Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 24.11.2016 року у справі №910/3725/14 Постанова ВГСУ від 24.11.2016 року у справі №910/3...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 листопада 2016 року Справа № 910/3725/14 Колегія суддів Вищого господарського суду України у складі :

головуючого суддіХодаківської І.П.,суддівСибіги О.М., Бакуліної С.В.,розглянувши касаційну скаргуТовариства з обмеженою відповідальністю "Тестбуд"напостанову від 24.06.2016 Київського апеляційного господарського судуу справі№910/3725/14 господарського суду міста Києваза позовомЗаступника Генерального прокурора України в інтересах держави до за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:1. Київської міської ради, 2. Обслуговуючого житлового кооперативу "Харчомашовець", 3. Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація", 4. Товариства з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" 1. Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), 2. Головне управління Державного агентства земельних ресурсів України у м. Києві, 3. Реєстраційна служба Головного управління юстиції у м. Києвіпровизнання недійсними рішення, державних актів на право власності на землю та визнання відсутності прав

за участю представників сторін:

Від позивача - Зузак - посв.

Від відповідачів - не з'явились,

Від 3-тіх осіб: 1) - не з'явились, 2) Шевчук О.П. - дов. від 31.12.15, 3) не з'явились,

ВСТАНОВИЛА:

Заступник Генерального прокурора України звернувся з позовом до Київської міської ради, Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу "Харчомашовець", Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація", Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕСТБУД" з позовом про визнання недійсним з моменту прийняття рішення Київської міської ради від 01.10.2007 №356/3190 "Про передачу земельних ділянок Обслуговуючому кооперативу житлового кооперативу "Харчомашовець" для житлової забудови на вул. Лісничій у Голосіївському районі міста Києва"; визнання недійсними виданих Обслуговуючому кооперативу житлового кооперативу "Харчомашовець" державних актів на право власності на земельні ділянки серії ЯЖ №006292, серії ЯЖ №006293, зареєстрованих 08.01.2008 Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за №07-8-00199 та №07-8-00200; визнання недійсними виданих Товариству з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація" державних актів на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №030300 та серії ЯЖ №920173, зареєстрованих 30.10.2008 і 09.07.2009 відповідно Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за №07-8-00261 та №07-8-00301; визнання недійсним виданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №011945, зареєстрованого 08.09.2010 Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за №07-8-00389; визнання відсутності у Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу "Харчомашовець", Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" права власності на земельні ділянки, що розташовані за адресою: 1) вул. Ліснича у Голосіївському районі міста Києва площею 55,9336 га, кадастровий номер 8000000000: 90:335:0040, вартістю за нормативною грошовою оцінкою 103 449 025,40 грн.; 2) вул. Ліснича у Голосіївському районі міста Києва площею 28, 3789 га, кадастровий номер 8000000000:90:335:0041, вартістю за нормативною грошовою оцінкою 63505863, 31 грн.

Справа розглядалась судами неодноразово.

Останнім рішенням від 02.02.2016 господарського суду м. Києва (суддя Морозов С.М.) позов задоволено, визнано недійсними: видані Обслуговуючому кооперативу житлового кооперативу "Харчомашовець" державні акти на право власності на земельні ділянки серії ЯЖ №006292, серії ЯЖ №006293, зареєстровані 08.01.2008 Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за №07-8-00199 та №07-8-00200; видані Товариству з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація" державні акти на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №030300 та серії ЯЖ №920173, зареєстровані 30.10.2008 і 09.07.2009 відповідно Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за №07-8-00261 та №07-8-00301; виданий Товариству з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №011945, зареєстрований 08.09.2010 Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради за №07-8-00389; визнано відсутність у Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу "Харчомашовець", Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна асоціація" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" права власності на земельні ділянки, що розташовані за адресою: вул. Ліснича у Голосіївському районі міста Києва площею 55,9336 га, кадастровий номер 8000000000:90:335:0040 вартістю за нормативною грошовою оцінкою 103449025, 40 грн.; вул. Ліснича у Голосіївському районі міста Києва площею 28,3789 га, кадастровий номер 8000000000:90:335:0041 вартістю за нормативною грошовою оцінкою 63505863, 31 грн., проведено розподіл судових витрат. Рішення суду мотивовано тим, що Обслуговуючий кооператив житлового кооперативу "Харчомашовець" не створювався як житлово-будівельний кооператив відповідно до Житлового кодексу УРСР та Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу та, відповідно, не мав підстав на отримання безоплатно земельних ділянок у власність відповідно до ст. 41 Земельного кодексу України. Окрім того, суд послався і на те, що Київська міська рада до встановлення меж ландшафтного заказника місцевого значення "Острів Жуків" повинна була утриматись від розгляду питань відведення земельних ділянок, які відповідно до рішення Київської міської ради від 02.12.1999 №147/649 "Про оголошення природних об'єктів пам'ятками природи та заказниками місцевого значення у м. Києві", можуть бути включені до складу заказника. В частині строків позовної давності місцевий господарський суд зазначив, що з врахуванням статус держави та її органів як суб'єктів владних повноважень, положення пункту 4 частини 1 статті 268 Цивільного кодексу України у редакції до внесення змін Законом України від 20.12.2011р. №4176-VI (яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) не поширюються на позови прокуратури, які пред'являються від імені держави і спрямовані на захист права державної власності, порушеного незаконними правовими актами органу державної влади чи місцевого самоврядування. На такі позови поширюються положення статті 257 Цивільного кодексу України щодо загальної позовної давності, і на підставі частини 1 статті 261 цього Кодексу перебіг позовної давності починається від дня, коли держава в особі її органів як суб'єктів владних повноважень довідалася або могла довідатися про порушення прав і законних інтересів.

Постановою від 29.08.2016 колегії суддів Харківського апеляційного господарського суду у складі головуючого: Потапенко В.І., Гребенюк Н.В., Слободін М.М. рішення господарського суду Львівської області залишено без змін.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" у касаційній скарзі просить рішення та постанову судові попередніх інстанцій скасувати, прийняти нове рішення, яким і позові відмовити. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням судами норм чинного законодавства, зокрема, 261, 267 ЦК України, ст.ст. 32-34, 43, 82, 84 ГПК України.

Генеральна прокуратура України подала до Вищого господарського суду України заперечення на касаційну скаргу, в яких просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

Розглянувши матеріали справи та касаційної скарги, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що за результатами розгляду містобудівного обґрунтування щодо внесення змін до містобудівної документації, проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, відповідно до статей 20, 41, 93, 123, 124 Земельного кодексу України 01.10.2007 Київською міською радою п'ятої сесії п'ятого скликання прийнято рішення №356/3190 "Про передачу земельних ділянок обслуговуючому кооперативу житлового кооперативу "Харчомашовець" для житлової забудови на вул. Лісничій у Голосіївському районі міста Києва", яким кооперативу передано земельні ділянки загальною площею 105,46 га на вул. Лісничій, у Голосіївському районі міста Києва за рахунок земель заказника "Острів Жуків" та частини земель сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю агрокомбінату "Хотівський", наданих відповідно до п. 5 рішення Київської міської ради від 23.10.2003 №117/990 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, право користування якими посвідчено договором оренди земельної ділянки від 29.10.2004 №79-6-00244, з них: площею 90,25 га - у власність для житлової забудови; площею 15,21 га - в довгострокову оренду на 49 років - для рекреаційних цілей та благоустрою території.

Також, зазначеним рішенням Київською міською радою віднесено вказані земельні ділянки до земель запасу житлової та громадської забудови з виключенням їх з категорії земель сільськогосподарського призначення та затверджено проект землеустрою щодо відведення їх ОКЖК "Харчомашовець" для житлової забудови.

На підставі зазначеного вище рішення Київської міської ради від 01.10.2007 ОКЖК "Харчомашовець" видано державні акти на право власності на земельні ділянки, серії ЯЖ №006292 та №006293, які зареєстровано 08.01.2008 Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) за №07-8-00199 та №07-8-00200 відповідно.

Після отримання вказаних державних актів спірні земельні ділянки внесено кооперативом до статутного капіталу ТОВ "Будівельна асоціація".

Рішенням загальних зборів учасників ТОВ "Будівельна асоціація", оформленого протоколом від 12.02.2008 №1, сформовано статутний капітал товариства, внесок до якого ОКЖК "Харчомашовець" складається із земельних ділянок площею 55,9336 га та 29,8789 га, розташованих на вул. Лісничій у Голосіївському районі міста Києва.

30.10.2008 ТОВ "Будівельна асоціація" отримано державні акти на право власності на вказані земельні ділянки серії ЯЖ №030299 та №030300, які зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів КМДА за №07-800262 та №07-8-00261 відповідно.

В подальшому ТОВ "Будівельна асоціація" отримано державний акт на право власності на земельну ділянку площею 28,3789 га серії ЯЖ №920173, який зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів КМДА 09.07.2009 за №07-8-00301.

Окрім того, ТОВ "Будівельна асоціація" переоформлено державний акт на земельну ділянку площею 55,9336 га, у зв'язку з чим отримало державний акт на право власності серії ЯЖ №048872, зареєстрований 14.06.2010 Головним управлінням земельних ресурсів КМДА за №07-8-00358.

Водночас, земельну ділянку площею 55,9336 га ТОВ "Будівельна асоціація" внесено до статутного капіталу ТОВ "Тестбуд". Рішенням загальних зборів учасників ТОВ "Тестбуд", оформлених протоколом №2 від 29.07.2010, вирішено збільшити статутний капітал товариства, у тому числі за рахунок внеску ТОВ "Будівельна асоціація", який складається із земельної ділянки площею 55,9336 га, розташованої на вул. Лісничій у Голосіївському районі міста Києва.

Товариством з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" також отримано державний акт на право власності на земельну ділянку площею 55,9336 га серії ЯЖ "011945, який зареєстровано 08.09.2010 Головним управлінням земельних ресурсів КМДА за №07-8-00389.

У зв'язку з переоформленням державних актів та подальшого відчуження земельних ділянок державні акти серії ЯЖ №030299 від 30.10.2008 та серії ЯЖ №048872 від 14.06.2010, видані ТОВ "Будівельна асоціація", повернуто до Головного управління земельних ресурсів КМДА, про що зроблено записи в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішення Київської міської ради від 01.10.2007 №356/3190 "Про передачу земельних ділянок обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Харчомашовець" для житлової забудови на вул. Лісничій у Голосіївському районі міста Києва" прийнято з порушенням вимог ст. 41 Земельного кодексу України. Київською міською радою земельні ділянки для будівництва житла надано юридичній особі, яка не є житлово-будівельним кооперативом у розумінні ст. 41 ЗК України та в порушення норм п. "в" ч. 3 ст. 83, п. "г" ч. 4 ст. 84 ЗК України Київською міською радою для будівництва житла надано земельні ділянки, які віднесені до природно-заповідного фонду (заказника "Острів Жуків"). Також у позовній заяві прокурор також просив суд відновити строк позовної давності, посилаючись на п. 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 20.12.2011 №4176-VI "Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку здійснення судочинства", який набрав чинності з 15.01.2012, відповідно до якого встановлено, що позов про визнання незаконним правового акта органу державної влади, органу влади АРК або органу місцевого самоврядування, яким порушено право власності або інше речове право особи, може бути подано протягом трьох років з дня набрання чинності цим Законом, тобто до 15.01.2015.

Відповідно до ч. 1 ст. 41 ЗК України житлово-будівельним (житловим) та гаражно-будівельним кооперативам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового і гаражного будівництва передаються безоплатно у власність або надаються в оренду у розмірі, який встановлюється відповідно до затвердженої містобудівної документації.

Згідно зі ст. 94 Господарського кодексу України кооперативи як добровільні об'єднання громадян з метою спільного вирішення ними економічних, соціально-побутових та інших питань можуть створюватися у різних галузях (виробничі, споживчі, житлові тощо).

Частиною 2 ст. 5 Законом України "Про кооперацію" встановлено, що відповідно до завдань та характеру діяльності кооперативи поділяються на такі типи: виробничі, обслуговуючі та споживчі. За напрямами діяльності кооперативи можуть бути житлово-будівельними, садово-городніми, гаражними, торговельно-закупівельними, транспортними, освітніми, туристичними, медичними тощо.

Статтями 133, 135 Житлового кодексу Української РСР передбачено, що громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, вправі вступити до житлово-будівельного кооперативу і одержати в ньому квартиру. Однією із умов вступу до житлово-будівельного кооперативу є перебування на квартирному обліку в даному населеному пункті.

За приписами ст. 137 ЖК Української РСР житлово-будівельні кооперативи організовуються при виконавчих комітетах місцевих Рад народних депутатів, при підприємствах, установах і організаціях. Житлово-будівельний кооператив діє на основі статуту, прийнятого відповідно до Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу загальними зборами громадян, які вступають до організовуваного кооперативу, і зареєстрованого в установленому порядку.

Судами встановлено, що 08.06.2007 обслуговуючий кооператив житлового кооперативу "Харчомашовець" було зареєстровано Печерською районною у місті Києві державною адміністрацією як юридичну особу.

В п. 2.1.1. статуту ОКЖК "Харчомашовець" зазначено, що метою його створення є, зокрема, забезпечення житлом членів кооперативу та членів їх сімей шляхом будівництва багатоквартирного жилого будинку (будинків), будівництва одноквартирних і двоквартирних жилих будинків садибного типу або багатоквартирних блокованих жилих будинків з надвірними будівлями, або котеджів за власні кошти кооперативу або з допомогою банківського кредиту, наступної експлуатації та управління будинками кооперативу.

Отже, відповідно до мети створення, за напрямом діяльності та основними завданнями ОКЖК "Харчомашовець" відповідає поняттю "житлово-будівельний кооператив" у розумінні ст. 6 Закону України "Про кооперацію".

В той же час, згідно з ч. 1 ст. 134 Житлового кодексу Української РСР на облік бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу беруться громадяни, які постійно проживають у даному населеному пункті і потребують поліпшення житлових умов.

Судами взято до уваги, що особи ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 та ОСОБА_8, які у статуті ОКЖК "Харчомашовець" зазначені засновниками кооперативу, як при його створенні, так і при прийнятті Київською міською радою рішення №356/3190 від 01.10.2007, не перебували на квартирному обліку, про що свідчать листи Подільської районної у місті Києві державної адміністрації №24 від 10.02.2011, Дарницької районної у місті Києві державної адміністрації №52/307 від 10.02.2011 та Оболонської районної у місті Києві державної адміністрації №03-350 від 10.02.2011.

Метою створення ОКЖК "Харчомашовець" є, у тому числі, будівництво одноквартирних і двоквартирних жилих будинків садибного типу, тоді як згідно з абзацом 2 п. 3 примірного статуту житлово-будівельного кооперативу при будівництві одно- і двоквартирних жилих будинків садибного типу число громадян, необхідне для організації кооперативу, визначається виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті Ради народних депутатів, але не може бути менше 5 чоловік.

Однак, при створенні та державній реєстрації ОКЖК "Харчомашовець" його засновниками (членами) виступили 4 особи, що, в свою чергу, суперечить наведеним вимогам примірного статуту житлово-будівельного кооперативу.

Отже, судами встановлено, що ОКЖК "Харчомашовець" не створювався як житлово-будівельний кооператив відповідно до Житлового кодексу УРСР та примірного статуту житлово-будівельного кооперативу і як наслідок не мав підстав для отримання безоплатно земельних ділянок у власність відповідно до ст. 41 Земельного кодексу України.

Таким чином, враховуючи положення ст. 41 ЗК України відповідно до яких житлово-будівельним (житловим) та гаражно-будівельним кооперативам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового і гаражного будівництва передаються безоплатно у власність, при вирішенні питання щодо надання безоплатно земельної ділянки слід враховувати саме мету створення кооперативу, яка має відповідати встановленим вимогам до порядку створення такого кооперативу.

Відповідно до ч. 2 ст. 127 ЗК України (в редакції, чинній на час прийняття оскаржуваного рішення), продаж земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам здійснюється на конкурентних засадах (аукціон), крім викупу земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що є власністю покупців цих ділянок, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.

Зазначені положення відтворені і в рішенні Київської міської ради №810/3385 від 19.07.2005 "Про затвердження Тимчасового порядку набуття права на землю на конкурентних засадах в місті Києві" (в редакції, чинній на момент винесення спірного рішення), згідно з яким право власності та право оренди всіх земельних ділянок в місті Києві, вільних від капітальної забудови, а також земельних ділянок, зайнятих житловими будинками або іншими об'єктами комунальної власності, що підлягають реновації (капітальному ремонту, реконструкції чи заміщенню), набувається на конкурентних засадах шляхом продажу земельних ділянок або права їх оренди, за винятком випадків будівництва об'єктів за кошти державного та місцевого бюджетів, випадків будівництва об'єктів на виконання міжнародних договорів, укладених Кабінетом Міністрів України, Київською міською радою та її виконавчим органом (КМДА), а також випадків набуття права на землю гаражно-будівельними та житлово-будівельними кооперативами для експлуатації існуючих об'єктів.

За таких обставин обґрунтованим є висновок судів, що надання у власність Київською міською радою за спірним рішенням земельної ділянки ОКЖК "Харчомашовець" не на конкурентних засадах суперечить приписам ст. 41 Земельного кодексу України.

В частині посилань прокурора на те, що земельні ділянки, передані ОКЖК "Харчомашовець" за рішенняс Київської міської ради №356/3190 від 01.10.2007, знаходяться в межах ландшафтного заказника місцевого значення "Острів Жуків", судами враховано положення ст. 53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", відповідно до якої рішення про організацію чи оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об'єктів природно-заповідного фонду приймається обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.

Згідно зі ст. 47 Закону України "Про землеустрій" проектами землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення визначаються місце розташування і розміри земельних ділянок, власники земельних ділянок, землекористувачі, у тому числі орендарі, а також встановлюється режим використання та охорони територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення. Порядок розробки проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 10 Порядку розроблення проектів землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду, іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, затвердженого постановою КМУ №1094 від 25.08.2004, передбачено, що проект землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду розглядається та затверджується сільською, селищною, міською радою, обласною, районною, Київською або Севастопольською міською держадміністрацією чи в установленому порядку подається іншим органам, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок.

Рішенням Київської міської ради від 02.12.1999 №147/649 острів Жуків оголошено заказником місцевого значення у місті Києві, а п. 1 рішення Київської міської ради №162/1996 від 22.08.2007 "Про питання створення ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів" схвалено схему ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів" у складі детального плану території острова Жуків та жодним чином не встановлено та не вирішено питання щодо визначення його меж та розміру.

При цьому, п. 3 зазначеного рішення Державному управлінню охорони навколишнього природного середовища в місті Києві доручено забезпечити розробку проекту створення ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів".

В той же час, рішенням Київської міської ради від 19.07.2005 № 806/3381 регламентовано утриматись до встановлення меж ландшафтного заказника місцевого значення острів Жуків від розгляду питань відведення земельних ділянок, які відповідно до рішення Київської міської ради від 02.12.1999 №147/649 "Про оголошення природних об'єктів пам'ятками природи та заказниками місцевого значення у місті Києві" можуть бути включені до складу заказника.

Даний об'єкт природно-заповідного фонду створювався без вилучення земельних ділянок, який він займає, а саме: землі лісопаркового господарства "Конча-Заспа" колективного сільськогосподарського підприємства "Тарасівка", сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю агрокомбінат "Хотівський", у зв'язку з чим Державним управлінням екології та природних ресурсів в місті Києві видано відповідне охоронне зобов'язання №4-2-8 від 20.12.2002.

З врахуванням зазначеного вище, суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку, що до встановлення меж ландшафтного заказника місцевого значення "Острів Жуків" Київська міська рада повинна була утриматись від розгляду питань відведення земельних ділянок, які відповідно до рішення Київської міської ради від 02.12.1999 №147/649 "Про оголошення природних об'єктів пам'ятками природи та заказниками місцевого значення у м. Києві", можуть бути включені до складу заказника, а тому, рішення Київської міської ради від 01.10.2007 №350/3190 не відповідає вимогам чинного законодавства, що відповідно до ч. 2 ст. 144 Конституції України, ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України, ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є підставою для визнання його недійсним в судовому порядку.

Згідно з ст. 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

З огляду на викладене також правомірно судами визнано недійсними і державні акти на право власності на земельні ділянки серії ЯЖ №006292 та ЯЖ 006293, видані ОКЖК "Харчомащовець" на підставі рішення Київської міської ради від 01.10.2007 №356/3190.

Судами встановлено, що земельні ділянки, право власності на які набуто ОКЖК "Харчомашовець" на підставі рішення Київської міської ради №356/3190 від 01.10.2007 згодом були внесені до статутного капіталу ТОВ "Будівельна асоціація", рішенням загальних зборів учасників (оформлено протоколом №1 від 12.02.2008) якогосформовано статутний капітал ТОВ "Будівельна асоціація" та затверджено статут. Внесок ОКЖК "Харчомашовець" складається із земельних ділянок площею 29,8789 га та 55,9336 га, що розташовані на вул. Лісничій у Голосіївському районі міста Києва.

Оформлення права власності ТОВ "Будівельна асоціація" на згадані земельні ділянки, передані як внесок до його статутного фонду, здійснено шляхом видачі державних актів серії ЯЖ №030300 та №030299 від 30.10.2008.

Державні акти були видані Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) за №07-8-00261 та №07-8-00262 на підставі рішення господарського суду міста Києва від 26.03.2008 у справі №34/74, яке скасовано постановою Вищого господарського суду України від 14.04.2010. За результатами нового розгляду справи №34/74 позов ТОВ "Будівельна асоціація" до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) про визнання права власності та зобов'язання вчинити дії залишено без розгляду ухвалою господарського суду міста Києва від 29.06.2010 (справа 34/74-11/157) .

В свою чергу, ТОВ "Будівельна асоціація" земельну ділянку площею 55,9336 га, розташовану по вул. Лісничій у Голосіївському районі міста Києва внесено до статутного капіталу ТОВ "Тестбуд" (рішення загальних зборів учасників ТОВ "Тестбуд" від 29.07.2010).

На підставі вказаного рішення, ТОВ "Тестбуд" видано державний акт №011945 на право власності на земельну ділянку площею 55,9336 га, розташовану на вул. Лісничій у Голосіївському районі міста Києва, який зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 08.09.2010 за №07-8-00389.

Відповідно до пункту "б" частини 1 статті 82 ЗК України юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати у власність земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності у разі внесення земельних ділянок її засновниками до статутного фонду.

При цьому, у випадку внесення земельної ділянки до статутного капіталу юридичної особи укладення якихось цивільно-правової угоди не потребується.

Згідно з ч. 1 ст. 126 ЗК України право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті.

Пунктом 3.10. Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.1999 №43 (в редакції чинній до 03.06.2010) у випадку припинення права власності чи користування земельною ділянкою документ, який посвідчує це право, повертається до архіву державного органу земельних ресурсів, де зберігається другий примірник цього документа.

Таким чином, враховуючи наведені положення, які були чинні до 03.06.2010, при визнанні недійсним рішення, розпорядження, угоди, тощо, на підставі якої виданий акт, останній підлягає поверненню органу, що його видав.

Тому, у зв'язку з переоформленням державних актів та подальшим відчуженням спірної земельної ділянки, державні акти серії ЯЖ №030299 та ЯЖ №048872 видані ТОВ "Будівельна асоціація", повернуто до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА).

Разом з тим, за даними Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) державний акт серії ЯЖ №030300 від 30.10.2008, виданий ТОВ "Будівельна асоціація" запис щодо його повернення чи анулювання (скасування) запису про його видачу до книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю не вносився.

Враховуючи те, що рішення Київської міської ради №356/3190 від 01.10.2007, на підставі якого ОКЖК "Харчомашовець" набув права власності на спірні земельні ділянки, є недійсним, подальша передача їх у власність ТОВ "Будівельна асоціація" та ТОВ "Тестбуд" відбулась з порушенням норм чинного законодавства.

При цьому, оформлення ТОВ "Будівельна асоціація" та ТОВ "Тестбуд" права власності на вищевказані земельні ділянки, шляхом видачі відповідних державних актів також відбулось із порушенням положень законодавства.

З огляду на викладене, обґрунтованим є висновок судів, що позовні вимоги про визнання недійсними державних актів на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №030300 та ЯЖ №920173, виданих ТОВ "Будівельна асоціація" та визнання недійсним державного акту серії ЯЖ №011945, виданого ТОВ "Тестбуд" є такими, що підлягають задоволенню.

За таких обставин, є обґрунтованими і вимоги щодо визнання відсутності ОКЖК "Харчомашовець", ТОВ "Будівельна асоціація" та ТОВ "Тестбуд" права власності на земельні ділянки, що розташовані за адресою: вул. Ліснича у Голосіївському районі міста Києва площею 55, 9336 га, кадастровий № 8000000000:90:335:0040 вартістю за нормативною грошовою оцінкою 103 449 025,40 грн.; вул. Ліснича у Голосіївському районі міста Києва площею 28, 3789 га, кадастровий № 8000000 000:90:335:0041 вартістю за нормативною грошовою оцінкою 63 505 863,31 грн.

Стосовно заяви ТОВ "Тестбуд" про застосування строків позовної давності, судами попередніх інстанцій враховано положення ст. 256 ЦК України, якою позовну давність визначено як строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Відповідно до статті 257 ЦК України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Визначення початку відліку позовної давності міститься у статті 261 ЦК України, зокрема відповідно до частини 1 цієї статті перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Разом із тим частинами 1, 2, 4 статті 29 ГПК України встановлено, що прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. Прокурор, який бере участь у справі, несе обов'язки і користується правами сторони, крім права на укладення мирової угоди.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що положення закону про початок перебігу позовної давності поширюється й на звернення прокурора до суду із заявою про захист державних інтересів, з чим погоджується суд касаційної інстанції.

В даній справі прокурор фактично захищає в якості державних інтересів право на землю громади міста Києва, яка не може бути позивачем, і щодо обізнаності якої про безоплатне надання земельної ділянки органом місцевого самоврядування незаконно створеному житлово-будівельному кооперативу матеріали справи не свідчать, так само як і про обізнаність про таке депутатів ради, які голосували за рішення при підготовці проекту якого мав би з'ясовуватися правовий статус, мета та підстави створення цього кооперативу, проте і такі матеріали в справі відсутні.

Касаційна інстанція звертає увагу, що в даній справі прокурор захищає в тому числі і від представницького органу саме інтереси громади, яка покладалася на легітимність і добросовісних дій державного органу.

Щодо обізнаності прокурора про прийняття спірного рішення, то касаційна інстанція зважає на те, що на момент прийняття рішення та ознайомлення з його змістом прокурору не могло стати відомо про створення ОКЖК "Харчомашовець" з грубим порушенням чинного на той час законодавства, що в свою чергу потягло порушення прав на землю громади міста Києва.

Оскільки прокуратура була позбавлена можливості перевірити законність створення ОКЖК "Харчомашовець" в момент ухвалення спірного рішення та ознайомлення з його змістом, початок перебігу позовної давності слід обраховувати не з моменту, коли прокуратурі стало відомо про наявність оспорюваного рішення, а з моменту, коли органи прокуратури дізнались про факт створення ОКЖК "Харчомашовець" з порушенням положень діючого законодавства (постанови Верховного Суду України №6/17-4949-2011 від 20.08.2013, №914/2002/13 від 16.06.2014).

Таким чином, вмотивованим є висновок судів про те, що прокурором дотримано строки позовної давності при зверненні з даними позовом, а тому правові підстави для застосування наслідків, встановлених ч. 4 ст. 267 ЦК України відсутні.

Відповідно до приписів статті 1117 Господарського процесуального кодексу України, касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти їх. Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Колегія суддів вважає, що судом апеляційної інстанції вірно застосовані норми матеріального та процесуального права.

Доводи, викладені у касаційній скарзі не спростовують зазначених вище висновків та пов'язані з вирішенням питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, що виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції.

З огляду на викладене, постанова апеляційної інстанції, якою залишено без змін рішення господарського суду першої інстанції, відповідає нормам чинного законодавства і має бути залишена без змін.

Керуючись, ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Вищого господарського суду України

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Тестбуд" залишити без задоволення.

Постанову від 24.06.2016 Київського апеляційного господарського суду у справі № 910/3725/14 господарського суду м. Києва залишити без змін.

Головуючий суддя І. Ходаківська

Судді О. Сибіга

С. Бакуліна

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст