2
0
965
Стаття 13 Конституції України [1] містить безпосередню вказівку на те, що усі суб’єкти права власності рівні перед законом. Статтею 129-1 Конституції закріплено принцип обов’язковості виконання судових рішень. Разом з тим, коли йдеться про виконання судового рішення, залежно від форми власності боржника діють різні правила щодо його примусового виконання.
Так, державні підприємства законодавчо захищені рядом мораторіїв та заборон на виконання судових рішень майнового характеру, в яких вони виступають боржниками.
Перш за все, це Закон України «Про введення мораторію на примусову реалізацію майна» №2864-III від 29 листопада 2001 [2]. Зазначений закон був ухвалений як тимчасовий акт з метою підвищення рівня економічної безпеки держави, недопущення руйнування цілісних майнових комплексів держпідприємств, захисту інтересів держави під час реалізації майна господарських товариств, у статутних фондах яких частка держави становить не менше 25%.
Мораторій було запроваджено до вдосконалення визначеного законами механізму примусової реалізації майна. У його перехідних положеннях зазначено наступне: «Кабінету міністрів у місячний термін подати в установленому порядку законопроект про внесення змін до законів «Про виконавче провадження», «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», у якому передбачити вдосконалення механізму примусової реалізації майна підприємств».
В інформаційному листі №01-8/152 від 13 лютого 2002 року «Про Закон України “Про введення мораторію на примусову реалізацію майна» [3] Вищий господарський суд України роз’яснив, що за законом під примусовою реалізацією майна підприємств розуміється відчуження виробничих об’єктів підприємств та державних часток акцій. До об’єктів нерухомого майна слід відносити землю, будівлі, споруди, квартири, підприємства як цілісні майнові комплекси. До інших засобів виробництва потрібно відносити лише ті майнові активи, які обліковуються як необоротні. Дія мораторію не поширюється на ту частину майнових активів підприємства, що обліковуються як оборотні: гроші та їх еквіваленти, що не обмежені у використанні, інші активи, призначені для реалізації чи споживання протягом операційного циклу або протягом дванадцяти місяців з дати складання балансу. З урахуванням вищевказаного листа сформувалась і відповідна практика застосування Закону№2864-III, в тому числі і судова.
З часу запровадження мораторію минуло майже 23 роки. За цей час було ухвалено як новий Закон України «Про виконавче провадження» №1404-VIII від 02 червня 2016 [4] так і Кодекс України з процедур банкрутства № 2597-VIII від 18 жовтня 2018 року [5]. Беззаперечною є та обставина, що сучасний механізм примусової реалізації майна боржників у виконавчому провадженні на сьогодні є в достатній мірі прозорим та ефективним. Разом з тим, незважаючи на те, що Закон №2864-III за цей час зазнав певних змін, на сьогодні він забороняє у процедурі виконавчого провадження примусову реалізацію майна державних підприємств та господарських товариств, у статутних капіталах яких частка держави становить не менше 25 відсотків, а також господарських товариств в оборонно-промисловому комплексі, визначених частиною першою статті 1 Закону України «Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності» [6].
Окрім мораторію, передбаченого Законом №2864-III «Про введення мораторію на примусову реалізацію майна», існує також ряд інших заборон на виконання судових рішень, де боржником є державне підприємство.
Так, відповідно до статті 34 Закону України «Про виконавче провадження», виконавець зупиняє вчинення виконавчих дій, зокрема, у разі:
Також відповідно до пунктів 1-2, 1-3, 1-4 Розділу XIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про виконавче провадження»:
Таким чином вбачається, що виконання судових рішень відносно державних підприємств є суттєво утрудненим діючими мораторіями. Разом з тим, відповідно до частини другої статті 4 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» [9], у разі якщо рішення суду про стягнення коштів з державного підприємства або юридичної особи не виконано протягом шести місяців з дня винесення постанови про відкриття виконавчого провадження, його виконання здійснюється за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.
Проте слід зауважити, що з року в рік ця бюджетна програма фінансується неналежним чином, і стягувачам доводиться тривалий час чекати своєї черги на отримання коштів.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду підкреслив, що за інформацією, оприлюдненою на сайті Державної казначейської служби України, станом на 07 червня 2021 року обліковувалось 71816 судових рішень на загальну суму 6104781985,12 грн. Тож відповідна процедура не забезпечує виконання рішення у належні строки, оскільки не забезпечена достатнім бюджетним фінансуванням, про що свідчить збільшення кількості судових рішень та суми боргу. Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» на погашення заборгованості за Законом № 4901-VI передбачено 100000000,00 грн, що становить лише 1,6% від загальної суми боргу. Наведене свідчить про неефективність засобу захисту прав стягувача, передбаченого цим Законом (пункт 6.29 постанови Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 25 червня 2021 року у справі № 910/22748/16) [10].
Мораторії запроваджувалися для підтримки суб’єктів-боржників, які мають певну суспільну цінність. Необхідність їх введення пояснювали міркуваннями захисту економічної безпеки держави та соціальною спрямованістю вітчизняної економіки. Безсумнівно, забезпечення економічного суверенітету та добробуту громадян – головні функції держави.
Однак погодитися з вирішенням цих проблем шляхом запровадження численних мораторіїв не можна [11].
Запроваджуючи такі мораторії, законодавець мусив чітко визначити, як держава та інші власники підприємств-боржників повинні відповідати за зобов’язаннями цих підприємств перед їх кредиторами в період дії мораторію. Відповідного механізму закони, якими запроваджувалися та продовжують запроваджуватися мораторії, не містять. Загалом, слід констатувати низьку ефективність мораторіїв. Їх тривале застосування не вплинуло позитивно на стан державних підприємств. Таким чином, вбачається нагальна необхідність скасування мораторіїв та заборон на виконання судових рішень з державних підприємств.
Список використаних джерел
Автор статтії: Андрій Авторгов, приватний виконавець, заступник голови Асоціації приватних виконавців України, к.ю.н.
Джерело: borg.expert
Переглядів
Коментарі
Переглядів
Коментарі
Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях
Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс
Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію
Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом
Переглядів:
339
Коментарі:
0
Переглядів:
282
Коментарі:
0
Переглядів:
263
Коментарі:
0
Переглядів:
391
Коментарі:
0
Переглядів:
573
Коментарі:
0
Переглядів:
425
Коментарі:
0
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2025 «Протокол». Всі права захищені.