2
0
1504
Після початку повномасштабного вторгнення РФ на територію України питання ведення обліку військовозобов'язаних на підприємстві набуло максимальної актуальності. Станом на сьогоднішній день, попри те, що активні воєнні дії тривають більше ніж півтора роки, на практиці виникає багато питань та спорів між роботодавцями та територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки (далі - ТЦК та СП (колишні військкомати)) з приводу військового обліку. Водночас посилюється і відповідальність за порушення правил обліку військовозобов'язаних на підприємстві, що є актуальним для бізнесу.
Перш за все розгляемо основні питання, пов'язані з веденням обліку військовозобов'язаних.
Керуючись положеннями Закону України «Про військовий обов'язок і військову службу», мова піде про обов'язок підприємств вести персональний облік призовників, військовозобов'язаних та резервістів.
Відзначимо, що на фізичних осіб-підприємців та фізичних осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність, цей обов'язок не поширюється, оскільки:
Це підтверджено також і судовою практикою, наприклад, рішенням Бобринецького районного суду Кіровоградської області від 20.07.2023 року у справі № 383/1142/.
Умовно такі обов'язки підприємств, що входять до військового (персонального) обліку, можна поділити на наступні групи:
Повний перелік таких обов'язків роботодавців (підприємств) викладено у п. 34 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів» № 1487 від 30.12.2022 року.
Найчастішими порушеннями правил ведення персонального військового обліку з боку бізнесу можливо вважати:
1. Неподання інформації про працівників призовників, військовозобов'язаних, резервістів до уповноважених органів.
2. Несповіщення на вимогу уповноважених органів призовників, військовозобов'язаних та резервістів про їх виклик до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки.
3. Незабезпечення своєчасного прибуття призовників, військовозобов'язаних та резервістів за викликом уповноважених осіб.
Порушення правил обліку військовозобов'язаних на підприємстві за своїм об'єктом є порушенням законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію (ст. 210-1 КУпАП), за що, відповідно, передбачена адміністративна відповідальність у вигляді штрафу:
За вчинення повторного протягом року порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період, передбачений штраф:
Логічно було б припустити, що враховуючи, що відповідно до ст. 235 КУпАП справи про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію за ст. 210-1 КУпАП розглядають ТЦК та СП, то і протоколи про вчинення таких адміністративних правопорушень мають складати уповноважені особи цих органів. Але сталось, не як гадалось… Адже як у статті 255 КУпАП, що визначає перелік осіб, які мають право складати протокол про адміністративні правопорушення, так і у Положенні про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 154, про повноваження ТЦК та СП (їх посадових осіб) складати протоколи не йдеться. Це, можливо, варто вважати упущенням законотворця, але маємо факт - законом не передбачено право ТЦК та СП складати протоколи у справі про адміністративні правопорушення за ст. 210-1 КУпАП, і це є прогалиною, яка може бути використана на користь бізнесу у справах щодо притягнення до адміністративної відповідальності за ст. 210-1 КУпАП.
Загальний строк, передбачений ст. 38 КУпАП, при нетриваючому адміністративному порушенні - два місяці з дня вчинення такого правопорушення, а при триваючому правопорушенні - не пізніше як через два місяці з дня його виявлення.
Адміністративна відповідальність за порушення порядку ведення обліку військовозобов'язаних на підприємстві покладається на посадових осіб: керівників та працівників, на яких покладено посадові обов'язки, пов'язані із веденням військового обліку (у разі їх наявності).
Також акцентуємо увагу на тому, що КУпАП не передбачає адміністративної відповідальності для фізичних осіб-підприємців та фізичних осіб, що здійснюють незалежну професійну діяльність, ані за неподання до військкоматів списків працівників, які підлягають приписці до призовних дільниць, ані за прийом на роботу працівників, які не перебувають на військовому обліку за місцем проживання, ані за незабезпечення сповіщення про виклик у військкомат.
Виходячи з аналізу судової практики останнього часу, найчастіше це процесуальні помилки:
Автори статті: Марія Золотарьова, адвокат АО «Вдовичен та партнери»
Владислав Горбенко, помічник адвоката АО «Вдовичен та партнери»
Джерело: Лігазакон
Переглядів
Коментарі
Переглядів
Коментарі
Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях
Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс
Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію
Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом
Переглядів:
90
Коментарі:
0
Переглядів:
726
Коментарі:
0
Переглядів:
267
Коментарі:
0
Переглядів:
997
Коментарі:
1
Переглядів:
42353
Коментарі:
1
Переглядів:
2267
Коментарі:
1
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.