Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Ухвала КАС ВП від 22.06.2018 року у справі №803/1205/17 Ухвала КАС ВП від 22.06.2018 року у справі №803/12...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

10 травня 2019 року

Київ

справа №803/1205/17

адміністративне провадження №К/9901/53609/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Стрелець Т.Г.,

суддів: Білоуса О.В., Желтобрюх І.Л.,

розглянувши у судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу №803/1205/17

за позовом ОСОБА_1 до Волинської обласної державної адміністрації, Голови Волинської обласної державної адміністрації Савченка Олександра Ілліча, Державного архіву Волинської області, директора Державного архіву Волинської області Карасюка С.В. про визнання протиправними та скасування розпорядження, наказів, поновлення на посаді та стягнення різниці в заробітку за час виконання нижче оплачуваної роботи, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Волинської обласної державної адміністрації на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року (прийняту у складі: головуючого судді - Костіва М.В., суддів: Улицького В.З., Шавеля Р.М.),

у с т а н о в и в :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У вересні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Волинської обласної державної адміністрації, Голови Волинської обласної державної адміністрації Савченка Олександра Ілліча, Державного архіву Волинської області, директора Державного архіву Волинської області Карасюка С.В., в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просила:

- визнати незаконним переведення ОСОБА_1 з посади заступника директора Державного архіву Волинської області на посаду заступника начальника відділу Державного архіву Волинської області;

- визнати незаконним і скасувати розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації від 10 жовтня 2016 року № 460 «Про внесення змін до Положення про державний архів Волинської області»;

- визнати незаконним і скасувати розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації від 27.10.2016 № 486 «Про затвердження нової редакції Положення про Державний архів Волинської області»;

- визнати незаконним і скасувати наказ директора Державного архіву Волинської області від 20 жовтня 2016 року № 40-ОС «Про затвердження структури Держархіву області»;

- визнати незаконним і скасувати розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації від 19 січня 2017 року № 8-ос «Про переведення ОСОБА_1 »;

- поновити ОСОБА_1 на посаді заступника директора Державного архіву Волинської області;

- стягнути різницю в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи;

- зобов`язати голову Волинської обласної державної адміністрації у встановлений судом строк подати звіт про виконання судового рішення у справі.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

2. 11 жовтня 2017 року Волинський окружний адміністративний суд вирішив відмовити у задоволенні адміністративного позову.

3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що при прийнятті оскаржуваних рішень відповідачі діяли на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені законодавством України.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

4. 16 травня 2018 року Львівський апеляційний адміністративний суд вирішив:

Апеляційну скаргу задовольнити частково.

Скасувати постанову Волинського окружного адміністративного суду від 11.10.2017 в справі №803/1205/17 та прийняти нову постанову, якою адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації від 10 жовтня 2016 року № 460 «Про внесення змін до Положення про державний архів Волинської області».

Визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації від 27.10.2016 № 486 «Про затвердження нової редакції Положення про Державний архів Волинської області».

Визнати протиправним та скасувати наказ директора державного архіву Волинської області від 20 жовтня 2016 року № 40-ОС «Про затвердження структури Держархіву області».

Визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації від 19 січня 2017 року № 8-ос «Про переведення ОСОБА_1 .».

Поновити ОСОБА_1 на посаді заступника директора державного архіву Волинської області з 19.01.2017.

Зобов`язати державний архів Волинської області нарахувати та виплатити на користь ОСОБА_1 різницю в заробітку за час виконання роботи на посаді заступника начальника відділу формування НАФ та діловодства державного архіву Волинської області з 19.01.2017 по 16.05.2018.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

5. Апеляційний суд мотивував своє рішення тим, що порядок створення, вид, структура та статус державних обласних архівів регламентуються постановою КМУ від 26.09.2012 №887 «Про затвердження Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації», наказом Державної архівної служби України від 18.01.2013 №4 «Про затвердження Методичних рекомендацій», а норми постанови КМУ від 12.03.2005 №179 «Про упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних адміністрацій» не регулюють вказаних питань щодо державних обласних архівів та формування їх структури і штату.

За таких обставин апеляційний суд дійшов висновку, що розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації від 10.10.2016 №460 «Про внесення змін до Положення про державний архів Волинської області» та від 27.10.2016 №486 «Про затвердження нової редакції Положення про Державний архів Волинської області» прийняті з порушенням норм чинного законодавства, що є підставою для їх скасування.

Також апеляційний суд прийшов до висновку, що оскаржуваний наказ директора Державного архіву Волинської області №40-ОС від 20.10.2016 прийнятий поза межами повноважень, наданих директору архівної установи, а тому підлягає скасуванню.

Крім того, судом встановлено, що приводом для переведення позивача на іншу посаду послужили розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації від 10.10.2016 №460 «Про внесення змін до Положення про державний архів Волинської області» та наказ директора Державного архіву Волинської області від 20.10.2016 №40-ОС «Про затвердження структури Держархіву області». За таких обстави апеляційний суд вважає, що розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації від 19.01.2017 №8-ос «Про переведення ОСОБА_1 » є протиправним та підлягає скасуванню, як похідна вимога, а позивач відповідно поновленню на посаді, з якої її було звільнено. Також на користь ОСОБА_1 підлягає стягненню різниця в заробітку за час виконання нею роботи на посаді заступника начальника відділу формування НАФ та діловодства державного архіву області з 19.01.2017 по 16.05.2018.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. 18 червня 2018 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Волинської обласної державної адміністрації.

7. У касаційній скарзі скаржник просить скасувати постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року та залишити в силі постанову Волинського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2017 року.

8. Ухвалою Верховного Суду від 20 червня 2018 року відкрито касаційне провадження за скаргою Волинської обласної державної адміністрації та установлено строк для подання відзиву на касаційну скаргу.

9. 20 липня 2018 року до Верховного Суду надійшов відзив ОСОБА_1 на касаційну скаргу.

10. Ухвалою Верховного Суду від 08 травня 2019 року відмовлено у задоволенні клопотань Волинської обласної державної адміністрації та ОСОБА_1 про розгляд справи за їх участю, справу призначено до касаційного розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами на 10.05.2019.

II. АРГУМЕНТИ СТОРІН

А. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу (відповідача у справі)

11. Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення суду апеляційної інстанції ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягає скасуванню. Скаржник зазначає, що пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 18.04.2012 № 606 "Про затвердження рекомендаційних переліків структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій" (надалі - постанова №606) затверджено рекомендаційні переліки структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій згідно з додатками 1 і 2.

Так, пунктами 1,2,3 додатку 1 до Постанови КМУ № 606 чітко визначені структурні підрозділи обласної державної адміністрації.

І лише до пункту 1 є примітка "*", якою передбачено, що вид структурних підрозділів (департамент, управління, відділ, сектор) та їх статус як юридичних осіб публічного права визначається головою обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації залежно від ступеня складності завдань відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12 березня 2005 р. № 179 "Про упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних адміністрацій" (надалі - постанова № 179).

На думку скаржника, лише в частині визначення виду структурного підрозділу (департамент, управління, відділ, сектор), який передбачений у постанові № 179, законодавець робить виокремлення до пункту 1.

Таким чином, скаржник вважає, що пункти 1,2,3 додатку 1 постанови № 606 підпадають під норми дії постанови Кабінету Міністрів України від 12.03.2005 № 179.

Також скаржник зазначає, що Державний архів Волинської області прирівнюється до управління з огляду на п. 1 постанови КМУ від 25.12.1996 №1550 «Про умови оплати праці працівників державних архівів областей, міст Києва і Севастополя та про доповнення до Порядку обчислення стажу державної служби».

Висновки апеляційного суду про те, що наказ директора Державного архіву Волинської області №40-ОС від 20.10.2016 прийнятий поза межами повноважень, наданих директору архівної установи є помилковими.

Скаржник стверджує, що відповідно до статті 5 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» голови місцевих державних адміністрацій наділені повноваженнями щодо визначення структури місцевих державних адміністрацій, а не структури структурних підрозділів.

Б. Доводи позивача у справі

12. У відзиві на касаційну скаргу позивач просить касаційну скаргу Волинської обласної державної адміністрації залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін. Вказує, що доводи касаційної скарги є необґрунтованими та не спростовують висновків суду апеляційної інстанції.

IІI. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

13. Постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 р. №545 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12 березня 2005 р. №179 та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2010 р. № 846» внесено зміни до абзацу третього пункту 1 вказаної постанови, відповідно до яких у разі, коли штатна чисельність управління становить понад 13 одиниць, начальник управління може мати не більше двох заступників - начальників відділів.

У зв`язку з набранням чинності постановою Кабінету Міністрів України від 23.08.2016 № 545 21.09.2016 департаментом фінансів Волинської ОДА до директора державного архіву області за № 2267/3/5-17/2-16 було скеровано лист, у якому вказано на необхідність приведення штатного розпису державного архіву на 2016 рік у відповідність до вимог чинного законодавства, оскільки встановлено, що у штатному розписі державного архіву облдержадміністрації на 2016 рік наявна посада заступника директора, який не очолює відділ.

Головою Волинської ОДА видано розпорядження № 460 від 10.10.2016 року «Про внесення змін до Положення про Державний архів Волинської області», відповідно до якого пункт 11 Положення викладено у такій редакції: «Директор Держархіву області може мати заступників - начальників відділів, які призначаються на посаду та звільняються з посади головою обласної державної адміністрації відповідно до законодавства про державну службу».

20.10.2016 року директором Державного архіву Волинської області Карасюком С.В. видано наказ № 40-ОС від 20 жовтня 2016 року «Про затвердження структури Держархіву області» згідно з яким ліквідовано посаду заступника директора Держархіву області, уведено посаду заступника начальника відділу формування НАФ та діловодства, затверджено нову структуру Державного архіву Волинської області.

27.10.2016 року розпорядженням голови Волинської ОДА № 486 було затверджено нову редакцію Положення про Державний архів Волинської області. Пунктом 2 вказаного розпорядження визнано таким, що втратило чинність розпорядження від 10.10.2016 року №460 «Про внесення змін до Положення про державний архів Волинської області».

Згідно з пунктом 12 Положення про Державний архів Волинської області, затвердженого розпорядженням голови ОДА 27.10.2016 року № 486, директор Держархіву області може мати заступників - начальників відділів, які за його поданням призначаються на посаду та звільняються з посади головою обласної державної адміністрації та відповідно до законодавства про державну службу.

17.11.2016 голова облдержадміністрації видав розпорядження № 572-ос «Про попередження про наступне звільнення заступника директора державного архіву області», яким попереджено ОСОБА_1 , заступника директора державного архіву області, про наступне можливе звільнення після двомісячного терміну з дня попередження. Підставою видачі розпорядження був перелік змін № 4 до штатного розпису державного архіву області на 2016 рік, затверджений головою облдержадміністрації 25.10.2016. Пунктом 2 розпорядження було зобов`язано Карасюка С.В. , директора державного архіву області, в установленому порядку здійснити організаційні заходи щодо попередження ОСОБА_1 та запропонувати їй вакантні посади.

18.11.2016 ОСОБА_1 особистим підписом засвідчила про ознайомлення з вищевказаним розпорядженням.

На виконання розпорядження голови Волинської ОДА від 17.11.2016 № 572-ос ОСОБА_1, заступникові директора державного архіву Волинської області, 18.11.2016 року було вручено повідомлення, у якому попереджалось про наступне звільнення після закінчення двохмісячного терміну з дня попередження та одночасно позивачу запропоновано посаду заступника начальника відділу формування НАФ та діловодства.

Заявою від 17.01.2017 до голови облдержадміністрації ОСОБА_1 надала згоду на переведення на посаду заступника начальника формування НАФ та діловодства архіву з 19.01.2017.

Директором архіву до голови облдержадміністрації було направлено лист від 19.01.2017 № 49/01-64 «Про погодження переведення ОСОБА_1 ». Підставою у листі була заява позивача.

19.01.2017 за № 8-ос головою облдержадміністрації видано розпорядження «Про переведення ОСОБА_1 .». Пунктом першим вказаного розпорядження встановлено перевести за згодою 19 січня 2017 року ОСОБА_1 , державного службовця 6 рангу, з посади заступника директора державного архіву області на посаду заступника начальника відділу формування НАФ та діловодства державного архіву області. З вказаним розпорядженням ОСОБА_1 особисто ознайомилась 01.03.2017.

IV. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

14. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

Організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій визначає Закон України «Про місцеві державні адміністрації» від 9 квітня 1999 року № 586-XIV.

Відповідно до статті 5 Закону України № 586-XIV склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій.

У межах бюджетних асигнувань, виділених на утримання відповідних місцевих державних адміністрацій, а також з урахуванням вимог статті 18 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», їх голови визначають структуру місцевих державних адміністрацій.

Типове положення про структурні підрозділи місцевої державної адміністрації та рекомендаційний перелік її структурних підрозділів затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 18.04.2012 № 606 «Про затвердження рекомендаційних переліків структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій» (надалі - постанова КМУ № 606) затверджено рекомендаційні переліки структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій згідно з додатками 1 і 2.

Так, пунктами 1,2,3 додатку 1 визначені структурні підрозділи обласної державної адміністрації, а саме:

1. Структурні підрозділи*:

агропромислового розвитку (крім Київської міської державної адміністрації); екології та природних ресурсів; економічного розвитку, торгівлі та залучення інвестицій; регіонального розвитку та житлово-комунального господарства; інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю; інфраструктури;туризму та курортів; культури, національностей та релігій; містобудування та архітектури; молоді та спорту; освіти і науки; охорони здоров`я; соціального захисту населення; абзац п`ятнадцятий виключено; фінансів; з питань надання адміністративних послуг або з питань організації діяльності центру надання адміністративних послуг (для Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій); з питань цивільного захисту.

2. Державний архів області (міста).

3. Служба у справах дітей.

До пункту 1 є примітка "*", якою передбачено, що вид структурних підрозділів (департамент, управління, відділ, сектор) та їх статус як юридичних осіб публічного права визначається головою обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації залежно від ступеня складності завдань відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12 березня 2005 р. № 179 «Про упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних адміністрацій» (надалі - постанова КМУ № 179).

Враховуючи вищевикладені правові норми колегія суддів погоджується з апеляційним судом, що законодавцем у вказаній постанові розмежовано види структурних підрозділів обласної державної адміністрації та перелік нормативно правових - актів, якими регламентується порядок створення та їх статус, зокрема, вид структурних підрозділів (департамент, управління, відділ, сектор), вказаних у п.1 додатку 1 до постанови КМУ від 18.04.2012 №606, та їх статус визначається головою держадміністрації відповідно до постанови КМУ від 12.03.2005 №179. Щодо регулювання порядку створення державного архіву області (міста) та Служби у справах дітей, їх структур та статусів, які входять до складу обласної державної адміністрації, але не є структурними підрозділами, перелік яких наведено в п.1 додатку 1 до постанови КМУ від 18.04.2012 №606, не вказано, що вони підпадають під дію норм постанови КМУ від 12.03.2005 №179.

Водночас постанова КМУ №179 чітко встановлює (п.1), що у складі центральних органів виконавчої влади утворюються такі структурні підрозділи як департамент, управління, відділ, сектор. У свою чергу, за своїм видом, у розумінні постанови КМУ від 18.04.2012 №606 Державний архів Волинської області не є департаментом, управлінням, відділом чи сектором, і не може бути прирівняним до будь-якого з перелічених видів. А тому під дію постанови КМУ №179 не підпадає як за видом, так і за статусом і чисельністю працівників з визначенням тих чи інших посад.

Доводи скаржника про те, що Державний архів Волинської області прирівнюється до управління з огляду на п. 1 постанови КМУ від 25.12.1996 №1550 «Про умови оплати праці працівників державних архівів областей, міст Києва і Севастополя та про доповнення до Порядку обчислення стажу державної служби» колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки зазначена постанова лише встановлює умови оплати праці та посадові оклади працівникам державних архівів областей, міст Києва і Севастополя та вказує на те, що вони є рівними з посадовими окладами начальника та заступника начальника управління, самостійного відділу обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації, однак не визначає те, що за структурою, видом та статусом державні архіви областей прирівнюються до управлінь у відповідності до постанови КМУ від 12.03.2005 №179.

Разом з тим, колегія суддів звертає увагу, що порядок створення державного архіву області (міста), визначення його статусу та структури врегульовуються іншими нормативно-правовими актами, зокрема, постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2012 №887 «Про затвердження Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації» (надалі - постанова КМУ №887) та іншими, які прийняті на її виконання.

Згідно п.12 Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації керівник структурного підрозділу може мати заступників, які призначаються на посаду та звільняються з посади головою місцевої державної адміністрації відповідно до законодавства про державну службу.

Крім того, за змістом п.2 постанови КМУ №887 міністерствам у двомісячний строк необхідно було забезпечити затвердження методичних рекомендацій з розроблення положень про структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій з обов`язковим врахуванням у них галузевих повноважень, необхідних для реалізації державної політики у відповідній сфері, та надіслати їх Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям.

На виконання вказаного доручення Державна архівна служба України, до системи та підпорядкованості якої відноситься Державний архів Волинської області, видала наказ від 18.01.2013 №4, яким затверджено Методичні рекомендації з розроблення Положення про державний архів області, міста Києва і Севастополя (надалі - Методичні рекомендації).

Методичними рекомендаціями встановлено, що вони розроблені з метою запровадження єдиних підходів створення державного архіву області, міста Києва і Севастополя (далі - Держархів), визначення його завдань, функцій, прав, організації роботи, взаємовідносин з іншими суб`єктами у процесі здійснення його діяльності, а також передбачено, що директор державного архіву області має заступників, які за його поданням призначаються на посаду та звільняться з посади головою обласної (міської) держадміністрації.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, що розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації від 10.10.2016 №460 «Про внесення змін до Положення про державний архів Волинської області» та від 27.10.2016 №486 «Про затвердження нової редакції Положення про Державний архів Волинської області» є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки прийняті на підставі постанови КМУ від 12.03.2005 №179, яка не підлягає застосуванню щодо такого структурного підрозділу обласної держадміністрації як Державний архів області.

Стосовно висновків суду апеляційної інстанції про те, що наказ директора Державного архіву Волинської області від 20.10.2016 №40-ОС «Про затвердження структури Державного архіву» прийнятий поза межами повноважень, наданих директору архівної установи, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до статті 28 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» від 24.12.1993 № 3814-XII (надалі - Закон України № 3814-XII) місцеві державні архівні установи створюються у порядку, передбаченому законом, для зберігання документів Національного архівного фонду, що мають місцеве значення, та здійснення управління архівною справою і діловодством на відповідній території.

До місцевих державних архівних установ належать державні архіви областей, міст Києва і Севастополя, архівні відділи районних, районних у містах Києві і Севастополі державних адміністрацій.

Місцеві державні архівні установи є структурними підрозділами місцевих державних адміністрацій і у своїй діяльності підзвітні та підконтрольні центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері архівної справи і діловодства.

Положення про місцеві державні архівні установи затверджуються у порядку, встановленому Законом України "Про місцеві державні адміністрації".

Відповідно до статті 22 Закону України № 3814-XII архівні установи можуть засновуватися на будь-якій формі власності. Засновниками архівних установ можуть бути державні органи, органи місцевого самоврядування, юридичні та фізичні особи.

Діяльність архівних установ здійснюється у порядку, визначеному цим Законом, правилами, положеннями, інструкціями, затвердженими Міністерством юстиції України, державними стандартами та іншими нормативно-правовими актами.

Наказом Міністерства юстиції України від 27.05.2015 № 797/5 затверджено Положення про організацію роботи архівів (надалі - Положення № 797/5).

Відповідно до пункту 1 Положення № 797/5 це Положення встановлює вимоги щодо організації роботи для центральних державних архівів, центральних державних архівних установ, галузевих державних архівів, Державного архіву в Автономній Республіці Крим, державних архівів областей, міст Києва і Севастополя, архівних відділів районних, районних у містах Києві і Севастополі державних адміністрацій, архівних відділів міських рад, архівних установ сільської, селищної, міської ради для централізованого тимчасового зберігання архівних документів, нагромаджених у процесі документування службових, трудових та інших правовідносин юридичних і фізичних осіб, що не належать до Національного архівного фонду (далі - архів).

Згідно пунктів 3, 4, 5 Положення № 797/5 архівом розробляються нормативні документи з організації його роботи: положення про архів та його структурні підрозділи, структура та штатний розпис, кошторис, посадові інструкції працівників.

Положення про архів визначає загальні засади, підпорядкування, правову базу діяльності, профіль, завдання, функції, права. Положення про центральні державні архіви, центральні державні архівні установи, галузеві державні архіви, Державний архів в Автономній Республіці Крим, місцеві державні архівні установи затверджуються у порядку, встановленому законодавством.

Структура архіву - документ, що визначає склад структурних підрозділів, розробляється з урахуванням завдань і функцій архіву та умов і особливостей його роботи. Структуру архіву затверджує керівник архіву за погодженням з органом вищого рівня.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що керівник архіву наділений повноваженнями щодо прийняття рішень про затвердження структури архіву.

При цьому, висновки апеляційного суду про те, що виключно голова обласної державної адміністрації наділений повноваженнями щодо прийняття рішень про затвердження внесення змін та доповнень до структури структурних підрозділів, в тому числі і до структури Державного архіву Волинської області є помилковими, оскільки відповідно до статті 5 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» голови місцевих державних адміністрацій наділені повноваженнями щодо визначення структури місцевих державних адміністрацій, а не структури структурних підрозділів.

Отже, судом апеляційної інстанції допущене неправильне тлумачення норм матеріального права, що призвело до неправильного їх застосування.

У той же час, колегія суддів враховує, що оскаржуваний наказ директора Державного архіву Волинської області від 20.10.2016 №40-ОС «Про затвердження структури Державного архіву» був прийнятий на підставі постанови КМУ від 12.03.2005 №179, яка не підлягає застосуванню щодо такого структурного підрозділу обласної держадміністрації як Державний архів області.

З огляду на викладене, судова колегія Верховного Суду погоджується з апеляційним судом щодо необхідності скасування наказу директора Державного архіву Волинської області від 20.10.2016 №40-ОС «Про затвердження структури Державного архіву».

Щодо висновків суду апеляційної інстанції про незаконність переведення ОСОБА_1 з посади заступника директора державного архіву області на посаду заступника начальника відділу формування НАФ та діловодства державного архіву області, колегія суддів зазначає наступне.

Як встановлено судом апеляційної інстанції, розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації від 19.01.2017 №8-ос «Про переведення ОСОБА_1 .» було видано на підставі розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації від 10.10.2016 №460 «Про внесення змін до Положення про державний архів Волинської області», яким внесено зміни до п.11 Положення про Державний архів Волинської області, та які не передбачали займаної позивачем посади заступника директора Державного архіву Волинської області.

Разом з тим, на підставі вказаного розпорядження від 10.10.2016 №640 директором Державного архіву Волинської області 20.10.2016 видано наказ №40-ОС «Про затвердження структури Держархіву області», згідно з яким затверджено нову структуру Державного архіву Волинської області, за якою посаду заступника директора Державного архіву Волинської області виведено зі структури вказаної архівної установи.

Оскільки ОСОБА_1 було попереджено про наступне звільнення заступника директора державного архіву області, зазначене спонукало позивача до написання заяви про переведення на нижчу посаду з метою уникнення звільнення.

Отже, підставою для переведення позивача на іншу посаду були розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації від 10.10.2016 №460 «Про внесення змін до Положення про державний архів Волинської області» та наказ директора Державного архіву Волинської області від 20.10.2016 №40-ОС «Про затвердження структури Держархіву області», протиправність яких встановлена вище.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з судом апеляційної інстанції, що розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації від 19.01.2017 №8-ос «Про переведення ОСОБА_1 » є протиправним та підлягає скасуванню, а позивач відповідно поновленню на посаді, з якої її було звільнено.

15. Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення, не передаючи справи на новий розгляд.

16. Згідно частин 1, 3, 4 статті 351 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин.

17. Враховуючи викладене, колегія суддів Верховного Суду приходить до висновку, що рішення суду апеляційної інстанції підлягає зміні в частині мотивів його прийняття, а саме в частині підстав скасування наказу директора Державного архіву Волинської області від 20.10.2016 №40-ОС «Про затвердження структури Державного архіву». В решті рішення апеляційного суду слід залишити в силі.

18. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 341, 344, 349, 351, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

п о с т а н о в и в :

1. Касаційну скаргу Волинської обласної державної адміністрації - залишити без задоволення.

2. Постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року у справі №803/1205/17 змінити в мотивувальній частині, в іншій частині - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Т. Г. Стрелець

Судді О. В. Білоус

І. Л. Желтобрюх

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст