Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 08.12.2015 року у справі №904/5344/15 Постанова ВГСУ від 08.12.2015 року у справі №904/5...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 грудня 2015 року Справа № 904/5344/15 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого суддів:Є.Борденюк Д. Кривди, С.Могил,розглянувши у відкритому судовому засіданнікасаційну скаргуПублічного акціонерного товариства "ДТЕК "Дніпрообленерго"на постановувід 06.10.2015Дніпропетровського апеляційного господарського судуу справі№ 904/5344/15за позовомПублічного акціонерного товариства "ДТЕК "Дніпрообленерго"доПриватного акціонерного товариства "Підприємство з експлуатації електронних мереж "Центральна енергетична компанія"провнесення змін до договору про надання послуг з передачі електричної енергіїу судове засідання прибули представники:позивачаКоптєлова Н.Л. (дов. від 12.05.2015 № 167/1001),відповідачаЗапорожець Д.Б. (дов. від 19.01.2015 № 4),заслухавши суддю-доповідача - Є. Борденюк, пояснення представників сторін та перевіривши матеріали справи, Вищий господарський суд України

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство "ДТЕК "Дніпрообленерго" звернулось до господарського суду з позовом до Приватного акціонерного товариства "Підприємство з експлуатації електронних мереж "Центральна енергетична компанія" про внесення змін до договору про надання послуг з передачі електричної енергії № 02131-00 від 19.02.2014 (далі - Договір) у наведеній позивачем у позовній заяві редакції з 01.04.2015.

За твердженням позивача із набуттям ліцензії від 13.03.2015 відповідач набув статус суміжного ліцензіата з постачання електричної енергії за регульованим тарифом. Відповідно до постанови 16.02.2012 №113 "Про особливості встановлення або перегляду тарифів на передачу електричної енергії для ліцензіатів з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами та з постачання електроенергії за регульованим тарифом" встановлено тарифи на передачу електричної енергії для суміжних ліцензіатів у частині спільного використання електричних мереж на нульовому рівні. Враховуючи вказане, позивач запропонував відповідачу внести зміни до договору, якими виключити із редакції договору обов'язок позивача щодо оплати послуг передачі електричної енергії в мережі позивача. Так, позивач листом №10033/1001 від 28.05.2015 направив відповідачу для підписання проект додаткової угоди №015/02131-00 від 28.05.2015 про внесення змін до Договору.

Відповідач листом №644/01-09 від 15.06.2015 повернув проект додаткової угоди без підписання, пояснивши це тим, що виконання постанови НКРЕ від 16.02.2012 №113 можливе після завершення процедури встановлення та перегляду нових тарифів для ПрАТ "ПЕЕМ "ЦЕК" та ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго", що вбачається з протоколу відкритого засідання НКРЕКП від 13.03.2015. Крім того, тарифами на передачу електроенергії, затвердженими НКРЕКП для ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" передбачено 100% компенсацію ПрАТ "ПЕЕМ "ЦЕК" за надані послуги з передачі електроенергії.

Відмова відповідача від укладення запропонованої позивачем додаткової угоди №015/02131-00 від 28.05.2015 стала підставою для звернення до суду із відповідним позовом.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 25.08.2015 (суддя О. Липинский) у задоволені позову відмовлено.

Судове рішення мотивоване наступним.

Між Публічним акціонерним товариством "ДТЕК "Дніпрообленерго" (постачальник) і Приватним акціонерним товариством "Підприємство з експлуатації електричних мереж "Центральна енергетична компанія" (електропередавальна організація) 19.02.2014 за №02131-00 укладений договір про надання послуг з передачі електричної енергії.

За умовами договору електропередавальна організація зобов'язалась забезпечити надання послуг з передачі електричної енергії, електричними мережами, які їй належать: 1) в мережі постачальника; 2) в мережі споживачів постачальника.

Постачальник зобов'язався своєчасно сплачувати плату за послуги з передачі електроенергії відповідно до умов договору за обсяг переданої електроенергії: 1) в мережі постачальника; 2) в мережі споживачів постачальника.

13.03.2015 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Комісія) прийнята постанова №796 "Про видачу ліцензії на постачання електричної енергії за регульованим тарифом ПрАТ "ПЕЕМ "ЦЕК", відповідно до якої відповідачу видається ліцензія на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом строком дії п'ять років, а також затверджено за відповідачем закріплену територію з постачання електричної енергії за регульованим тарифом як територію здійснення ліцензованої діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами, затверджену постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики від 26.04.2012 № 518.

Ліцензія на постачання електричної енергії за регульованим тарифом зі строком дії з 13.03.2015 по 12.03.2020 видана відповідачу 16.03.2015.

Для здійснення ліцензованої діяльності у відповідності до вимог розділу 2 Умов та правил здійснення ліцензованої діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, затверджених Постановою НКРЕ від 13.06.1996 №15/1, ПрАТ "ЦЕК" зобов'язано закуповувати електроенергію на Оптовому ринку електричної енергії України відповідно до умов договору купівлі-продажу електричної енергії з оптовим постачальником електричної енергії.

ПрАТ "ЦЕК" не має укладеного договору з ДП "Енергоринок", через неузгодження ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (Позивач) необхідних додатків, а саме: № 1 (Перелік місць встановлення приладів та систем розрахункового обліку); № 4 (Акт розмежування балансової належності електричних мереж і експлуатаційної відповідальності); № 5 (Схема розташування приладів розрахункового обліку), що унеможливлює подальше підписання договору між ПрАТ "ЦЕК" і ДП "Енергоринок", та початок діяльності ПрАТ "ЦЕК" як енергопостачальника.

Враховуючи викладене, ліцензійну діяльність ПрАТ "ЦЕК" з постачання електроенергії за регульованим тарифом можна вважати розпочатою, лише за умови укладання договору з ДП "Енергоринок" та здійснення операцій з купівлі-продажу електричної енергії.

У відповідності до Протоколу відкритого засідання НКРЕКП від 13.03.2015 №19, ПрАТ "ЦЕК" зобов'язано не пізніше, ніж за один місяць до початку здійснення ліцензованої діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, надати до НКРЕКП заяву разом з відповідними документами для встановлення тарифів на постачання електричної енергії за регульованим тарифом, та документи на перегляд тарифу на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами. На підставі заяви та відповідних документів для встановлення тарифів на постачання електричної енергії за врегульованим тарифом для ПрАТ "ПЕЕМ "ЦЕК" НКРЕКП ініціювати перегляд тарифів на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами та постачання електричної енергії за врегульованими тарифами для ПАТ "ДТЕК "Дніпрообленерго". У зв'язку з цим ПАТ "ДТЕК "Дніпрообленерго" на вимогу НКРЕКП надати заяву та відповідні документи для перегляду тарифів на передачу електричної енергії місцевими (локальними) мережами та постачання електричної енергії за врегульованим тарифом.

Враховуючи те, що структура тарифів, встановлених НКРЕКП для ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" передбачає компенсацію витрат останнього на оплату послуг ПрАТ "ЦЕК" з передачі електроенергії за весь обсяг переданої електричної енергії, внесення змін до Договору, які передбачають використання позивачем електричних мереж відповідача без здійснення відповідної оплати, може мати місце лише після перегляду тарифів на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами та постачання електричної енергії за врегульованими тарифами для ПАТ "ДТЕК "Дніпрообленерго" і відповідно початку здійснення відповідачем ліцензійної діяльності з постачання електричної енергії за врегульованим тарифом, чого на даний час не відбулося (доказів не надано).

З посиланням на вказане, місцевий господарський суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог та, відповідно, прийняв рішення про відмову у їх задоволенні.

Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 06.10.2015 (колегія суддів: О. Євстигнеєв, Р. Бахмат, І. Науменко) рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 25.08.2015 залишене без зміни з посиланням на наступне.

У пункті 8.13 Договору сторонами встановлено, що оплата за обсяги переданої електроенергії здійснюється постачальником за тарифами на передачу електричної енергії (відповідно до класу напруги), що затверджені постановою НКРЕ електропередавальній організації.

Постачальник зобов'язався здійснювати оплату за передачу електроенергії відповідно до умов договору (п. 4.1 Договору).

Таким чином, ціна на послуги з передачі електроенергії не може бути врегульована за згодою сторін, а встановлюється компетентним державним органом (в даному випадку Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг).

Постановою НКРЕ від 01.08.2001 № 801 (в редакції постанови НКРЕ від 11.12.2002 № 1393) затверджено Процедуру встановлення або перегляду тарифів для ліцензіатів з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами та з постачання електроенергії за регульованим тарифом.

Процедура застосовується Національною комісією регулювання електроенергетики України (далі - НКРЕ, Комісія) при встановленні або перегляді тарифів та поширюється на всіх суб'єктів підприємницької діяльності, які здійснюють або мають намір здійснювати підприємницьку діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) мережами та/або постачання електричної енергії за регульованим тарифом (п. 1.2. Постанови).

Згідно п.2.1 вищенаведеної Процедури заявник має право, як правило, не частіше ніж раз на рік, звернутися до НКРЕ із заявою щодо перегляду рівнів тарифів на передачу та/або постачання електроенергії, за умови, що він здійснює повну поточну оплату електроенергії, купованої у ДП "Енергоринок" протягом останніх трьох місяців, та бере зобов'язання здійснювати її надалі.

Отже, видача ліцензії відповідачу без надання розрахунку тарифів на постачання електроенергії була не можлива. Крім того, п. 2 протоколу відкритого засідання Комісії встановлено: "На підставі заяви та відповідних документів для встановлення тарифів на постачання електричної енергії за регульованим тарифом для ПрАТ "ПЕЕМ "Центральна енергетична компанія" НКРЕКП ініціювати перегляд тарифів на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом для ПАТ "ДТЕК "Дніпрообленерго". У зв'язку з цим ПАТ "ДТЕК "Дніпрообленерго" на вимогу НКРЕКП надати заяву та відповідні документи для перегляду тарифів на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом".

Тобто, з наведених приписів вбачається, що відповідну заяву про перегляд тарифів на передачу та/або постачання електроенергії має право подати будь-яка сторона договору.

Позивач не надав доказів звернення до Комісії із заявою. Не вбачається у матеріалах справи і доказів щодо наявності умов щодо перегляду тарифів на передачу та/або постачання електроенергії.

Станом на день подання позову постановою НКРЕКП від 18.12.2014 № 884 "Про встановлення тарифів на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами для ПрАТ "ПЕЕМ "Центральна енергетична компанія" в редакції від 25.12.2014 для ПАТ "Підприємство з експлуатації електричних мереж "Центральна енергетична компанія" встановлені тарифи на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами.

Зазначена постанова залишається чинною і такою, що не оскаржена в судовому порядку.

Водночас, нездійснення діяльності ПАТ "Підприємство з експлуатації електричних мереж" Центральна енергетична компанія" з постачання електричної енергії за регульованим тарифом на підставі ліцензії підтвердив в письмових поясненнях від 04.08.2015 за №36-18/286 і представник відділу НКРЕКП у Дніпропетровській області.

З посиланням на вказане вище, апеляційний господарський суд дійшов висновку про те, що безпідставним є застосування до спірних правовідносин положень ст. 652 ЦК України (зміна договору у зв'язку з істотною зміною обставин) та постанови НКРЕ від 16.02.2012 №113.

Звертаючись до суду з касаційною скаргою, позивач посилається на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм права, просить рішення та постанову скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.

Перевіряючи юридичну оцінку встановлених судом фактичних обставин справи та їх повноту, Вищий господарський суд України дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає до задоволення з огляду на наступне.

Рішення судів попередніх про відмову у позові обґрунтоване посиланням на не, що за відсутності перегляду Комісією тарифів на передачу та постачання електричної енергії та недоведення позивачем фактичного здійснення відповідачем ліцензованої діяльності з постачання електричної енергії, позов про внесення змін до Договору задоволенню не підлягає.

Колегія суддів Вищого господарського суду України підтримує наведений висновок, оскільки відповідно до постанови НКРЕ від 16.02.2012 № 113, на яку позивач посилається як на правову підставу заявлених позовних вимог, взаєморозрахунки за спільне використання електричних мереж між ліцензіатами, які одночасно є ліцензіатами з передачі електричної енергії та з постачання електричної енергії за регульованим тарифом не здійснюється (частина 1); тарифи на передачу електричної енергії для суміжних ліцензіатів у частині спільного використання електричних мереж установлюються на нульовому рівні (частина 2).

Виходячи з тлумачення вказаних положень, предметом їх регулювання є відносини, у межах яких електричні мережі фактично використовуються суміжними ліцензіатами. Враховуючи вказане, на відносини у межах яких спільне використання не відбувається, незалежно від наявності можливості такого спільного використання (набуття особами статусу суміжних ліцензіатів), зазначені вище положення не розповсюджуються.

Позивачем не доведене фактичне використання відповідачем електричних мереж з метою здійснення ліцензованої діяльності з постачання електричної енергії, з огляду на що судами попередніх інстанцій правомірно оцінені посилання позивача на положенням постанови НКРЕ від 16.02.2012 № 113 як безпідставні.

Водночас, колегія суддів Вищого господарського суду України підтримує висновок судів попередніх інстанцій про те, що правовідносини між суміжними ліцензіатами у частині зміни тарифів на передачу та постачання електричної енергії мають бути врегульовані у відповідності до норм чинного законодавства, зокрема, у спосіб затвердження відповідних тарифів Комісією.

За таких обставин, підстав для зміни або скасування оскаржених судових рішень не вбачається.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119-11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "ДТЕК "Дніпрообленерго" залишити без задоволення.

Постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 06.10.2015 у справі № 904/5344/15 залишити без зміни.

Судді: Є. Борденюк

Д. Кривда

С. Могил

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст