Главная Блог ... Аналитические статьи Статьи Набуття прав на землю в Києві: нові правила

Набуття прав на землю в Києві: нові правила

Отключить рекламу
 - 165916cafb95d32445ecf93b3583ed02.jpg

Рішенням Київської міської ради від 09.10.2025 № 98/10565 затверджено Правила підготовки та прийняття рішень органами Київської міської ради щодо набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві (Правила). - (повний текст дивиться нижче)

Новими Правилами регламентовано повноваження Київської міської ради щодо скасування в позасудовому порядку власних рішень про передачу землі, передбачено додаткові підстави для відмови у поновлені договорів оренди комунальних земельних ділянок, визначено обов’язкову перевірку співмірності площі землі та розташованого на ній нерухомого майна та впроваджено низку інших новацій та змін до процедури відведення земельних ділянок в столиці.

З огляду на важливе значення наявності правовстановлюючих документів на землю як для безперешкодного та ефективного провадження господарської діяльності, так і для реалізації права власності на нерухоме майно для індивідуальних потреб, жителям м. Києва та девелоперам необхідно знати нові «тонкощі» оформлення прав на комунальні земельні ділянки у столиці та розуміти, які підводні камені існують на «новому шляху» відведення Київрадою комунальної землі у приватну власність чи користування.

Юридична доля «старого» Порядку набуття прав на землю із земель комунальної власності у місті Києві

Необхідно зауважити, що нові Правила не скасовують жодні положення рішення Київської міської ради від 20.04.2017 № 241/2463, яким затверджено Порядок набуття прав на землю із земель комунальної власності у місті Києві (далі — Порядок), з огляду на різний предмет регулювання цих двох рішень нормативно-правового характеру.

Так, Правила встановлюють ключові принципи розгляду посадовими особами КМДА, постійними комісіями Київради, депутатами/депутатками Київради питань у сфері набуття та припинення прав на землю. У свою чергу Порядок регламентує процедуру реалізації прав на землю фізичними та юридичними особами із земель комунальної власності територіальної громади міста Києва. Іншими словами: якщо Правила регулюють здебільшого відносини, які виникають вже під час опрацювання Департаментом земельних ресурсів, секретаріатом, комісіями та депутатським корпусом Київради вже поданого особою пакету документів та підготовленого проєкту рішення щодо конкретного земельного питання, то предметом регулювання Порядку є відносини, які виникають між особою та органом-розпорядником землі на початковому етапі, а саме під час підготовки, подання приватними особами заяв та необхідного пакету документів щодо відведення земельних ділянок комунальної/державної власності в м. Києві.

Водночас, на висновок про умовно «вищу» юридичну силу нових Правил над Порядком наштовхує положення підпунктів 1.4, 1.5 Правил, які, по-перше, встановлюють обов’язкове врахування положень нових Правил при прийнятті Київрадою будь-яких рішень нормативного та індивідуального характеру, по-друге, допускають застосування рішень нормативно-правового характеру, прийнятих до моменту набрання чинності цими Правилами, в тому числі Порядку, виключно в частині, що не суперечить цим Правилам.

У зв’язку із цим, заінтересовані особи та юристи мають обов’язково враховувати положення нових Правил під час підготовки документів для отримання земельної ділянки, визначення належної процедури опрацювання таких документів адміністративним органом та вибору ефективної стратегії захисту інтересів особи у земельних публічно-правових спорах в Києві.

Принцип черговості та рівності під час опрацювання проєктів рішень Київради із земельних питань

В якості одного із ключових принципів прийняття рішень Київради щодо набуття та припинення прав на землю новими Правилами передбачено черговість розгляду за датою й часом реєстрації заяви, що ґрунтується принципі рівності перед законом У разі подібності предмета заяв черговість може визначатися за змістовною подібністю питань.

Проєкти рішень щодо земель комунальної власності включаються до порядку денного засідання комісії в порядку черговості надходження заяв і оприлюднюються на офіційному сайті Київради.

Проєкти, які не опубліковані за два робочі дні до засідання або не доведені до відома членів комісії, не можуть розглядатися, крім винятків:

  • питання щодо передачі земельних ділянок для розміщення державних або комунальних установ, військових частин установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України ;
  • розірвання договорів оренди через порушення орендарем обов’язків;
  • скасування рішень Київради, які не відповідають законодавству.

Заслуговує окремої уваги норма Правил, згідно з якою у разі не отримання проєктом рішення про набуття чи припинення прав на землю необхідної кількості голосів на засіданні постійної профільної комісії, він вважається відхиленим і не потребує окремого голосування питання про його відхилення на засіданні постійної комісії. У цьому випадку, на пленарному засіданні Київради спочатку ставиться на голосування питання про відмову у передачі земель чи затвердженні інвентаризації.

Цифровізація та прозорість процесу опрацювання заяв про відведення земельних ділянок

Новими Правилами покладено на Департамент земельних ресурсів обов’язок протягом шестимісячного строку з моменту набрання ними чинності організувати створення публічного електронного реєстру, який дозволить відстежувати стан розгляду заяв із земельних питань у режимі онлайн будь-якими особами із зазначенням структурного підрозділу Департаменту земельних ресурсів, на розгляді якого перебуває відповідна заява. Подібна цифровізація, безумовно, оптимізує процедуру опрацювання заяв щодо набуття та припинення прав на землю в столиці, зробить таку процедуру для громадян та суб’єктів господарювання більш зрозумілою, прозорою та доступною, а також частково вирішить проблему бюрократизму в земельній сфері та безкінечного листування із органами Київради щодо стану розгляду заяв.

Цілком позитивно оцінюючи вказану новацію та прагнення Київської міської ради таким чином втілити на практиці принцип відкритості адміністративної процедури у земельній сфері, маємо висловити застереження щодо ризику порушення конфіденційності персональних відомостей про осіб, зацікавлених отримати земельні ділянки, а також отримання несанкціонованого доступу до службової інформації або відомостей, що містять охоронювану законом таємницю (зокрема, щодо розташування земельних ділянок енергетичних підприємств, земель оборони тощо) на фоні збільшення кіберзагроз та активізації фішингових атак в Україні в умовах воєнного стану.

Оскільки Правила не надають конкретних відповідей на питання як щодо органу Київради чи публічної установи, відповідальної за адміністрування такого органу, так і щодо всього спектру функціональної спроможності майбутнього електронного реєстру та механізму отримання доступу до його відомостей, сподіваємось, що найближчим часом ми побачимо окреме положення, яке чітко визначить порядок формування та ведення електронного «земельного» реєстру в Києві.

Обов’язкова юридична перевірка Департаментом земельних ресурсів об’єкта нерухомості як засіб боротьби із самочинною забудовою столиці

На практиці траплялись непоодинокі випадки, коли Департаментом земельних ресурсів підготовлено позитивний для власника об’єкта нерухомості проєкт рішення про передачу земельної ділянки для його експлуатації або навіть вже прийнято Київрадою відповідне рішення, а потім з’являлась ухвала про відкриття провадження за позовом органу прокуратури про визнання протиправним та скасування відповідного рішення Київради та знесення об’єкта самочинного будівництва, під який відведено ділянку.

Подібні ситуації, по-перше, сформували негативну тенденцію суперечливої поведінки держави у майнових відносинах із приватними особами та інвесторами у сфері будівництва, яка в окремих випадках містила в особі ознаки істотного порушення права на майно, гарантованого статтею 1 Протоколу першого Європейської конвенції з прав людини. По-друге, практику повернення державою землі, попередньо відведеної для експлуатації самочинно побудованого об’єкта нерухомості, можна розглядати як доказ відсутності на стадії підготовки проєктів рішень щодо земельних питань комплексної та належної перевірки адміністративним органом всіх обставин справи та зібраних матеріалів, що загалом є порушенням принципів обґрунтованості адміністративної процедури та добросовісності і розсудливості адміністративного органу. По-третє, відсутність нормативно визначеної обов’язкової вимоги щодо перевірки Департаментом земельних ресурсів та профільною комісією Київради юридичної «історії» об’єкта нерухомості виступала корупціогенним фактором.

Згідно з новими Правилами «чек-лист» у межах відповідної перевірки нерухомості включатиме отримання інфомації:

  • щодо реєстрації документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію об’єктів, розташованих на земельних ділянках;
  • щодо можливого порушення вимог благоустрою на відповідних земельних ділянках шляхом самовільного розміщення на них будівель (споруд) тощо;
  • щодо наявності рішень про присвоєння адрес об’єктам нерухомості, розташованим на відповідних земельних ділянках;
  • матеріалів супутникової зйомки земельних ділянок за минулі роки з метою підтвердження факту наявності або відсутності на ділянках об’єктів нерухомості;
  • відомостей з цифрового ортофотоплану;
  • врахування результатів обстежень земельних ділянок державними інспекторами з контролю за використанням та охороною земель.

Отже, власнику нерухомості перед ініціюванням адміністративної процедури оформлення прав на землю доцільно звернутись до фахівця за повноцінною перевіркою правовстановлюючих документів на нерухоме майно, і в разі необхідно усунути відповідні юридичні недоліки, щоб вони в подальшому не послугували підставою для знесення відповідного об’єкта нерухомості та втрати значної суми капіталовкладень.

(Не)співмірність площ земельної ділянки та розташованого на ній об’єкта нерухомого майна за новими Правилами: чітка формула чи індивідуальний підхід?

Нові Правила встановили постійній комісії Київської міської ради з питань регламенту, депутатської етики та запобігання корупції обов’язок протягом трьох місяців з дня прийняття цього рішення вжити організаційних заходів щодо врегулювання питання визначення меж розміру земельної ділянки, необхідної для обслуговування нерухомості відповідної площі та відповідного функціонального призначення. Поява вказаної норми Правил об’єктивно обумовлена непоодинокими випадками відведення в Києві комунальних та державних земельних ділянок значно більшої площі ніж площа нерухомості, які вже прозвали в суспільстві та медіа т.з. «туалетними схемами».

Проблематика (не)співмірності площ об’єктів нерухомості та земельної ділянки часто стає предметом судового розгляду, у зв’язку із чим Верховним Судом вже сформульовано усталені правозастосовні орієнтири:

  • ключову роль у питанні раціонального (чи не раціонального) використання земельної ділянки відіграє саме проект землеустрою (постанова ВП ВС від 20.07.2022 у справі № 910/5201/19);
  • розмір земельної ділянки, необхідної для обслуговування житлового будинку, будівлі або споруди, визначається шляхом проведення за клопотанням сторін експертизи (постанова ВС від 09.02.2018 у справі № 910/4528/15-г).

По-перше, Правилами передбачено обґрунтування розміру земельної ділянки місткістю об’єкта та основними параметрами згідно з ДБН Б.2.2-12:2019 “Планування та забудова територій”. Необхідно зауважити, що у вказаних ДБН переважно йдеться мова про мінімально необхідний (у сенсі «не менше») розмір земельної ділянки при наданні під забудову чи реконструкцію об’єкта, а не про «максимум» ділянки для експлуатації/обслуговування об’єкта. При цьому, відсутні будь-які норми ДБН, які «верхній поріг» площі ділянки.

По-друге, Правилами визначено мінімальні граничні розміри площі земельних ділянок, наприклад, не менше 150 м2 для блокованої забудови, і не менше 500 м2 — для індивідуальної житлової забудови.

По-третє, Правила передбачають можливість поділу земельної ділянки у разі перевищення максимально допустимого розміру для обслуговування об’єкта нерухомості приватної власності. В цьому випадку, профільна постійна комісія Київради готує обґрунтовану відмову в прийнятті рішення про відведення земельної ділянки та направляє пакет документів до Департаменту земельних ресурсів для поділу відповідної земельної ділянки з метою передачі її частини належного та достатнього розміру для обслуговування відповідного об’єкта нерухомості. У разі відмови заявника (власника нерухомості) від поділу земельної ділянки, заява і проєкт рішення щодо набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві юридичними і фізичними особами скасовуються і знімаються з черги реєстрації в порядку адміністративної процедури. У даному випадку вбачаємо декілька проблемних аспектів. По-перше, відмова профільної постійної комісії у прийнятті рішення про передачу земельної ділянки та повернення матеріалів до Департаменту земельних ресурсів задля подальшого поділу земельної ділянки не можна ототожнювати із рішенням-відмовою Київської міської ради як розпорядника земель комунальної власності. У цьому контексті Верховний Суд неодноразово зазначав, що неприйняття органом державної влади чи органом місцевого самоврядування, уповноваженим розпоряджатись землями державної або комунальної власності, жодного рішення за результатами розгляду документації із землеустрою, є протиправною бездіяльністю (постанови від 22.01.2020 у справі № 707/2230/18, від 22.03.2023 у справі № 400/491/21). По-друге, частиною п’ятнадцятою статті 123 Земельного кодексу України визначено єдиною підставою для відмови у затвердженні документації із землеустрою її невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а чинне законодавство України не встановлює чітку формулу розрахунку максимальної площі земельної ділянки, необхідної для обслуговування конкретного виду нерухомості. У зв’язку із цим, рішення профільної постійної комісії Київради щодо відмови у передачі землі через неспівмірність викликатимуть обґрунтовані сумніви щодо їх законності та відповідності положенням Земельного кодексу України.

У зв’язку із викладеним, на сьогоднішній день ми вбачаємо як оптимальні способи вирішення проблеми забезпечення принципу раціонального землекористування та співмірності площ землі та нерухомості наступні заходи:

  • вдосконалення земельного законодавства у цій сфері, зокрема, шляхом доповнення Закону України «Про землеустрій» нормою про включення до матеріалів документації із землеустрою експертного висновку про співмірність площі земельної ділянки та площі розташованого на ній об’єкта нерухомості, для експлуатації якого планується відведення вказаної ділянки;
  • отримання замовником або розробником такого експертного висновку на стадії розроблення документації із землеустрою з власної ініціативи, оскільки його включення до складу документації із землеустрою не заборонено законодавством;

Поновлення договорів оренди землі за новими Правилами: немає об’єкта — немає поновлення

Не менш важливими є нові підходи до поновлення договорів оренди земельних ділянок/укладення на новий строк. Відповідно до Правил продовження оренди або укладення нового договору можливе лише після підтвердження факту належного користування ділянкою, відсутності заборгованості та дотримання умов договору. Профільна постійна комісія Київської міської ради має право відхилити проєкт рішення про поновлення договору оренди земельної ділянки/укладення на новий строк, якщо на ділянці відсутній об’єкт нерухомого майна для обслуговування якого вона передавалась або у разі відсутності об’єкту нерухомого майна чи об’єкту незавершеного будівництва для якого вона передавалась.

Для договорів, укладених після 16 липня 2020 року, введено окремий механізм контролю. Так, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за три місяці до завершення строку оренди проводить перевірку дотримання орендарем умов договору, складає акт, а у разі виявлення порушень — готує подання про відмову у поновленні, яке має бути розглянуте Київською міською радою не пізніше ніж за 40 днів до закінчення договору. Це створює нову культуру добросовісності землекористування, коли пролонгація стає результатом належного виконання зобов’язань, а не формальністю

Виконати не можна скасувати рішення Київради: де ставити кому за новими Правилами?

Підпунктом 1.7 пункту 1 Правил передбачено, що Київрада може прийняти рішення про скасування, відкликання, визнання недійсним раніше ухваленого нею рішення з мотивів його невідповідності вимогам чинного законодавства України, якщо відповідні правовідносини в сфері землекористування не виникли на підставі рішення, що скасовується у випадках та в порядку, визначених Земельним кодексом України та Законом України «Про адміністративну процедуру».

Такі повноваження Київради виникли не на пустому місці, оскільки їх юридичний фундамент закладено у розділі VII Закону України «Про адміністративну процедуру» та частині третій статті 172 Земельного кодексу України.

Нові Правила у сукупності із статтею 86 Закону України «Про адміністративну процедуру» наділяють Київраду повноваженням як на визнання недійсним незаконного рішення щодо розпорядження землями комунальної власності, так і на відкликання свого правомірного рішення у цій сфері, але з обов’язковим дотриманням вимог статті 88 Закону України «Про адміністративну процедуру».

Автори статті: Сніжана Васильєва,

юрист практики земельного права ALARIUS

Дар’я Хробуст,
юрист практики земельного права ALARIUS

Джерело: ЮП

КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
V сесія IX скликання

РІШЕННЯ

від 9 жовтня 2025 року N 98/10565

Про затвердження Правил підготовки та прийняття рішень органами Київської міської ради щодо набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві

Відповідно до статей 140 144 Конституції України Земельного кодексу України, законів України "Про оренду землі", "Про землеустрій", керуючись статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статтею 22 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ", з метою ефективного використання та управління землями комунальної власності в інтересах громади міста Києва та майбутніх поколінь Київська міська рада вирішила:

1. Затвердити Правила підготовки та прийняття рішень органами Київської міської ради щодо набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві (далі - Правила), що додаються.

2. Секретаріату Київської міської ради забезпечити проведення вебтрансляції засідань Президії Київської міської ради в режимі реального часу з оприлюдненням відеозапису відповідних засідань одразу після їхнього завершення, але в будь-якому випадку не пізніше наступного дня після проведення засідання на офіційному вебсайті Київської міської ради чи в інший спосіб із забезпеченням відкритого доступу до відеозапису.

3. Установити, що до внесення відповідних змін до Регламенту Київської міської ради, затвердженого рішенням Київської міської ради 29.02.2024 N 7796/7837, положень про департаменти виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та інших нормативно-правових актів, прийнятих Київською міською радою, норми останніх застосовуються в частині, що не суперечить Правилам.

4. Доручити управлінню правового забезпечення діяльності Київської міської ради протягом трьох місяців з дня прийняття цього рішення напрацювати відповідні пропозиції щодо внесення змін до Регламенту Київської міської ради, затвердженого рішенням Київської міської ради від 29.02.2024 N 7796/7837, положень про департаменти виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та інших нормативно-правових актів у зв'язку з прийняттям цього рішення та надати їх постійній комісії Київської міської ради з питань регламенту, депутатської етики та запобігання корупції.

5. Постійній комісії Київської міської ради з питань регламенту, депутатської етики та запобігання корупції протягом трьох місяців з дня прийняття цього рішення вжити організаційних заходів, спрямованих на отримання пропозицій від наукових установ, науково-педагогічних працівників, що спеціалізуються в наукових спеціальностях 12.00.01 та 12.00.06, управління правового забезпечення діяльності Київської міської ради щодо врегулювання питання визначення меж розміру земельної ділянки, необхідної для обслуговування будівлі (споруди) відповідної площі та відповідного функціонального призначення з урахуванням чинних будівельних нормативів, зокрема, ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій", Додатка Е.4 ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій", ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій" та інших нормативних актів, що встановлюють обов'язкові вимоги до нормування в будівництві та за необхідності внести на розгляд Київської міської ради відповідний проєкт рішення.

6. Управлінню правового забезпечення діяльності Київської міської ради протягом трьох місяців з дня прийняття цього рішення напрацювати із залученням структурних підрозділів секретаріату Київської міської ради, постійних комісій Київської міської ради, виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), його структурних підрозділів, апарату виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) пропозиції до правових актів, якими передбачити, що відчуження об'єктів комунальної власності здійснюється виключно після формування земельної ділянки як об'єкта цивільних прав, на якій він знаходиться, необхідного для обслуговування такого нерухомого майна, та передати їх Київському міському голові і постійній комісії Київської міської ради з питань регламенту, депутатської етики та запобігання корупції.

7. Установити, що розгляд Київською міською радою проєктів рішень з питань щодо: відчуження (передачі у власність та/або в користування) об'єктів нерухомості комунальної власності міста Києва, їх окремих частин тощо, здійснюється виключно після формування земельної ділянки як об'єкта цивільних прав, необхідного для їхнього обслуговування, та із урахуванням вартості такої земельної ділянки.

8. Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) і Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у тримісячний строк з дня набрання чинності цим рішенням забезпечити повну інтеграцію містобудівного кадастру міста Києва та міського земельного кадастру.

Установити, що після забезпечення інтеграції містобудівного кадастру міста Києва та міського земельного кадастру при опрацюванні заяв із земельних питань визначення відповідності заявленого цільового призначення вимогам законодавства України (містобудівній документації) здійснюється самостійно шляхом безпосереднього доступу до інформації про функціональне призначення у містобудівному кадастрі міста Києва.

9. Установити, що при розгляді заяв (клопотань) із земельних питань у порядку, визначеному Земельним кодексом України та Законом України "Про адміністративну процедуру", а також опрацювання технічних документацій із землеустрою щодо інвентаризації земель Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) обов'язково звертається за отриманням такої інформації:

від Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) - інформації щодо реєстрації документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію об'єктів, розташованих на земельних ділянках;

від Департаменту територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) - інформації щодо можливого порушення вимог благоустрою на відповідних земельних ділянках шляхом самовільного розміщення на них будівель (споруд) тощо;

від Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та районних в місті Києві державних адміністрацій - інформації щодо наявності рішень про присвоєння адрес об'єктам нерухомості, розташованим на відповідних земельних ділянках;

інформації з міського земельного кадастру (ПК "Кадастр"), а саме матеріалів супутникової зйомки земельних ділянок за минулі роки з метою підтвердження факту наявності або відсутності на ділянках об'єктів нерухомості;

отримання відомостей з цифрового ортофотоплану;

врахування результатів обстежень земельних ділянок державними інспекторами з контролю за використанням та охороною земель.

10. Уповноважити Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на прийняття заяв (клопотань) фізичних і юридичних осіб із земельних питань, а також подальше їх опрацювання в порядку, установленому законодавством України.

11. Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) протягом 14 робочих днів з дня надходження заяви особи, на користь якої прийнято рішення Київської міської ради про передачу в оренду земельної ділянки, забезпечити підготовку із цією особою проєкту договору оренди земельної ділянки з урахуванням істотних умов, установлених відповідними правовими актами, рішеннями Київської міської ради та розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку в установленому порядку.

12. Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) спільно з управлінням з контролю та аналітичного забезпечення Київського міського голови та виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у десятиденний строк після підготовки проєкту договору оренди земельної ділянки вживати заходів щодо організації його підписання та нотаріального посвідчення.

13. Порядок розгляду будь-яких проєктів рішень із питань землевпорядкування Київською міською радою та її структурними підрозділами виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) здійснюється з урахуванням положень, передбачених Земельним кодексом України, Законом України "Про адміністративну процедуру", Законом України "Про адміністративні послуги".

Якщо законами України встановлено інший порядок розгляду Київською міською радою окремих питань, зазначені питання розглядаються в порядку, передбаченому законами України.

14. Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у разі виявлення самовільного зайняття земельної ділянки (у тому числі шляхом здійснення самочинного будівництва на ній) негайно одночасно звертається за захистом прав та інтересів територіальної громади міста Києва до відповідного суду та правоохоронних органів.

Щоквартально Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) звітує постійній комісії, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин, про вищезазначені звернення до правоохоронних органів і суду.

15. Департаменту з питань запобігання та виявлення корупції виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) внести в антикорупційну програму захід зі створення публічного електронного реєстру (автоматизованої інформаційної системи). Визначити, що вказана система повинна мати такі функціональні можливості: відстеження стану розгляду заяв із земельних питань (окрім тих, доступ до яких обмежується відповідно до законодавства України) у режимі онлайн будь-якими особами із зазначенням структурного підрозділу Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), на розгляді якого перебуває відповідна заява; детальний шлях проходження заяв із земельних питань у Департаменті земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) із зазначенням строку перебування заяв у таких підрозділах (із зазначенням дати і часу, а також конкретних посадових осіб (без зазначення П. І. Б.).

Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у шестимісячний строк організувати створення вищезазначеного реєстру.

16. Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) при реєстрації вхідних документів негайно надавати заявникам докази реєстрації відповідного документа.

17. Внести зміни до Регламенту Київської міської ради, затвердженого Про адміністративну процедуру".

2. Принципи та загальні засади прийняття рішень у сфері набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві

2.1. Черговість розгляду проєктів рішень постійною комісією, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин

2.1.1. Проєкти рішень, що стосуються набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві, включаючи проведення технічної інвентаризації земель та затвердження її результатів, передачу земель у власність чи користування фізичним і юридичним особам, формуються і розглядаються постійними комісіями та виносяться на розгляд пленарних засідань Київради в порядку черговості надходження заяв щодо набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві юридичними і фізичними особами. Черговість надходження відповідних заяв визначається датою та часом їхньої реєстрації.

При цьому черговість розгляду таких проєктів рішень визначається з урахуванням принципу рівності перед законом, передбаченого Законом України "Про адміністративну процедуру", відповідно до якого черговість розгляду проєктів рішень може визначатися за подібністю питань, що пропонуються до вирішення.

2.1.2. Черговість розгляду проєктів рішень, зазначених у пункті 2.1.1, визначається постійною комісією, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин, у порядку адміністративної процедури, що регламентує порядок подання та реєстрації заяв щодо набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві юридичними і фізичними особами.

2.1.3. Проєкт рішення знімається з розгляду та реєстрації рішенням постійної комісії, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин, у разі відсутності обов'язкових документів / матеріалів земельної справи, відповідно до статті 29 Закону України "Про землеустрій" і статті 26 Регламенту Київради, затвердженого У разі зняття з розгляду зазначеного проєкту рішення матеріали справи повертаються суб'єкту подання і скасовується черговість заяви щодо набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві юридичними і фізичними особами.

2.2.1. Проєкти рішень, що стосуються набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві, включаючи проведення технічної інвентаризації земель та затвердження її результатів, передачу земель у власність чи користування фізичним і юридичним особам, включаються до проєкту порядку денного засідання відповідної постійної комісії в порядку черговості надходження заяв щодо набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві юридичними і фізичними особами та оприлюднюються на офіційному вебсайті Київради.

Виняток можуть становити питання, що стосуються передачі земель комунальної власності в місті Києві для розміщення державних або комунальних установ, військових частин установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України, а також проєкти рішень про розірвання договорів оренди земель комунальної власності міста Києва в разі невиконання орендарем своїх обов'язків за договором та проєкти рішень про скасування раніше ухвалених Київрадою рішень з мотивів їхньої невідповідності законодавству.

2.2.4. Проєкти рішень про розірвання договорів оренди земель комунальної власності міста Києва в разі невиконання орендарем своїх обов'язків за договором та проєкти рішень про скасування раніше ухвалених Київрадою рішень з мотивів їхньої невідповідності законодавству є невідкладними та підлягають розгляду постійною комісією, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин.

У разі якщо відповідний проєкт рішення не набрав необхідної кількості голосів присутніх на засіданні членів постійної комісії, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин, вважається прийнятим рішення про відмову в передачі земель у власність чи користування фізичним і юридичним особам або відмову в затвердженні результатів технічної інвентаризації, і не потребує окремого голосування питання про його відхилення на засіданні постійної комісії він вважається відхиленим і не потребує окремого голосування питання про його відхилення на засіданні постійної комісії. Під час розгляду такого проєкту рішення на пленарному засіданні Київради головуючий на засіданні першою ставить на голосування пропозицію про відмову в передачі земель у власність чи користування фізичним або юридичним особам, або відмову в затвердженні технічної інвентаризації земель відповідно.

2.3. Передача земель комунальної власності міста Києва в оренду фізичним і юридичним особам без проведення земельних торгів

<a data-cke-saved-href="https://kmr.ligazakon.net/document/mr212936" href="https://kmr.ligazakon.net/document/mr212936" rel="nofollow" $2025_04_03"="" target="_blank">2.3.1. Земельні ділянки комунальної власності міста Києва передаються в оренду фізичним і юридичним особам без проведення земельних торгів виключно у випадках, передбачених Земельним кодексом України.

Під час розгляду проєктів рішень про передачу земель комунальної власності міста Києва в оренду фізичним і юридичним особам без проведення земельних торгів постійна комісія, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин, забезпечує збір інформації щодо підтвердження наявності законодавчих підстав для прийняття відповідного рішення. Для цього постійна комісія, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин, може долучати висновки Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), інших департаментів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), юристів управління правового забезпечення діяльності Київради, отримувати необхідні роз'яснення. Відповідна інформація зазначається в протоколі постійної комісії, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин.

2.3.2. Постійна комісія, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин, підтримує проєкт рішення про поновлення оренди земель комунальної власності міста Києва за договорами, укладеними до 16.07.2020 / укладання договорів оренди земель комунальної власності міста Києва на новий строк з використанням переважного права орендаря за умов підтвердження факту належного виконання своїх обов'язків орендарем відповідно до вимог земельного законодавства України.

Постійна комісія, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин, приймає рішення про відмову в поновленні оренди земель комунальної власності міста Києва за договорами, укладеними до 16.07.2020 / укладання договорів оренди земель комунальної власності міста Києва на новий строк з використанням переважного права орендаря за умов виявлення неналежного виконання своїх обов'язків орендарем та/або відсутності на відповідній земельній ділянці об'єкта нерухомості, для обслуговування якого земельна ділянка передавалася в оренду. У разі відсутності на відповідній земельній ділянці об'єкта нерухомого майна або об'єкта незавершеного будівництва, для якого земельна ділянка передавалася в оренду, постійна комісія, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин, надає пропозиції щодо включення земельної ділянки в перелік земельних ділянок, що підлягають продажу на земельних торгах.

2.3.3. Постійна комісія, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин, підтримує проєкт рішення про поновлення оренди земель комунальної власності міста Києва за договорами, укладеними до 16.07.2020 / укладання договорів оренди земель комунальної власності міста Києва на новий строк з використанням переважного права орендаря за умов підтвердження факту належного виконання своїх обов'язків орендарем відповідно до вимог земельного законодавства України.

Постійна комісія, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин, відхиляє проєкт рішення про поновлення оренди земель комунальної власності міста Києва за договорами, укладеними до 16.07.2020 / укладання договорів оренди земель комунальної власності міста Києва на новий строк з використанням переважного права орендаря за умов виявлення неналежного виконання своїх обов'язків орендарем та/або відсутності на відповідній земельній ділянці об'єкта нерухомості, для обслуговування якого земельна ділянка передавалася в оренду.

У разі відсутності на відповідній земельній ділянці об'єкта нерухомого майна або об'єкта незавершеного будівництва, для якого земельна ділянка передавалась в оренду, постійна комісія, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин, надає пропозиції щодо включення земельної ділянки в перелік земельних ділянок, що підлягають продажу на земельних торгах.

2.3.4. За договорами оренди земель комунальної власності, укладеними починаючи з 16.07.2020, не пізніше ніж за три місяці до дати закінчення строку оренди, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) починає перевірку належного виконання обов'язків орендарем, за результатами якої оформлюється відповідний акт. У разі встановлення факту неналежного виконання обов'язків орендарем за вказаними договорами, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) готує подання про відмову у поновленні договору оренди, проєкт якої розглядається Київрадою не пізніше ніж за 40 календарних днів до дати закінчення дії такого договору.

2.4. Співвідношення розміру об'єкта нерухомості, що знаходиться в приватній власності, із розміром земельної ділянки, що передається в оренду / відчужується для обслуговування цього об'єкта

2.4.1. Розмір земельної ділянки, що продається або передається в оренду, для обслуговування об'єкта нерухомості, що знаходиться в приватній власності, і документи про право власності на який оформлені належним чином в установленому законодавством порядку, обґрунтовується місткістю об'єкта та основними параметрами згідно з ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій". Для житлової забудови використовується таблиця 6.3 "Питомі розміри ділянки для розміщення окремого житлового будинку". Граничний розмір площі земельних ділянок, які надаються фізичним і юридичним особам для нового житлового будівництва, має становити: не менше 150 м2 для блокованої забудови, і не менше 500 м2 - для індивідуальної житлової забудови. Розміри земельних ділянок рекреаційного житла слід приймати з розрахунку не менше ніж: 23,3 м2/особу - для постійного населення, 40,0 м2/особу - для відпочиваючих.

Площа земельних ділянок для продажу або передачі в оренду об'єктів громадського призначення обраховується згідно з додатком Е.4 ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій".

Об'єкти виробничого призначення (підприємств, об'єктів, транспортної інфраструктури, складської забудови, інноваційного розвитку), які мають окремі Технічні паспорти на будівлі та споруди не в складі цілісного майнового комплексу (інвентаризації, оцінки тощо), можуть оформити право землекористування (оренди, викупу) частини земельної ділянки, із урахуванням площі будівлі та споруди площею згідно з ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій".

У разі відмови заявника (власника нерухомості) від поділу земельної ділянки, заява і проєкт рішення щодо набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві юридичними і фізичними особами скасовуються та знімаються з черги реєстрації в порядку адміністративної процедури, приймається рішення про відмову в затвердженні відповідної землевпорядної документації / передачі земельної ділянки в користування, а рішенням Київської міської ради здійснюється поділ земельної ділянки.

2.4.2. Постійна комісія, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин, під час розгляду відповідного проєкту рішення про продаж або передачу в оренду земельної ділянки, на якій розташований об'єкт нерухомості, що знаходиться в приватній власності, у протоколі відповідного засідання зазначає відповідність розміру земельної ділянки вказаним розрахункам на підставі даних, наданих Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) за результатами здійсненої перевірки.

У разі якщо зазначений у проєкті рішення розмір земельної ділянки, що відчужується для обслуговування об'єкта нерухомості, що знаходиться в приватній власності, перевищує достатній для обслуговування об'єкта нерухомості розмір, постійна комісія, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин, готує обґрунтовану відмову в прийнятті рішення та направляє пакет документів до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) для поділу відповідної земельної ділянки з метою передачі її частини належного та достатнього розміру для обслуговування відповідного об'єкта нерухомості.

У разі відмови заявника (власника нерухомості) від поділу земельної ділянки, заява і проєкт рішення щодо набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві юридичними і фізичними особами скасовуються і знімаються з черги реєстрації в порядку адміністративної процедури.

2.5. Розгляд проєктів рішень, що стосуються набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві, на пленарному засіданні Київради

2.5.1. Проєкти рішень, що стосуються набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві, включаються до проєкту порядку денного пленарного засідання та оприлюднюються на офіційному вебсайті Київради.

Проєкти рішень, що стосуються набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві, не можуть бути включені до проєкту порядку денного пленарного засідання, якщо вони не розглядалися на засіданні Президії Київради та не були включені до попереднього проєкту порядку денного пленарного засідання Київради, який підписано головуючим на засіданні Президії Київради (застосовується за умови, що засідання Президії Київради забезпечується вебтрансляцією в режимі реального часу на офіційному вебсайті Київради).

Виняток можуть становити проєкти рішень, що стосуються питань передачі земель комунальної власності в місті Києві для розміщення державних або комунальних установ, військових частин установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України, а також питання про розірвання договорів оренди земель комунальної власності міста Києва в разі невиконання орендарем своїх обов'язків за договором та проєкти рішень про скасування раніше ухвалених Київрадою рішень з мотивів їхньої невідповідності законодавству.

2.5.2. Проєкти рішень, що стосуються набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві, не можуть бути включені як невідкладні та розглянуті на відповідному пленарному засіданні Київради, якщо вони не були попередньо включені до проєкту порядку денного пленарного засідання.

Виняток можуть становити питання, що стосуються передачі земель комунальної власності в місті Києві для розміщення державних або комунальних установ, військових частин установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України, а також питання про розірвання договорів оренди земель комунальної власності міста Києва в разі невиконання орендарем своїх обов'язків за договором та проєкти рішень про скасування раніше ухвалених Київрадою рішень з мотивів їхньої невідповідності законодавству.

2.5.3. Під час розгляду проєктів рішень, що стосуються набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві, доповідач та/або головуючий на пленарному засіданні Київради зобов'язані чітко зазначати адресу та розмір земельної ділянки, якої стосується проєкт рішення, із обов'язковим наданням усіх графічних матеріалів, що стосуються земельної справи та підстав набуття речових прав на відповідне нерухоме майно, включаючи випадки повернення до розгляду відповідного питання та його повторний розгляд на пленарному засіданні Київради.

У разі наявності кримінальних проваджень та/або запитів правоохоронних органів та/або будь-яких спорів відносно земельної ділянки, що є предметом розгляду у відповідному проєкті рішення, інформація про наявність таких проваджень, запитів, спорів має бути доведена до відома депутатів Київради заступником голови Київської міської державної адміністрації, який координує та контролює земельні питання, та озвучена на пленарному засіданні Київради доповідачем та/або представником Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) та управлінням захисту прав та інтересів територіальної громади міста Києва секретаріату Київради.

2.5.4. Під час розгляду проєктів рішень, що стосуються набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві, обов'язковому оголошенню на пленарному засіданні підлягають правові висновки управління правового забезпечення діяльності Київради, а також, за наявності, висновки, рекомендації, пропозиції виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), його структурних підрозділів, структурних підрозділів секретаріату Київради, інших підприємств, установ, організацій.

Відповідальним за їх оголошення є головуючий на пленарному засіданні.

2.5.5. У разі надходження до Київради звернень, пропозицій або зауважень від фізичних та/або юридичних осіб та/або Громадської ради при Київській міській державній адміністрації щодо проєктів рішень, що стосуються набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві, головуючий на пленарному засіданні під час розгляду відповідного проєкту рішення озвучує факт наявності таких звернень, пропозицій або зауважень. На вимогу одного з депутатів, підтриману не менше як однією третиною депутатів від загального складу Київради, головуючий на пленарному засіданні озвучує зміст таких звернень, пропозицій або зауважень.

3. Принципи та основні засади виконання повноважень посадовими особами Київради та Київської міської державної адміністрації при підготовці й реалізації рішень у сфері набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві

3.1. Київський міський голова, секретаріат Київради та його посадові особи, виконавчий орган Київради (Київська міська державна адміністрація), і його посадові особи, голови постійних комісій Київради, включаючи постійні комісії, до функціональної спрямованості яких належать питання: архітектури, містобудування та земельних відносин, збереження та захисту культурної спадщини, екологічної політики, під час реалізації своїх повноважень несуть персональну відповідальність за недопущення порушення чинного законодавства України, захист прав та інтересів громади міста Києва, сприяння ефективному управлінню землями комунальної власності, наповненню бюджету міста Києва, зниження ризиків корупції на будь-якому рівні при підготовці та реалізації рішень у сфері набуття та припинення прав на землю комунальної власності в місті Києві.

У разі виявлення порушень законодавства України та/або цих Правил вказані вище особи зобов'язані повідомити про виявлені порушення Департамент з питань запобігання та виявлення корупції виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) для перевірки останнім вказаного порушення на наявність корупційних ризиків і подальшого повідомлення Національного агентства з питань запобігання корупції в разі потреби.

3.2. Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) є відповідальним за ведення щомісячного обліку належної сплати орендної плати за користування землями комунальної власності міста Києва громадянами та суб'єктами господарювання та всіх інших виплат, пов'язаних з користуванням та/або отриманням у власність земель комунальної власності міста Києва.

Усю необхідну інформацію для ведення вказаного обліку Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) отримує від Департаменту фінансів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) щомісячно, не пізніше 10 числа місяця, що слідує за звітним.

Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) зобов'язаний вживати всіх необхідних заходів для забезпечення погашення заборгованості відповідними платниками, включаючи передачу всіх необхідних матеріалів управлінню захисту прав та інтересів територіальної громади міста Києва з метою подальшої підготовки і подачі останнім судових позовів.

Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) забезпечує щоквартальне оприлюднення на офіційному вебсайті Київради інформації про заборгованість по сплаті орендної плати за користування земельними ділянками, а також заходи, які вживаються для погашення заборгованості.

У разі наявності простроченої заборгованості Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) зобов'язаний повідомити про це постійну комісію, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин, яка на своєму засіданні приймає рішення щодо подальших дій по відношенню до платника, що прострочив виконання зобов'язання.

3.3. Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) ініціює перевірку органів Державної податкової служби України (далі - ДПС) щодо правильності розрахунків розміру плати за землю користувачами земельних ділянок, строк дії договорів оренди яких закінчився, і які користуються земельними ділянками без належних правових підстав, самостійно нараховуючи відповідну плату. Про факт звернення до органів ДПС та проведені перевірки правильності розрахунків розміру плати за землю Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) щоквартально повідомляє постійну комісію, до функціональної спрямованості якої належать питання архітектури, містопланування та земельних відносин.

3.4. Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) оприлюднює робочі та зведені інвентаризаційні плани, а також зміни до них на офіційному вебсайті Київради.

3.5. Заступник голови Київської міської державної адміністрації, який у межах своїх повноважень спрямовує, координує і контролює діяльність структурного підрозділу, що згідно із законодавством забезпечує виконання повноважень Київради та виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) у сфері земельних відносин і здійснення державного контролю за використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності на території міста Києва, та/або керівник цього структурного підрозділу щоквартально звітують перед депутатами Київради щодо виконання зобов'язань, викладених у пунктах 3.2 та 3.3 цих Правил, на пленарному засіданні Київради.

Невиконання вимог Правил щодо обов'язкової звітності на пленарному засіданні Київради та/або незабезпечення виконання зобов'язань, передбачених у пункті 3.2 та/або пункті 3.3 Правил, є підставою вирішення питання Київським міським головою про звільнення в установленому порядку осіб, визначених у абзаці першому цього пункту.

 

Київський міський голова

Віталій КЛИЧКО

 

  • 153

    Просмотров

  • 0

    Коментарии

  • 153

    Просмотров

  • 0

    Коментарии


  • Поблагодарить Отключить рекламу

    Оставьте Ваш комментарий:

    Добавить

    Другие наши сервисы:

    • Бесплатная консультация

      Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях

    • ВИДЕОЗВОНОК ЮРИСТУ

      Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис

    • ОБЪЯВИТЕ СОБСТВЕННЫЙ ТЕНДЕР

      На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение

    • КАТАЛОГ ЮРИСТОВ

      Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу

    Популярные аналитические статьи

    Смотреть все статьи
    Смотреть все статьи
    logo

    Юридические оговорки

    Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

    Полный текст

    Приймаємо до оплати