Головна Блог ... Новини Що не так із грошовим забезпеченням військових? Аналіз законопроєкту №13449 Що не так із грошовим забезпеченням військових? Ан...

Що не так із грошовим забезпеченням військових? Аналіз законопроєкту №13449

эксклюзив
Відключити рекламу
Що не так із грошовим забезпеченням військових? Аналіз законопроєкту №13449 - 9af4e25abdc7b15c6d1e6b985d8c2b6c.jpg

У Верховній Раді зареєстровано 56704 законопроєкт № 13449 «Про внесення змін до деяких Законів України щодо проходження військової служби в умовах воєнного стану та осучаснення рівня грошового забезпечення військовослужбовця».

В умовах багаторічної війни питання гідного грошового забезпечення військовослужбовців має бути аксіомою в державі. Проте факт подання до ВРУ зазначеного вище законопроєкту логічно наштовхує на думку, що потреба у змінах зумовлена наявністю певних недопрацювань та проблем.

А що ж не так із грошовим забезпечення військових?

Станом на сьогодні грошове забезпечення військовослужбовців здійснюється згідно Постанови КМУ № 704 від 30 серпня 2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі – Постанова № 704) та у відповідності із ЗУ «Про соціальний та правовий статус військовослужбовців та членів їх сімей».

Вказаною Постановою № 704 затверджено розмір посадових окладів військовослужбовців, які розраховуються виходячи з розміру 1762 гривні та визначаються шляхом множення на відповідний тарифний коефіцієнт.

Однак розрахунок здійснюється відповідно до мінімального прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 2018 рік, проте, враховуючи інфляцію та інші соціально-економічні чинники, ця норма є застарілою та дискримінаційною, оскільки з незрозумілих причин саме для військовослужбовців сума в 1762 грн залишається незмінною вже понад 7 років.

В той же час, низкою профільних законів, що регулюють діяльність окремих силових структур, передбачені фіксовані мінімальні розміри посадових окладів для їх працівників, які в свою чергу розраховуються множенням на мінімальний прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановленого на 1 січня поточного календарного року.

До прикладу, у 2025 року прожитковий мінімум для працездатних осіб - 3028 грн. Незрозумілим залишається те, чому саме військових виокремили з-поміж інших державних службовців та зафіксували 1762 грн.

Окрім цього, автори законопроєкту наголошують на потребі визначення підстав рівня інтенсивності проходження військової служби, оскільки військове законодавство передбачає можливість виплати розміру грошового забезпечення в залежності від інтенсивності проходження військової служби, саме виходячи з того, що військові віднесені до категорії держслужбовців (ст. 2 ЗУ «Про військовий обов’язок і військову службу»).

Проте, разом з тим, законодавство не містить визначення оціночних критеріїв проходження військової служби і не ставить її в залежність від наявності чи відсутності бойових задач, які мають виконувати військовослужбовці.

Ще однією підставою для ініціювання вказаного законопроєкту стало питання пенсійного забезпечення військовослужбовців, оскільки станом на сьогодні виконання бойового завдання, за своєю суттю визнаться як разова дія, винагорода за яку не включається в систему визначення розміру грошового утримання, в тому числі для перерахунку пенсії, що на думку авторів законопроєкту є дискримінаційним.

Що ж саме пропонують змінити

Вказаним законопроєктом передбачається внесення змін до двох законів України, а саме: «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Зміни полягатимуть у запровадження коефіцієнтів для визначення розміру додаткових доплат військовим, а саме:

  • якщо військовослужбовець служитиме в районах безпосереднього ведення бойових дій — застосовуватиметься коефіцієнт 3;
  • якщо братиме участь в боях на лінії зіткнення з військовими підрозділами ворога — застосовуватиметься коефіцієнт 5.

Коефіцієнт 3 автори законопроєкту пропонують застосовувати до щомісячного грошового забезпечення військовослужбовців, які несуть службу чи забезпечують боєздатність підрозділів безпосередньо в районах бойових завдань під час воєнного стану.

А коефіцієнт 5 — до щомісячного грошового забезпечення захисників, які є учасниками боїв на лінії зіткнення або обороняють Україну в районах бойових дій, на тимчасово окупованих територіях, між позиціями сил оборони та військ агресора або на території держави-агресора під час воєнного стану — за кожну добу виконання таких завдань.

Варто зазначити, що у пояснювальній записці до цього законопроєкту авторами не наведено реального розрахунку, який би доводив те, що застосування вказаних коефіцієнтів позитивно вплине на рівень грошового забезпечення військовослужбовців.

Незважаючи на те, що зафіксована Постановою № 704 сума в 1762 грн, з якої зараз і розраховуються розміри посадових окладів військовослужбовців, визнана авторами проєкту дискримінаційною, питання про зміну саме цієї норми у законопроєкті не піднімається.

Натомість, пропонується ввести коефіцієнти, ефективність запровадження яких теж залишалася практично не доведеною.

Автори визначають мету законопроекту як необхідність законодавчого врегулювання питань удосконалення системи і механізму визначення виплати грошового забезпечення військовослужбовцям в умовах воєнного стану.

Разом з тим, в пояснювальній записці автори акцентують на тому, що на практиці існує ряд проблем під час нарахування грошового забезпечення військовослужбовців, оскільки незважаючи на діючі інструкції, розпорядження, накази та постанови КМУ, вони за своїм змістом не є однозначними в тлумаченні при застосуванні.

Тому логічним є питання, запровадження коефіцієнтів створить новий простіший механізм нарахування, чи ще більше ускладнить вже існуючий?

Окремої уваги заслуговують зміни щодо пенсійного забезпечення військовослужбовців.

Пропонується закріпити на законодавчому рівні норму про те, що загальний розмір грошового забезпечення, який враховується при обчислені військових пенсій, має включати всі додаткові доплати (окрім одноразових), передбачені законодавством.

Таким чином, під час розрахунок суми пенсії військовослужбовцю мають здійснювати, враховуючи відповідні оклади за посадою, оклади та/чи доплати за військове (спеціальне) звання, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку (доплату) за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення), премії та додаткові винагороди, виплачені військовослужбовцям в умовах воєнного стану за безпосередню участь у бойових діях або здійснення заходів боєздатності військових підрозділів, перебуваючи безпосередньо в районах їх здійснення, в тому числі на території між позиціями сил оборони та військ держави-агресора, на території держави-агресора та на інших напрямках по виконанню бойових завдань в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування.

Висновки

Кожен військовослужбовець повинен мати впевненість, що його щоденна нелегка праця буде належним чином оцінена, а старість – забезпечена.

Станом на сьогодні, законопроєкт ще не був на розгляді жодного комітету, проте ймовірніше за все, він потребуватиме значних доопрацювань та уточнень, щоб в результаті отримати дійсно удосконалений працюючий механізм, а не ускладнений старий.

Автор новини: Галина Чернякіна, адвокат АО «Barristers»

  • 1335

    Переглядів

  • 0

    Коментарі

  • 1335

    Переглядів

  • 0

    Коментарі


  • Подякувати Відключити рекламу

    Залиште Ваш коментар:

    Додати

    КОРИСТУЙТЕСЯ НАШИМИ СЕРВІСАМИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ЮРИДИЧНИХ ПОСЛУГ та КОНСУЛЬТАЦІЙ

    • Безкоштовна консультація

      Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях

    • ВІДЕОДЗВІНОК ЮРИСТУ

      Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс

    • ОГОЛОСІТЬ ВЛАСНИЙ ТЕНДЕР

      Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію

    • КАТАЛОГ ЮРИСТІВ

      Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом

    Популярні новини

    Дивитись усі новини
    Дивитись усі новини
    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст

    Приймаємо до оплати