Головна Блог ... Аналітична стаття Статті Уточнення військово-облікових даних: 18.05.2024-17.07.2024 Уточнення військово-облікових даних: 18.05.2024-17...

Уточнення військово-облікових даних: 18.05.2024-17.07.2024

Відключити рекламу
 - ba0f5cc4f01685ea199bb6068d73f6c0.jpg

Незабаром 17 липня 2024 р. – мить, коли закінчиться виділений законодавцем термін уточнення облікових даних, на яку деякі чекають з острахом. Бо навіть за бажання виконати вимоги законодавства не всім це вдається.

Виділимо основні аспекти, на які варто звернути увагу.

1) Уточнення даних поза ТЦК – це законно, швидко та безпечно.

До 18 червня 2024 р. варто було звертатися саме до ЦНАП, бо там можна було отримати завірений витяг з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (Реєстр «Оберіг»). Він, звісно, не замінював військово-обліковий документ, але цей офіційний папір надавав інформацію про власні відомості у Реєстрі, до якого людина не мала доступу. Мобільний додаток Резерв+ не надавав тоді жодну змістовну інформацію з Реєстру, лише дозволяв уточнити телефон, емейл та адресу місця проживання. Проте, з 18 червня 2024 р. у Резерві+ з’явилася можливість ще й згенерувати е-ВОД (електронний військово-обліковий документ), що має однакову силу з паперовим (п. 9 постанови КМУ № 559[1]). Ці способи уточнення даних варто сміливо використовувати. Не виходить – тоді до ТЦК та СП.

2). Уточнення даних через ЦНАП та Резерв+ доступно лише для тих, хто:

  • перебував на військовому обліку;

(п. 81 постанови КМУ № 1487[2], Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку»)

  • має (не втратив) військово-обліковий документ (ВОД).

(абз. 2 п. 22 постанови КМУ № 560[3], п. 15-1 постанови КМУ № 1487)

Всі інші – go до ТЦК та СП. І це законно.

Проте, технічно нерідко заблокована можливість уточнення даних через ЦНАП та Резерв+ внаслідок перебування військовослужбовця «у розшуку», що в юридичному сенсі може означати не розшук, а наявність порушень військового законодавства. Адже розшук передбачений законодавством тільки при набутті статусу підозрюваного або обвинуваченого у кримінальному провадженні (ч. 5 ст. 139, ст. 281 КПК України), в адміністративному – відсутній. Неявка за повісткою, втрата ВОД, інші порушення правил військового обліку та законодавства про мобілізацію мають тягнути адміністративну відповідальність (ст. ст. 210-211 КУпАП), а не блокування можливості уточнити дані саме через ЦНАП чи мобільний додаток, тим більш надавати людині статус «в розшуку». Подібні виверти вважаю за необхідне оскаржувати.

3). Виконання вимог закону про уточнення даних за 60 днів не пов’язане напряму із проходженням ВЛК.

Так, результати медичних оглядів на придатність до військової служби входять до переліку персональних даних за ст. 7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів». Але не входять до списку обов’язкових відомостей в контексті виконання обов’язку з уточнення в 60 днів, бо законодавство розділяє процес уточнення даних і проходження ВЛК. Це не означає, що при отриманні повістки або направлення на військово-лікарську експертизу можна відмовитися проходити медичний огляд. Це означає, що при уточненні даних, постановці на військовий облік, наданні всіх потрібних персональних відомостей безпосередньо в ТЦК та СП, слід наполягати на видачі військово-облікового документу, внесенні відомостей до Реєстру та облікових карток до проходження ВЛК або одразу після його проходження. Ігнорування вимог раджу оскаржувати одразу до суду, не витрачати час на Міноборони, Оперативні командування, Генштаб, вищі ТЦК тощо.

4). Обов’язок повідомляти про певні персональні дані особисто в ТЦК та СП існував задовго до 18.05.2024 р.

Це передбачено ч. 11 ст. 38 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» та п. 23 постанови КМУ № 1487.

Так, до 18.05.2024 р. призовники, військовозобов’язані, резервісти зобов’язані були особисто в семиденний строк повідомити про військомат (ТЦК та СП) про зміни:

  • сімейного стану;
  • стану здоров’я;
  • адреси місця проживання (перебування);
  • освіти.

У випадках, визначених КМУ, таке повідомлення має відбуватися через центри надання адміністративних послуг та інформаційно-телекомунікаційні системи.

З 18.05.2024 р. до цього переліку додали:

  • номери засобів зв’язку;
  • адресу електронної пошти (за наявності).

Отже, ці норми за своїм змістом частково перетинаються. Водночас, уточнення облікових даних протягом 60 днів є обов’язком незалежно від того, чи ці відомості піддавалися зміні. В свою чергу, правило 7 днів має значення лише для зміненої інформації. Зі спливом 60 днів, тобто з 17 липня 2024 р., у разі зміни зазначених даних обов’язок щодо повідомлення ТЦК та СП зберігається протягом 7 днів.

За прострочку в уточненні даних потягом 60 днів (так само, як і 7 днів) наступає адміністративна відповідальність за ст. 210 КупАП, санкцію якої збільшили до 25 500 грн. Зауважу, саме ст. 210 КУпАП, а не ст. 210-1 КУпАП, бо йдеться про порушення правил військового обліку, що підтверджується їх розміщенням в постанові КМУ № 1487 (абз. 4 підпункту 10-1 пункту 1 Додатку 2 «Правила військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів»). Хоча така сама норма перебуває і в Законах України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та «Про військовий обов’язок і військову службу».

Проте, якщо персональні дані були змінені до 18.05.2024 р., про що не повідомлено ТЦК та СП протягом 7 днів, але протягом 60 днів саме їх уточнено, то особа не має нести відповідальність за правилами зворотної сили закону (ст. 58 Конституції України, ст. 8 КУпАП).

5). Особиста явка до ТЦК та СП без підстав для відстрочки врешті решт призводить до призову на військову службу

Якщо вимоги закону (а також технічні проблеми з Резерв+ та ЦНАП через відсутність доступу до Реєстру «Оберіг») направляють військовозобов’язаного особисто до ТЦК та СП, то без наявних документів, що підтверджують право на відстрочку, після проходження ВЛК варто очікувати вручення повістки щодо призову на військову службу під час мобілізації та відправлення до місць проходження військової служби (т. з. «бойової» повістки, п. 88 постанови КМУ № 560). І це законно. Одним з проблемних питань залишається уточнення військово-облікових даних у ТЦК та СП, як умови реалізації працівниками прав на бронювання (п. 3, абз. 10 п. 9 Порядку бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р. № 76). Адже без актуалізації даних та наявності ВОД роботодавець не подаватиме документи на бронювання. Виконання вимог законодавства щодо уточнення даних безпосередньо в ТЦК та СП призводить до мобілізації, навіть за наявності права на бронь, бо це ще не є підставою для відстрочки від призовуу. Часом ТЦК та СП відверто зловживають своїми правами на призов під час мобілізації, аби завадити процесу бронювання.

6). Особиста, самостійна (без повістки та примусу) явка до ТЦК та СП з 18.05.2024 р. надає такі переваги:

  1. на ВЛК не направляються, а викликаються повісткою (лише для тих, хто перебував на військовому обліку);
  2. (абз. 3 п. 69 постанови КМУ № 560)
  3. час явки до ТЦК на навчання (підготовку) у зв’язку з призовом встановлюється протягом двох місяців з дня проходження ВЛК (стосується і тих, хто не перебував на військовому обліку).

(абз. 17 ч. 3 ст. 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»)

Має сенс для тих військовозобов’язаних, хто не перебуває на військовому обліку (крім питання щодо ВЛК) та/або не мав чи втратив ВОД. Оскільки в таких випадках уточнення даних все одно відбувається через особисту явку до ТЦК. Це і є той люфт, протягом якого можливо встигнути забронювати працівника або просто підготуватися до призову та відправки. Тому не слід зволікати з особистим прибуттям до ТЦК та СП і дочекатися повістки або примусового доставлення. Водночас, в ТЦК та СП потрібно наполягати на видачі військово-облікового документу та внесенні відповідних уточнених даних до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів, якщо самостійно через Резерв+ або ЦНАП це не виходить або генеруються некоректні дані.

Водночас, враховуючи практику непоодиноких порушень чинного законодавства з боку державних органів, не раджу без супроводження адвоката відвідувати ТЦК та СП.

7) Завершення 60 днів для тих, хто не уточнив дані, потягне такі наслідки:

  1. притягнення до адмінвідповідальності шляхом винесення постанови ТЦК та СП про накладення штрафу в розмірі від 17 000 до 25 500 грн (див. п. 4 цієї публікації);
  2. затримання і примусове доставлення поліцейськими у разі перевірки ВОД (можливе і до спливу 60 днів, вже з 18 травня 2024 р.);
  3. надсилання повістки за зареєстрованим місцем проживання, яка навіть за відсутності особи за місцем проживання або відмови від отримання повістки вважається врученою (вручення повістки за місцем роботи, проживання, в публічних місцях можливе вже з 18 травня 2024 р.);
  4. ймовірного позбавлення «пільг» особистої явки до ТЦК та СП (див. п. 6 цієї публікації).

Оскарження постанови ТЦК про накладення штрафу відбувається в судовому порядку місцевими загальними судами як адміністративними судами, за правилами КАСУ та КУпАП (ст. 286 КАСУ, п. 3 ч. 1 ст. 288 КУпАП). Оскарження затримання та примусового доставлення може бути здійснення через прокурора (ч. 5 ст. 7 КУпАП) або адміністративний суд за загальними правилами. Здебільшого підстав для оскарження достатньо, але їх наявність досліджується індивідуально в кожному випадку.

Принагідно зауважу, що виконання правил військового обліку відповідно до ч. 3 ст. 1 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» входить до військового обов’язку громадян України, передбаченого ст. 65 Конституції України, який з честю виконується більшістю громадян нашої держави.

Автор статті: Марія Островська, адвокат, Голова Комітету НААУ з питань військового права


[1] Порядок оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затверджений постановою КМУ від 16 травня 2024 р. № 559 (зі змінами від 18.06.2024 № 721)

[2] Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затверджений постановою КМУ від 30 грудня 2022 р. № 1487 (зі змінами № 563 від 16.05.2024, № 675 від 07.06.2024, № 747 від 25.06.2024)

[3] Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затверджений постановою КМУ від 16 травня 2024 р. № 560 (зі змінами № 591 від 21.05.2024, № 675 від 07.06.2024, № 747 від 25.06.2024)

  • 3083

    Переглядів

  • 0

    Коментарі

  • 3083

    Переглядів

  • 0

    Коментарі


  • Подякувати Відключити рекламу

    Залиште Ваш коментар:

    Додати

    КОРИСТУЙТЕСЯ НАШИМИ СЕРВІСАМИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ЮРИДИЧНИХ ПОСЛУГ та КОНСУЛЬТАЦІЙ

    • Безкоштовна консультація

      Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях

    • ВІДЕОДЗВІНОК ЮРИСТУ

      Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс

    • ОГОЛОСІТЬ ВЛАСНИЙ ТЕНДЕР

      Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію

    • КАТАЛОГ ЮРИСТІВ

      Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом

    Популярні аналітичні статті

    Дивитись усі статті
    Дивитись усі статті
    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст