Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Ухвала КАС ВП від 16.09.2018 року у справі №806/3708/15 Ухвала КАС ВП від 16.09.2018 року у справі №806/37...
print
Друк
search Пошук

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

02 жовтня 2018 року

Київ

справа №806/3708/15

адміністративне провадження №К/9901/4909/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бучик А.Ю.,

суддів: Гімона М.М., Мороз Л.Л.,

розглянувши в порядку письмового касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області на постанову Житомирського окружного адміністративного суду в складі судді Черноліхова С.В. від 22.10.2015 та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Євпак В.В., Капустинського М.М., Мацького Є.М. від 25.11.2015 у справі №806/3708/15 за позовом ОСОБА_3 до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

В серпні 2015 року ОСОБА_3 звернулась до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, у якому просила:

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області щодо відмови у наданні їй дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 гектари на території Іванківської сільської ради Андрушівського району Житомирської області, викладеної у листі № 19-6-0.21-6902/2-15 від 28 квітня 2015 року;

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області повторно розглянути її заяву від 15 квітня 2015 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 гектари на території Іванківської сільської ради Андрушівського району Житомирської області.

Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 25 листопада 2015 року, позов задоволено.

В касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій, норм матеріального та процесуального права, судові рішення скасувати та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.

Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що земельна ділянка, дозвіл на розробку проекту землеустрою якої просить позивач, входить до переліку земельних ділянок, права на які виставляються на земельні торги. Оскільки отримання дозволу на розроблення документації із землеустрою є невід'ємною складовою частиною процедури придбання земельної ділянки у власність/ користування, із врахуванням положень ст. 136 Земельного кодексу України вищезазначеній громадянці запропоновано прийняти участь у земельних торгах.

В судове засідання учасники справи не з"явилися. Від представника відповідача надійшло клопотання про розгляд справи без його участі.

Заслухавши суддю -доповідача, суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами встановлено, що 15 квітня 2015 року ОСОБА_3 звернулася до Головного управління Держземагентства у Житомирській області із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га, яка розташована на території Іванківської сільської ради Андрушівського району Житомирської області, для ведення особистого селянського господарства.

Листом від 28 квітня 2015 року № 19-6-0.21-6902/2-15 Головне управління Держземагентства у Житомирській області відмовило позивачу у наданні вказаного дозволу. Відмова мотивована тим, що у ході вивчення матеріалів встановлено, що земельні ділянки площею 8,0 га, 7,43 га та 7,0 га були включені до переліку земельних ділянок, права на які виставляються на земельні торги для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у формі аукціону. У зв'язку з цим Головне управління Держземагентства у Житомирській області рекомендувало їй за бажанням прийняти участь у земельних торгах щодо отримання права користування земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Крім того, судами встановлено, що наказом Держземагентства від 15.04.2015 року №84 до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, для продажу прав на них на земельних торгах земельні ділянки згідно з переліком, що додається, зокрема віднесені земельні ділянки площею 8,0 га, 7,43 га та 7,0 га, які знаходяться на території Іванківської сільської ради Андрушівського району.

Вважаючи відмову протиправною, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відмова у наданні позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою з вказаних у листі підстав є протиправною, оскільки не відповідає вимогам чинного законодавства.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частини шостої статті 118 Земельного Кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.

До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з положеннями частини сьомої наведеної статті, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Частиною 4 ст. 122 ЗК України передбачено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Відповідно до ч. 1 ст. 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Частиною 2 вказаної статті передбачено земельні ділянки, які не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).

Статтею 136 ЗК України визначено порядок добору земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах

Організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.

У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.

Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об'єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.

Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Аналіз приписів статті 136 Земельного кодексу України свідчить про те, що в разі віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах, це є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.

Як встановлено судами, наказом Держземагентства від 15.04.2015 року №84 до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, для продажу прав на них на земельних торгах земельні ділянки згідно з переліком, що додається, зокрема віднесені земельні ділянки площею 8,0 га, 7,43 га та 7,0 га, які знаходяться на території Іванківської сільської ради Андрушівського району.

Судами попередніх інстанцій не враховано, що на час розгляду клопотання ОСОБА_3 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та прийняття Головним управлінням Держгеокадастру в Житомирській області рішення про відмову у надання такого дозволу, земельну ділянку щодо якої позивачем було подано клопотання було включено до переліку земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами.

Оскільки на момент розгляду клопотання ОСОБА_3. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та прийняття Головним управлінням Держгеокадастру в Житомирській області рішення з цього питання земельна ділянка, щодо якої позивачем було подано клопотання, наказом Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області від 15.04.2015 року №84 була включена до переліку земельних ділянок, права на які виставляються на земельні торги окремими лотами, вказане в силу приписів частини третьої статті 136 Земельного кодексу України є підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

На підставі викладеного колегія суддів приходить до висновку, що позов задоволенню не підлягає, а тому оскаржувані рішення підлягають скасуванню з ухваленням нового.

Відповідно до ч. 1 ст. 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись ст.ст. 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області задовольнити, постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2015 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 25 листопада 2015 року - скасувати.

Ухвалити нове рішення.

В задоволенні позову ОСОБА_3 до Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області відмовити.

Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

А.Ю. Бучик

М.М. Гімон

Л.Л. Мороз ,

Судді Верховного Суду

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст

Приймаємо до оплати