Відповідальність за керування транспортного засобу у стані сп’яніння – коментує адвокат Олександр Вишневий

13.07.2020 | Автор: Адвокатське об'єднання "Вишневий і Партнери"
Задать вопрос автору
Присоединяйтесь к нам в социальных сетях: telegram viber youtube
Відповідальність за керування транспортного засобу у стані сп’яніння – коментує адвокат Олександр Вишневий - 0_86476400_1594654994_5f0c8112d325a.jpg

Нещодавно було внесено низку змін щодо відповідальності за керування транспортними засобами у стані сп’яніння. Однак, яка ж саме на сьогодні передбачена відповідальність за такі дії, роз’яснив керуючий партнер Адвокатського об’єднання “Вишневий і Партнери” Олександр Вишневий.

До 01 липня 2020 року відповідальність за керування транспортними засобами у стані сп’яніння була передбачена частиною 1 ст.130 КУпАП.

1 липня 2020 року набрав чинності Закон від 22.11.2018 № 2617-VIII, яким запроваджується інститут кримінальних проступків. Зокрема, кримінальним проступком стало і управління транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного або іншого сп’яніння.

Кримінальний кодекс був доповнений ст. 286-1, яка і передбачала настання кримінальної відповідальності за керування транспортними засобами у стані сп’яніння або за відмову від проходження огляду.

Оскільки 01 липня набрав чинності Закон про кримінальні проступки, було скасовано адміністративну відповідальність за керування у стані сп’янніння.

Згадайте новину: Що залишилося, коли кримінальну відповідальність за керування автомобілем у стані алкогольного сп'яніння скасовано

Передбачалося, що водіння в стані сп’яніння віднесуть до кримінальних проступків, тому за керування транспортним засобом в нетверезому стані буде встановлена не адміністративна, а кримінальна відповідальність.

Однак, вже 03 липня 2020 року вступив в силу Закон, яким було скасовано кримінальну відповідальність за керування транспортними засобами в стані сп’яніння.

Разом з тим, на сьогодні немає єдності судової практики з розгляду справ про притягнення до адміністративної відовідальності за ст. 130 КУпАП.

Так, зокрема у своїй постанові від 09 липня 2020 року у справі № 535/554/20 Котелевський районний суд Полтавської області прийшов до наступних висновків:

“Закони, які пом`якшують або скасовують відповідальність за адміністративні правопорушення, мають зворотну силу, тобто поширюються і на правопорушення, вчинені до видання цих законів. Закони, які встановлюють або посилюють відповідальність за адміністративні правопорушення, зворотної сили не мають. Провадження в справах про адміністративні правопорушення ведеться на підставі закону, що діє під час і за місцем розгляду справи про правопорушення. З огляду на викладене, оскільки протокол про адміністративне правопорушення було складено щодо подій 23.06.2020, тобто до набрання чинності вищезазначеним Законом, підлягає застосуванню ст.130 КУпАП в редакції, що була чинною на момент вчинення правопорушення, яке інкримінується ОСОБА_1 .”

Крім цього, у постанові Дергачівського районного суду Харківської області від 08 липня 2020 року у справі № 619/3114/20 зроблені наступні висновки:

“Підпунктом 4 пункту 1 розділу І Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень» від 22 листопада 2018 року № 2617-VIII (далі Закон 1) стаття 130 КУпАП була викладена в новій редакції.

Також підпунктом 171 пункту 2 розділу І Закону 1 Кримінальний кодекс України було доповнено статтею 2861.

Проте, згідно з підпунктом 1 пункту 117 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв`язку з прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень» від 17 червня 2020 року № 720-IX (далі Закон 2) підпункт 4 пункту 1 розділу І Закону 1 виключений.

Також, згідно з підпунктом 2 пункту 117 Закону 2 підпункт 171 пункту 2 розділу І Закону 1 виключений.

Відповідно до розділу ІІ Закон 2 Цей Закон набирає чинності з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень» від 22 листопада 2018 року№ 2617-VIII.

Згадайте новину: Нетверезе водіння-не кримінал?!

Отже, суд застосовує чинну редакцію частини 1 статті 130 КУпАП, тобто редакцію вказаної частини статті, яка є ідентичною як на день вчинення правопорушення так і на день розгляду справи”.

Однак, ми притримуємося думки, що правильними є висновки, зокрема, які викладені у постанові Семенівського районного суду Чернігівської області від 07 липня 2020 року у справі № 744/525/20, де суд прийшов до висновку, що з системного аналізу вказаної норми закону вбачається, що поновлення в подальшому дії скасованих нормативно-правових актів, які встановлюють відповідальність, не може бути підставою для застосування їх до правопорушень, вчинених до скасування відповідальності за них.

Також до аналогічних висновків прийшов Святошинський районний суд міста Києва у справі № 759/9852/20 від 07 липня 2020 року:

“Зважаючи на викладене, акт, який до 01 липня 2020 року встановлював адміністративну відповідальність за керування транспортними засобами у стані сп`яніння (ст. 130 КУпАП в редакції до 01 липня 2020 року), з 01 липня 2020 року був скасований Законом № 2617-VIIІ з одночасною криміналізацією цих дій у ст. 286-1 КК України. Відтак Закон № 2617-VIIІ в цій частині зворотної дії не має. Проте, оскільки з 03 липня 2020 року ці дії були декриміналізовані Законом № 720-IX з одночасним повторним запровадженням адміністративної відповідальності за їх вчинення у новій редакції ст. 130 КУпАП, Закон № 720-IX в цій частині в силу пом`якшення відповідальності має зворотну дію, але виключно на період існування ст. 286-1 КК України (з 01 до 03 липня 2020 року), і не поширюється на правовідносини, які регулювалися ст. 130 КУпАП в редакції до 01 липня 2020 року, оскільки порівняно із цією нормою, яка була скасована з 01 липня 2020 року, не пом`якшує відповідальності водіїв, не скасовує таку відповідальність та не покращує їх становище. Відтак по відношенню до дій водія не можливо застосувати ст. 130 КУпАП в редакції до 01 липня 2020 року, оскільки вона скасована Законом № 2617-VIIІ, який зворотної дії не має, а також і ст. 130 КУпАП в редакції Закону № 720-IX, який також не має зворотної дії на правовідносини, що існували до 01 липня 2020 року. За фактом, внаслідок обраної законодавцем юридичної техніки відбулося переривання дії акта, який встановлював і продовжив встановлювати певну адміністративну відповідальність, шляхом його скасування 01 липня 2020 року та відновлення 03 липня 2020 року”.

Крім цього, аналогічні висновки містяться і у постанові Жовтневого районного суду м.Дніпропетровська у справі № 201/6275/20 від 08 липня 2020 року:

“Обставиною, що виключає провадження в справі про адміністративне правопорушення, відповідно до п. 6 ст. 247 КУпАП, є скасування акта, який встановлює адміністративну відповідальність.

Аналітично-термінологічно-порівняльний аналіз ст. 58 Конституції та ст. 8 КУпАП дає підстави для висновку про те, що ст. 8 КУпАП повністю відтворює зміст ст. 58 Конституції і є механізмом для застосування зворотної дії закону в часі на практиці і реалізується із урахуванням ст. 247 КУпАП та регулюються відповідними положеннями процесуальних норм КУпАП.

Враховуючи, що адміністративну відповідальність за керування транспортними засобами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції було скасовано, слід вважати, що Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень» № 2617-VІІІ від 22 листопада 2018 року, який набрав чинності 01 липня 2020 року має зворотну силу, тобто поширюється і на правопорушення, вчинені до 01 липня 2020 року.

Отже, керуючись законом, суд приходить до висновку, що провадження в даній справі про адміністративне правопорушення підлягає закриттю на підставі п. 6 ст. 247 КУпАП, оскільки протоколом про адміністративне правопорушення серії ДПР18 № 118352 від 17 червня 2020 року ОСОБА_1 ставиться у провину скоєння порушення, передбаченого ч. 1 ст. 130 КУпАП в редакції на час його вчинення, адміністративну відповідальність за яке виключено Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень» № 2617-VІІІ від 22 листопада 2018 року, що набрав чинності 01 липня 2020 року”.

У даних випадках, судом було закрито провадження у справі на підставі п. 6 ст. 247 КУпАП у зв`язку із скасуванням акта, який встановлював адміністративну відповідальність.

Враховуючи відсутність єдиної судової практики з даного приводу, питання щодо притягнення водіїв за нетверезе керування залишається відкритим.

Автор статі: Адвокатське об'єднання "Вишневий і Партнери"

3395
Просмотров
1
Комментариев
Оставьте Ваш комментарий:

Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.


Популярные статьи
ЕСПЧ
0