Постанова КАС ВП від 12.06.2020 року у справі №539/1284/17

10.08.2020
Присоединяйтесь к нам в социальных сетях: telegram viber youtube

ПОСТАНОВА

Іменем України

12 червня 2020 року

м. Київ

справа №539/1284/17

провадження №К/9901/44045/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єзерова А.А.,

суддів: Желєзного І.В., Стрелець Т.Г.,

розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Лубенського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області

на постанову Лубенського міськрайонного суду Полтавської області від 10.07.2017 (головуючий суддя Іващенко Ю.А.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 20.09.2017 (колегія суддів у складі головуючого судді Перцової Т.С., суддів Жигилія С.П., Дюкарєвої С.В.)

у справі № 539/1284/17

за позовом ОСОБА_1

до Лубенського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області

про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії.

I. РУХ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Лубенського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області (далі по тексту - Лубенське об`єднане УПФУ, відповідач), в якому просив суд:

скасувати рішення Лубенського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області № 140 від 24.04.2017, яким відмовлено ОСОБА_1 в перерахунку пенсії згідно довідки про заробітну плату від 07.04.2017 № 4, виданої Комунальною Лубенською центральною міською лікарнею;

зобов`язати Лубенське об`єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області перерахувати та виплачувати йому пенсію відповідно до довідки від 07.04.2017 року №4 із заробітної плати 1468,11 грн. за період роботи по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у 1986 році за один повний календарний місяць - липень 1986 року, а саме з 01.07.1986 року по 31.07.1986 року включно, виданої Комунальною Лубенською центральною міською лікарнею, відповідно до підпункту 4 пункту 3 Постанови Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" № 1210 від 23.11.2011 року, починаючи з 13.04.2017 року з урахуванням раніше сплачених сум пенсії.

2. Постановою Лубенського міськрайонного суду Полтавської області від 10.07.2017, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 20.09.2017, позов задоволено: зобов`язано Лубенське об`єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області перерахувати та виплачувати ОСОБА_1 пенсію відповідно до довідки № 4 від 07.04.2017, яка видана Комунальною Лубенською центральною міською лікарнею, згідно якої перераховано заробітну плату ОСОБА_1 за роботи по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС за один повний календарний місяць за період із 01.07.1986 року по 31.07.1986 року в сумі 0,01468 грн., починаючи з 13.04.2017 року з урахуванням сплачених сум.

3. У поданій касаційній скарзі Лубенське об`єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області із посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просило скасувати оскаржувані судові рішення та постановити нове, яким у задоволенні позову відмовити.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 є ліквідатором наслідків аварії на ЧАЕС 1 -ї категорії, має ІІ групу інвалідності внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС безстроково, отримує пенсію по інвалідності через Лубенське об`єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області.

5. Позивач працював у Лубенській Центральній районній лікарні, правонаступником якої є Комунальна Лубенська центральна міська лікарня, на посаді лікаря, звідки був відряджений на проведення робіт по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

6. Згідно з архівною довідкою № 40336 від 12.12.2007 ОСОБА_1 брав участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС в складі військової частини 16965 з 10.05.1986 по 02.09.1986 та йому було нараховане грошове забезпечення.

7. Після виконання робіт по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС позивач повернувся до попереднього місця роботи, де після повернення йому було нараховано та виплачено заробітну плату (грошове забезпечення) за роботу по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

8. Згідно з довідкою, виданою Комунальною Лубенською центральною міською лікарнею № 4 від 07.04.2017, вказаним медичним закладом перераховано заробітну плату ОСОБА_1 за роботи по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС за період із 01.07.1986 по 31.07.1986 в сумі 0,01468 грн.

9. 13.04.2017 позивач звернувся до Лубенського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області із заявою з приводу перерахунку та виплати йому пенсії на підставі довідки №4 від 07.04.2017, виданої Комунальною Лубенської центральною міською лікарнею, однак рішенням відповідача №140 від 24.04.2017 року ОСОБА_1 відмовлено в перерахунку пенсії на підставі вказаної довідки.

10. Вважаючи незаконними зазначені дії відповідача, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Задовольняючи позов, суди попередніх інстанцій виходили з того, що розрахунок заробітної плати (грошового забезпечення) у довідці № 4 від 07.04.2017, яка видана Комунальною Лубенською центральною міською лікарнею, проводився у відповідності до постанови Ради Міністрів УРСР 10.06.1986 № 207-7 та постанови Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1210.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

12. У своїй касаційній скарзі позивач наголошує, що довідка, на підставі якої позивач просить перерахувати пенсію, видана безпідставно, а зазначена у ній заробітна плата розрахована з порушенням норм законодавства, адже в ній невірно визначено показник кратності та не підтверджено фактично виплату премії, у зв`язку з чим позивачу відмовлено у проведенні перерахунку пенсії.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

13. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.

14. Згідно зі ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи можуть призначатися за бажанням громадянина із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986 - 1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків, який визначається згідно із законодавством.

15. Умови, порядок призначення та мінімальні розміри пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначаються актами Кабінету Міністрів України з відповідних питань.

16. Постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 року № 1210 "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" затверджено Порядок обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі по тексту - Порядок № 1210).

17. У відповідності до п.1 Порядку № 1210 цей Порядок визначає механізм обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до статей 54 і 57 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - пенсії). Пенсії за бажанням осіб можуть призначатися виходячи із заробітної плати, одержаної за роботу в зоні відчуження в 1986 - 1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків.

18. Заробітна плата для обчислення пенсій враховується за будь-які 12 місяців підряд такої роботи (п.2 Порядку № 1210).

19. Згідно з пп.3 п.3 Порядку № 1210 у разі, коли особа пропрацювала у зоні відчуження менш як 12 місяців підряд, пенсія обчислюється виходячи із заробітної плати за повні календарні місяці підряд у зоні відчуження.

20. Відповідно до п. 7 Порядку № 1210 пенсії призваних на військові збори військовозобов`язаних, які брали участь в ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та працювали у зоні відчуження в 1986-1990 роках, призначаються виходячи із заробітної плати, яку вони одержували за основним місцем роботи, з урахуванням фактично відпрацьованого часу у зоні відчуження, характеру виконуваної роботи, місця і тривалості робочого дня (незалежно від періоду проведення розрахунку оплати праці за умови, якщо такий розрахунок проведено на підставі первинних документів про місце роботи і тривалість робочого дня згідно із сумарною кратністю оплати праці, встановленою у відповідні періоди за зонами небезпеки: у III зоні - 5, II - 4, I - 3). При цьому в усіх випадках заробітна плата для розрахунку пенсії не повинна бути нижчою від фактично одержаної суми у зазначений період.

21. Відповідно до статті 15 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28.02.1991 № 796-XII видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами, організаціями (військоматами).

22. Згідно з пунктом 2.10 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією.

23. Зміст зазначених норм права свідчить, що роботодавець має право видати довідку про розмір заробітної плати відповідно до даних, що містяться у відповідних первинних документах за відповідний період. При цьому, єдиною і обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 01 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами, зокрема, виписками з особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією.

24. Проте, досліджуючи довідку від 07.04.2017 № 4 та розрахунок, доданий до неї, вбачається, що донарахування позивачу проведено, проте фактично виплата не здійснювалась. Не зазначено жодних первинних документів, розрахункових документів та відомостей, на підставі яких видано зазначену довідку.

25. Судами встановлено та позивачем не заперечується, що він отримує пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з 2012 року. Пенсія була призначена, у тому числі, на підставі довідки про заробітну плату за роботу в зоні відчуження від 26.01.2012 №7, яка була видана Комунальною Лубенської центральною міською лікарнею та містила суттєво менші цифри отриманих позивачем коштів за роботу у зоні відчуження.

26. Після аварії на ЧАЕС 26.04.1986 Уряд колишнього СРСР та Української РСР ухвалили рішення із грифом «таємно» щодо оплати праці осіб-ліквідаторів. Після зняття грифа «таємно» та для «службового користування» стало відомо, що при нарахуванні заробітної плати не були враховані вимоги нормативних матеріалів: розпорядження РМ СРСР від 17.05.1986 № 964; постанова РМ СРСР від 07.05.1986 №524-156; розпорядження РМ СРСР від 23.05.1986 № 1031; постанова РМ СРСР від 05.06.1986 № 655-195; постанова РМ УРСР від 10.06.1986 № 207-7 та ін.

27. У вищеназваних нормативно-правових актах йдеться про умови оплати праці і матеріального забезпечення робітників підприємств, організацій і закладів, які брали участь на роботах пов`язаних з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, дія яких поширюється як на військовослужбовців та військовозобов`язаних запасу, яких було призвано на військові збори та які в 1986-1990 роках виконували роботи в зоні відчуження, пов`язані з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС.

28. Відповідно до постанови Держкомпраці СРСР і Секретаріату ВЦРПС від 7 травня 1986 року № 153/10-43 премія за роботу в зоні ЧАЕС виплачувалась у відповідності з діючими на підприємстві системами преміювання. Встановлені граничні розміри премій було дозволено підвищувати до 60 % тарифної ставки (окладу) на місяць (підпункт 4 пункту 1 постанови Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 10 червня 1986 року № 207-7).

29. Проте у цій справі відсутні докази преміювання працівників Комунальної Лубенської центральної міської лікарні у розмірі 400 крб., які виконували роботи по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС

30. Таким чином, за наведеного правового регулювання та встановлених у справі обставин, колегія суддів не може погодитися із висновками судів попередніх інстанцій про наявність правових підстав для задоволення позову, оскільки не всі зазначені в довідці від 07.04.2017 № 4 дані є підтвердженими розрахунковими документами (відомостями) та фактично отримані позивачем, що є основною умовою для проведення перерахунку пенсії.

31. Аналогічна правова позиція щодо застосування норм права у спірних правовідносинах викладена у постановах Верховного Суду України від 17.03.2015 у справі № 21-11а15, від 15.12.2015 у справі № 2-а/576/29/14 та Верховного Суду від 13.02.2018 у справі №358/1179/17, від 17.04.2018 у справі №376/2559/17, від 25.09.2018 у справі №539/1386/17 та від 10.07.2019 у справі №539/2726/16-а.

32. Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що у спірних правовідносинах Пенсійний орган не діяв протиправно.

33. Отже, суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права при ухваленні судових рішень.

34. Відповідно до частини першої статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

35. За таких обставин, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування рішень судів попередніх інстанцій із прийняттям нового рішення про відмову у задоволенні позову

36. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статей 341, 345, 351, 356 КАС України, Суд -

П О С Т А Н О В И В:

1. Касаційну скаргу Лубенського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області задовольнити.

2. Постанову Лубенського міськрайонного суду Полтавської області від 10.07.2017 та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 20.09.2017 у справі №539/1284/17 - скасувати.

3. У задоволенні позову ОСОБА_1 до Лубенського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач А.А. Єзеров

Суддя І.В. Желєзний

Суддя Т.Г. Стрелець

0
Комментариев
Оставьте Ваш комментарий:

Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.


Популярные судебные решения
ЕСПЧ
Название события
Загрузка основного изображения
Выбрать изображение
Текст описание события:
0