Главная Блог ... Аналитические статьи Статьи Неконституційність змін у законі щодо єдиного соціального внеску Неконституційність змін у законі щодо єдиного соці...

Неконституційність змін у законі щодо єдиного соціального внеску

Отключить рекламу
 - tn1_0_05735000_1487859884_58aef0ac0e092.jpg

Неконституційність змін у законі щодо єдиного соціального внеску

Зміни, внесені до п.2 ч.1 ст.7 Закону України від 08.07.2010р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» Законом України від 06.12.2016р. №1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», відповідно до яких фізичні особи-підприємці на загальній системі оподаткування та самозайняті особи, які не одержуватимуть доходів у 2017 році, зобов’язані сплачувати єдиний соціальний внесок, є однозначно неконституційними, оскільки порушують положення ст.ст. 22 41 43 Конституції України.

Читайте статтю: Адвокатам, які зупинили свою діяльність - ЕСВ

Хоча у ст.ст. 8 та 55 Конституції України і проголошено, що норми Конституції України є нормами прямої дії; звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується; кожному гарантується право звернутись із конституційною скаргою до Конституційного Суду України з підстав, установлених Конституцією, та у порядку, визначеному законом; проте відповідно до ст.ст. 39, 40 Закону України «Про Конституційний суд України» із клопотанням до Конституційного Суду України про визнання правового акта або його окремих положень неконституційним громадянин не має права звертатись, звернутись можуть лише Президент України, не менш як сорок п'ять народних депутатів України, Верховний Суд України, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, Верховна Рада Автономної Республіки Крим.

Саме тому я звернувся до Уповноваженої Верховної Ради України з прав людини Лутковської Валерії Володимирівні (моє звернення - нижче).

Якщо один стукає у двері, то є шанс, що йому відкриють. Якщо сотні стукають у двері - шанс зростає у сотні разів.

Тим, хто не байдужий до порушень його конституційних прав, рекомендую надіслати аналогічне звернення.

Читайте статтю: Зупинення права на заняття адвокатською діяльністю & Сплата єдиного соціального внеску

Уповноваженій Верховної Ради України з прав людини

п. Лутковській Валерії Володимирівні

вул. Інститутська, 21 / 8, м.Київ, 01008

Прізвище Ім’я По батькові,

вул.Вулиця, 1 кв. 1 , м.Місто , 44000

ЗВЕРНЕННЯ

відповідно до ст.55 Конституції України та Закону України «Про звернення громадян»

Про необхідність звернення до Конституційного Суду України з поданням про визнання внесених окремих змін до правового акта неконституційними

У ст.22 Конституції України зазначено, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

В порушення ст.22 Конституції України Законом України від 06.12.2016р. №1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (надалі – Закон №1774-VIII) до п.2 ч.1 ст.7 Закону України від 08.07.2010р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (надалі – Закон №2464-VI) були внесені зміни відповідно до яких фізичні особи-підприємці на загальній системі оподаткування та самозайняті особи, які не одержуватимуть доходів у 2017 році, зобов’язані сплачувати єдиний соціальний внесок (надалі – ЄСВ), мінімальний розмір якого з 1 січня 2017 року становить 704 гривні в місяць. До 1 січня 2017 року вказані особи, які не отримували доходи в звітному місяці, мали право не сплачувати ЄСВ, що є логічно (чим сплачувати якщо нічого не зароблено?).

Зазначені зміни, згідно до п.5 ч.1 ст.4 Закону №2464-VI, стосуються підприємців, які під час простою в роботі перейшли з єдиного податку на загальну систему оподаткування, а також осіб, які провадять незалежну професійну діяльність: наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, а також медичну, юридичну практику, в тому числі адвокатську, нотаріальну діяльність, та осіб, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують дохід від цієї діяльності.

Внесеними Законом №1774-VIII до п.2 ч.1 ст.7 Закону №2464-VI змінами звужено зміст та обсяг прав і свобод вказаних осіб, які існували до 1 січня 2017 року, що є порушенням ст. 22 Конституції України.

ДО ВНЕСЕННЯ ЗМІН

Закон України від 08.07.2010р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування»

«Стаття 7. База нарахування єдиного внеску

Частина 1. Єдиний внесок нараховується:

Пункт 2) для платників, зазначених у пунктах 4 (крім фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування) та 5 частини першої статті 4 цього Закону, - на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток).

У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному році або окремому місяці звітного року, такий платник має право самостійно визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску»

ВНЕСЕНІ ЗМІНИ

Законом України від 06.12.2016р. №1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» до п.2 ч.1 ст.7 Закону України від 08.07.2010р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» внесено, зокрема, наступні зміни:

«30. У Законі України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., № 2-3, ст. 11 із наступними змінами):

3) у частині першій статті 7:

у пункті 2:

в абзаці першому слова "за місяць, у якому отримано дохід (прибуток)" замінити словами "на місяць";

у першому реченні абзацу другого слова "має право самостійно" замінити словом "зобов’язаний"»

ПІСЛЯ ВНЕСЕННЯ ЗМІН

Закон України від 08.07.2010р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування»

«Стаття 7. База нарахування єдиного внеску

Частина 1. Єдиний внесок нараховується:

Пункт 2) для платників, зазначених у пунктах 4 (крім фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування) та 5 частини першої статті 4 цього Закону, - на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць.

У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному році або окремому місяці звітного року, такий платник зобов'язаний визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску

У рішенні Конституційного Суду України від 29.06.2010р. №17-рп/2010 вказано, що “обмеження будь-якого права повинно базуватись на критеріях, які дадуть змогу особі відокремлювати правомірну поведінку від протиправної, передбачити юридичні наслідки своєї поведінки”.

Разом із цим, виникла соціально напружена ситуація: держава вимагає у самозайнятих осіб та підприємців те, чого у них немає - грошових коштів на сплату ЄСВ в місяці відсутності грошових коштів (доходу); і карає їх фінансовими санкціями за невиконання вимоги, яку неможливо виконати.

Стаття 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» передбачає наступні заходи впливу та стягнення:

2. У разі виявлення своєчасно не сплачених сум страхових внесків платники єдиного внеску зобов'язані самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених цією статтею.

3. Суми недоїмки стягуються з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.

10. На суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.

11. Орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції:

1) у разі ухилення від взяття на облік або несвоєчасного подання заяви про взяття на облік платниками єдиного внеску, на яких не поширюється дія Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", накладається штраф у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

2) за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиноговнеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум;

3) за донарахування органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску накладається штраф у розмірі 10 відсотків зазначеної суми за кожний повний або неповний звітний період, за який донараховано таку суму, але не більш як 50 відсотків суми донарахованогоєдиного внеску;

5) за неналежне ведення бухгалтерської документації, на підставі якої нараховується єдинийвнесок, накладається штраф у розмірі від восьми до п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

6) за несплату, неповну сплату або несвоєчасну сплату суми єдиного внеску одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується єдиний внесок (авансових платежів), накладається штраф у розмірі 10 відсотків таких несплачених або несвоєчасно сплачених сум;

7) за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності, передбаченої цим Законом, органом доходів і зборів здійснюється накладення штрафу в розмірі 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожне таке неподання, несвоєчасне подання або подання не за встановленою формою.

Ті самі дії, вчинені платником єдиного внеску, до якого протягом року було застосовано штраф за таке порушення, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 60 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожне таке неподання, несвоєчасне подання або подання не за встановленою формою звітності, передбаченої цим Законом.

Європейський Суд з прав людини у своєму рішенні від 14.10.2010р. у справі "Щокін проти України" вказав, що накладання органами державної влади на заявника додаткових зобов'язань зі сплати податків (зборів) становить втручання в його майнові права у розумінні статті 1 Першого протоколу до Конвенції (пункт 49).

Тобто, внесеними Законом №1774-VIII до п.2 ч.1 ст.7 Закону №2464-VI змінами порушено ще одне конституційне право — право власності на майно, закріплене в ст. 41 Конституції України.

У ст.43 Конституції України вказано, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності…

Разом із цим, законодавчі зміни, якими встановлений обов'язок сплачувати ЄСВ незалежно від наявності доходу, спровокували масове припинення діяльності особами, яких вони стосуються, оскільки фактично зробили неможливим провадження такої діяльності та незалежної професійної практики без ризику попасти під фінансові санкції у випадку неотримання доходу.

Тож, внесені Законом №1774-VIII до п.2 ч.1 ст. 7 Закону №2464-VI зміни порушили також конституційне право, гарантоване ст. 43 Конституції України.

Відповідно до положень ст.13 Закону України від 16.10.1996р. № 422/96-ВР «Про Конституційний суд України», у справах щодо конституційності законів та інших правових актів Верховної Ради України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України приймає рішення та дає висновки Конституційний суд України.

Хоча у ст.ст. 8 та 55 Конституції України і проголошено, що норми Конституції України є нормами прямої дії; звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується; кожному гарантується право звернутись із конституційною скаргою до Конституційного Суду України з підстав, установлених Конституцією, та у порядку, визначеному законом; проте, відповідно до ст.ст. 39, 40 Закону України «Про Конституційний суд України» із клопотанням (конституційним поданням) до Конституційного Суду України про визнання правового акта або його окремих положень неконституційним громадянин не має права звертатись, звернутись можуть лише Президент України, не менш як сорок п'ять народних депутатів України, Верховний Суд України, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, Верховна Рада Автономної Республіки Крим. Саме тому я звертаюсь до Вас.

На підставі вищевикладеного, -

ПРОШУ:

Звернутись до Конституційного Суду України із конституційним поданням про визнання неконституційними змін, внесених до пункту 2 частини 1 статті 7 Закону України від 08.07.2010р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» Законом України від 06.12.2016р. №1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», на тій підставі, що вони порушують положення статтей 22 41 43 Конституції України.

З повагою,

лютого 2017 року

  • 5483

    Просмотров

  • 2

    Коментарии

  • 5483

    Просмотров

  • 2

    Коментарии


  • Поблагодарить Отключить рекламу

    Шановні колеги! На моє звернення до Уповноваженої ВР з прав людини надійшла відповідь, яку ви можете прочитати за посиланням http://lutsk-advokat.blogspot.com/p/blog-page_39.html (в кінці статті)

    27.03.2017 23:46

    Шановний Руслане Сергійовичу! Дякую за такий корисний матеріал. На жаль , за посиланням відповідь недоступна, чи є якісь інші ресурси, де з нею можна ознайомитися?

    19.10.2017 01:35

    Оставьте Ваш комментарий:

    Добавить

    Другие наши сервисы:

    • Бесплатная консультация

      Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях

    • ВИДЕОЗВОНОК ЮРИСТУ

      Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис

    • ОБЪЯВИТЕ СОБСТВЕННЫЙ ТЕНДЕР

      На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение

    • КАТАЛОГ ЮРИСТОВ

      Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу

    Популярные аналитические статьи

    Смотреть все статьи
    Смотреть все статьи
    logo

    Юридические оговорки

    Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

    Полный текст