1. Взяттю на військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, у відповідних підрозділах розвідувальних органів України підлягають громадяни України:
1) на військовий облік призовників (крім Служби безпеки України, розвідувальних органів України) віком до 25 років:
які відповідно до статті 14 цього Закону взяті на військовий облік;
{Абзац другий пункту 1 частини першої статті 37 в редакції Закону № 4197-IX від 09.01.2025 }
які є призовниками, що прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання;
які набули громадянство України;
які прибули після відбування покарання з установ виконання покарань, якщо раніше не перебували на військовому обліку;
які припинили альтернативну (невійськову) службу достроково і відповідно до Закону України "Про альтернативну (невійськову) службу" підлягають взяттю на військовий облік призовників;
які відраховані із закладів фахової передвищої військової освіти, вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти та не пройшли базову загальновійськову підготовку;
жінки, які виявили бажання проходити базову військову службу, безпосередньо перед направленням на базову військову службу;
{Пункт 1 частини першої статті 37 доповнено абзацом восьмим згідно із Законом № 4197-IX від 09.01.2025 }
2) на військовий облік військовозобов’язаних:
які звільнені з військової служби в запас та не зараховані до військового оперативного резерву;
призовники, які пройшли базову загальновійськову підготовку з додержанням умов, передбачених статтею 10 - 1 цього Закону;
{Абзац третій пункту 2 частини першої статті 37 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4197-IX від 09.01.2025 }
які припинили альтернативну (невійськову) службу в разі закінчення строку її проходження або достроково відповідно до Закону України "Про альтернативну (невійськову) службу" та підлягають взяттю на військовий облік військовозобов’язаних;
військовозобов’язані, які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання;
які набули громадянство України і згідно з цим Законом підлягають взяттю на облік військовозобов’язаних;
зняті з військового обліку Збройних Сил України, Служби безпеки України, розвідувальних органів України відповідно за рішенням Міністерства оборони України, Служби безпеки України, розвідувальних органів України;
які відповідно до статті 18 цього Закону звільнені від направлення для проходження базової військової служби;
які досягли 25-річного віку під час перебування на військовому обліку призовників;
які звільнені із служби у військовому резерві та не досягли граничного віку перебування в запасі;
які старші 25 років і раніше не перебували на військовому обліку;
які прибули після відбування покарання з установ виконання покарань;
призовники, які отримали спеціальні звання рядового, сержантського, офіцерського (начальницького) складу;
{Пункт 2 частини першої статті 37 доповнено абзацом тринадцятим згідно із Законом № 4197-IX від 09.01.2025 }
жінки з дотриманням умов, передбачених частиною одинадцятою статті 1 цього Закону;
{Пункт 2 частини першої статті 37 доповнено абзацом чотирнадцятим згідно із Законом № 4197-IX від 09.01.2025 }
які отримали військові звання офіцерського складу після проходження військової підготовки за програмою підготовки офіцерів запасу;
{Пункт 2 частини першої статті 37 доповнено абзацом п'ятнадцятим згідно із Законом № 4197-IX від 09.01.2025 }
які є кандидатами для прийняття на військову службу за контрактом відповідно до частини десятої статті 20 цього Закону;
{Пункт 2 частини першої статті 37 доповнено абзацом шістнадцятим згідно із Законом № 4539-IX від 16.07.2025 }
3) на військовий облік резервістів:
які зараховані до військового оперативного резерву;
які уклали контракт про проходження служби у військовому резерві Збройних Сил України та інших військових формувань;
резервісти, які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України на нове місце проживання.
Громадянам України, взятим на військовий облік, роз’яснюються права та обов’язки, правила військового обліку та відповідальність за порушення цих правил.
2. Взяттю на військовий облік військовозобов’язаних підлягають жінки, які належать до категорій, зазначених у частині одинадцятій статті 1 цього Закону.
3. Призовники, військовозобов’язані та резервісти після прибуття до нового місця проживання зобов’язані в семиденний строк стати на військовий облік.
У разі декларування місця проживання особи за декларацією про місце проживання, поданою в електронній формі засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, взяття на військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів здійснюється відповідними районними (міськими) територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки на підставі відомостей про призовників, військовозобов’язаних та резервістів в електронній формі, надісланих органами реєстрації через Єдину інформаційну систему Міністерства внутрішніх справ України до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
4. У період проведення мобілізації (крім цільової) та/або протягом дії воєнного стану призовники, військовозобов’язані та резервісти, які залишили або покинули своє місце проживання, зобов’язані в семиденний строк з дати взяття на облік внутрішньо переміщеної особи стати на військовий облік у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на обліку внутрішньо переміщеної особи (військовозобов’язані та резервісти Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, а військовозобов’язані та резервісти розвідувальних органів України - у зазначений строк повідомити про зміну місця проживання відповідному підрозділу розвідувальних органів України).
5. Зняттю з військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язаних та резервістів Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, військовозобов’язаних та резервістів розвідувальних органів України - у відповідному підрозділі розвідувальних органів України) підлягають громадяни України:
1) з військового обліку призовників (крім Служби безпеки України, розвідувальних органів України):
які досягли 25-річного віку;
які вибули в іншу місцевість (адміністративно-територіальну одиницю) України і стали на військовий облік в іншому районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за новим місцем проживання;
які призвані, направлені чи прийняті на військову службу або навчання у закладах фахової передвищої військової освіти, вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти;
які пройшли базову загальновійськову підготовку;
які відповідно до статті 18 цього Закону звільнені від направлення для проходження базової військової служби як непридатні до військової служби за станом здоров’я - після підтвердження рішення комісією вищого рівня;
які отримали спеціальні звання рядового, сержантського, офіцерського (начальницького) складу;
{Абзац сьомий пункту 1 частини п'ятої статті 37 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4197-IX від 09.01.2025 }
які направлені на альтернативну (невійськову) службу;
які направлені для відбування покарання до установ виконання покарань або до яких застосовано примусові заходи медичного характеру;
які отримали військові звання офіцерського складу після проходження військової підготовки за програмою підготовки офіцерів запасу;
{Пункт 1 частини п'ятої статті 37 доповнено абзацом десятим згідно із Законом № 4197-IX від 09.01.2025 }
2) з військового обліку військовозобов’язаних:
які вибули в іншу місцевість (адміністративно-територіальну одиницю) України і стали на військовий облік за новим місцем проживання;
які призвані чи прийняті на військову службу або навчання у закладах фахової передвищої військової освіти, вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти;
які направлені для відбування покарання до установ виконання покарань або до яких застосовано примусові заходи медичного характеру;
які зараховані до військового оперативного резерву;
в інших випадках - за рішенням Міністерства оборони України, Служби безпеки України, розвідувальних органів України;
3) з військового обліку резервістів:
які вибули в іншу місцевість (адміністративно-територіальну одиницю) України і стали на військовий облік за новим місцем проживання;
які призвані чи прийняті на військову службу або навчання у закладах фахової передвищої військової освіти, вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти;
які прийняті на службу до органів і підрозділів цивільного захисту;
які досягли граничного віку перебування на службі у військовому резерві або виключені з військового оперативного резерву;
які направлені для відбування покарання до установ виконання покарань або до яких застосовано примусові заходи медичного характеру;
в інших випадках - за рішенням Міністерства оборони України, Служби безпеки України, розвідувальних органів України.
6. Виключенню з військового обліку у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язаних та резервістів Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, військовозобов’язаних та резервістів розвідувальних органів України - у відповідному підрозділі розвідувальних органів України) підлягають громадяни України, які:
1) померли або визнані в установленому законом порядку безвісно відсутніми або оголошені померлими;
2) припинили громадянство України;
3) визнані непридатними до військової служби;
4) досягли граничного віку перебування в запасі;
5) були кандидатами для прийняття на військову службу за контрактом відповідно до частини десятої статті 20 цього Закону, але не були прийняті на військову службу за контрактом;
{Частину шосту статті 37 доповнено пунктом 5 згідно із Законом № 4539-IX від 16.07.2025 }
6) звільнені з військової служби за контрактом відповідно до підпунктів "й" або "к" пункту 3 частини п’ятої статті 26 цього Закону.
{Частину шосту статті 37 доповнено пунктом 6 згідно із Законом № 4539-IX від 16.07.2025 }
У громадянина, якого виключено з військового обліку відповідно до пунктів 3 та 4 цієї частини, військово-обліковий документ не вилучається. До військово-облікового документа громадянина вносяться дані про виключення із військового обліку.
{Стаття 37 із змінами, внесеними згідно із Законами № 1254-VI від 14.04.2009 , № 2926-VI від 13.01.2011 , № 3353-VI від 12.05.2011 , № 5404-VI від 02.10.2012 , № 406-VII від 04.07.2013 , № 589-VII від 19.09.2013 , № 1275-VII від 20.05.2014 , № 1634-VII від 12.08.2014 , № 116-VIII від 15.01.2015 , № 267-VIII від 19.03.2015 , № 901-VIII від 23.12.2015 , № 440-IX від 14.01.2020 ; в редакції Закону № 1357-IX від 30.03.2021 ; із змінами, внесеними згідно із Законами № 1150-IX від 28.01.2021 , № 1417-IX від 27.04.2021 , № 1871-IX від 05.11.2021 , № 2995-IX від 21.03.2023 , № 3621-IX від 21.03.2024 ; в редакції Закону № 3633-IX від 11.04.2024 }
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2025 «Протокол». Все права защищены.
Аналізуйте судовий акт: Обов`язок проходження ВЛК під час мобілізації виникає у військовозобов`язаного лише з моменту отримання відповідного виклику (Сьомий апеляційний адміністративний суд №727/4556/24 від 28.08.2024 р.)
Нагадаю, чоловік був притягнутий до штрафу у розмірі 4250 гривень на підставі постанови, в якій стверджувалось, що позивач своїми діями вчинив порушення вимоги п.п. 5, 7 ч.3 ст.1, ч.8 ст.2 та ч. 4 ст. 37 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 року (далі - Закон №2232) та п.19 (Додаток №2) Порядку організації і ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затвердженого Постановою КМУ від 30.12.2022 року №1487, оскільки, будучи військовозобов`язаним та знаходячись в м.Чернівці Чернівецької області, відмовився від отримання направлення та проходження військово-лікарської комісії з метою визначення ступеня придатності до військової служби під час мобілізації, а також виїхав у воєнний час з місця проживання без дозволу начальника, де він перебуває на обліку. Вважаючи вказану постанову протиправною, позивач звернувся до суду за захистом своїх порушених прав. Ухвалюючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що винесена постанова лише частково відповідає вимогам закону, оскільки відповідачем доведена лише наявність в діях позивача складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 210 КУпАП (тобто відмова від направлення на ВЛК). А ось допущення позивачем порушень приписів ч.2 ст.210-1 КУпАП (щодо факту зміни позивачем місця проживання у визначеному Законом порядку) суд відкинув, і постанову в цій частині скасував. Так ось - погоджуючись з частковим задоволенням позову, чоловік звернувся до суду з апеляційною скаргою. І апеляційна інстанція підтримала його вимоги - скасувала штраф в частині відмови отримати направлення на ВЛК. Суд аргументував наступним: Читати повністюЦе справа вже була предметом аналізу на Веб-порталі “Протокол” на етапі розгляду справи в першій інстанції. Тоді, рішенням районного суду було проаналізоване діюче законодавство з питань мобілізації і підтверджено висновок, що “заборона на зміну місця проживання без дозволу керівника ТЦК та заборона на пересування Україною це різні речі”. Тому накладення на людину штрафу, яка не переїхала, а просто виїхала на лікування до іншого міста було скасовано.
Аналізуйте судовий акт: Положення законодавства НЕ визначають такої окремої та безумовної підстави для зняття з військового обліку як оформлення документів на постійне проживання чи у випадку виїзду військовозобов`язаного на постійне проживання за кордон. (ВС КАС №280/2880/24 від 21.05.2025 р.)
ТЦК відповіло, що на час дії воєнного стану на території України впроваджено обмеження щодо виїзду військовозобов`язаних чоловіків віком від 18 до 60 років, а тому, до закінчення дії військового стану зняття з військового обліку неможливе. Водночас обидві інстанції у задоволенні позову відмовили. І позивач звернувся до ВС КАС - який також вимоги позивача не підтримав, а у задоволенні позову і знятті з обліку - відмовив. ВС КАС зазначив: За змістом частин першої, третьої статті 33 Закону № 2232-XII військовий облік громадян України поділяється на облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів. Військовий облік усіх призовників, військовозобов`язаних та резервістів ведеться за місцем їх проживання. Читати повністюЧоловік вернувся до суду з адміністративним позовом до ТЦК в якому просив: визнати протиправною бездіяльність та зобов'язати ТЦК прийняти рішення про зняття його з військового обліку у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон (Аргентинська Республіка). Справа в тім, що на обґрунтування позову позивач зазначив, що 31 жовтня 2023 року Головним управлінням Державної міграційної служби України у Запорізькій області прийнято рішення щодо оформлення позивачу документів для виїзду за кордон на постійне місце проживання, яким фактично надано дозвіл на виїзд до Аргентинської Республіки на постійне проживання. Згодом, його представником надіслано до Запорізького районного ТЦК заяву з проханням зняти позивача з військового обліку та проставити відмітку про це у військовому документі. Однак, відповідачем відмовлено у задоволенні вказаної заяви.
Аналізуйте судовий акт: Суд скасував штраф на жінку-фармацевта за не поставлення на військовий облік, зате нагадав про обов’язок оновлювати дані (Ямпільський районний суд Вінницької області №153/1074/24 від 25.07.2024 р.)
Вона у 2016 році закінчила медичний коледж за спеціальністю "Фармація". Відповідно до п.11 ст.1 ЗУ «Про військовий обов`язок і військову службу» (далі - Закон) (в редакції від 10.05.2006 р., що діяла на момент вчинення правопорушення) - жінки, які мають фах, споріднений з відповідною військово-обліковою спеціальністю, визначеною в переліку, затвердженому КМУ, та придатні до проходження військової служби за станом здоров'я, віком та сімейним станом, беруться на військовий облік військовозобов'язаних. Норма щодо обов'язку постановки на військовий облік жінок, які за фахом мають медичну підготовку закріплена і в чинній редакції Закону. ТЦК вважало, що в порушення п.1 Правил військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів, що є додатком 2 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 №1487 - вона не перебувала на військовому обліку за своїм зареєстрованим місцем проживання/перебування. За порушення правил військового обліку, оскільки це триваюче правопорушення і вчинювалося в особливий період, що діє в Україні ще з 2014 року, то вона підлягає адміністративній відповідальності за ч.3ст.210 КУпАП, отже на неї накладено штраф у розмірі 17000 грн. Жінка вважала, що стаття 210 КУпАП у цій редакції з’явилась лише у травні цього року, і оскільки правопорушення вчиненні до набуття законом чинності, то притягнення до відповідальності за таким - неправомірне. Читати повністюЖінку було притягнуто до адміністративної відповідальності за ч. 3 ст. 210 КУпАП і накладено штраф 17 000 гривень за наступних обставин.
Аналізуйте судовий акт: Військовий квиток, навіть з відміткою про зняття з обліку, сам по собі він не є достатнім підтверджуючим документом для перетину державного кордону. (ВС КАС, справа №600/2520/22-а від 09.03.2023 р.)
Однак жодна судова інстанція не підтримала його вимоги і у задоволенні позову було відмовлено. ВС КАС пояснив своє рішення наступним: Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, зокрема, встановлювати у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, особливий режим в`їзду і виїзду, обмежувати свободу пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також рух транспортних засобів. Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який було неодноразово продовжено. Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 «Про загальну мобілізацію» постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію. Читати повністюПозивача, який був виключений з військового обліку військовозобов`язаних відповідно до п. 6 ч. 6 ст. 37 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", що підтверджувалося відміткою у військовому квитку - не пропустили при виїзді за кордон. Він оскаржив це рішення до суду і просив надати дозвіл на виїзд. Крім паспорта і військового квитка з відміткою, він нічого іншого не пред‘являв.