0
0
518
На виконання постанови КМУ № 1487 від 30.12.2022 року ТЦК розсилають вимоги щодо забезпечення належної організації та ведення військового обліку військовозобов’язаних працівників на підприємства, установи, організації. Однак останнім часом такі вимоги чомусь супроводжуються попередженнями (а іноді – погрозами) з боку ТЦК про притягнення посадових осіб підприємств до кримінальної відповідальності за ст. 114-1 КК України за неналежне ведення військового обліку на підприємстві.
Чи дійсно такі попередження від ТЦК є правомірними, чи треба боятися бізнесу кримінального переслідування за можливі недоліки у веденні військового обліку на підприємстві, та чи можна притягнути відповідальних осіб підприємств до кримінальної відповідальності за ті види правопорушень, за які вже передбачена адміністративна відповідальність в КУпАП, - про це та інше поговоримо в цій статті.
Пропоную проаналізувати склад злочину, передбачений в ст. 114-1 КК України – перешкоджання законній діяльності ЗСУ та інших військових формувань в особливий період, дослідити актуальну судову практику та дати відповіді на питання: кого, за що, в яких випадках національні суди притягують до кримінальної відповідальності за цією нормою, і чи може бути застосовним такий вид відповідальності у разі виявлення порушень правил ведення військового обліку на підприємстві.
1. Склад злочину
Перешкоджання законній діяльності ЗСУ та інших військових формувань в особливий період за ч. 1 ст. 114-1 КК України є злочином з формальним складом. Це означає, що незалежно від настання чи ненастання наслідків він вважається закінченим з моменту вчинення самого перешкоджання законній діяльності ЗСУ та інших військових формувань. Санкція передбачає покарання у виді позбавлення волі на строк від 5 до 8 років, тобто цей злочин є тяжким.
Кваліфікований склад, який передбачений у ч. 2 ст. 114-1 КК України, є злочином з матеріальним складом. І якщо таке перешкоджання призвело до загибелі людей або інших тяжких наслідків, тоді може бути призначено покарання у виді позбавлення волі на строк від 8 до 15 років, тобто він уже є особливо тяжким злочином.
Кримінально караним вважається лише перешкоджання законній діяльності ЗСУ та інших військових формувань. В цьому контексті виникає практичне та, в якійсь мірі, риторичне запитання: а чи можна вважати законними такі дії військовослужбовців ТЦК, як, наприклад, викрадення людей на вулицях, або незаконне позбавлення волі та утримання в закритих приміщеннях, або ж їх неправомірне проникнення в житло чи інше приміщення громадян, чи нанесення їм тілесних ушкоджень, спроби доведення до самогубств з метою здійснення заходів з мобілізації, яке зараз настільки активно та безкарно практикується в нашій країні, що перетворюється більше на правило, аніж на поодинокі винятки.
Якщо в наведених випадках протизаконної діяльності особа в цілях самозахисту «перешкоджає» таким незаконним діям військовослужбовців ТЦК та захищається від них, то де в такому разі проходить межа між необхідною обороною, яка виключає кримінальну відповідальність, та кримінально караним перешкоджанням діяльності ЗСУ?
2. Вироки за ст. 114-1 КК України
В переважній більшості випадків ст. 114-1 КК України дійсно застосовується у справах, пов’язаних саме з військовослужбовцями ТЦК під час вжиття ними заходів з мобілізації. Суди притягали до кримінальної відповідальності за ст. 114-1 КК України осіб, зокрема, за такі дії:
- оформлення їх на денну форму навчання у вищі навчальні заклади для унеможливлення мобілізації;
- виготовлення та видачі службових посвідчень, які можуть створювати у працівників ТЦК уявлення приналежності військовозобов`язаного до правоохоронного органу як особи, яка не підлягала призову за мобілізацією;
- організації отримання медичних документів, які б посвідчували наявність у військовозобов’язаних захворювань, що в подальшому було б підставою для зняття їх з військового обліку в ТЦК;
- виготовлення документів, які підтверджують волонтерську діяльність, шляхом внесення даних до системи «Шлях»;
- виготовлення підроблених тимчасових посвідчень військовозобов`язаних та довідок ВЛК;
У всіх наведених справах суди одностайно керувалися тим, що оскільки діяльність ТЦК по здійсненню мобілізаційних заходів викликає широкий резонанс в суспільстві, в т.ч. і серед осіб, які мають намір ухилитися від мобілізації та не виявляють бажання бути призваними на військову службу.
Подібні дії формують в суспільстві негативне ставлення до військовослужбовців ЗСУ в період воєнного стану, призводять до підриву їх морально-психологічного стану та бойового духу, створюють негативний образ військовослужбовців ТЦК та СП в суспільстві та призводять до зниження рівня підтримки суспільством ЗСУ.
З огляду на це виправдовувальних вироків у цій категорії справ не спостерігається.
3. Висновки Верховного Суду щодо кваліфікації за ст. 114-1 КК України
В одній із постанов від 26.02.2019 року у справі № 653/1302/15-к Верховний Суд розглядав справу про спроби обвинуваченого зірвати мобілізацію та, як наслідок, підірвати обороноздатність України в умовах ведення бойових дій на Сході України. Які дії вчиняв засуджений у цій справі: він, використовуючи гучномовець, звертався до оточуючих громадян і публічно висловлював заклики до зупинення мобілізації шляхом перекриття доріг, взяття штурмом військкоматів, райвідділів поліції та усіх інших органів влади і тд.
У цій справі Верховний Суд сформулював висновки щодо кваліфікації дій за ст. 114-1 КК України, зазначивши:
Отже, як бачимо, перелік способів перешкоджання, які можуть становити склад злочину за ст. 114-1 КК України, не є вичерпним. Однак чи означає це, що за цією статтею можуть підлягати кримінальній відповідальності керівники та посадові особи підприємств, установ або організацій за виявлені недоліки в організації ведення військового обліку на підприємствах?
4. Стаття 210-1 КУпАП проти ст. 114-1 КК України
Конкретні правила організації та ведення військового обліку на підприємствах, в установах та організаціях визначені в постанові КМУ № 1487 від 30.12.2022 року.
В пункті 87 цієї постанови зазначено, що посадові особи підприємств, установ та організацій за такі порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, зокрема, як:
- неподання до ТЦК списків громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць,
- прийняття на роботу призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які не перебувають на військовому обліку,
- незабезпечення оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик до ТЦК,
- перешкоду їх своєчасній явці на збірні пункти, призовні дільниці,
- несвоєчасне подання документів, необхідних для ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, та неподання відомостей про таких осіб несуть відповідальність згідно із законом.
В свою чергу, за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію в особливий період в КУпАП прямо передбачено відповідальність як за адміністративне правопорушення. Так, згідно з ч. 3 ст. 210-1 КК України у разі вчинення таких дій на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань накладається адміністративне стягнення у виді штрафу від 2 000 до 3 500 нмдг = від 34 000 до 59 500 грн.
Якщо конкретні дії за ступенем суспільної небезпечності та наслідками не досягають до такого рівня, що їх необхідно криміналізувати, тим більше - аж до ступеня тяжкого (чи особливо тяжкого) злочину, яким є ст. 114-1 КК України, то в таких випадках законодавець встановлює саме адміністративну, а не кримінальну відповідальність.
А тому одночасне притягнення до кримінальної відповідальності за ті правопорушення, за які вже передбачена адміністративна відповідальність, виключається. Правильність такого розуміння підтверджується відсутністю на сьогодні в ЄДРСР вироків щодо керівників чи посадових осіб підприємств, установ, організацій за ст. 111-4 КК України за фактами виявлених порушень або недоліків у веденні військового обліку на підприємствах.
Більше того, постановою КМУ № 1487 від 30.12.2022 року чітко визначено порядок здійснення перевірок стану військового обліку на підприємствах, а також порядок дій ТЦК у разі виявлення якихось недоліків та їх усунення підприємством.
Тож погрози кримінальною відповідальністю за ст. 114-1 КК України в повідомленнях від ТЦК, адресовані підприємствам, видаються, як мінімум передчасними та незрозумілими.
Насамкінець, дуже важливо вкотре звернути увагу військовослужбовців ТЦК та інших військових формувань на таке: перед тим, як стверджувати про «перешкоджання діяльності ЗСУ», така діяльність ЗСУ та інших військових формувань повинна бути законною, так само, як і вимоги щодо недоліків в організації та веденні військового обліку, звернені до підприємств, установ та організацій.
Автор статті: Адвокат Сидор Аліна Володимирівна
Просмотров
Коментарии
Просмотров
Коментарии
Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях
Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис
На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение
Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу
Просмотров:
953
Коментарии:
0
Просмотров:
518
Коментарии:
0
Просмотров:
5530
Коментарии:
0
Просмотров:
47002
Коментарии:
0
Просмотров:
651
Коментарии:
0
Просмотров:
844
Коментарии:
0
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.