4
0
4294
На виконання постанови КМУ № 1487 від 30.12.2022 року ТЦК розсилають підприємствам, установам, організаціям вимоги щодо забезпечення належної організації та ведення військового обліку військовозобов’язаних працівників. Однак останнім часом такі вимоги чомусь супроводжуються попередженнями (а іноді – погрозами) з боку ТЦК про притягнення посадових осіб підприємств до кримінальної відповідальності за ст. 114-1 КК України за неналежне ведення військового обліку на підприємстві.
Чи дійсно такі попередження від ТЦК є правомірними, чи треба боятися бізнесу кримінального переслідування за можливі недоліки у веденні військового обліку на підприємстві, та чи можна притягнути відповідальних осіб підприємств до кримінальної відповідальності за ті види правопорушень, за які вже передбачена адміністративна відповідальність в КУпАП, - про це та інше поговоримо в цій статті.
Пропоную проаналізувати склад злочину, передбачений в ст. 114-1 КК України – перешкоджання законній діяльності ЗСУ та інших військових формувань в особливий період, дослідити актуальну судову практику та дати відповіді на питання: кого, за що, в яких випадках національні суди притягують до кримінальної відповідальності за цією нормою, і чи може бути застосовним такий вид відповідальності у разі виявлення порушень правил ведення військового обліку на підприємстві.
1. Склад злочину
Перешкоджання законній діяльності ЗСУ та інших військових формувань в особливий період за ч. 1 ст. 114-1 КК України є злочином з формальним складом. Це означає, що незалежно від настання чи ненастання наслідків він вважається закінченим з моменту вчинення самого перешкоджання законній діяльності ЗСУ та інших військових формувань. Санкція передбачає покарання у виді позбавлення волі на строк від 5 до 8 років, тобто цей злочин є тяжким.
Кваліфікований склад, який передбачений у ч. 2 ст. 114-1 КК України, є злочином з матеріальним складом. І якщо таке перешкоджання призвело до загибелі людей або інших тяжких наслідків, тоді може бути призначено покарання у виді позбавлення волі на строк від 8 до 15 років, тобто він уже є особливо тяжким злочином.
Кримінально караним вважається лише перешкоджання законній діяльності ЗСУ та інших військових формувань. В цьому контексті виникає практичне та, в якійсь мірі, риторичне запитання: а чи можна вважати законними такі дії військовослужбовців ТЦК, як, наприклад, викрадення людей на вулицях, або незаконне позбавлення волі та утримання в закритих приміщеннях, або ж їх неправомірне проникнення в житло чи інше приміщення громадян, чи нанесення їм тілесних ушкоджень, спроби доведення до самогубств з метою здійснення заходів з мобілізації, яке зараз настільки активно та безкарно практикується в нашій країні, що перетворюється більше на правило, аніж на поодинокі винятки.
Якщо в наведених випадках протизаконної діяльності особа в цілях самозахисту «перешкоджає» таким незаконним діям військовослужбовців ТЦК та захищається від них, то де в такому разі проходить межа між необхідною обороною, яка виключає кримінальну відповідальність, та кримінально караним перешкоджанням діяльності ЗСУ?
2. Вироки за ст. 114-1 КК України
В переважній більшості випадків ст. 114-1 КК України дійсно застосовується у справах, пов’язаних саме з військовослужбовцями ТЦК під час вжиття ними заходів з мобілізації. Суди притягали до кримінальної відповідальності за ст. 114-1 КК України осіб, зокрема, за такі дії:
- оформлення їх на денну форму навчання у вищі навчальні заклади для унеможливлення мобілізації;
- виготовлення та видачі службових посвідчень, які можуть створювати у працівників ТЦК уявлення приналежності військовозобов`язаного до правоохоронного органу як особи, яка не підлягала призову за мобілізацією;
- організації отримання медичних документів, які б посвідчували наявність у військовозобов’язаних захворювань, що в подальшому було б підставою для зняття їх з військового обліку в ТЦК;
- виготовлення документів, які підтверджують волонтерську діяльність, шляхом внесення даних до системи «Шлях»;
- виготовлення підроблених тимчасових посвідчень військовозобов`язаних та довідок ВЛК;
У всіх наведених справах суди одностайно керувалися тим, що оскільки діяльність ТЦК по здійсненню мобілізаційних заходів викликає широкий резонанс в суспільстві, в т.ч. і серед осіб, які мають намір ухилитися від мобілізації та не виявляють бажання бути призваними на військову службу.
Подібні дії формують в суспільстві негативне ставлення до військовослужбовців ЗСУ в період воєнного стану, призводять до підриву їх морально-психологічного стану та бойового духу, створюють негативний образ військовослужбовців ТЦК та СП в суспільстві та призводять до зниження рівня підтримки суспільством ЗСУ.
З огляду на це виправдовувальних вироків у цій категорії справ не спостерігається.
3. Висновки Верховного Суду щодо кваліфікації за ст. 114-1 КК України
В одній із постанов від 26.02.2019 року у справі № 653/1302/15-к Верховний Суд розглядав справу про спроби обвинуваченого зірвати мобілізацію та, як наслідок, підірвати обороноздатність України в умовах ведення бойових дій на Сході України. Які дії вчиняв засуджений у цій справі: він, використовуючи гучномовець, звертався до оточуючих громадян і публічно висловлював заклики до зупинення мобілізації шляхом перекриття доріг, взяття штурмом військкоматів, райвідділів поліції та усіх інших органів влади і тд.
У цій справі Верховний Суд сформулював висновки щодо кваліфікації дій за ст. 114-1 КК України, зазначивши:
Отже, як бачимо, перелік способів перешкоджання, які можуть становити склад злочину за ст. 114-1 КК України, не є вичерпним. Однак чи означає це, що за цією статтею можуть підлягати кримінальній відповідальності керівники та посадові особи підприємств, установ або організацій за виявлені недоліки в організації ведення військового обліку на підприємствах?
4. Стаття 210-1 КУпАП проти ст. 114-1 КК України
Конкретні правила організації та ведення військового обліку на підприємствах, в установах та організаціях визначені в постанові КМУ № 1487 від 30.12.2022 року.
В пункті 87 цієї постанови зазначено, що посадові особи підприємств, установ та організацій за такі порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, зокрема, як:
- неподання до ТЦК списків громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць,
- прийняття на роботу призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які не перебувають на військовому обліку,
- незабезпечення оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик до ТЦК,
- перешкоду їх своєчасній явці на збірні пункти, призовні дільниці,
- несвоєчасне подання документів, необхідних для ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, та неподання відомостей про таких осіб несуть відповідальність згідно із законом.
В свою чергу, за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію в особливий період в КУпАП прямо передбачено відповідальність як за адміністративне правопорушення. Так, згідно з ч. 3 ст. 210-1 КК України у разі вчинення таких дій на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань накладається адміністративне стягнення у виді штрафу від 2 000 до 3 500 нмдг = від 34 000 до 59 500 грн.
Якщо конкретні дії за ступенем суспільної небезпечності та наслідками не досягають до такого рівня, що їх необхідно криміналізувати, тим більше - аж до ступеня тяжкого (чи особливо тяжкого) злочину, яким є ст. 114-1 КК України, то в таких випадках законодавець встановлює саме адміністративну, а не кримінальну відповідальність.
А тому одночасне притягнення до кримінальної відповідальності за ті правопорушення, за які вже передбачена адміністративна відповідальність, виключається. Правильність такого розуміння підтверджується відсутністю на сьогодні в ЄДРСР вироків щодо керівників чи посадових осіб підприємств, установ, організацій за ст. 111-4 КК України за фактами виявлених порушень або недоліків у веденні військового обліку на підприємствах.
Більше того, постановою КМУ № 1487 від 30.12.2022 року чітко визначено порядок здійснення перевірок стану військового обліку на підприємствах, а також порядок дій ТЦК у разі виявлення якихось недоліків та їх усунення підприємством.
Тож погрози кримінальною відповідальністю за ст. 114-1 КК України в повідомленнях від ТЦК, адресовані підприємствам, видаються, як мінімум передчасними та незрозумілими.
Насамкінець, дуже важливо вкотре звернути увагу військовослужбовців ТЦК та інших військових формувань на таке: перед тим, як стверджувати про «перешкоджання діяльності ЗСУ», така діяльність ЗСУ та інших військових формувань повинна бути законною, так само, як і вимоги щодо недоліків в організації та веденні військового обліку, звернені до підприємств, установ та організацій.
Просмотров
Коментарии
Просмотров
Коментарии
Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях
Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис
На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение
Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу
Просмотров:
279
Коментарии:
0
Просмотров:
758
Коментарии:
0
Просмотров:
266
Коментарии:
0
Просмотров:
354
Коментарии:
0
Просмотров:
358
Коментарии:
0
Просмотров:
632
Коментарии:
1
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.