Скарга на тендер в Україні

З 2016 року в Україні функціонує відкрита система державних закупівель «Прозоро», на базі якої відбуваються електронні торги щодо товарів, робіт та послуг, які оплачуються за рахунок платників податків. Замовниками у публічних аукціонах виступають розпорядники бюджетних коштів, тобто органи влади, державні фонди, юридичні особи, що забезпечують потреби територіальних громад, а також приватні компанії-монополісти у стратегічно важливих галузях економіки (енергетика, водопостачання, транспорт, зв’язок). Обов’язки щодо розміщення оголошень, заповнення конкурсної документації, спілкування з учасниками, вибору переможців і укладення з ними договорів покладаються на тендерні комітети або уповноважених осіб Замовника. Інформація про закупівлі підлягає обов’язковій публікації на акредитованих майданчиках системи Prozorro, та повинна бути доступною для всіх користувачів. Вид процедури залежить від очікуваної вартості предмета, а саме:

  • до 50 тис. грн. – використання е-торгів на розсуд замовника, розміщується лише звіт;
  • понад 50 тис. грн. – спрощена або допорогова закупівля;
  • понад 200 тис. грн. для товарів/послуг, понад 1,5 млн. грн. для робіт – тендер.

У свою чергу, тендери можуть проводитися в наступних формах:

  • відкритих торгів (відбуваються на загальних підставах);
  • торгів з обмеженою участю (передбачений кваліфікаційний відбір учасників);
  • конкурентного діалогу (юридичні послуги, програмування, наукові дослідження);
  • переговорної процедури (якщо торги двічі скасовувались через відсутність пропозицій, або у даній сфері немає конкуренції з технічних причин, у зв’язку з закупівлею творів мистецтва, об’єктів інтелектуальної власності, для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій та з інших причин відповідно до ст.40 Закону «Про публічні закупівлі»).

Як діяти учаснику, якщо його права порушуються?

При здійсненні закупівель розпорядники бюджетних коштів повинні неухильно дотримуватись вимог чинного законодавства. Зокрема, вони зобов’язані створювати учасникам конкурентні умови, забезпечувати рівне та неупереджене ставлення, вживати заходів для уникнення корупції і зловживань, об’єктивно обирати переможців. Виявивши невідповідність певних рішень, дій або бездіяльності комітету чи уповноваженої особи Замовника вказаним принципам, підприємці або їх представники мають право відстоювати свої інтереси трьома способами: 1) звертатися за роз’ясненням / подавати вимоги про усунення порушень; 2) скаржитися в адміністративну колегію Антимонопольного комітету; 3) направляти позов до суду (щодо договору, укладеного з переможцем, або в разі незгоди з результатами розгляду скарги колегією АМКУ). Деталі на сайті https://turii.com.ua/oskarzhennya-tenderiv-v-ukraini/. Підставами для використання вказаних механізмів захисту прав можуть бути: - необґрунтоване зазначення у тендерній документації умов, які дискримінують учасників, обмежують конкуренцію, ставлять одного із конкурсантів у привілейоване становище; - поділ предмета закупівлі на частини, заниження очікуваної ціни для уникнення тендеру; - вимоги замовника надати документи, не передбачені нормативними актами; - неправомірні умови щодо працівників, які виконуватимуть роботи/надаватимуть послуги; - протиправні кваліфікаційні норми (пред’явити відгуки попередніх клієнтів, сертифікати якості продукції, результати тестувань тощо); - внесення до технічної специфікації характеристик, яким відповідають товари лише одного виробника або постачальника, виробів конкретних брендів чи компаній без можливості використання їх аналогів.

Вимога у публічних закупівлях

З моменту розміщення оголошення і по дату, коли до кінця приймання пропозицій залишається 10 робочих днів, діє період уточнень (він також вказується у календарному плані на сторінці кожної закупівлі). Протягом цього часу будь-яка зацікавлена особа, навіть якщо вона не є учасником тендеру, може надіслати замовнику:

  1. Звернення про роз’яснення, обґрунтування тих чи інших умов.
  2. Вимогу усунути порушення, наприклад:
  • вилучити дискримінаційні положення;
  • змінити проект договору;
  • виправити помилки в технічній специфікації та ін.

Для цього слід авторизуватися в системі (можна як «гість»), зайти у вкладку «обговорення» і додати електронний запит. Опублікувати роз’яснення або задовольнити/відхилити вимогу замовник повинен у 3-денний термін, в іншому випадку хід торгів зупиняється, а на уповноважену особу може бути накладено штраф за ст.164-14 КУпАП (1700 грн., повторно – 3400 грн.). Після внесення будь-яких змін у тендерну документацію тривалість прийняття пропозицій продовжується до 7 днів. Вимога про усунення порушень може бути пред’явлена як на тендер, так і на спрощену закупівлю, а от уже в АМКУ останні не оскаржуються.

Скарга у публічних закупівлях

Порядок звернення учасників до постійної адміністративної колегії Антимонопольного комітету зі скаргою на дії/рішення/бездіяльність замовника регулюється ст.18 Закону №922-VIII («Про публічні закупівлі»). Даним нормативним актом передбачені наступні строки її подання:

  1. Не пізніше, ніж за 4 робочі дні до кінця прийняття пропозицій:
  • щодо умов тендерної документації;
  • на необґрунтовану відмову усувати порушення на вимогу;
  • в разі незгоди з поясненнями або мотивами залишення документації без виправлень.

Після спливу цього строку дозволяється оскаржувати зміни, які замовник вніс з власної ініціативи.

  1. Протягом 10 робочих днів з моменту, коли скаржник повинен був дізнатися про порушення своїх прав, але до моменту підписання договору з переможцем:
  • на неправомірне відхилення пропозиції;
  • на результати оцінки.
  1. Протягом 5 днів після оприлюднення протоколу розгляду пропозицій –

якщо вартість закупівлі перевищувала €133 тис. для товарів/послуг і €5 150 тис. для робіт. Скарга та підтверджуючі матеріали до неї надсилаються виключно через заповнення електронної форми в системі закупівель. Реєстрація заявки проводиться лише після зарахування плати на тимчасовий рахунок адміністратора. Згідно з Постановою Кабінету Міністрів, сума мита становить 0,3% від очікуваної вартості предмету аукціону (але не менше 2 000 і не більше 85 000 грн.). У випадку задоволення вимог ці кошти повертаються заявникові, в разі відмови – перераховуються до державного бюджету. З моменту автоматичної реєстрації скарги в системі перебіг закупівлі припиняється, а колегія АМКУ у 3-денний термін:

  • призначає час та місце засідання (у межах 10, а за виняткових обставин – 20 днів);
  • залишає подання без розгляду (якщо дана скарга уже розглядалася, відсутні необхідні реквізити, документ не відповідає вимогам закону, замовник усунув порушення, відмінив тендер або визнав його таким, що не відбувся);
  • приймає рішення про припинення розгляду (якщо замовник уже вніс необхідні зміни).

Рішення АМКУ з приводу скарг обов’язкові до виконання протягом 30 днів після їх прийняття. Якщо сторона не погоджується з приписом колегії, вона має право звернутися до суду в цей же строк. Особи, інтереси яких були порушені після укладення договору між замовником і переможцем тендеру, можуть вирішувати спори в порядку господарського судочинства. При виявленні в процесі закупівлі ознак шахрайства, зловживання службовим становищем, підробки документів, корупції чи інших злочинів слід звертатися до правоохоронних органів.

Юридичний супровід торгів

Участь у відкритих аукціонах – це хороший шанс отримати державне замовлення та додатковий прибуток від реалізації товарів, робіт або послуг без особливих ризиків. Проте значна кількість підприємців відмовляється від цієї можливості, адже вивчення законодавства, заповнення документації, пошук оголошень в електронній системі, розміщення пропозицій вимагає значних витрат часу та уваги. Найкращим виходом у такій ситуації є залучення спеціаліста у сфері публічних закупівель, який має відповідні знання і досвід. Після попередньої консультації та укладення договору про надання правової допомоги, кваліфікований юрист по тендерах виконуватиме всі необхідні доручення у даному напрямку. Послуги для бізнесу в цій категорії передбачають:

  • аналіз публікацій про закупівлі на відповідність законодавству;
  • вивчення проектів договорів, встановлення, які пункти суперечать інтересам клієнта;
  • виявлення порушень у тендерній документації, написання вимог про їх усунення;
  • складання та подання скарг в АМКУ, участь у засіданнях по розгляду;
  • супровід з питань публічних закупівель.

Для отримання індивідуальної консультації щодо оскарження тендеру чи інших пов’язаних з цим процедур, зателефонуйте або надішліть повідомлення у юридичну компанію «Турій і Партнери» (Київ, Україна). Номер телефону та e-mail можна знайти на сайті https://turii.com.ua/ в розділі «Контакти».

0