Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова КАС ВП від 26.06.2020 року у справі №п/811/682/16 Постанова КАС ВП від 26.06.2020 року у справі №п/8...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 червня 2020 року

м. Київ

справа № П/811/682/16

адміністративне провадження № К/9901/29824/18

Верховний Суд у складіколегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Рибачука А.І.,

суддів: Бучик А.Ю., Стеценко С.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу № П/811/682/16

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області в особі Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку (далі - ГУ Нацполіції в Кіровоградській області, Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУ Нацполіції в Кіровоградській області, відповідно) та Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Кіровоградській області(далі - Ліквідкомісія Управління МВС в Кіровоградській області; Управління МВС в Кіровоградській області, МВС, відповідно) про зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Управління МВС України в Кіровоградській області

на постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.08.2016, ухвалену складі головуючого судді Притули К.М. та

ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 22.12.2016, постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Дурасової Ю.В., суддів Баранник Н.П., Щербака А.А., -

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 08.06.2016 ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому, з урахуванням ухвали Кіровоградського окружного адміністративного суду від 10.06.2016 про залишення без розгляду позовних вимог про визнання неправомірними дій Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУ Нацполіції в Кіровоградській області щодо зменшення відсотків призначеної позивачу премії з 118 % до 77,1 %, просив:

зобов`язати Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУ Нацполіції в Кіровоградській області перерахувати йому грошове забезпечення в зв`язку з підвищенням заробітної плати працівникам органів внутрішніх справ, з врахуванням раніше встановленої премії в розмірі 118 %, починаючи з 01.04.2012, та в подальшому всі перерахунки щодо грошового забезпечення проводити відповідно до вимог Конституції України.

Позов ОСОБА_1 обґрунтував тим, що постановою Знам`янського міськрайонного суду Кіровоградської області від 08.04.2014 у справі № 389/5293/14-а дії Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (далі - ГУ ПФУ) щодо зменшення основного розміру пенсії з 88 % до 80 % від суми місячного грошового забезпечення за вислугу років та премії з 118 % до 77,15 визнано протиправними та зобов`язано провести перерахунок пенсії в зв`язку з підвищенням заробітної плати працівникам органів внутрішніх справ та пенсійного забезпечення, відповідно до статті 13 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-ХІІ), в розмірі 88 % від суми місячного грошового забезпечення, з урахуванням раніше встановленої премії 118%. Позивач зазначає, що територіальним органом Пенсійного фонду України, на обліку в якому він перебуває, частково виконано рішення суду, в зв`язку з ненаданням Управлінням фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУ Нацполіції в Кіровоградській області нової довідки про грошове забезпечення для нарахування (перерахунку) пенсії. На неодноразові звернення позивача до Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУ Нацполіції в Кіровоградській області видати нову довідку про грошове забезпечення для нарахування (перерахунку) пенсії на виконання вказаного судового рішення у справі № 389/5293/14-а, останній протиправно довідку не надав.

2. Кіровоградський окружний адміністративний суду постановою від 30.08.2016, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 22.12.2016, частково задовольнив позовні вимоги:

зобов`язав Ліквідкомісію Управління МВС України в Кіровоградській області здійснити перерахунок грошового забезпечення ОСОБА_1 , в зв`язку з підвищенням заробітної плати працівникам органів внутрішніх справ в врахуванням раніше встановленої премії в розмірі 118%;

в задоволені решт позовних вимог - відмовив.

3. 08.02.2017 Управління МВС України в Кіровоградській області звернулось до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права в частині задоволених позовних вимог, просить скасувати постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.08.2016 та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 22.12.2016, ухвалити нове рішення - про відмову у задоволенні позовних вимог.

4. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 10.02.2017 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.

5. 15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів», яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.

6. Пунктом 4 частини першої розділу VII Перехідних положень КАС України передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

7. Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частина третя статті 3 КАС України).

8. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 18.06.2019 №752/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої палати судді-доповідача Гімона М.М. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 №14), що унеможливлює його участь у розгляді даної справи.

9. Протоколом розподілу справи від 18.06.2019 визначено склад колегії суддів для розгляду даної справи: Рибачук А.І.- головуючий суддя, судді: Бучик А.Ю., Стеценко С.Г.

10. Ухвалою судді Верховного Суду від 19.06.2019 прийнято зазначену справу до провадження.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. Суди встановили, що позивач 28.02.2008 звільнений зі служби з органів внутрішніх справ України (далі - ОВС), відповідно до пункту 65 «а» Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України УРСР від 29.07.1991 №114.

Постановою Знам`янського міськрайонного суду Кіровоградської області від 08.04.2014 у справі № 389/5293/14-а, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 08.10.2015, частково задовольнив позовні вимоги:

визнано протиправними дії ГУ ПФУ щодо зменшення основного розміру пенсії з 88% до 80 % від суми місячного грошового забезпечення та премії з 118% до 77,1%;

зобов`язано ГУ ПФУ провести перерахунок пенсії, в зв`язку з підвищенням заробітної плати працівникам ОВС та пенсійного забезпечення, відповідно до статті 13 Закону № 2262-ХІІ в розмірі 88 % від суми місячного грошового забезпечення, з урахуванням раніше встановленої премії 118%;

зобов`язано ГУ ПФУ виплатити ОСОБА_1 різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумою пенсії, починаючи з 27.11.2013.

Також суди встановили, що ГУ ПФУ частково виконало рішення суду, однак для повного виконання відповідач повинен надати нову довідку про грошове забезпечення для нарахування (перерахунку) пенсії.

Позивач неодноразово звертався до Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУ Нацполіції в Кіровоградській області з метою отримати зазначену вище довідку, однак у її видачі відмовлено, в зв`язку з відсутністю правових підстав станом на 05.11.2015.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що у позивача на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» (далі - постанова № 988), якою визначено розміри посадових окладів поліцейських та встановлено, що їх грошове забезпечення складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення, виникла підстава для отримання довідки про грошове забезпечення.

IV ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

13. Касаційна скарга Управління МВС в Кіровоградській області мотивована, зокрема тим, що пунктом 5 Поряду проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок № 45) передбачено, що для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням, зокрема щомісячних надбавок, доплат та підвищень, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок. Розмір премії для перерахунку пенсій за посадою заступника начальника лінійного відділу внутрішніх справ, з якої звільнився позивач становить 77, 1 %, а не 118 %, яку раніше він мав. Окрім цього, Управління МВС в Кіровоградській області вказує на пропуск позивачем строку звернення до суду, оскільки про факт зменшення його премії з 118 % до 77, 1% ОСОБА_1 дізнався з листа від 13.10.2014 № 407/с-11.

14. У запереченнях на касаційну скаргу відповідача позивач вказує на те, що Відділ фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку Управління МВС в Кіровоградській області самовільно та без будь-яких підстав зменшив середньомісячну суму додаткових видів грошового забезпечення (премії), в результаті чого зменшилось грошове забезпечення для обрахунку його пенсії з 01.04.2012 та по теперішній час.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України [в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15.01.2020 № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справі»; (далі - Закон № 460-IX)], колегія суддів виходить із такого.

16. Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

17. Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

18. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, визначає Закон № 2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

19. Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

20. Частиною другою статті 51 Закону № 2262-XII передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

21. 07.11.2015 набрав чинності Закон України від 02.07.2015 № 580-VIII «Про Національну поліцію» (далі - Закон № 580-VIII), крім окремих положень, визначених у пункті 1 розділу XI Прикінцевих та перехідних положень цього Закону.

22. 29.12.2015 набрав чинності Закон України від 23.12.2015 № 900-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей» (далі - Закон № 900-VIII).

23. Цим Законом статтю 63 Закону № 2262-XII доповнено новою частиною третьою, згідно з якою перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

24. Законом № 900-VIII доповнено також пункт 12 розділу ХІ Прикінцевих та перехідних положень Закону № 580-VIII абзацом другим, відповідно до якого за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

25. Статтею 102 Закону № 580-VIII передбачено, що пенсійне забезпечення поліцейських та виплата одноразової грошової допомоги після звільнення їх зі служби в поліції здійснюються в порядку та на умовах, визначених Законом № 2262-XII.

26. Кабінет Міністрів України постановою № 988, яка набрала чинності 02.12.2015, встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади та оклади за спеціальні звання колишніх працівників міліції.

27. Таким чином, у зв`язку із змінами в грошовому забезпеченні поліцейських, передбаченими постановою № 988, та враховуючи зазначені вище положення частини другої статті 51 Закону № 2262-XII, у колишніх працівників міліції виникло право на перерахунок пенсії з 01.01.2016.

28. Відповідно до пункту 2 постанови № 988 виплата грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання здійснюється в порядку, що затверджується МВС.

29. На виконання вимог статті 94 Закону № 580-VIII та постанови № 988 МВС видало наказ 06.04.2016 № 260 «Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання», яким затвердило Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання (далі - Порядок № 260).

30. Пунктом 2 наказу № 260 визначено, що цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування (27.05.2016) та застосовується з дня набрання чинності Законом № 580-VIII, тобто з 07.11.2015.

31. Згідно з положеннями пунктів 1- 3 Порядку № 45 перерахунок раніше призначених відповідно до Закону № 2262-XII пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

32. На підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України державні органи повідомляють у п`ятиденний строк ПФУ про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям. ПФУ повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки). Головні управління ПФУ складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі - довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням ПФУ. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком. У разі ліквідації таких органів, установ, організацій чи підприємств довідки видаються правонаступниками.

33. Відповідно до абзаців першого - шостого пункту 5 Порядку № 45 для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням, зокрема таких його видів:

- посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;

- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання «заслужений» чи «народний», службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;

- щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;

- інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;

- щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах «С», у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром «Байконур», якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення зі служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 р. для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.

34. Абзацом сьомим пункту 5 Порядку № 45 установлено, що додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

35. У рішенні від 08.11.2005 у справі «Кечко проти України» (заява № 63134/00) ЄСПЛ дійшов висновку про те, що в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство (пункт 23).

36. До змін в грошовому забезпеченні поліцейських, встановлених постановою № 988 та наказом № 260, чинним законодавством України, а саме постановою № 1294 та наказом МВС від 31.12.2007 № 499 «Про впорядкування структури та умов грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ», було передбачено, зокрема, що преміювання осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ здійснюється відповідно до їх особистого вкладу в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів, та економії фонду грошового забезпечення.

Індивідуальні розміри премії не обмежуються максимальними розмірами та встановлюються за рішенням керівника підрозділу в межах фонду преміювання.

37. При цьому, відповідно до положень пункту 4 постанови № 988 надано право керівникам органів, закладів та установ Національної поліції в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення здійснювати преміювання поліцейських відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби (підпункт 2).

38. Ураховуючи наведене, Кабінет Міністрів України цією постановою делегував своє право керівникам органів, закладів та установ Національної поліції, зокрема, здійснювати преміювання поліцейських відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення.

39. Відповідно до положень пункту 12 розділу ІІ Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським, затвердженого наказом № 260, розміри премії встановлюються за рішенням керівників органів поліції відповідно до затверджених ними положень про преміювання та наявного фонду грошового забезпечення. Виплата премій поліцейським здійснюється за наказами керівників органів поліції. Накази про преміювання поліцейських видаються до 25 числа кожного місяця на підставі списків начальників структурних підрозділів органу поліції, погоджених з фінансовим підрозділом у частині розміру фонду преміювання. Виплата премії проводиться щомісяця в останній день місяця за поточний місяць разом з виплатою грошового забезпечення.

40. Отже, визначення середнього розміру премії, що фактично виплачена за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою узгоджується зі змістом абзацу 5 пункту 5 Порядку № 45 у редакціях як станом на 01.04.2012 так і станом на час розгляду справи в суді.

41. При цьому, змістом наведеного вище законодавства право керівника органу ОВС визначати розмір премії в межах фонду примірювання залишилось незмінним.

42. Частково задовольняючи позовні вимоги та зобов`язуючи Ліквідкомісію Управління МВС в Кіровоградській області здійснити перерахунок грошового забезпечення позивача з врахуванням раніше встановленої премії в розмірі 118 %, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходили з того, що з набранням чинності постановою № 988 у позивача виникла підстав для отримання довідки про грошове забезпечення.

43. Разом з цим, суди не звернули уваги на те, що підставою звернення до суду стали правовідносини, що почали свою дію з 01.04.2012.

44. До того ж, суди не встановили, чи було порушено право позивача у зв`язку із набранням чинності постановою № 988 щодо отримання довідки із врахуванням належного розміру премії.

45. При цьому, для правильного вирішення спору, необхідно встановити середній розмір премії, що був виплачений за відповідною посадою працівника ОВС, зокрема станом на 01.04.2012 та за відповідною посадою поліцейського за січень 2016 року.

46. При цьому суд зазначає, що статтею 51 Закону № 2262-ХІІ в редакції Закону України від 15.07.2015 №614-VIII «Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення» визначено, що перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини Пенсійного фонду та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

47. Отже, Кодекс адміністративного судочинства України містить загальні норми, якими врегульовані строки звернення до адміністративного суду за захистом прав. Натомість спеціальним законом, яким врегульовані правовідносини щодо пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та строки перерахунку пенсій є Закон № 2262-ХІІ.

48. Разом з цим, аналізуючи положення статті 51 Закону № 2262-ХІІ, суд дійшов висновку про те, що незастосування до спору строків звернення до суду, ставиться в залежність від наявності вини у діях посадових осіб відповідача (ів).

49. Таким чином, судами першої та апеляційної інстанцій не встановлені всі обставини справи, які мають визначальне значення для її правильного вирішення.

50. Суд касаційної інстанції позбавлений можливості згідно з частиною другою статті 341 КАС України встановлювати нові обставини або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

51. Відповідно до частини другої статті 353 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо: суд не дослідив зібрані у справі докази; або необґрунтовано відхилив клопотання про витребування, дослідження або огляд доказів, або інше клопотання (заяву) учасника справи щодо встановлення обставин, які мають значення для правильного вирішення справи; або суд встановив обставини, що мають істотне значення, на підставі недопустимих доказів.

52. Відповідно до частини четвертої наведеної статті справа направляється до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду або на новий розгляд, якщо порушення допущені тільки цим судом. В усіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.

53. Колегія суддів приходить до висновку, що суди попередніх інстанцій допустили порушення норм процесуального права, зокрема, судами не було встановлено всіх обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, у зв`язку з чим справа підлягає направленню до суду першої інстанції на новий розгляд.

Керуючись статтями 345, 353, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд-

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Управління Міністерства внутрішніх справ України в Кіровоградській області задовільнити частково.

Постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.08.2016 та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 22.12.2016 у справі №П/811/682/16 - скасувати, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

СуддіА.І. Рибачук А.Ю. Бучик С.Г. Стеценко

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст