1
1
510
Скандал в медико-експертних санітарних комісіях (МСЕК) продовжує набирати обертів. Вже є декілька епізодів, які розслідують одразу три правоохоронні органи, і в яких ідеться про десятки потенційних фігурантів у кількох областях України. Цілком імовірно, що й надалі цей скандал обростатиме все новими фактами та викриттями.
Але, що очевидно зараз – окрім необхідності реформи самої системи МСЕК, цей масштабний скандал підсвітив й низку нагальних проблем в антикорупційній сфері.
Як і хто саме може розслідувати такі випадки? Що зроблять, якщо виявлять незаконно отримані статки голів МСЕК? Що для виявлення таких потенційних зловживань мало зробити НАЗК? І чи будуть все-таки покарані усі винні в реальних порушеннях у МСЕК? Розберемося далі.
Згадайте новину: На шостому році правління Зеленського МСЕК скасовано. Де військовим і цивільним оформити інвалідність?
Що чекає на Крупу, інших голів МСЕК та хмельницьких прокурорів?
Попри всі "відгалуження" справи голів МСЕК, варто нагадати про основних фігур скандалу.
Все почалося з обшуків ДБР у керівниці Хмельницького обласного центру МСЕК Тетяни Крупи та її сина Олександра, який на додачу є начальником Пенсійного фонду Хмельниччини. Після того, як у Крупи вдома правоохоронці знайшли 6,5 млн доларів незадекларованих готівкових коштів та докази того, що вона видавала довідки про інвалідність, їй вручили підозру в незаконному збагаченні.
Згодом справу від ДБР передали НАБУ, оскільки Крупа — депутатка Хмельницької облради, а розслідування щодо посадовців цієї категорії за законом має проводити саме Бюро. Жінці вже обрали запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, це рішення зараз оскаржується у апеляції. Про особливість цієї справи поговоримо трохи нижче.
Затримання Крупи — це лише початок історії. Далі журналісти провели власне розслідування і виявили, що у півсотні прокурорів Хмельниччини, у тому числі й обласного прокурора Олексія Олійника, є оформлена інвалідність. І за цей статус вони роками отримували пенсії.
Такий поворот зрештою призвів до низки владних рішень. Зокрема Офіс Генерального прокурора ініціював службові розслідування, що стосуються усіх органів прокуратури. За попередніми даними від ОГП, вже відомо про аналогічні випадки з десятками прокурорів з інвалідністю в інших областях. Це стало також причиною подачі у відставку самого Генпрокурора.
На цей скандал із МСЕК відреагував президент Володимир Зеленський, який анонсував масштабні перевірки всієї структури та її ліквідацію. І на цьому поки завершилася публічна частина скандалу.
Але повернімося до справи Крупи і до того, чому вона справді особлива і чим відрізняється від інших епізодів щодо МСЕК.
Як ми вже вказували, справу Крупи розслідує НАБУ, і надалі розглядатиме ВАКС, бо вона депутатка обласної ради. Але щодо інших представників МСЕК, то їхні дії має розслідувати ДБР. Однак і тут не обійшлося без винятку — розслідування потенційних корупційних схем очільниці Миколаївського обласного МСЕК Віри Бєлякової, взагалі веде СБУ. Так, під час обшуків у Бєлякової було виявлено понад 450 тисяч доларів готівкою, а також колекцію ювелірних виробів, які вона переховувала за різними адресами. А її син має російський паспорт, отриманий у консульстві росії в Одесі до початку повномасштабного вторгнення.
Але головне запитання — яку відповідальність можуть понести фігуранти за законом, якщо суд визнає їх винними? "Закон про запобігання корупції" встановлює вичерпний перелік посадовців, які можуть бути покарані за незаконне збагачення, і серед них немає очільників обласних МСЕК або будь-яких інших членів цих комісій.
Це означає, що покарати голів МСЕК можна лише за недостовірне декларування, і максимальне покарання за такий злочин — позбавлення волі на 2 роки без можливості обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю протягом 3 років. При цьому незаконні статки конфіскувати не вийде, якими значними вони б не були, оскільки ця стаття не передбачає додатковим покаранням конфіскацію.
З іншого боку, у держави залишається можливість притягнути голів МСЕК до кримінальної відповідальності за легалізацію доходів (ст. 209 КК України) — якщо посадовець МСЕК за отриманий хабар, наприклад, купив майно або поклав ці кошти на рахунки в банках. І ця стаття вже має більш суворе покарання — до 6 років позбавлення волі або до 8 років, якщо стосується майна на суму понад 9 млн грн. І за цією статтею таке незаконне майно можна конфіскувати. Але в Україні цю практику майже не використовують, хоча це і могло б бути виходом із ситуації у справах голів МСЕК.
І саме через складність покарання для таких порушників парламенту варто включити цю категорію людей до переліку уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Це дозволить притягувати недоброчесних очільників МСЕК до відповідальності за незаконне збагачення і конфісковувати їхні активи або в межах кримінального провадження, або в межах цивільної конфіскації.
Що стосується хмельницьких і не тільки прокурорів, наразі відомо точно тільки про службові розслідування щодо них. Але такі розслідування не передбачають притягнення до відповідальності за корупцію, і за результатами саме службових розслідувань прокурорів можуть хіба що виписати догану або звільнити. Проте так само ці результати можуть стати базою для інших кримінальних розслідувань, якщо Офіс Генпрокурора передасть їх ДБР чи НАБУ.
А поки триває службове розслідування, всі прокурори, щодо інвалідності яких є запитання, можуть продовжувати здійснювати свої повноваження якщо їх не буде відсторонено або звільнено до його закінчення.
Проте, якщо ж виявиться, що прокурори незаконно оформили інвалідність через корупційну схему, щодо них таки можуть порушити саме кримінальну справу. Зокрема за ст. 369 – надання неправомірної вигоди, за ст. 358 — підробка документів, або ж ст. 190 – шахрайство. Щоправда, жодної інформації про те, що такі справи розпочаті, а підозри вручені, ми наразі не маємо.
Згадайте новину: Знайдені мільйони доларів повернуть очільниці МСЕК Тетяні Крупі - адвокатка Роксолана Лукінчук
Голови обласних МСЕК зобов’язані подавати декларації (попри нещодавні твердження Голови НАЗК), і всі вони є в публічному доступі, окрім однієї – голови Херсонської МСЕК Наталії Сальникової. Тож ми дослідили фінансовий стан 23 голів обласних МСЕК і виявили, що потенційні порушення можуть бути виявлені не лише у Тетяни Крупи.
Найбільше стурбованості в нас викликав той факт, що 18 з 23 очільників отримують пенсію або її отримує їхній чоловік чи дружина, а у 8 випадках пенсію отримують обоє.
Тут важливо, що через особливості внесення даних в декларації ми не можемо встановити, чи ідеться про пенсійні виплати за вислугу років, чи про пенсію за інвалідністю, чи за якоюсь іншою характеристикою. Але такий аналіз може і, очевидно, має здійснити НАЗК. Адже отримання пенсії очільниками МСЕК та членами їхньої сім’ї в разі, якщо вона була присвоєна саме по інвалідності, може свідчити про потенційний конфлікт інтересів, що якраз входить до зони регулювання НАЗК.
Крім того, у понад половині випадків у голів обласних МСЕК за час їхнього перебування на посаді можна простежити значне зростання активів. Звісно, до рівня Тетяни Крупи та її чоловіка, до речі, теж держслужбовця, бо він є начальником управління Держаудитслужби Хмельницької області, більшість колег не дотягують. Втім, окремі випадки привертають увагу. Наприклад, факт декларування головою Волинської МСЕК Василем Тимощуком 50 об’єктів нерухомості. При цьому рівень доходів Тимощука у 492 тис. грн на 2023 рік (включно з пенсією) та інформація про попередні майже в половину нижчі його заробітки викликає серйозний сумнів у можливості купівлі такого обсягу майна.
Тривожною є тенденція до придбання низки великих земельних ділянок очільниками МСЕК та їхніми чоловіками або дружинами, подекуди за смішні гроші. Так, у власність дружини голови Івано-Франківської обласної МСЕК Михайла Кулаєця за час його перебування на посаді додалося 4 земельні ділянки в понад 1000 кв. м. А сам Кулаєць лише за 2023 рік збагатився ще 5 ділянками по декілька тисяч кв. м, причому за декларацією, 4 з них коштують менше ніж 10 тис. грн кожна.
Описане наштовхує на запитання: чи перевіряло НАЗК вказані декларації очільників обласних МСЕК, і які висновки зробило Агентство за результатами таких перевірок?
Загалом декларації 6 очільників МСЕК успішно пройшли автоматизовану повну перевірку НАЗК, яка полягає у звірці даних декларації з реєстрами. Проте до такої успішності автоматизованої перевірки залишаються чимало запитань. Адже під час ручної повної перевірки уповноважена особа може запитати в декларанта пояснення щодо походження задекларованих заощаджень, автоматизована ж перевірка такої можливості не передбачає. І так само автоматизована повна перевірка не зможе вирахувати імовірний конфлікт інтересів, коли очільники МСЕК безпідставно надають висновки про інвалідність щодо себе або членів сім’ї. Перевірити ж суму готівкових заощаджень декларантів НАЗК за мандатом не може — це можуть зробити лише правоохоронні органи під час обушку.
Цікаво, що загалом з-поміж усіх вивчених нами декларацій лише одну перевірили уповноважені особи НАЗК вручну, і це якраз була декларація Голови Хмельницької МСЕК. При цьому за результатами перевірки були виявлені лише ознаки адміністративного правопорушення, але не кримінального.
З довідки про результати повної перевірки Тетяни Крупи можна побачити, що спеціалісти НАЗК встановили розбіжності лише щодо незадекларованої вартості нерухомості, звіривши їх з державним реєстром. Але уповноважені особи не замовляли експертизу того, чи відповідає ринковій зазначена в реєстрі вартість набутих Крупою у 2022 році земельних ділянок чи будинків у Хмельницькій області, а в декларації йшлося ж про умовні 2 або 10 тис. грн. Аналогічних випадків із земельними ділянками, придбаними за безцінь, і в інших деклараціях обласних голів МСЕК ми побачили чимало.
Нагадаємо, що при відновленні декларування депутати заклали в закон "Про запобігання корупції" нову норму про презумпцію достовірності даних держреєстрів, з єдиним винятком — інформація з них недостовірна, якщо це встановлено в законному порядку. Тому НАЗК має не лише керуватись даними з державних реєстрів та правовстановлюючих документів, а й перевіряти їх далі щодо ринкової вартості.
Зараз декларації Крупи і її чоловіка проходять повторну перевірку. Втім, загальна картина з перевірками декларацій голів МСЕК дає підстави для сумніву в ефективності чинних засобів фінансового контролю НАЗК при перевірці декларацій. Ми вже раніше критикували новий підхід Агентства до автоматизації повних перевірок, і цей наш аналіз підтверджує попередню позицію.
Ми не можемо коментувати причини того, що, окрім декларації Тетяни Крупи, декларації інших очільників МСЕК не були відібрані на повну ручну перевірку НАЗК. А все тому, що правила логічного і арифметичного контролю, за якими здійснюється визначення ризиковості декларацій, досі закриті. Ми давно закликаємо НАЗК зробити ці правила публічними — так можна було б ідентифікувати потенційні проблеми і покращити відбір декларацій.
Важливо зрозуміти, що саме якісна перевірка статків держслужбовців Нацагентством зрештою може стати підставою для відкриття провадження правоохоронними органами щодо потенційних порушень.
Згадайте новину: 49 прокурорів Хмельниччини на чолі з обласним прокурором Олійником оформили інвалідність, "дахуючи" корупційну схему Слуги народу Крупи у МСЕК та ПФ
На жаль, кадрові рішення у скандалі із МСЕК, як і ліквідація самої установи, не вирішують системну проблему — недостатній контроль за роботою цих комісій і неможливість притягнення їх представників до відповідальності. Наразі практично відсутні механізми, які б забезпечили належне виявлення, розслідування і покарання для цієї категорії держслужбовців.
Система потребує комплексних ґрунтовних змін, які стануть надійними запобіжниками проти повторення аналогічних скандалів у майбутньому. І надалі подібні запущені проблеми можуть виникнути і в інших галузях — попри всі спроби проконтролювати цей процес.
Проте саме на історію, яка зараз розкрилася, такі зміни не вплинуть. Адже кримінальний закон не має зворотної дії, а тому потрібно розвивати механізм притягнення до кримінальної відповідальності за легалізацію майна.
Якщо цього не зробити, то в кращому випадку, декларації голів МСЕК НАЗК відбере на повну перевірку, за результатами якої може встановити ознаки:
Також на підставі встановлених вище порушень очільників МСЕК можуть притягнути до дисциплінарної відповідальності, тобто в найкращому випадку звільнять тих, кого ще не звільнили. Чи можна це назвати саме таким покаранням, якого чекають українці за подібні виявлені злочини? Питання риторичне.
Автор статті: Transparency International Ukraine
Джерело: УП
Переглядів
Коментарі
Переглядів
Коментарі
Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях
Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс
Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію
Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом
Переглядів:
248
Коментарі:
0
Переглядів:
468
Коментарі:
2
Переглядів:
470
Коментарі:
0
Переглядів:
521
Коментарі:
0
Переглядів:
942
Коментарі:
0
Переглядів:
506
Коментарі:
0
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.
Робота МСЕК (членів і їх ГОЛІВ) це верхівка надводної частини айсберга - піна (булька) у проблемі організації та керівництва всією системою охорони здоров'я щодо питання лжеінвалідизації ВСІХ (!) верств населення з моменту незалежності України (гіперінфляція, зубожіння населення, безробіття з човниковими рейдами за кордон тощо),осбливо в умовах АТО/ОСО та ВОЄННОГО СТАНУ, як відлуння на запит підводної частини айсберга (більш масивної та об'ємної) всієї системи охорони здоров'я (!!!) в особі окремої групи (!) лікарів-кураторів ("РІШАЛ") лікувально-профілактичних закладів із відома, участю, сприянню чи потуранню (сумнівно) їх керівників, які організовують та проводять за неправомірну винагороду підготовчу роботу з лжеінвалідизації. Дана "робота" заключається у придуманні (вигадуванні, підтасовці, фальшуванні) діагнозів (медичних висновків) та ступенів порушення функції органів та систем організму на замовлення бажаючих лжеінвалідизації. Враховуючи, що на МСЕК потрібна подача документів, які об'єктивізують ОСНОВНИЙ (інвалідизуючий )діагноз, то створюються фіктивні багаточисленні (навіть 12 штук) виписні епікризи зі стаціонарів (із видачею чи без листків непрацездатності), витяги з амбулаторних карт хворого (лікування на денному стаціонарі, стаціонарі дома тощо), КОНСУЛЬТАЦІЙНІ ЗАКЛЮЧЕННЯ СПЕЦІАЛІСТІВ (обласних ЛПЗ), ВИСНОВКИ ОБЛАСНОГО ЛКК (надкластерний рівень). Сюди можуть долучатися (також за винагороду) і лікарі діагностичних центрів (кабінетів): УЗД, КТ, МРТ, ЕКГ, ЕНМГ ..., лабораторій тощо. На цьому етапі відбувається ОСНОВНА ПІДТАСОВКА (ФАЛЬСИФІКАЦІЯ) ДІАГНОЗІВ (МЕДИЧНИХ ВИСНОВКІВ) та СТУПЕНІВ ПОРУШЕННЯ ФУНКЦІЙ ОРГАНІВ І СИСТЕМ ОРГАНІЗМУ (!!!), а держава несе немалі витрати (лжегоспіталізація, листки непрацездатності тощо). Лікарі-куратори ("рішали") безпосередньо самі чи через голів ЛКК своїх лікарень попередньо узгоджують "ТАРИФ" із МСЕК (+ своя "накидка"), взалежності від категорії (касти) замовника(ів). Чим вища каста {правоохоронні органи, чиновники (посадовці і службовці) виборних чи призначених посад ("не вічні") міських/районних рад, держадміністрацій}, тим більша "тарифна скидка" чи "ресторан-поляна", чи група на 3 роки, чи "довічно". Ці бажання можуть стосуватися всіх верств і станів населення, що підтверджено ПРОКУРОРАМИ (не тільки). Це можуть бути, зрідка, і дармоїди (алкоголіки), яким група інвалідності може оформлюватись в кредит, з розрахунком через лікаря-куратора чи голову ЛКК післяплатою (після отримання пенсії за 3-4 місяці). Масова лжеінвалідизація громадян, які працюють десятиліттями за кордоном!!! ЛКК лікувально-профілактичних закладів має направляти на МСЕК документи на осіб, що звертаються для встановлення групи інвалідності, за формою № 088/о, на огляд та обстеження. Буває, що документи із винагородою на МСЕК доставляють (везуть) безпосередньо лікарі-куратори, а не голова ЛКК. Хто має очолювати ЛКК ЛПЗ в наказі МОЗ України № 189 від 09.04.2008 р., із змінами №1066 від 01.06.2021 р. (розділ ІІІ), чомусь НЕ уточнюється (прибрано). Ні КЕРІВНИК (голова) МСЕК, ні її члени НЕ встановлюють (не придумують) діагноз (медичний висновок) та ступінь порушення функції органів і систем організму, - вони тільки підтверджують їх (погоджуються з ними) вразі їх достовірності або за НЕПРАВОМІРНУ ВИНАГОРОДУ вразі фальсифікації. - Отже, ОСНОВНЕ причинно-наслідкове ЗЛО І БІДА (корінь бур'яну, підводна частина айсберга) у лжеінвалідизації належить лікувально-профілактичним закладам (кластерним і надкластерним лікарням) в особі окремих лікарів-кураторів ("рішал") та їх керівників, в т. ч. завідувачів відділень (якщо самі цим не займаються, то не перечать іншим, підписуючи фіктивні документи), голів ЛКК тощо. Відповідно до п. 24 "Положення про МСЕК": "ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ЯКІСТЬ МЕДИЧНОГО ОБСТЕЖЕННЯ, ЗАКОННІСТЬ І ОБГРУНТОВАНІСТЬ НАПРАВЛЕННЯ ГРОМАДЯН НА МЕДИКО-СОЦІАЛЬНУ ЕКСПЕРТИЗУ ПОКЛАДАЄТЬСЯ НА КЕРІВНИКА ЛІКУВАЛЬНО-ПРОФІЛАКТИЧНОГО ЗАКЛАДУ", - а НЕ на МСЕК чи її керівника. МСЕКи паразитують в симбіозі із ЛПЗ! Але ніхто і ніколи ще НЕ звинувачував ЛПЗ чи його КЕРІВНИКА за брехню та фальсифікації навіть тоді, коли один із завідувачів стаціонарного відділення (особа до 40 років, не виключено із інвалідністю) "провів і підготовив" за 1,5 роки воєнного стану 600 (шістсот) осіб з інвалідністю 2 (другої) групи (із наради Департаменту охорони здоров'я). Звичайнно, що це робилось НЕ без залучення вищенаведеної схеми "об'єктивізації" основних діагнозів (медичних висновків) спеціалістами обласних ЛПЗ (надкластерних лікарень). Законопроєкт про ліквідацію МСЕК, що передбачає: "перенесення експертизи (яка тепер називатиметься оцінюванням повсякденного функціонування особи) в КЛАСТЕРНІ та НАДКЛАСТЕРНІ лікарні, що забезпечить доступність проходження для людини та покращить кадровий компонент комісій, ... цифровізацію всього процесу оцінювання та запровадження електронного направлення для проходження оцінювання та інше" Є ВЕЛИКИМ БЛУДОМ або черговим ШАХРАЙСТВОМ !!! Це навіть не "Щуку кинути у річку", а позбавити її ще від інших хижаків (МСЕК) у каламутній воді (КЛАСТЕРНИХ і НАДКЛАСТЕРНИХ лікарнях), де проводиться основний рівень фальсифікацій на даному етапі. - КОМУСЬ ЦЕ ВИГІДНО !!! Цифровізація лише віддтягне дещо в часі процедуру отримання лжеінвалідності на відміну від паперових виписних епікрізів чи витягів з амбулаторних карт, які могли писатись (фальшуватись) заднім числом, але НЕ зменшить лжеінвалідизацію (через "довіру" до кластерних і надкластерних лікарень), як і її "тарифікацію" ("самі лікуємо, самі інвалідизуємо"). - Контроль відсутній ! ВИХІД ПОТРІБНО ШУКАТИ В ПРОБЛЕМІ ВСІЄЇ СИСТЕМИ ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я та в зміні ЗАКОНОДАВСВА: КРИМІНАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ІЗ ДОВІЧНИМ ПОЗБАВЛЕННЯМ ПРАВА ЗАЙМАТИСЬ МЕДИЧНОЮ ПРАКТИКОЮ !!!