УХВАЛА07 вересня 2018 рокуКиївсправа №817/1539/17адміністративне провадження №К/9901/58158/18Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду Хохуляка В.В., перевіривши касаційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Рівненській області на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 01.12.2017 та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 02.07.2018 у справі №817/1539/17 за адміністративним позовом Комунального підприємства "Дубнокомуненергія" Дубенської міської ради до Головного управління Державної фіскальної служби у Рівненській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,встановив:Комунальне підприємство "Дубнокомуненергія" Дубенської міської ради звернулося до адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Рівненській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 01.12.2017, залишеною без змін постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 02.07.2018, позовні вимоги - задоволено.
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій Головне управління Державної фіскальної служби у Рівненській області 01.08.2018, тобто в межах строку на касаційне оскарження, звернулося з касаційною скаргою до Верховного Суду.Ухвалою Верховного Суду від 07.08.2018 відповідачу було відмовлено у задоволенні клопотання про відстрочення сплати судового збору, а касаційну скаргу залишено без руху з мотивів її невідповідності вимогам статті
330 Кодексу адміністративного судочинства України (далі -
КАС України) у зв'язку з ненаданням документа про сплату судового збору у визначеному законом порядку та розмірі, та встановлено строк на усунення вказаних недоліків терміном у десять днів з дня отримання копії даної ухвали.Вказану ухвалу Верховного Суду вручено представнику заявника 13.08.2018, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №3302300718288.На виконання вимог ухвали Верховного Суду про залишення касаційної скарги без руху відповідачем, на адресу суду направлено клопотання про усунення недоліків касаційної скарги, в якому заявником порушено питання про продовження строку для усунення недоліків касаційної скарги та відстрочення сплати судового збору.Вказане клопотання мотивовано неможливістю сплати судового збору у відведений судом строк, у зв'язку з відсутністю коштів на рахунках та зупиненням проведення платежів за платіжними дорученнями відповідача до безспірного списання коштів з рахунків Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві за виконавчими провадженнями відносно останнього.
На підтвердження доводів викладених у вказаному клопотанні, відповідачем надано копії листів Головного управління Державної казначейської служби України у Рівненській області від 14.08.2018 №07.2-08/9946-118 та від 15.08.2018 №07.2-08/10113-119 про безспірне списання котів.Разом з тим, суд приходить до висновку, що дані докази є неналежними для задоволення клопотання відповідача про відстрочення сплати судового збору, оскільки не стосуються його матеріального стану на час розгляду даного клопотання.Відповідно до рішення Європейського суду з прав людини від 19.06.2001 у справі "Креуз проти Польщі" "право на суд" не є абсолютним, воно може обмежуватися державою різноманітними засобами, в тому числі фінансовими. Вимога сплатити судовий збір не обмежує право заявників на доступ до правосуддя.Згідно з положеннями
Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 № 3674-VI органам фіскальної служби не надано пільг щодо сплати судового збору.Органи доходів і зборів є державними органами, які утримуються за рахунок Державного бюджету України, та мають право в межах бюджетних асигнувань здійснити розподіл коштів, якими можна було б забезпечити сплату судового збору.
Фінансування витрат на оплату судового збору для державних органів із державного бюджету передбачено за кодом економічної класифікації 2800 "Інші поточні платежі", розмір яких щорічно затверджується відповідним кошторисом.Статтею
330 КАС України передбачено обов'язок особи, яка подає касаційну скаргу, щодо одночасного надання документа про сплату судового збору.Таким чином, особа, яка має намір подати касаційну скаргу, повинна вчиняти усі можливі та залежні від неї дії для виконання процесуального обов'язку дотримання вимог процесуального закону стосовно форми і змісту касаційної скарги, в тому числі щодо оплати судового збору.Втім, податковим органом не надано жодних доказів які б підтверджували сукупність послідовних та регулярних дій спрямованих на дотримання вимог процесуального закону стосовно форми і змісту касаційної скарги.Головне управління Державної фіскальної служби у Рівненській області діючи як суб'єкт владних повноважень, має однаковий обсяг процесуальних прав та обов'язків поряд з іншими учасниками справи й, до того ж, є бюджетною установою, що фінансується з Державного бюджету України, а тому зупинення на рахунку податкового органу фінансових операцій, зокрема, в частині видатків передбачених на сплату судового збору, не повинно впливати на можливість неухильного виконання заявником покладених на нього нормами
КАС України процесуальних обов'язків щодо оформлення касаційної скарги, та не повинно ставитись у залежність від правовідносин, у які податковий орган вступає в інших сферах його діяльності, зокрема, з приводу безспірного списання коштів з його рахунків на підставі виконавчих документів, оскільки ці фактори не є взаємопов'язаними.
З урахуванням наведеного суд дійшов висновку, що наведені відповідачем у клопотанні обставини не є підставою для звільнення, відстрочення або розстрочення від сплати судового збору.Також, суд зазначає, що у Головного управління Державної фіскальної служби у Рівненській області було достатньо часу для сплати судового збору у даній справі та надання платіжного документа, а тому вищенаведені заявником обставини не можуть бути підставою для систематичного продовження строку на усунення недоліків касаційної скарги.Таким чином, клопотання податкового органу про відстрочення сплати судового збору та продовження строку на усунення недоліків касаційної скарги у даній справі задоволенню не підлягає. Зловживання процесуальними правами не допускається.Відповідно до частини
2 статті
332 КАС України до касаційної скарги, яка не оформлена відповідно до вимог, встановлених частини
2 статті
332 КАС України, застосовуються положення частини
2 статті
332 КАС України.На момент постановлення Верховним Судом даної ухвали, на адресу суду від заявника касаційної скарги не надходив документ про сплату судового збору у визначеному законом розмірі.
Пунктом
1 частини
4 статті
169 КАС України передбачено, що позовна заява повертається позивачеві, якщо позивач не усунув недоліки позовної заяви, яку залишено без руху, у встановлений судом строк.За змістом частини
8 статті
169 КАС України повернення позовної заяви не позбавляє права повторного звернення до адміністративного суду в порядку, встановленому законом.Враховуючи викладене, Головним управлінням Державної фіскальної служби у Рівненській області не виконано вимоги ухвали Верховного Суду щодо надання документа про сплату судового збору, у зв'язку з чим касаційна скарга підлягає поверненню.Керуючись статтями
169,
248,
332,
355,
359 КАС України, суд -ухвалив:
Відмовити в задоволенні клопотання Головного управління Державної фіскальної служби у Рівненській області про продовження строку на усунення недоліків касаційної скарги та відстрочення сплати судового збору у справі №817/1539/17.Касаційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Рівненській області на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від01.12.2017 та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від02.07.2018 у справі №817/1539/17 за адміністративним позовом Комунального підприємства "Дубнокомуненергія" Дубенської міської ради до Головного управління Державної фіскальної служби у Рівненській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - повернути заявнику.Копію ухвали про повернення касаційної скарги надіслати учасникам справи, скаржнику - копію даної ухвали разом з касаційною скаргою та доданими до скарги матеріалами.Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та оскарженню не підлягає..............
В.В. ХохулякСуддя Верховного Суду