Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 05.08.2019 року у справі №522/3271/17 Ухвала КАС ВП від 05.08.2019 року у справі №522/32...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

08 серпня 2019 року

Київ

справа №522/3271/17

адміністративне провадження №К/9901/24282/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бучик А.Ю.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на постанову Приморського районного суду м.Одеси в складі судді Кравчук Т.С. від 13.03.2017 та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Осіпова Ю.В., Золотнікова О.С., Скрипченка В.О. від 17.05.2017 у справі №522/3271/17 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання дій протиправними та зобов`язання провести перерахунок пенсії,

УСТАНОВИВ:

В лютому 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до ГУ ПФУ в Одеській області, в якому разом з уточненнями просив суд зобов`язати відповідача з 01.01.2017 здійснити перерахунок та виплату йому пенсій, виходячи з розрахунку 80 % від грошового забезпечення для обчислення пенсії на підставі довідки від 06.02.2017 №2.2.1-39-56, наданої ДП обслуговування повітряного руху України, без обмеження максимального розміру пенсії та стягнути заборгованість згідно проведеного перерахунку.

Постановою Приморського районного суду м. Одеси від 13 березня 2017 року адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено повністю.

Зобов`язано ГУ ПФУ в Одеської області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 , виходячи з розрахунку 80% від грошового забезпечення для обчислення пенсії на підставі довідки від 06.02.2017 №2.2.1-39-56, наданої ДП обслуговування повітряного руху України, без обмеження максимального розміру пенсії, та стягнути заборгованість згідно проведеного перерахунку на користь ОСОБА_1

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 травня 2017 року постанову Приморського районного суду м. Одеси від 13 березня 2017 року змінено, викладено абз. 2 її резолютивної частини в наступній редакції:

«Зобов`язано Головне Управління Пенсійного фонду України в Одеські області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з 01 січня 2017 року, виходячи з розрахунку 80% від грошового забезпечення для обчислення пенсії на підставі довідки від 06.02.2017 №2.2.1-39-56, наданої Державним підприємством обслуговування повітряного руху України, без обмеження максимального розміру пенсії».

В іншій частині постанову Приморського районного суду м. Одеси від 13 березня 2017 року залишено без змін.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Головне управління ПФУ в Одеській області подало касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, ставить питання про їх скасування та ухвалення нового про відмову в задоволенні позову.

В обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначив, що в довідці наданій для перерахунку пенсії міститься посилання на накази Украероруху, а не на постанову Кабінету Міністрів України (далі - КМУ), хоча у Порядку, як зазначив відповідач, чітко визначено, що перерахунок раніше призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ пенсій проводиться лише у разі прийняття рішення КМУ, яке і повинно зазначатись у довідці для перерахунку пенсій. Таким чином, на думку відповідача, накази Украероруху, на які посилається позивач, не можуть бути підставою для перерахунку пенсій та не можуть зазначатись в довідці для перерахунку пенсії. Також вказує на законодавче обмеження максимального розміру пенсії.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 09 червня 2017 року відкрито касаційне провадження.

Справу передано до Верховного Суду.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права і дотримання ними норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.

Судами встановлено, що ОСОБА_1 (підполковник запасу) з 26.10.2013 перебуває на обліку ГУ ПФУ в Одеський області та отримує пенсію за вислугу років.

З 04.08.1981 по 25.10.2013 позивач проходив військову службу в Збройних Силах України.

19.10.1999 наказом Міністра оборони України №600 позивач був відряджений для подальшого походження служби до ДП обслуговування повітряного руху України із залишенням на військовій службі, де з 19.11.1999 по 25.10.2013 проходив службу на різних посадах та отримував грошове забезпечення.

14.10.2013 наказом Міністра оборони України (по особовому складу) №343 позивач був звільнений у запас за п. б (за станом здоров`я). Зазначеним наказом МО була визначена вислуга років позивача у Збройних Силах України, яка складає: в календарному обчисленні - 32 роки 02 місяців, пільгова - 33 роки 07 місяців.

25.10.2013 наказом ДП обслуговування повітряного руху України №582/о, на підставі наказу Міністра оборони України (по особовому складу) №343 від 14.10.2013, позивача було звільнено з посади заступника керівника польотів районного диспетчерського центру Одеського РСП .

При звільненні Державним підприємством обслуговування повітряного руху України ОСОБА_1 була видана довідка про розмір грошового забезпечення, на підставі якої ГУ ПФУ в Одеської області йому була призначена пенсія за вислугу років в розмірі 80 % грошового забезпечення.

20.01.2017 наказом ДП «Украерорух» №20 «Про підвищення посадових окладів військовослужбовцям, відрядженим до Украероруху» з 01.01.2017 збільшено розмір грошового забезпечення за посадою заступника керівника польотів районного диспетчерського центру РСП.

Відповідно до довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії №2.2.1-39-56 від 06.02.2017, що видана ДП обслуговування повітряного руху України, розмір грошового забезпечення за посадою заступника керівника польотів районного диспетчерського центру РСП, яку займав позивач на момент звільнення, згідно з нормами, чинними з 01.01.2017 становить 18204,5 грн на місяць.

28.02.2017 ГУ ПФУ в Одеській області своїм листом №197/С-11 відмовило ОСОБА_1 в перерахунку пенсії відповідно до довідки №2.2.1-39-56 від 06.02.2017 року з підстав відсутності нормативних актів, прийнятих Кабінетом Міністрів України щодо зміни грошового забезпечення.

Не погоджуючись з вищевказаними діями та рішенням пенсійного органу, позивач оскаржив їх до суду.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку про протиправність дій відповідача та наявність у позивача права на перерахунок пенсії.

Змінюючи постанову суду першої інстанції, апеляційний суд вказав, що судом першої інстанції не вказано дату перерахунку пенсії, оскільки наказом Украероруху від 20.01.2017 №20 «Про підвищення посадових окладів військовослужбовцям, відрядженим до Украероруху» були змінені розміри посадових окладів військовослужбовців ЗСУ, які відряджені до Украероруху для виконання завдань в інтересах оборони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі саме з 01.01.2017, а отже саме з цієї дати вимоги позивача і слід задовольнити.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частини третьої статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.

З наведеної норми права вбачається, що підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 19 липня 1999 року № 1281 «Про створення об`єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України» передбачено, зокрема, що грошове та матеріальне забезпечення військовослужбовців, відряджених до Украероруху, потрібно здійснювати у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2001 року №104 «Про порядок і норми грошового та матеріального забезпечення військовослужбовців Збройних Сил, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, інших військових формувань, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби, відряджених до державних органів, установ та організацій».

Відповідно до пункту 80 Положення про проходження військової служби відповідними категоріями військовослужбовців, затвердженого Указом Президента України від 7 листопада 2001 року № 1053/2001, пенсійне забезпечення звільнених у запас або у відставку відряджених військовослужбовців здійснюється на загальних підставах, передбачених законодавством для військовослужбовців.

За правилами пункту 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 №45 (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин), перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Абзацом сьомим пункту 3 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» встановлено, що особам, що відряджалися для виконання службових обов`язків до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств та були звільнені із служби у зв`язку з виходом на пенсію безпосередньо з посад, на яких вони перебували, перерахунок пенсій провадиться на підставі довідок про розмір грошового забезпечення, виданих зазначеними органами, установами, організаціями і підприємствами.

Пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2007 року № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» передбачено, що керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, надано право установлювати посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою, у відповідних випадках.

Отже, КМУ делегував керівникам державних органів своє право визначати розміри посадових окладів, тому наказ № 221, яким підвищено посадові оклади військовослужбовців, відряджених до Украероруху, є підставою для перерахунку пенсії відповідно до частини третьої статті 63 Закону № 2262-ХІІ.

Абзацом сьомим пункту 3 Порядку встановлено, що особам, що відряджалися для виконання службових обов`язків до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств та були звільнені із служби у зв`язку з виходом на пенсію безпосередньо з посад, на яких вони перебували, перерахунок пенсій провадиться на підставі довідок про розмір грошового забезпечення, виданих зазначеними органами, установами, організаціями і підприємствами.

З огляду на наведене, колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій, що пенсії військовослужбовців, відряджених до Украероруху підлягають перерахунку відповідно до частини третьої статті 63 Закону № 2262-ХІІ у зв`язку зі зміною розміру грошового забезпечення на підставі наказу № 221 державного органу, якому КМУ делегував своє право визначати розміри посадових окладів.

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм права вже була висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України, зокрема у постанові від 10 травня 2016 року (справа № 21-278а16), а також Верховним Судом, зокрема у постанові від 24 квітня 2018 року (справа №461/939/17) та ін.

Положення статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» про те, що максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність доповнено згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 24 грудня 2015 року № 848-VIII.

Зазначене положення в цілому визнано неконституційним відповідно до рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2016 від 20 грудня 2016 року.

Згідно з пунктом другим резолютивної частини рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2016 від 20 грудня 2016 року, зокрема, частина сьома статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» втратила чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.

Таким чином, з 20 грудня 2016 року відсутня частина сьома статті 43 в Законі України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 6 грудня 2016 року №1774-VIII, який відповідно до Прикінцевих положень цього Закону, набрав чинності з 1 січня 2017 року, у частині сьомій статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» слова і цифри «у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року» замінено словами і цифрами «по 31 грудня 2017 року».

Таким чином, буквальне розуміння змін внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 6 грудня 2016 року №1774-VIII з урахуванням рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2016 від 20 грудня 2016 року дозволяє стверджувати, що у Законі України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» відсутня частина сьома статті 43, а внесені до неї зміни, що полягають у зміні слів і цифр є нереалізованими.

Це означає, що протягом 2017 року стаття 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» не передбачала положення про те, що максимальний розмір пенсії не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів.

Отже, внесені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 6 грудня 2016 року №1774 до частини сьомої зазначеної статті, яка визнана неконституційною і втратила чинність, зміни (щодо періоду, протягом якого діють обмеження пенсії), самі по собі не створюють підстав для такого обмеження.

Даний висновок узгоджується з позицією, що викладена в постановах Верховного Суду від 3 жовтня 2018 року у справі № 127/4267/17 та від 16 жовтня 2018 року у справі № 522/16882/17.

Відповідно до частини першої статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Враховуючи те, що доводи касаційної скарги правильності висновку судів попередніх інстанцій не спростовують, останні під час розгляду справи вірно застосували норми матеріального права та не порушили норми процесуального права, відповідно до частини першої статті 350 КАС України, підстави для скасування ухвалених ними рішень відсутні.

Керуючись статтями 345, 350, 356 КАС України, суд,

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Одеській області залишити без задоволення, а постанову Приморського районного суду міста Одеси від 13 березня 2017 року, яка змінена постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 травня 2017 року - без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий А.Ю. Бучик

Судді: А.І. Рибачук

Л.В. Тацій

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст