20.11.2016 | Автор: Фурман Ірина Миколаївна
Задать вопрос автору
Присоединяйтесь к нам в социальных сетях: telegram viber youtube

Буде новий закон: запроваджуємо комплексний підхід до боротьби з домашнім насильством

Сьогодні, 17 листопада 2016 р., Верховна Рада України 238 голосами прийняла за основу проект Закону «Про запобігання та протидію домашньому насильству». Це свідчить про підтримку зусиль Мінсоцполітики в реформуванні системи реагування на випадки домашнього насильства. Будучи першою серед держав пострадянського простору, яка прийняла подібний закон («Про попередження насильства в сім’ї» від 15.11.2001), Україна так і не змогла повністю впоратись зі своїм обов’язком захисту громадян від домашнього насильства.

Аналізуйте судовий акт: СУД: Раз немає грошей за вчинення насильства у сім’ї - 60 годин громадських робіт, відповідно до ст. 173-2 КУпАП (Постанова суду від 10 листопада 2016р.)

Представляючи законопроект, заступник Міністра соціальної політики Наталія Федорович наголосила, що домашнє насильство є однією з найбільш гострих соціальних проблем в Україні, від якої не застраховний жоден українець. Проте, як свідчить практика, переважно від домашнього насильства страждають найбільш вразливі верстви населення: жінки і діти, Щороку фіксується близько 100 тисяч звернень з приводу домашнього насильства. В 2015 р. зафіксовано 103 101 звернення, з них 86,9 % – від жінок. Серед загальної кількості звернень у 2016 р. 88% (62080 звернень) надійшли від жінок, 11% (7813 звернень) – від чоловіків, від дітей – 0,9% (598 звернень). Але навіть ці дані не є показовими, оскільки насильство є латентним явищем, факт якого в більшості випадків замовчується – згідно з результатами нещодавніх опитувань населення лише 32% постраждалих від домашнього насильства звертались по допомогу.

Вона підкреслила, що діти страждають не лише від насильства по відношенню до себе, а й спостерігаючи за насильством у своїй сім’ї, переносячи цей негативний досвід у власне життя в майбутньому. Пережите у дитинстві насильство прямо пов’язане із частотою, з якою дорослі вдаються до нього у власній сім'ї: 21% тих, хто у дитинстві зазнавав насильства, також застосовують його до своїх дітей. Майже кожен третій опитаний стверджує, що виховання дітей в сім'ї не може бути ефективним без фізичного насильства.

Згадайте новину: Ревнивець-рецидивіст погодився їхати у відділок із «такою гарною поліцейською»

«Всі положення, які покладені в основу законопроекту «Про запобігання та протидію домашньому насильству», повністю узгоджуються зі світовими та європейськими підходами», підкреслила Н. Федорович, Його метою є впровадження комплексного підходу до боротьби з домашнім насильством та побудова ефективної системи захисту та надання допомоги постраждалим особам..

По-перше, це  гармонізація положень чинного законодавства України, зокрема, шляхом змін до 9 чинних нормативно-правових актів, передусім, Кодексу України про адміністративні правопорушення – нова редакція статті 173-2 щодо притягнення до відповідальності за вчинення домашнього насильства, Цивільного процесуального кодексу України – запропоновано окрему главу, яка регулює винесення судом обмежувального припису кривднику, Закону України «Про судовий збір»; в законодавстві Ураїни мають з’явитись нові інститути «термінового заборонного припису» та «обмежувального припису»; вводяться додаткові гарантії захисту прав постраждалих; запроваджується цивільно-правовий захист постраждалих від домашнього насильства.

Вспомните новость: Вот как поступают с насильниками в разных странах мира

По-друге, передбачено розширення кола суб’єктів, які вчиняють та потерпають від домашнього насильства, зокрема, через заміну «насильства в сім’ї» на більш широке поняття «домашнє насильство». Згідно з чинним Законом, це коло значно вужче, ніж є на практиці. Мова ведеться, наприклад, про те, що відсутній захист осіб (в більшості випадків ними є жінки), які потерпають від переслідувань та протиправних дій з боку колишнього подружжя, оскільки ця категорія кривдників не належить до кола осіб, визнаних Законом України  «Про попередження насильства в сім’ї» членами сім’ї. Проте згідно з опитуваннями, проведеними в Україні протягом останніх років, у більшості випадків фізичне (40%) або сексуальне (27%) насильство здійснюють чоловіки або партнери, які проживають з жінкою.

На жаль, навіть за наявності відповідної статті Кримінального кодексу України (щодо погрози вбивством) в справах, якщо такі порушуються, не фігурує насильство в сім’ї, а іноді можна зустріти так звану «наявність неприязних стосунків», що не враховує багато аспектів домашнього насильства.

Саме практика реалізації Закону України «Про попередеження насильства в сім’ї» засвідчила потребу у встановленні чіткого переліку суб’єктів вчинення домашнього насильства, до яких вже будуть належати не лише члени сім’ї, але й колишнє подружжя, деякі інші родичі незалежно від факту їхнього спільного проживання (діб/баба, брати/сестри, опікуни, піклувальники та особи, які перебувають або перебували під опікою, піклуванням, прийомні батьки, батьки-вихователі, патронатні вихователі та прийомні діти, діти-вихованці, діти, які проживають у сім’ях патронатних вихователів).

Вспомните новость: Бытовые разборки Косиков: жена одесского прокурора обвинила своего супруга в пьянстве, отжиме квартиры и рукоприкладстве

По-третє, це визначення чіткого переліку суб’єктів,які реалізують заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, та їхніх повноважень, Залучення органів управління освітою, навчальних закладів та установ системи освіти, органів, установ і закладів охорони здоров’я, центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

По-четверте, запровадження ефективних заходів для підтримки постраждалих, зокрема, робота спеціалізованих служб підтримки, призначених виключно для постраждалих від домашнього насильства (це притулки та центри медико-соціальної реабілітації постраждалих, «гарячі лінії» з питань запобігання домашньому насильству, а також інші заклади та установи, які надаватимуть необхідні соціальні послуги і забезпечуватимуть тимчасовим притулком).

А також запровадження запобіжних і захисних механізмів боротьби з усіма формами домашнього насильства (терміновий заборонний припис – який виноситься поліцією, та обмежувальний припис – який виноситься рішенням суду), чим буде забезпечено відповідність законодавства України сучасним світовим стандартам у цій сфері.

По-п’яте, закріплення переліку прав осіб та дітей, які постраждали від домашнього насильства.

По-шосте, дитину, яка стала свідком домашнього насильства, буде визнано жертвою домашнього насильства, що дозволить їй отримувати весь спект передбачених послуг.

Вспомните новость: Законы Шариата: как правильно наказывать жену

По-сьоме, законопроект передбачає  запровадження обов’язкової взаємодії суб’єктів, які реалізують заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, а також форми такої взаємодії.

Дев’яте, не менш важливе положення, передбачає підвищення ролі неурядових організацій, підприємств та установ різних форм власності, фізичних осіб, які надають соціальні послуги, у запобіганні домашньому насильству та наданні допомоги  і послуг постраждалим.

Це далеко не повний перелік положень, завдяки яким повинна бути змінена вся система підходів до реагування на факти домашнього насильства та доповнено існуючі інструменти захисту і допомоги постраждалим. 

Під час слухання законопроекту «Про запобігання та протидію домашньому насильству»  народними депутатами України було висловлено ряд зауважень та пропозицій з метою доопрацювання його положень. З цією метою буде створено спеціальну робочу групу, яка доопрацює законопроект  з метою підготовки його до другого читання та до складу якої також увійдуть відомі фахівці та представники Всеукраїнської ради церков і релігійних організацій.

Джерело: Міністерство соціальної політики України

1
Нравится
Оставьте Ваш комментарий:

Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.


Популярні судові рішення