1
0
1089
Про юристів у IT-компаніях — їхні типові обов’язки, тестові завдання, зарплати й міфи навколо фаху.
Щоб розкрити професію повністю, ми поспілкувалися з десятком юристів, які працюють у штаті IT-компаній. Усі цитати, наведені у матеріалі, взяті з їхніх розповідей. (Джерело: DOU).
Ці фахівці ведуть юридичний супровід компанії у зовнішніх відносинах (з клієнтами, регуляторними органами) та у внутрішній роботі (організації бізнесу, оформленні найму спеціалістів, консультуванні менеджменту та персоналу).
«Юрист аналізує, складає та редагує юридичні документи, роз’яснює юридичні питання, безпосередньо спілкується та веде перемовини про умови співпраці з клієнтом чи його юридичною командою».
Кількість працівників у юридичному відділі залежить від розміру компанії — у середньому це від одного до десяти спеціалістів.
Обов’язки теж залежать від масштабу і можуть поділятися за зовнішнім і внутрішнім принципами. Скажімо, одна команда відповідає за клієнтські контракти та дотримання законодавства окремих країн, а інша — опікується внутрішніми процесами. Але при цьому кожен юрист має бути компетентним в усіх питаннях, щоб у разі потреби замінити колегу у відпустці чи на лікарняному.
Можливий і третій підхід, який більш характерний для великих продуктових компаній. Якщо компанія працює з багатьма різними проєктами, то за ними можуть закріплювати окремих юристів. Це дає змогу глибше розуміти потреби окремих продуктів та налаштовувати ефективнішу комунікацію з їхніми командами. Втім, такий поділ — дуже умовний і залежить від масштабів компанії.
«Основний ресурс кожної ІТ-компанії — це люди. Тому завдання ІТ-юриста — допомагати керівництву компанії та HR-відділу підтримувати здорову атмосферу в колективі, вирішувати спірні моменти».
Кардинально робота штатного юриста в ІТ-компанії мало чим відрізняється від роботи юриста, скажімо, будівельної компанії. В обох є завдання з контрактами, комплаєнс, наймання працівників, співпраця з клієнтами. Будь-який юрист має розуміти основний бізнес компанії. Legal аутсорсингової компанії має знати основи розробки ПЗ, як працює ринок, основних гравців, глобальні тренди тощо.
Щоправда, сфера IT більш динамічна. Недостатньо просто одного разу вивчити юриспруденцію. Доводиться періодично оновлювати знання щодо нових тенденцій, інновацій і пов’язаних з ними правових аспектів.
Наприклад, в Євросоюзі тільки за останні два роки ухвалили дві регуляції, що принципово змінюють правила гри на ІТ-ринку. Так Digital Markets Act накладає низку обов’язків на великих гравців ринку, як-от Amazon чи Google, а Digital Services Act змінює відносини між надавачами електронних послуг та їхніми європейськими клієнтами.
Регулювання штучного інтелекту — теж гаряча тема для регуляторів у різних країнах світу (свіжий приклад — європейський Artificial Intelligence Act, який ухвалили в березні цього року). Юрист повинен постійно відстежувати такі зміни ще на етапі законодавчих пропозицій і вибудовувати стратегію комплаєнсу з ними завчасно.
Крім того, за словами фахівців, в IT менше бюрократії, аніж в інших сферах.
«Сфера інформаційних технологій — це насамперед про гнучкість і швидке розв’язання питань. Юристи в інших галузях часто зв’язані купою законодавчих формальностей».
Причин того, що в IT менше бюрократії, є кілька. По-перше, загалом ринок IT є менш регульованим у світі, хоча останнім часом і схвалюють нові закони, та все ж порівняти їх з умовним будівництвом чи виробництвом неможливо.
По-друге, цей бізнес не так сильно боїться ризиків. Він звик працювати у середовищі, яке стрімко змінюється. Часто саме швидкість і ефективність, а не безпечність і відсутність ризиків, виходять на перший план.
«В IT набагато рідше зустрінеш затятих консерваторів і пояснень на кшталт „бо так було завжди“. Люди в цій індустрії більш адаптивні до змін, гнучкі та відкриті до нового, тож експериментувати з підходами тут значно легше. А якщо хочеться справжнього хардкору — ІТ-стартап буде для вас ідеальним місцем. До речі, в ІТ ви навряд чи стикнетеся з ейджизмом. Тут не треба бути сивим, щоб до тебе дослухались, достатньо просто бути хорошим фахівцем».
Початківці Legal отримують від $400 до $1000, за два-три роки (умовні Middle) винагорода зростає до $1000–2000. Юристи, які вже тривалий час працюють у сфері, отримують від $2000.
«Однак у маленьких командах це ранжування може не діяти, бо в компанії може бути один-два юристи. Є непоодинокі випадки, коли винагорода не збігається з рівнем. Наприклад, умовний Senior отримує винагороду Middle».
Основні завдання та обов’язки спеціалістів у цій галузі:
«Що менша команда, то більша потреба закривати всі юридичні питання одному чи кільком юристам. Доводиться бути мультиспеціалістом. Дуже допомагає, коли менеджмент розуміє, що у деяких питання є сенс залучати спеціалізованих юристів, зокрема локальних, поза Україною».
Юристи залучені практично в усі внутрішні процеси компанії. Наприклад, під час рекрутингу вони радять, як залучати людей у різних юрисдикціях. Рекрутери іноді просять роз’яснити той чи інший пункт контракту. Legal мають зробити так, щоб кожен процес відповідав документам і договорам компанії.
«Іноді треба просто послухати колег і сказати їм, чи у правильному напрямку вони рухаються».
«Основне завдання юриста — додавати компанії цінності, допомагаючи схвалювати правильні рішення й уникати неправильних. Юрист має працювати в інтересах всієї компанії, навіть тоді коли це означає бути незручним у конкретний момент».
Упродовж останніх 10 років ринок IT дуже швидко зростав у всьому світі — великі компанії купували менші компанії, відкривали офіси в інших країнах. Відповідно, до робочих завдань Legal додалася робота з центрами розробки за кордоном.
Якщо компанія велика, то юристи можуть бути в кожній окремій країні, де є офіси. Якщо маленька — то команда юристів в Україні може займатися і міжнародним структуруванням. Тоді їм доводиться працювати не з однією правовою системою, а з кількома.
Багато клієнтів українських сервісних компаній — це іноземні замовники. Контракти з ними — це мікс положень, які відповідають українському праву та іншим правовим системам. Важливо правильно обрати юрисдикцію у контракті та не перетворити його на декларацію чи фікцію. Іноді замовник дає свій типовий контракт, а його положення конфліктують з українським законодавством. Потрібно оцінити ризики дотримання чи, навпаки, недотримання таких положень, а також шукати інші робочі варіанти. У таких ситуаціях корисним є розуміння специфіки законодавства країни замовника й тамтешньої судової практики. Важливо розуміти, яке питання можна вирішити власними знаннями, а де треба залучити місцевих юристів.
В ІТ-сфері можуть існувати нестандартні ділові моделі, такі як хмарні послуги, спільне використання даних і технологій, що потребує розуміння специфічних правових аспектів.
Важливо зауважити, що всі перелічені галузі права треба розглядати і в українському, і в іноземному контексті. Залежно від ринків, на яких працює компанія, ця іноземна частина може бути різною.
«Тут треба пам’ятати, що IT-юрист — це не людина-оркестр. Кожен працівник в юридичній команді техкомпанії займається своїм напрямом, і від цього залежить, що йому більше треба знати: чи корпоративне право, чи право інтелектуальної власності, чи податкове право».
Лише юридичних знань для Legal недостатньо. Курси з базового IT можуть бути корисними, але не обов’язковими. Хороший фахівець має розуміти, що таке мови програмування, як створюються ІТ-продукти. Це має бути не на рівні технології, а на рівні розуміння процесу і того, з чого він складається. Якщо компанія продуктова, то важливо добре знати сам продукт, орієнтуватися в його ніші та конкурентах, розуміти, на чому саме компанія заробляє гроші. Лише так можна правильно оцінити ризики й бути впевненим під час перемовин з клієнтами та вендорами.
Знання внутрішньої термінології теж важливе для ефективного спілкування з айтівцями.
Треба знати, які є професії в IT і чим вони відрізняються. При цьому бути готовим до того, що за однією назвою посади в різних компаніях криють різні завдання. Не соромтеся ставити багато запитань під час онбордингу. Що краще ви розумітимете розподіл сфер відповідальності в команді, то ефективнішу взаємодію ви зможете вибудувати.
«Значним плюсом для юристів будуть поверхові знання циклу розробки програмного забезпечення, опенсорс-комʼюніті, проджект-менеджменту, моделей ІТ-бізнесу».
Юристам, які хочуть отримати роботу в IT-компанії, треба бути готовим до кількох раундів співбесід, які передбачають спілкування з рекрутером, тестові завдання на юридичну тематику та знання англійської мови, а також спілкування з керівником юридичного відділу. Також роботодавці перевіряють навички legal writing.
«Ось рецепт, як отримати офер: досвід роботи + уміння продати свій досвід та навички + ретельність у виконанні тестового завдання + якісна комунікація + бути щирим у своїх очікуваннях, бажаннях і запитаннях».
Отримати офер від IT-компанії складніше, адже у цій сфері висока конкуренція. Компанія хоче бачити у кандидата достатній рівень знань і навичок, тому досвід юристів, які працювали, в іншій сфері, не дуже релевантний для IT.
«Коли ми востаннє відкривали вакансію на посаду юриста, то отримали дуже багато резюме. Конкуренція серед кандидатів є високою. Та насправді більшість кандидатів не відповідали вимогам вакансії, оскільки не працювали в IT або не мали схожого досвіду».
До слова, нині на DOU є 58 вакансій у категорії Legal. Останні місяці їхня кількість зростає.
Якщо ви шукаєте першу роботу, то корисно відвідувати офлайн-заходи — ринки вакансій, конференції, неформальні юридичні зустрічі. Не бійтеся пробуватися на позиції, де ви вважаєте, що маєте замало досвіду. Інколи інші хард- і софт-скіли можуть перекрити брак певного досвіду.
Юристам, які тільки закінчили університети й під час навчання здобули практичний досвід, буде легше «ввійти» в IT, оскільки вони ще не звикли працювати за іншими моделями.
«Якщо переходити в ІТ з держсектору, то це космос. Навіть не уявляю, як юрист, який звик до бюрократії та формалізму на кожному кроці, зможе повністю перелаштуватися на новий лад. Перехід буде вкрай різким».
Найпростішим перехід буде для Legal консалтингових компаній.
«В якісному консалтингу зазвичай є гарна система навчання, у них високі вимоги до іноземної мови та працездатності співробітників. Також у консалтингу юристам часто доводиться швидко і глибоко занурюватися в різні індустрії, в яких працюють їхні клієнти. Ця навичка допомагає їм швидко адаптуватися в ІТ».
В IT зовсім інший тип комунікації та залученості працівників, необхідно працювати на динамічному ринку, бути більш гнучким, бути зрозумілим (не спілкуватися з колегами суто «юридичною» мовою), постійно вчитися і часто виходити за межі лише юридичної роботи.
Тестові завдання залежать від позиції. Якщо це вакансія General Legal, то у тестовому буде кілька простих запитань з різних сфер права, якщо вузький спеціаліст — то питання будуть з його ніші. Майже усі тестові формулюють як практичні ситуації. Це можуть бути ті, з якими компанія вже стикалася, або ж базовані на відомих кейсах, щоб перевірити, наскільки кандидат стежить за подіями в індустрії.
Крім того, деякі компанії ще на етапі співбесіди з рекрутером дають кандидату письмовий тест на базове знання англійської юридичної мови. Орієнтовно це
Юристи в IT-компаніях можуть працювати як з офісу, так і з дому. Ранок завжди починається з перевірки робочої скриньки та планування дня.
«Щоранку перевіряю, чи не отримала нові завдання в Jira та на електронній пошті. Стежу за статусом попередніх завдань і відповідаю но короткі питання колег у Slack. Це займає близько години-півтори вранці. Потім обираю
«В середньому 30% робочого часу Legal витрачають на мітинги з командою та іншими працівниками компанії, а решта 70% — це типова юридична робота „руками“: legal research, створення шаблонів документів, консультування з різних правових аспектів, відповіді на запитання різних відділів. Також важливо періодично моніторити зміни до законодавства».
Щоправда, часто виникають термінові завдання — виявлення порушень права інтелектуальної власності, важливі запити клієнтів тощо. Коли з’являється новий замовник, потрібно укласти NDA і перейти до обговорення умов контракту. З цим не затягують, бо клієнт може втратити інтерес і зірветься контракт. Конкуренція на ІТ-ринку серйозна, тому все потрібно робити своєчасно. Тоді «типовий» робочий день перетворюється на унікальний.
«Щоб термінові завдання не збивали робочий процес, важливо фокусуватися на створенні ефективних процесів. Збалансований договір з intake form і автоматичним підписанням через Docusign чи інші тули — зекономить десятки-сотні-тисячі годин, залежно від об’єму».
У Head of Legal типовий робочий день трохи інший, адже у ньому менше рутинної роботи. Юристи-керівники проводять більше мітингів — з керівництвом, з командою, з іншими відділами. Робочий день у них часто невнормований, оскільки замовники можуть перебувати в іншому часовому поясі. Тоді доводиться влаштовувати дзвінки та наради у позаробочий час. Head of Legal має залишатися на зв’язку завжди.
Серед переваг роботи в IT-компаніях юристи найчастіше називають колектив і керівництво, які відкриті у спілкуванні й динамічні у роботі. Оскільки сфера є більш високооплачуваною за інші на українському ринку, то й працюють у ній сильні спеціалісти:
«Це формує колектив, в якому цікаво працювати. У колег можна багато чого повчитися».
«Це досить творча, різноманітна і небюрократизована юридична сфера (проти інших сфер юриспруденції). Також перевагою є фіксування винагороди в USD та її стабільність».
Якщо ж говорити про мінуси, то найбільше фахівці виділяють таке:
«Деяким працівникам, які подивилися декілька тік-токів від сумнівних „експертів“, доводиться пояснювати тонкощі юридичного буття».
«Працювати з айтівцями дуже цікаво. Вони часто тлумачать норми контрактів буквально. Це спонукає юристів щоразу щось уточнювати, удосконалювати, спрощувати термінологію документів, щоб було більш чітко та зрозуміло, а головне — без курйозів. У моїй роботі трапився кумедний випадок, коли наш новоприйнятий розробник „працював“ прямо з тренажерного залу, бо ж у контракті не сказано, що варто перебувати в робочий час за екраном комп’ютера. Таке буквальне тлумачення цього „недоліку“ контракту негативно вплинуло на ефективність роботи новобранця, тому наша співпраця була дуже короткою».
У професії Legal немає чіткої градації зростання — Junior, Middle, Senior, поділ дуже умовний. Юристу, який тільки прийшов у сферу IT, знадобиться близько року, щоб почати орієнтуватися і виконувати типові для ІТ-юриста завдання.
«З умовного Junior до Middle треба щонайменше два-три роки релевантного стажу, з Middle до Senior ще близько п’яти років. Для Head бажано мати досвід роботи десять років, але це залежить від компанії».
У компаніях, де юристи розділені на ніші, можна рухатися за спеціалізацією і типом завдань. Наприклад, від простішого — супроводження внутрішніх процесів і до складного — супроводження бізнес-відносин з клієнтами та питань стратегічного юридичного планування роботи компанії на наступні періоди. На швидкість переходу на іншу позицію найбільше впливає, наскільки людина самостійна і здатна відповідально та ефективно вести проєкт чи напрям роботи.
Плинність кадрів у позиції Legal кардинально інша, аніж в решти IT-професіях. Спеціалісти залишаються у компаніях надовго. Зі зростанням продукту та команди розширюється і коло запитів, з якими працює юрист. Це може бути і вихід на нові ринки, і корпоративна реструктуризація чи залучення інвестицій.
Перспективи для Legal можуть бути різними:
«Я бачив багато прикладів, коли юристи йшли у продакт-менеджмент, розробку, автоматизацію (no-code, low code),
«У менеджера з’являються компетенції, які спільні для всіх менеджерів, — управління командою, управління ризиками, планування. Я це роблю як керівник юридичної команди, і так само це робить Head of Operations. Теоретично менеджер-юрист може стати менеджером у суміжній сфері».
ПІДГОТУВАЛА: Софія Мінджоса,
Переглядів
Коментарі
Переглядів
Коментарі
Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях
Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс
Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію
Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом
Переглядів:
111
Коментарі:
0
Переглядів:
136
Коментарі:
0
Переглядів:
122
Коментарі:
0
Переглядів:
452
Коментарі:
0
Переглядів:
331
Коментарі:
0
Переглядів:
325
Коментарі:
0
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.