Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 14.02.2017 року у справі №904/8827/15 Постанова ВГСУ від 14.02.2017 року у справі №904/8...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 лютого 2017 року Справа № 904/8827/15 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Плюшка І.А. - головуючого,

Малетича М.М.,

Самусенко С.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні

касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь"

на постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 05 грудня 2016 року

у справі № 904/8827/15

господарського суду Дніпропетровської області

за позовом Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь"

до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця"

про стягнення 61 785,40 грн.

за участю представників сторін:

від позивача: не з'явилися

від відповідача: не з'явилися

ВСТАНОВИВ:

У вересні 2015 року публічне акціонерне товариство Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" звернулося до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" про стягнення штрафу за несвоєчасну доставку вантажів у розмірі 61 785,40 грн.

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 03 жовтня 2016 року (склад колегії суддів: Петренко Н.Е. - головуючий, Юзіков С.Г., Крижний О.М.), залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 05 грудня 2016 року (склад колегії суддів: Березкіна О.В. - головуючий, Дармін М.О., Дмитренко Г.К.) позов задоволено частково. Стягнуто з Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" на користь Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" штраф за несвоєчасну доставку вантажів у розмірі 35 780,20 грн.

Не погоджуючись з рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 03 жовтня 2016 року та постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 05 грудня 2016 року, Публічне акціонерне товариство "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить рішення місцевого та постанову апеляційного господарських судів скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог в розмірі 16 833,80 грн. та прийняти в цій частині нове рішення, яким позовні вимоги про стягнення 16 833,80 грн. штрафу за порушення термінів доставки вантажів задовольнити. В обґрунтування зазначених вимог заявник касаційної скарги посилається на порушення та неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, перевіривши правильність застосування господарськими судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, Вищий господарський суд України вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, протягом березня - квітня 2015 року залізницею на адресу Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" здійснювалось перевезення вантажу на підставі 28 залізничних накладних №№ 36401917, 36404135, 34047597, 34029249, 34311704, 40445835, 40452559, 4045850, 40608507, 40873499, 44941276, 44953230, 43058080, 43058098, 43057876, 43084821, 43075126, 43110105, 43122266, 43121771, 44932630, 43179670, 43195528, 43231430, 43246735, 43231356, 43249911, 43226166.

Під час здійснення перевезень на підставі зазначених накладних відповідач допустив прострочення доставки вантажу, у зв'язку з чим Публічне акціонерне товариство "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" звернулось до господарського суду з даним позовом про стягнення з відповідача 61 785,40 грн. штрафу за несвоєчасну доставку вантажів.

В додаткових поясненнях № 11/2066380/НЮ від 29 вересня 2016 року, наданих 29 вересня 2016 року позивачем на електронну адресу господарського суду Дніпропетровської області, позивач просив стягнути штраф за несвоєчасну доставку вантажів у розмірі 53 999,10 грн., пославшись на те, що за залізничними накладними № 40608507 та № 43075126 просточка доставки вантажів відсутня та штраф по ним не нараховується, а за накладеною № 43057876 штраф має нароховуватися за 2 дні прострочення доставки вантажу, а не за три дні, як було заявлено в позові.

Задовольняючи позовні вимоги частково, суди попередніх інстанцій виходили з того, що позивач довів обставини порушення відповідачем строків доставки вантажів за залізничними накладними №№ 36404135, 34047597, 40445835, 40452559, 4045850, 40873499, 44941276, 44953230, 43084821, 43179670, 43195528, 43231430, 43246735, 43231356, 43249911, 43226166 та № 43057876, однак за останньою залізничною накладною суд здійснив перерахунок суми штрафу. За іншими залізничними накладними суди відмовили у стягненні штрафу з огляду на наявність підстав для звільнення відповідача від його сплати, оскільки за двома накладними (№ 4060877 та № 43075126) позивачем не було вивезено вантаж зі станції впродовж доби після одержання повідомлення про прибуття через затримку вагонів на коліях станції з вини вантажовласника, за залізничними накладними №№44932630, 43058080, 43058098, 43110105, 43122266, 43121771 позивач прострочив розкредитування перевізних документів, а за залізничними накладними №№ 36401917, 34311704, 34029249 збільшився термін доставки на час затримки вагонів у зв'язку з усуненням технічних несправностей.

Обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом, визначені Статутом залізниць України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06 квітня 1998 року (далі за текстом - Статут) (ст. 2 Статуту).

Відповідно до ст. 41 Статуту залізниці зобов'язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни. Терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами обчислення термінів доставки вантажів, виходячи з технічних можливостей залізниць. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки.

Правилами обчислення термінів доставки вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21 листопада 2000 року, (далі за текстом - Правила) встановлено, що термін доставки вантажу визначається, виходячи з відстані, за яку обчислюється провізна плата. Так, зокрема, у разі перевезення вантажною швидкістю вагонними відправками у великотоннажних контейнерах термін доставки вантажу обчислюється виходячи з 1 (однієї) доби на кожні повні та неповні 200 км. Обчислення терміну доставки починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах. (п.п. 1.1., 1.2., 2.1. Правил № 644)

Згідно з п. 2.4. Правил терміни доставки вантажів, які обчислюються гідно з пунктом 1, збільшуються, зокрема, на одну добу щодо операцій, пов'язаних з відправленням і прибуттям вантажу.

Відповідно до п. 2.10. Правил вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки.

За вимогами п. 8 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21 листопада 2000 року, оформлення видачі вантажу засвідчується календарним штемпелем станції у відповідній графі накладної і дорожньої відомості. Датою фактичної видачі вантажу вважається дата його вивозу з території станції в разі вивантаження засобами залізниці, або дата подачі вагона під вивантаження, якщо вона здійснюється одержувачем на місцях загального або не загального користування.

Відповідно до ст. 920 ЦК України у разі порушення зобов'язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).

Відповідно до ст. 116 Статуту за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб'єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі: 10 відсотків провізної плати - за прострочення на дві доби; 20 відсотків провізної плати - за прострочення на три доби; 30 відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб.

Зазначений штраф не сплачується, якщо вантаж не був вивезений одержувачем зі станції впродовж доби після одержання повідомлення про прибуття вантажу або якщо в цей же термін одержувач не розкредитує перевізні документи на вантаж, що прибув.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, вивантаження вантажу за зазначеними вище залізничними накладними, на підставі яких заявлені позовні вимоги у даній справі, відбулось засобами одержувача. При цьому, доставка вантажу за залізничними накладними №№ 36404135, 34047597, 40445835, 40452559, 4045850, 40873499, 44941276, 44953230, 43084821, 43179670, 43195528, 43231430, 43246735, 43231356, 43249911, 43226166 та № 43057876 була здійснена відповідачем з порушенням строків доставки і зазначений факт відповідачем не спростований. З огляду на викладене суди попередніх інстанцій правильно, обґрунтовано, у відповідності до норм матеріального та процесуального права задовольнили позовні вимоги в частині стягнення штрафу за порушення відповідачем строків доставки вантажу за залізничними накладними №№ 36404135, 34047597, 40445835, 40452559, 4045850, 40873499, 44941276, 44953230, 43084821, 43179670, 43195528, 43231430, 43246735, 43231356, 43249911, 43226166 та № 43057876, оскільки факт прострочення залізницею доставки вагонів з вантажем є доведеним, а підстави для звільнення відповідача від сплати штрафу за зазначеними накладними відсутні.

При цьому, судами встановлено, що розрахунок суми штрафу за зазначеними накладними, крім накладної № 43057876, здійснено позивачем вірно, а за накладною № 43057876 позивач неправильно визначив термін прострочення доставки вантажу в 3 доби, в той час як фактично було прострочено 2 доби, і безпідставно здійснив розрахунок штрафу виходячи з 20% від провізної плати, а не з 10%, у зв'язку з чим суд здійснив правильний розрахунок штрафу за накладною № 43057876.

Однак, колегія суддів вважає передчасними висновки судів попередніх інстанцій щодо відмови у задоволенні позовних вимог про стягнення штрафу за залізничними накладними №43058080, №43058098, №43110105, №43122266, №43121771 № 44932630 та №№ 36401917, 34311704, 34029249, оскільки такі висновки зроблені з невірним застосуванням норм матеріального права, без застосування деяких норм та з неповним з'ясуванням усіх обставин, що мають значення для правильного вирішення спору у даній справі.

Як було зазначено вище положеннями статті 116 Статуту встановлено, що за несвоєчасну доставку вантажів залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини). Зазначений штраф не сплачується, якщо вантаж не було вивезено одержувачем із станції впродовж доби після одержання повідомлення про прибуття вантажу або якщо в цей же термін одержувач не розкредитує перевізні документи на вантаж, що прибув.

Відповідно до п.п 1, 2, 10 Правил видачі вантажів (ст. 35, 42, 46, 47, 48, 52, 53 Статуту) про прибуття вантажу на станцію призначення залізниця зобов'язана повідомити одержувача в день прибуття вантажу, але не пізніше 12-ї години наступного дня, із зазначенням найменування та кількості вантажу, а також роду й кількості вагонів (контейнерів). Крім повідомлення про прибуття вантажу начальник станції зобов'язаний повідомити одержувача про час подачі вагонів під вивантаження не пізніше ніж за 2 години до подачі. За угодою між одержувачем і станцією подача може здійснюватися і без попереднього повідомлення.

Порядок і терміни повідомлення про подачу вагонів на під'їзні колії передбачаються в договорах про експлуатацію під'їзних колій (договорах про подачу та забирання вагонів). Під час подавання вагонів на під'їзні колії передача їх проводиться в місцях, установлених договорами про подавання й забирання вагонів або договорами про експлуатацію під'їзної колії, і засвідчується підписами представників станції й одержувача в пам'ятці про подавання/забирання вагонів.

Відповідно до п. 2.1. Правил обслуговування залізничних під'їзних колій (статті 12, 64-77 Статуту) взаємовідносини залізниці з підприємствами, які виконують вантажні роботи на під'їзній колії визначаються договорами про експлуатацію під'їзних колій. При цьому договори розробляються з урахуванням технології роботи під'їзної колії і технології роботи станції примикання, а у відповідних випадках з урахуванням єдиних технологічних процесів.

Сторонами розроблений і затверджений Єдиний технологічний процес роботи під'їзної колії ВАТ "ЗМК "Запоріжсталь", яка примикає до станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці (надалі - ЄТП), яким передбачені операції з вантажами (вагонами), що прибувають чи відправляються на/з під'їзної колії.

Крім того, 24 липня 2007 року між Державним підприємством "Придніпровська залізниця" та відкритим акціонерним товариством "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" укладено договір про експлуатацію залізничної під'їзної колії ВАТ ЗМК "Запоріжсталь", яка примикає до станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці № ПР/М-07-3/1-НЮ.

Зазначені Єдиний технологічний процес роботи під'їзної колії та договір про експлуатацію залізничної під'їзної колії є технологічною основою договірних відносин між залізницею і власником під'їзних колій, що виникають під час їх експлуатації і транспортному обслуговуванні, та якими сторонами було визначено порядок та строки прийомо-здавальних операцій при надходженні вантажів на адресу позивача і оформлення документів, зокрема відомостей подачі вагонів тощо.

Однак, суди попередніх інстанцій не врахували наведеного та не прийняли до уваги і не надали належну оцінку зазначеним доказам.

Пунктами 5, 6 договору № ПР/М-07-3/1-НЮ від 24 липня 2007 року передбачено, що усі вагони передаються на під'їзну колію через інтервал - 2 години, прийомо-здавальні операції проводяться на узгоджених коліях парків "А" і "Б" станції Запоріжжя - Ліве, вагони для під'їзної колії подаються локомотивами залізниці. Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії. Окрім того, порядок приймально-здавальних операцій і оформлення документів, зокрема відомостей подачі вагонів, передбачені в п.п.3.1, 3.2., 3.3. ЄТП.

Згідно з п. 3.2 ЄТП вагони, які передаються на під'їзну колію ПАТ "ЗМК "Запоріжсталь", виставляються локомотивом залізниці на приймально-здавальні шляхи парків "А", "Б" станції, подальше просування вагонів проводиться локомотивом комбінату.

Відповідно до п. 3.3. ЄТП приймально-здавальні операції при подачі вагонів на під'їзну колію здійснюються на приймально-здавальних шляхах парків "А", "Б" станції Запоріжжя-Ліве. Виконання приймально-здавальних операції здійснюється робітниками станції та під'їзного шляху паралельно. Передача вагонів оформлюється складанням відомостей передачі та визначення придатності вагонів під навантаження в 2-х примірниках (машинна форма), в якій вказується час здачі вагонів. Одночасно заповнюється пам'ятка про користування вагонами (ГУ-45) в двох примірниках. Відомість і пам'ятка підписуються старшим прийомоздавальником і оглядачем вагонів станції Запоріжжя-Ліве, прийомоздавальником і оглядачем вагонів під'їзної колії комбінату. На підставі пам'ятки ГУ-45 складаються "Відомості плати за користування вагонами (контейнерами)" ГУ-46.

Таким чином, технологічний процес роботи під'їзної колії ПАТ ЗМК "Запоріжсталь" та станції Запоріжжя-Ліве, який погоджено сторонами в ЄТП та Договорі № ПР/М-07-3/1-НЮ від 24 липня 2007 року, передбачає, що добовий термін вивантаження та вивезення одержувачем вантажу, розраховується не з часу повідомлення залізницею вантажоодержувача про надходження вантажу, а з часу фактичної подачі вагонів на приймо-здавальні колії, оскільки у разі повідомлення про прибуття вагонів без фактичної подачі їх на прийомо-здавальні колії станції, вантажовласник не має можливості виконати вимоги ст. 116 Статуту залізниць та вивезти вантаж у термін, встановлений цією нормою Статуту.

Відповідно до п. 10 Правил видачі вантажів та пункту 4 Правил користування вагонами та контейнерами (ст.119-126 Статуту) час передавання вагонів залізницею вантажовласнику зазначається в Пам'ятці про подавання/забирання вагонів.

Однак, суди попередніх інстанцій під час вирішення спору у даній справі не застосували до спірних правовідносин наведені вище норми чинного законодавства та погоджені сторонами умови Єдиного технологічного процесу роботи під'їзної колії та договору про експлуатацію залізничної під'їзної колії, що призвело до передчасних висновків про наявність підстав для звільнення відповідача від сплати штрафу. У зв'язку з цим суди не дослідили наявні в матеріалах справи відомості передачі вагонів та пам'ятки про подавання вагонів (т.1, а.с. 71-82), складені відповідно до п. 3.3. ЄТП та Правил видачі вантажів та пункту 4 Правил користування вагонами та контейнерами, та не встановили з достовірністю час фактичної подачі вагонів на приймо-здавальні колії за залізничними накладними 43058080, №43058098, №43110105, №43122266, №43121771 № 44932630, час вивантаження та вивезення вантажу позивачем. При цьому суди безпідставно не прийняли до уваги, що вагони за зазначеними залізничними накладними прибули на станцію призначення вже з порушенням терміну доставки.

Крім того відповідно до 2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів у разі затримки вантажу в процесі перевезення термін доставки збільшується на термін виконання митних та інших адміністративних правил; тимчасової перерви в перевезенні, яка трапилася не з вини залізниці; необхідний для ветеринарного огляду та напування тварин; вивантаження зайвої маси, виправлення навантаження або упаковки, а також на перевантаження, які трапилися з вини відправника; інших затримок, які трапились з вини відправника чи одержувача.

Про причини затримки вантажу, які дають право залізниці на збільшення терміну доставки, та тривалість цієї затримки повинна бути зроблена відмітка в перевізних документах, яка завіряється підписом працівника станції.

За висновком судів попередніх інстанцій, термін доставки вантажу за залізничними накладними №№ 36401917, 34311704, 34029249 збільшився на час затримки вагонів із вантажем у зв'язку з усуненням технічних несправностей.

Однак, суди не врахували, що положення п. 2.9. Правил надають залізниці право на збільшення терміну доставки лише у разі наявності відмітки про причини затримки вантажу в перевізних документах, завіреної підписом працівника станції, яка у залізничних накладних №№ 36401917, 34311704, 34029249 відсутня.

При цьому, суди попередніх інстанцій пославшись на наявні в матеріалах справи повідомлення на ремонт або технічне обслуговування вагона за формою ВУ-23М від 01 квітня 2015 року, 18 квітня 2015 року та від 24 квітня 2015 року, повідомлення про приймання вантажних вагонів за формою ВУ-36М від 1 квітня 2015 року, 23 квітня 2015 року та від 25 квітня 2015 року та акти про пошкодження вагону форми ВУ-25 від 23 квітня 2015 року № 17 та від 31 березня 2015 року, як на докази, які дають право залізниці на збільшення терміну доставки, не дослідили з достовірністю, чи підтверджують зазначені докази обставини затримки вантажу не з вини залізниці, не з'ясували чим було обумовлене усунення технічних несправностей вагонів за залізничними накладними №№ 36401917, 34311704, 34029249: діями відправника, одержувача чи залізниці.

За таких обставин колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку про те, що зазначені обставини, не були встановлені судами першої та апеляційної інстанцій при винесенні оскаржуваних судових актів, у зв'язку з чим суди прийшли до передчасних висновків у справі.

Передбачені процесуальним законом межі перегляду справи в касаційній інстанції не дають їй права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішеннях судів чи відхилені ними, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази (ч.2 ст.1117 ГПК України). Встановлення зазначених обставин виходить за межі перегляду справи в порядку касації та є підставою для скасування рішення і постанови в частині відмови у задоволенні позовних вимог про стягнення 16 833,80 грн. штрафу за несвоєчасну доставку вантажів за залізничними накладними №43058080, №43058098, №43110105, №43122266, №43121771 № 44932630 та №№ 36401917, 34311704, 34029249 з передачею справи в цій частині на новий розгляд до суду першої інстанції у зв'язку з неповним встановленням та з'ясуванням обставин справи, які мають істотне значення для правильного вирішення спору.

При новому розгляді справи суду необхідно врахувати викладене, всебічно і повно з'ясувати обставини справи щодо наявності чи відсутності підстав для звільнення відповідача від сплати штрафу за несвоєчасну доставку вантажів на підставі залізничних накладних №43058080, №43058098, №43110105, №43122266, №43121771 № 44932630 та №№ 36401917, 34311704, 34029249, а також з'ясувати дійсні права та обов'язки сторін, перевірити доводи, на яких ґрунтуються вимоги та заперечення сторін, і, в залежності від встановленого, вирішити спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119 - 11112 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" задовольнити частково.

2. Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 03 жовтня 2016 року та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 05 грудня 2016 року у справі № 904/8827/15 скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог про стягнення 16 833,80 грн штрафу за несвоєчасну доставку вантажів за залізничними накладними №43058080, №43058098, №43110105, №43122266, №43121771 № 44932630 та №№ 36401917, 34311704, 34029249.

3. Справу направити в цій частині на новий розгляд до господарського суду першої інстанції.

Головуючий І.А. Плюшко

Судді: М.М. Малетич

С.С. Самусенко

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст