаними посадами військовослужбовцям, відрядженим до Украероруху, наданої Державним підприємством обслуговування повітряного руху України, без обмежень максимального розміру пенсії та стягнути заборговану суму на користь ОСОБА_1

3. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 12.07.2018 скасовано рішення суду першої інстанції. Прийнято нове рішення, яким адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області у проведенні ОСОБА_1 перерахунку пенсії на підставі Довідки від 01.11.2017 №2.2.1-39-352, виданої ДП Обслуговування повітряного руху України. Зобов'язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області провести ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії на підставі Довідки від 01.11.2017 №2.2.1-39-352, виданої ДП Обслуговування повітряного руху України, виходячи з 90% грошового забезпечення, починаючи з 01.06.2017.

4. У касаційній скарзі позивач із посиланням на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржуване судове рішення у частині відмови у задоволенні позовної вимоги про зобов'язання відповідача здійснити перерахунок пенсії без обмеження її максимального розміру, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

5. У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції в частині задоволення позовних вимог - без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Наказом Міністра оборони України від 08.12.1999 № 704 майора ОСОБА_1, начальника центру управління повітряним рухом, відряджено у розпорядження Державного підприємства обслуговування повітряного руху України.

7. Наказом Одеського регіонального структурного підрозділу ДП обслуговування повітряного руху України від 20.11.2008 №93/к на підставі наказу заступника Міністра оборони України від 02.10.2008 №797 та наказу генерального директора від 06.11.2008 року №523/о підполковника ОСОБА_1, заступника директора регіонального підрозділу з використання повітряного руху Одеського РСП Украероруху, звільнено з посади та виключено із списків особового складу підприємства з 21.11.2008, направлено для зарахування на військовий облік до Малиновського РВК м. Одеси.

8. Позивач з 2008 року перебуває на обліку у відповідача та отримує пенсію, призначену відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", виходячи із 90 % від грошового забезпечення.

9. Наказом ДП "Украерорух" від 30.06.2017 №20 з 01.06.2017 підвищено посадові оклади військовослужбовцям, відрядженим до Украероруху, в тому числі за посадою, яку обіймав позивач.

10. На підставі зазначеного наказу Державним підприємством обслуговування повітряного руху України позивачу видано довідку від 01.11.2017 №2.2.1-39-352 про розмір грошового забезпечення за посадою заступника директора РСП з використання повітряного простору, згідно якої з 01.06.2017 розмір грошового забезпечення за вказаною посадою становить 36684 грн., для подальшого перерахунку призначеної пенсії.

11. Відповідач відмовив у перерахунку пенсії у зв'язку із збільшенням грошового забезпечення, посилаючись на відсутність відповідного рішення Кабінету Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення або введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення для відповідної категорії військовослужбовців.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач неправомірно відмовив у здійсненні перерахунку пенсії позивачу.

13. Скасовуючи рішення суду першої інстанції, і ухвалюючи нове про часткове задоволення позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що висновок суду першої інстанції про зобов'язання пенсійного органу провести спірний перерахунок пенсії без обмеження відповідним розміром не ґрунтується на нормах Закону, які є чинними на момент виникнення у позивача цього права.

Помилковим є висновок про наявність підстав для стягнення з відповідача заборгованості згідно проведеного перерахунку пенсії.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

14. Позивач в касаційній скарзі наголошує, що рішення суду апеляційної інстанції у частині відмови у перерахунку пенсії без обмеження максимального розміру прийнято з порушенням норм матеріального права, оскільки Рішенням Конституційного Суду України від 20.12.2016 у справі № 7-рп/2016 визнано неконституційною норму щодо обмеження максимального розміру пенсії.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.

16. Відповідно до частини 1 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за частини 1 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та членам їх сімей у зв'язку із введенням в дію частини 1 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

17. Приписи частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", визначають, що усі призначені за частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсії підлягають перерахунку у зв'язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі, якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

18. Тобто, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб'єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

19. Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 19.07.1999 № 1281 "Про створення об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України" передбачено, зокрема, що грошове та матеріальне забезпечення військовослужбовців, відряджених до Украероруху, потрібно здійснювати у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2001 № 104 "Про порядок і норми грошового та матеріального забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України, інших військових формувань, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, органів і установ виконання покарань, відряджених до органів виконавчої влади та інших цивільних установ".

20. Згідно з пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2001 № 104 "Про порядок і норми грошового та матеріального забезпечення військовослужбовців Збройних Сил, інших військових формувань, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, органів і установ виконання покарань, відряджених до органів виконавчої влади та інших цивільних установ" військовослужбовцям, особам начальницького складу органів внутрішніх справ та органів і установ виконання покарань, відрядженим до органів виконавчої влади та інших цивільних установ, виплачується грошове та здійснюється матеріальне забезпечення, передбачене законодавством для військовослужбовців Збройних Сил, інших військових формувань, особового складу органів внутрішніх справ та органів і установ виконання покарань.

21. При цьому, грошове забезпечення виплачується, виходячи з окладів за посадами, займаними зазначеними особами в органах та установах, до яких вони відряджені, окладів за військовими званнями та інших видів грошового забезпечення у розмірах і порядку, визначених законодавством для військовослужбовців, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, органів і установ виконання покарань.

22. Відповідно до пункту 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 (далі - Порядок № 45), перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

23. Згідно з абзацом сьомим пункту 3 Порядку № 45 особам, що відряджалися для виконання службових обов'язків до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств та були звільнені зі служби у зв'язку з виходом на пенсію безпосередньо з посад, на яких вони перебували, перерахунок пенсій провадиться на підставі довідок про розмір грошового забезпечення, виданих зазначеними органами, установами, організаціями і підприємствами.

24. Приписи пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" передбачають, що керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, надано право установлювати посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою, у відповідних випадках. Крім того, повноваження Державного підприємства "Украерорух" встановлювати посадові оклади власним працівникам грунтується на підставі статтей 14 та 15 Закону України "Про оплату праці" та пункту 4 Положення про Об'єднану цивільно-військову системи організації повітряного руху України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.07.1999 № 1281, згідно з яким керівник підприємства самостійно встановлює оклади за посадами штатних працівників.

25. Постанова Кабінету Міністрів України № 1294 була чинною до 01.03.2018 (втратила чинність на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 704 від
30.08.2017 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб").

26. Ураховуючи наведені вище норми, суд касаційної інстанції погоджується з висновком суду апеляційної інстанцій про те, що Кабінет Міністрів України делегував керівникам державних органів своє право визначати розміри посадових окладів військовослужбовців, тому наказ № 228 від 30.06.2017 "Про підвищення окладів за займаними посадами військовослужбовців, відрядженим до Украероруху", яким з 01.06.2017 були підвищені розміри грошового забезпечення, є підставою для перерахунку грошового забезпечення відповідним категоріям посад згідно з частиною 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з урахуванням внесених змін Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 1774 від 06.12.2016.

27. Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом України у постановах від 10.05.2016 у справі № 21-278а16, від 05.07.2016 у справі № 461/2167/14-а, від 06.07.2016 у справі № 2-а/638/70/15, від 13.07.2016 року у справі № 638/2700/14-а.

28. Положення статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" про те що максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність доповнено згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 848-VIII від 24.12.2015.

29. Проте, зазначене положення в цілому визнано неконституційним відповідно до рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2016 від 20.12.2016.

30. Згідно із пунктом другим резолютивної частини рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2016 від 20.12.2016, зокрема, частина 7 статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" втратила чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.

31. Таким чином, з 20.12.2016 нечинною є частина 7 статті 43 в Законі України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

32. Відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06.12.2016 №1774-VIII, який відповідно до Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06.12.2016 №1774-VIII, набрав чинності з 01.01.2017 року, у частині 7 статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" слова і цифри "у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року" замінено словами і цифрами "по 31 грудня 2017 року".

33. Таким чином, буквальне розуміння змін внесених Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06.12.2016 №1774-VIII з урахуванням рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2016 від 20.12.2016 дозволяє стверджувати, що у Законі України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" відсутня частина 7 статті 43, а внесені до неї зміни, що полягають у зміні слів і цифр є нереалізованими.

34. Це означає, що протягом 2017 року стаття 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" не передбачала положення про те, що максимальний розмір пенсії не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів.

35. Отже, внесені Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06.12.2016 №1774 до частини 7 зазначеної статті, яка визнана неконституційною і втратила чинність, зміни (щодо періоду, протягом якого діють обмеження пенсії), самі по собі не створюють підстав для такого обмеження.

36. Даний висновок узгоджується із позицією, що викладена в постановах Верховного Суду від 03.10.2018 у справі № 127/4267/17, від 16.10.2018 у справі № 522/16882/17 та постанові Верховного Суду від 06.11.2018 у справі №522/3093/17.

37. Відповідно до ч. 1 ст. 352 КАС України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

38. З огляду на викладене, враховуючи, що судом апеляційної інстанції повністю встановлено фактичні обставини справи, проте неправильно застосовано норми матеріального права, суд касаційної інстанції вважає за необхідне скасувати судове рішення суду апеляційної інстанції, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.

39. За подання касаційної скарги позивач сплатив судовий збір у розмірі 1280
грн.
(квитанція № 0.0.1103875079.1), який відповідно до ст. 139 КАС України необхідно покласти на відповідача.

Керуючись ст.ст. 349, 352, 355, 356, 359 КАС України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 12.07.2018 у справі № 522/22798/17 скасувати, а рішення Приморського районного суду м. Одеси від
21.02.2018 залишити в силі.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1280 (одна тисяча двісті вісімдесят) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя В. М. Кравчук

Суддя А. А. Єзеров

Суддя О. П. Стародуб
logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст