Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Ухвала КАС ВП від 03.10.2019 року у справі №344/1479/19 Ухвала КАС ВП від 03.10.2019 року у справі №344/14...
print
Друк
search Пошук

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Історія справи

Ухвала КАС ВП від 03.10.2019 року у справі №344/1479/19



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 вересня 2021 року

м. Київ

справа № 344/1479/19

адміністративні провадження № К/9901/27142/19, № К/9901/28244/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Рибачука А. І.,

суддів: Мороз Л. Л., Бучик А. Ю.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 344/1479/19

за позовом ОСОБА_1 до Івано-Франківської міської ради (далі - Івано-Франківська міськрада), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - ОСОБА_2, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Департамент містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міськради (далі - Департамент містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міськради), про визнання нечинним та скасування рішення, провадження у якій відкрито

за касаційними скаргами Департаменту містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міськради, Івано-Франківської міськради

на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09.07.2019, ухвалене у складі судді Могили А. Б.

та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду 27.08.2019, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Святецького В. В., суддів Пліша М. А., Шинкар Т. І.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1.28.01.2019 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив визнати недійсним та скасувати рішення Івано-Франківської міськради від 31.07.2018 №272-21 "Про затвердження детального плану території для будівництва освітнього закладу в межах вул. В. Стуса - 24 Серпня в м. Івано-Франківську".

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач в порушення пункту 17 Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 25.05.2011 № 555 (далі - Порядок № 555) ухвалив оспорюване рішення від 31.07.2018 "Про затвердження детального плану території для будівництва освітнього закладу в межах вул. В. Стуса-24-Серпня в місті Івано-Франківську" без проведення процедури розгляду пропозицій громадськості.

2. Івано-Франківський окружний адміністративний суд рішенням від 09.07.2019, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від
27.08.2019, задовольнив позовні вимоги.

3.26.09.2019 та 10.10.2019 Департамент містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міськради та Івано-Франківська міськрада звернулись до Верховного Суду із касаційними скаргами, у яких посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просять скасувати рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від
09.07.2019 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду 27.08.2019, ухвалити нове рішення - про відмову у задоволенні позовних вимог.

4. Ухвалами Верховного Суду від 03.10.2019 та 11.11.2019 відкрито касаційні провадження за касаційними скаргами Департаменту містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міськради та Івано-Франківської, відповідно та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

5. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 21.11.2019 №1952/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями, на підставі ухвали Верховного Суду від 20.11.2019 про самовідвід судді-доповідача Мельник-Томенко Ж. М., суддів Дашутіна І. В., Мартинюк Н. М.

6. Протоколом розподілу справи від 21.11.2019 визначено склад колегії суддів для розгляду цієї справи: Рибачук А. І.- головуючий суддя, судді: Мороз Л. Л., Бучик А. Ю.

7. Ухвалою судді Верховного Суду від 22.11.2019 прийнято зазначену справу до свого провадження.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. У справі, яка розглядається суди встановили, що рішенням Івано-Франківської міськради від 02.05.2018 №140-19 надано дозвіл на розроблення детального плану території для будівництва освітнього, спортивного закладів у межах вул.

В. Стуса-24 Серпня в м. Івано-Франківську. Замовником розроблення містобудівної документації визначено Департамент містобудування, архітектури та культурної спадщини міської ради.

Прийняте рішення від 02.05.2018 №140-19 опубліковане в друкованому засобі масової інформації "Західний кур'єр", спецвипуск від 17.05.2018.

У цьому ж друкованому засобі масової інформації від 12.07.2018 №28 розміщено повідомлення про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості у проекті "Детальний план території для будівництва освітнього закладу в межах вулиць Стуса-24 Серпня у м. Івано-Франківську" із зазначенням відповідальної особи за забезпечення роботи з розгляду та врахування пропозицій громадськості, а також терміни подання пропозицій - з 12.07.2018 по 26.07.2018.

25.07.2018 до Департаменту містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міськради було подано колективну заяву - пропозицію ОСОБА_3 і ще двадцяти трьох власників (користувачів), у тому числі позивача ОСОБА_1, ділянок, які межують з земельною ділянкою, на якій планувалася побудова освітнього закладу.

В даній заяві - пропозиції заявники заперечили щодо знищення водойми та просили врахувати їх пропозицію щодо проекту детального плану території для будівництва освітнього закладу в межах вулиць В. Стуса - 24 Серпня в м. Івано-Франківську, оскільки дана водойма виконує функцію пожежної водойми та є резервуаром для збору дощових та підшкірних вод, що запобігає підтопленню масиву. При цьому, заявники вважали можливим передати водойму на баланс та утримання відповідної державної структури чи установи, яка б займалася охороною, збереженням та відтворенням водного об'єкту, що передбачено Водним кодексом України, оскільки будівництво знищить унікальну водойму, у якій живуть рідкісні види риб та плазунів, на берегах гніздяться унікальні види птахів.

Проте така заява, як слідує з листа управління архітектури, дизайну та містобудівної діяльності Івано-Франківської міської ради від 16.05.2019 №11.1-07/555, не зареєстрована в Департаменті містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міськради як пропозиції громадськості, оскільки в ній відсутні обґрунтування з урахуванням законодавства, будівельних норм, державних стандартів та правил, що вимагається пунктом 9 Порядку № 555.

Як наслідок, згідно з рішенням Івано-Франківської міськради від 26.07.2018 №821 внесено на розгляд сесії Івано-Франківської міської ради проект рішення "Про затвердження детального плану території для будівництва освітнього закладу в межах вул. В. Стуса - 24 Серпня в м. Івано-Франківську".

31.07.2018 Івано-Франківською міськрадою прийнято рішення "Про затвердження детального плану території для будівництва освітнього закладу в межах вул. В.

Стуса - 24 Серпня в м. Івано-Франківську". Дане рішення опубліковане в друкованому засобі масової інформації "Західний кур'єр" від 16.08.2018 №33 (1658).

Департамент містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міськради листом від 14.08.2018 № КО145 повідомив ОСОБА_3 про прийняте відповідачем рішення від 31.07.2018.

Вважаючи, що таке рішення прийняте з порушенням норм, які регламентують порядок прийняття таких рішень, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що спірне рішення Івано-Франківської міськради від 31.07.2018 №272-21 "Про затвердження детального плану території для будівництва освітнього закладу в межах вул. В. Стуса - 24 Серпня в м. Івано-Франківську" прийнято відповідачем не у спосіб, що визначений Законом та необґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, оскільки законодавець передбачив обов'язок органу місцевого самоврядування реєструвати пропозиції, що надходять від громадськості та надавати відповідь про їх врахування або обґрунтовану відмову. Натомість, не вчинивши зазначені вище дії, орган місцевого самоврядування не забезпечив врахування громадських інтересів під час розроблення містобудівної документації.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНИХ СКАРГ

10. Касаційні скарги Івано-Франківської міськради та Департаменту містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міськради мотивовані тим, що суди попередніх інстанцій невірно застосували норми статті 21 Закону України від 17.02.2011 № 3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - ~law6~) в частині процедури проведення громадських обговорень та пунктів 9,11 Порядку № 555, оскільки вирішення питання прийняття детального плану території належить до виключної компетенції міської ради. При цьому, колективна пропозиція від 25.07.2018 не містила жодних пропозицій до детального плану, затвердженого оспорюваним у цій справі рішенням.

11. У відзиві на зазначені вище касаційні скарги позивач вказує на законність та обґрунтованість судових рішень судів попередніх інстанцій, у зв'язку із чим просить залишити їх без задоволення, а оскаржувані Департаментом містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міськради та Івано-Франківською міськради рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09.07.2019 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду 27.08.2019 - без змін.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

12. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), колегія суддів виходить із такого.

13. Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

14. Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлює ~law7~, який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

15. Згідно із ~law8~ детальний план території - це містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.

16. Відповідно до ~law9~ детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.

Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.

17. За правилами ~law10~ детальний план території у межах населеного пункту розглядається і затверджується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради протягом 30 днів з дня його подання, а за відсутності затвердженого в установленому ~law11~ порядку плану зонування території - відповідною сільською, селищною, міською радою.

18. ~law12~ регламентовано процедуру громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у розробленні, зокрема, детальних планів територій.

19 Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадських слухань щодо проектів такої документації забороняється (~law13~).

20. Відповідно до ~law14~ Кабінет Міністрів України постановою від 25.05.2011 № 555 "Про затвердження Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні" затвердив Порядок № 555, який визначає механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні: генеральних планів населених пунктів, планів зонування та детальних планів територій.

21. Згідно із пунктом 4 Порядку № 555 виконавчі органи сільських, селищних, міських рад оприлюднюють у двотижневий строк прийняті органами місцевого самоврядування рішення щодо розроблення проектів містобудівної документації шляхом опублікування таких рішень у засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.

Оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх подання розробником до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради шляхом розміщення матеріалів (планшетів, макетів) у визначеному органом місцевого самоврядування місці та інформування громадян через розповсюдження брошур і повідомлень, засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення інформації на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.

22. Пропозиції подаються громадянами у письмовому вигляді із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові, місця проживання, особистим підписом і повинні містити обґрунтування з урахуванням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів та правил (пункт 9 Порядку № 555).

23. Пунктом 11 Порядку № 555 визначено, що пропозиції громадськості підлягають реєстрації органом місцевого самоврядування та розглядаються розробником і замовником проектів містобудівної документації у місячний строк.

За результатами розгляду пропозицій заявнику надається відповідь про їх врахування або обґрунтована відмова.

У разі наявності пропозицій громадськості, рішення про врахування яких розробник і замовник не можуть прийняти самостійно або мають місце спірні питання, особи, які забезпечують роботу з розгляду пропозицій громадськості, повідомляють про це відповідному органу місцевого самоврядування для прийняття останнім рішення щодо утворення погоджувальної комісії.

24. Відтак, законодавець чітко та поетапно регламентував процедуру проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації, якої органи місцевого самоврядування зобов'язанні дотримуватися.

25. Виходячи з того, що одним із етапів проведення процедури затвердження детального плану території є проведення громадських обговорень, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації є результатом двостороннього процесу. За відсутності факту реалізації громадськістю свого права на подання пропозицій до містобудівної документації у передбаченому законом порядку у органу місцевого самоврядування, замовника та розробника містобудівної документації відсутній обов'язок з їх розгляду та, відповідно, врахування.

26. Разом з цим, судами встановлено, що позивач разом із іншими особами зверталися з такими пропозиціями і висловлювали свої міркування щодо неможливості його затвердження у запропонованій редакції. Ці пропозиції були обґрунтовані порушенням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів та правил.

27. Зазначені обставини свідчать про порушення відповідачем наведених вище норм, оскільки законодавець передбачив обов'язок органу місцевого самоврядування реєструвати пропозиції, що надходять від громадськості та надавати відповідь про їх врахування або обґрунтовану відмову.

28. Такий висновок узгоджується із правовою позицією, викладеною у постанові Верховного Суду від 20.03.2019 у справі № 369/8195/17.

29. З урахуванням наведеного, колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанції про те, що не вчинивши зазначені вище дії, орган місцевого самоврядування не забезпечив врахування громадських інтересів під час розроблення містобудівної документації та як наслідок протиправно прийняв рішення від 31.07.2018 №272-21 "Про затвердження детального плану території для будівництва освітнього закладу в межах вул. В. Стуса - 24 Серпня в м. Івано-Франківську" не у спосіб, що визначений ~law15~ та Порядком № 555, необґрунтовано, та без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

30. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись статтями 343, 349, 350, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційні скарги Департаменту містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міської ради, Івано-Франківської міської ради залишити без задоволення.

Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09.07.2019 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду 27.08.2019 у справі №344/1479/19 - залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

СуддіА. І. Рибачук Л. Л. Мороз А. Ю. Бучик
logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст

Приймаємо до оплати