Головна Блог ... Новини Публічні закупівлі: ризики кримінального переслідування за порушення процедур Публічні закупівлі: ризики кримінального пересліду...

Публічні закупівлі: ризики кримінального переслідування за порушення процедур

Відключити рекламу
Публічні закупівлі: ризики кримінального переслідування за порушення процедур - 418b509b55a6f6ff8f77e106976d456a.png

У 2025 році сфера публічних закупівель в Україні залишається однією з найбільш вразливих до правопорушень і зловживань. Зростаюча увага правоохоронних органів до витрачання бюджетних коштів призвели до зростання кількості кримінальних проваджень, пов’язаних із закупівлями. Нерідко суб’єктами таких справ стають посадові особи органів влади, комунальних підприємств, члени тендерних комітетів, уповноважені особи та звичайні учасники закупівель.

Враховуючи те, що процедури закупівель проводяться щодня у чималій кількості, відповідно і чисельність кримінальних проваджень лише зростає. Кожен учасник стикається з ризиком стати суб’єктом кримінального переслідування.

Типовими аргументами сторони обвинувачення щодо допустимих порушень в процесі проведення закупівель є:

  • Умовна конкуренція або “підставні” учасники. Стверджується про навмисне забезпечення перемоги конкретного учасника закупівлі з імітацією конкуренції. Можливе здійснення шляхом визначення таких критеріїв товару, щоб їх міг запропонувати лише конкретний виробник; використання підконтрольних суб’єктів господарювання; штучне завищення очікуваної вартості предмета закупівлі тощо.
  • Постачання за завищеними цінами. Частими є випадки, коли сторона обвинувачення звертається до експерта з метою проведення ним товарознавчої експертизи у відповідному кримінальному провадженні. На вирішення такої експертизи ставляться питання щодо відповідності вартості ціни товару, що був предметом закупівлі, аналогічним товарам. За результатами проведення дослідження, зазвичай, встановлюється, що ціна на товар є завищеною, що надалі у стає основним аргументом сторони обвинувачення.
  • Неналежне виконання зобов’язань. Стверджується про невиконання/часткове невиконання певних договірних зобов’язань або ж про невідповідність товарів або послуг вимогам тендеру. В даному випадку йдеться також і про "паперові поставки": підписання актів та накладних про отримання товарів чи послуг, яких насправді немає, або які значно гіршої якості чи поставлені в меншому обсязі.

Слідчі можуть ініціювати провадження навіть за формальними вищезазначеними ознаками, як це часто і трапляється.

Найчастіше у справах про закупівлі, у разі виявлення вказаних порушень, фігурують декілька ключових статей.

Класикою жанру є привласнення чи розтрата бюджетних коштів (ст. 191 КК України) – це історії про завищені ціни, закупівлю непотрібного або фіктивні поставки.

Не менш поширеними є зловживання владою чи службовим становищем (ст. 364 КК України). В даному випадку йдеться про посадовця, який використовує свою владу не в інтересах служби, а щоб допомогти "своєму" постачальнику виграти тендер або безпідставно усунути конкурента.

Часто порушення супроводжуються службовим підробленням (ст. 366 КК України): підписання фіктивних актів виконаних робіт, підробка тендерної документації.

Прямий шлях до відповідальності для обох сторін – це хабарництво (ст. 368 та 369 КК України), коли один пропонує чи дає, а інший бере неправомірну вигоду за "правильне" рішення в тендері. Навіть здавалося б незначне підроблення документів (ст. 358 КК України), наприклад, фальшивої ліцензії чи довідки про досвід, поданих учасником, може стати підставою для серйозних проблем, особливо якщо це вплинуло на результат торгів.

Хто ризикує найбільше?

Помилково думати, що відповідальність несе лише керівник установи-замовника. Під прицілом правоохоронних органів опиняються всі, хто мав стосунок до прийняття рішень чи підписання документів: уповноважені особи, відповідальні за організацію та проведення закупівель, будь-які інші працівники замовника, що були залучені до процесу. Не менші ризики несуть і представники та керівники компаній-учасників, особливо якщо йдеться про змову, пропозицію хабаря чи подання підроблених документів.

Ціна помилки

Наслідки кримінального переслідування у сфері публічних закупівель є вкрай серйозними. На етапі досудового розслідування йдеться про застосування запобіжних заходів, відсторонення від посад. Частими в даній категорії справ є випадки застосування заходів забезпечення і до осіб, які відповідно до своїх службових повноважень взагалі не мають жодного відношення до проведення процедур закупівель, але, незважаючи на це, слідчі судді стверджують про наявність обґрунтованої підозри та необхідності застосування відповідних заходів. Надалі - йдеться про реальні строки позбавлення волі, можливість конфіскації майна, а також заборону обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на тривалий термін.

При цьому, репутаційні втрати можуть бути нищівними як для окремої особи, так і для компанії чи державної установи загалом.

Як зменшити ризики кримінального переслідування?

Уникнути проблем можна, якщо діяти розумно, відповідально та прозоро. Замовникам варто неухильно дотримуватися букви Закону. Кожне рішення – від визначення очікуваної вартості до вибору переможця – має бути чітко обґрунтованим і належним чином задокументованим. Прозорість на всіх етапах, ефективний внутрішній контроль, постійне навчання персоналу та залучення кваліфікованих юристів для супроводу складних закупівель – це найкращі запобіжники.

Учасникам торгів також слід бути обачними. Ретельно вивчайте тендерну документацію на предмет можливих дискримінаційних вимог. Подавайте виключно правдиву інформацію та достовірні документи. Категорично уникайте будь-яких "сірих" домовленостей з іншими учасниками чи представниками замовника, що можуть мати ознаки змови чи корупції. Якщо ваші права як учасника порушено, не бійтеся використовувати законні механізми оскарження рішень замовника через Антимонопольний комітет України чи суд.

Підсумок

Сфера публічних закупівель у 2025 році – це поле, де ціна помилки чи зловживання надзвичайно висока. Правоохоронна система не спить, антикорупційні органи працюють, а суспільство вимагає справедливості. Тому єдиний надійний шлях – це чесність, професіоналізм та суворе дотримання правил. Пам'ятайте про це, коли маєте справу з державними коштами.

Автор: Вікторія Загоруй, адвокат АО Barristers

  • 1280

    Переглядів

  • 0

    Коментарі

  • 1280

    Переглядів

  • 0

    Коментарі


  • Подякувати Відключити рекламу

    Залиште Ваш коментар:

    Додати

    КОРИСТУЙТЕСЯ НАШИМИ СЕРВІСАМИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ЮРИДИЧНИХ ПОСЛУГ та КОНСУЛЬТАЦІЙ

    • Безкоштовна консультація

      Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях

    • ВІДЕОДЗВІНОК ЮРИСТУ

      Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс

    • ОГОЛОСІТЬ ВЛАСНИЙ ТЕНДЕР

      Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію

    • КАТАЛОГ ЮРИСТІВ

      Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом

    Популярні новини

    Дивитись усі новини
    Дивитись усі новини
    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст

    Приймаємо до оплати