З 2016 року в Україні функціонує відкрита система державних закупівель «Прозоро», на базі якої відбуваються електронні торги щодо товарів, робіт та послуг, які оплачуються за рахунок платників податків. Замовниками у публічних аукціонах виступають розпорядники бюджетних коштів, тобто органи влади, державні фонди, юридичні особи, що забезпечують потреби територіальних громад, а також приватні компанії-монополісти у стратегічно важливих галузях економіки (енергетика, водопостачання, транспорт, зв’язок). Обов’язки щодо розміщення оголошень, заповнення конкурсної документації, спілкування з учасниками, вибору переможців і укладення з ними договорів покладаються на тендерні комітети або уповноважених осіб Замовника. Інформація про закупівлі підлягає обов’язковій публікації на акредитованих майданчиках системи Prozorro, та повинна бути доступною для всіх користувачів. Вид процедури залежить від очікуваної вартості предмета, а саме:
У свою чергу, тендери можуть проводитися в наступних формах:
При здійсненні закупівель розпорядники бюджетних коштів повинні неухильно дотримуватись вимог чинного законодавства. Зокрема, вони зобов’язані створювати учасникам конкурентні умови, забезпечувати рівне та неупереджене ставлення, вживати заходів для уникнення корупції і зловживань, об’єктивно обирати переможців. Виявивши невідповідність певних рішень, дій або бездіяльності комітету чи уповноваженої особи Замовника вказаним принципам, підприємці або їх представники мають право відстоювати свої інтереси трьома способами: 1) звертатися за роз’ясненням / подавати вимоги про усунення порушень; 2) скаржитися в адміністративну колегію Антимонопольного комітету; 3) направляти позов до суду (щодо договору, укладеного з переможцем, або в разі незгоди з результатами розгляду скарги колегією АМКУ). Деталі на сайті https://turii.com.ua/oskarzhennya-tenderiv-v-ukraini/. Підставами для використання вказаних механізмів захисту прав можуть бути: - необґрунтоване зазначення у тендерній документації умов, які дискримінують учасників, обмежують конкуренцію, ставлять одного із конкурсантів у привілейоване становище; - поділ предмета закупівлі на частини, заниження очікуваної ціни для уникнення тендеру; - вимоги замовника надати документи, не передбачені нормативними актами; - неправомірні умови щодо працівників, які виконуватимуть роботи/надаватимуть послуги; - протиправні кваліфікаційні норми (пред’явити відгуки попередніх клієнтів, сертифікати якості продукції, результати тестувань тощо); - внесення до технічної специфікації характеристик, яким відповідають товари лише одного виробника або постачальника, виробів конкретних брендів чи компаній без можливості використання їх аналогів.
З моменту розміщення оголошення і по дату, коли до кінця приймання пропозицій залишається 10 робочих днів, діє період уточнень (він також вказується у календарному плані на сторінці кожної закупівлі). Протягом цього часу будь-яка зацікавлена особа, навіть якщо вона не є учасником тендеру, може надіслати замовнику:
Для цього слід авторизуватися в системі (можна як «гість»), зайти у вкладку «обговорення» і додати електронний запит. Опублікувати роз’яснення або задовольнити/відхилити вимогу замовник повинен у 3-денний термін, в іншому випадку хід торгів зупиняється, а на уповноважену особу може бути накладено штраф за ст.164-14 КУпАП (1700 грн., повторно – 3400 грн.). Після внесення будь-яких змін у тендерну документацію тривалість прийняття пропозицій продовжується до 7 днів. Вимога про усунення порушень може бути пред’явлена як на тендер, так і на спрощену закупівлю, а от уже в АМКУ останні не оскаржуються.
Порядок звернення учасників до постійної адміністративної колегії Антимонопольного комітету зі скаргою на дії/рішення/бездіяльність замовника регулюється ст.18 Закону №922-VIII («Про публічні закупівлі»). Даним нормативним актом передбачені наступні строки її подання:
Після спливу цього строку дозволяється оскаржувати зміни, які замовник вніс з власної ініціативи.
якщо вартість закупівлі перевищувала €133 тис. для товарів/послуг і €5 150 тис. для робіт. Скарга та підтверджуючі матеріали до неї надсилаються виключно через заповнення електронної форми в системі закупівель. Реєстрація заявки проводиться лише після зарахування плати на тимчасовий рахунок адміністратора. Згідно з Постановою Кабінету Міністрів, сума мита становить 0,3% від очікуваної вартості предмету аукціону (але не менше 2 000 і не більше 85 000 грн.). У випадку задоволення вимог ці кошти повертаються заявникові, в разі відмови – перераховуються до державного бюджету. З моменту автоматичної реєстрації скарги в системі перебіг закупівлі припиняється, а колегія АМКУ у 3-денний термін:
Рішення АМКУ з приводу скарг обов’язкові до виконання протягом 30 днів після їх прийняття. Якщо сторона не погоджується з приписом колегії, вона має право звернутися до суду в цей же строк. Особи, інтереси яких були порушені після укладення договору між замовником і переможцем тендеру, можуть вирішувати спори в порядку господарського судочинства. При виявленні в процесі закупівлі ознак шахрайства, зловживання службовим становищем, підробки документів, корупції чи інших злочинів слід звертатися до правоохоронних органів.
Участь у відкритих аукціонах – це хороший шанс отримати державне замовлення та додатковий прибуток від реалізації товарів, робіт або послуг без особливих ризиків. Проте значна кількість підприємців відмовляється від цієї можливості, адже вивчення законодавства, заповнення документації, пошук оголошень в електронній системі, розміщення пропозицій вимагає значних витрат часу та уваги. Найкращим виходом у такій ситуації є залучення спеціаліста у сфері публічних закупівель, який має відповідні знання і досвід. Після попередньої консультації та укладення договору про надання правової допомоги, кваліфікований юрист по тендерах виконуватиме всі необхідні доручення у даному напрямку. Послуги для бізнесу в цій категорії передбачають:
Для отримання індивідуальної консультації щодо оскарження тендеру чи інших пов’язаних з цим процедур, зателефонуйте або надішліть повідомлення у юридичну компанію «Турій і Партнери» (Київ, Україна). Номер телефону та e-mail можна знайти на сайті https://turii.com.ua/ в розділі «Контакти».
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.