Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 20.12.2016 року у справі №925/1065/15 Постанова ВГСУ від 20.12.2016 року у справі №925/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 грудня 2016 року Справа № 925/1065/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого Бакуліної С.В.,суддів :Поляк О.І., Яценко О.В.розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційної скарги Заступника прокурора міста Києвана постановуКиївського апеляційного господарського суду від 12.09.2016у справі№ 925/1065/15Господарського суду Черкаської областіза позовомПрокурора Кам'янського району в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській областідо1. Селянського фермерського господарства "Обрій"; 2. Кам'янської районної державної адміністраціїпровизнання недійсним розпорядження, визнання недійсним договору оренди землі та повернення земельної ділянкив судовому засіданні взяли участь представники :від прокуратури: від позивача: від відповідача-1: від відповідача-2:Суходольський С.М. (прокурор відділу Генеральної прокуратури України) не з'явились Поліщук А.І. (довіреність №01-юр від 18.03.2016) не з'явилисьВ С Т А Н О В И В :

Рішенням Господарського суду Черкаської області (суддя Грачов В.М.) від 09.09.2015, залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду (головуючий суддя - Скрипка І.М., судді - Тищенко А.І., Гончаров С.А.) від 12.09.2016, у справі №925/1065/15 в задоволенні позову відмовлено повністю.

В касаційній скарзі Заступник прокурора міста Києва просить скасувати ухвалені по справі судові акти та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, а саме: ст.ст.256, 257, 261 Цивільного кодексу України (далі ЦК України), ст.ст.4-2, 43 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України).

Відзиву на касаційну скаргу не надійшло.

Заслухавши пояснення по касаційній скарзі прокурора відділу Генеральної прокуратури України, який підтримав викладені в ній доводи, заперечення на касаційну скаргу представника відповідача-1, перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в постанові апеляційного господарського суду, колегія суддів Вищого господарського суду України приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

В червні 2015 прокурор Кам'янського району в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області звернувся до Господарського суду Черкаської області з позовом до Селянського фермерського господарства "Обрій" (СФГ "Обрій", відповідач-1), Кам'янської районної державної адміністрації (відповідач-2), про визнання недійсним розпорядження Кам'янської районної державної адміністрації від 29.12.2011 №338 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо підтвердження права оренди СФГ "Обрій" земельними ділянками на адміністративній території Баландинської сільської ради"; визнання недійсним договору оренди землі загальною площею 91,5807га (кадастровий номер 7121880500:02:000:0819, 7121880500:02:000:0820, 7121880500:02:000:0845), укладеного 04.01.2012 між Кам'янською районною державною адміністрацією та селянським фермерським господарством "Обрій", зареєстрований 14.05.2012 у відділі Держкомзему у Кам'янськму районі Черкаської області за №712188054000236; зобов'язання СФГ "Обрій" повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області земельні ділянки загальною площею 91,5807га (кадастровий номер 7121880500:02:000:0819, 7121880500:02:000:0820, 7121880500:02:000:0845). В обґрунтування заявленого позову, прокурор зазначив, що оспорювані розпорядження райдержадміністрації і договір суперечать нормам статей 123, 124, 134, 136 Земельного кодексу України (далі ЗК України), статті 33 Закону України "Про оренду землі", оскільки мала місце передача в користування новосформованих земельних ділянок, а не продовження дії попереднього договору оренди землі від 03.12.2002, тому набуття права оренди цих земельних ділянок можливе лише шляхом продажу за результатами земельних торгів. Наведені суперечності, відповідно до статей 207, 208 ГК України, статей 203-216 ЦК України прокурор вважав підставами визнання їх недійсними та повернення отриманого за недійсним правочином.

Судами встановлено таке.

03.12.2002 між відповідачем-2 - Кам'янською районною державною адміністрацією, як орендодавцем, та відповідачем-1 - СФГ "Обрій", як орендарем, було укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами п.п.1.1.-1.4. якого орендодавець зобов'язався передати, а орендар - прийняти в строкове платне користування на умовах оренди земельну ділянку загальною площею 108,0га ріллі резервного фонду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, без зміни її цільового призначення, терміном на 5 років до 01.10.2007. Межі земельної ділянки перенесені в натуру в установленому порядку, передача земельної ділянки в оренду здійснюється на підставі Акта прийому-передачі.

Пунктом 6.3. договору сторони погодили, що в разі виконання умов договору, орендар має пріоритетне право на продовження терміну оренди земельної ділянки. Державна реєстрація договору проведена в районному відділі земельних ресурсів 03.12.2002 за №1-4.

Згідно з актом про передачу та прийом земельної ділянки в натурі від 03.12.2002, орендодавець передав, а орендар прийняв земельну ділянку, яка є предметом договору оренди земельної ділянки від 03.12.2002.

Відповідно до п.8.2. договору однією з підстав припинення договору оренди є закінчення терміну його дії, визначеного п.1.3. до 01.10.2007.

Додатками №1 і №2 до договору оренди земельної ділянки від 03.12.2002 сторони цього договору внесли зміни до нього, якими предметом договору визначили земельну ділянку розміром 92,6га та встановили відповідну орендну плату за землю.

10.12.2007 за №06-19/2259 Кам'янською районною державною адміністрацією надано СФГ "Обрій" дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на оренду земельних ділянок загальною площею 87,6га земель резервного фонду, розміщених на адміністративній території Баландинської сільської ради за межами населеного пункту, строком на 5 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

11.12.2007 відповідачем-1 - СФГ "Обрій" укладено з Кам'янським районним відділом Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" договір №59 на розробку технічної документації із землеустрою. На підставі цього договору Кам'янським районним відділом Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право СФГ "Обрій" користування, на умовах оренди строком на 5 років земельними ділянками площею 44,14га і 42,48га, загальною площею 86,62га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель резервного фонду, розміщених на адміністративній території Баландинської сільської ради за межами населеного пункту.

03.10.2011 за №06-10/1472 Кам'янською районною державною адміністрацією надано СФГ "Обрій" дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо підтвердження права оренди земельними ділянками загальною площею 93,13га, з них 87,63га ріллі резервного фонду та 5,5га ріллі земель запасу, розміщених на адміністративній території Баландинської сільської ради за межами населеного пункту, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 10 років.

29.12.2011 головою Кам'янської районної державної адміністрації прийняте розпорядження №338 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо підтвердження права оренди СФГ "Обрій" земельними ділянками на адміністративній території Баландинської сільської ради", яким, у зв'язку з продовженням терміну дії існуючого договору оренди, розпорядився затвердити проект із землеустрою щодо підтвердження СФГ "Обрій" права оренди земельними ділянками, надати в оренду СФГ "Обрій" земельні ділянки загальною площею 91,5807га, з них 86,6201га ріллі резервного фонду та 4,9606га ріллі земель запасу, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розміщених на адміністративній території Баландинської сільської ради за межами населеного пункту, строком на 10 років.

04.01.2012 на підставі розпорядження Кам'янської районної державної адміністрації №338 від 29.12.2011, між відповідачем-2 - Кам'янською районною державною адміністрацією, як орендодавцем, та відповідачем-1 - СФГ "Обрій", як орендарем, було укладено договір оренди землі (а.с.21-25), за умовами якого орендодавець зобов'язався передати, а орендар - прийняти в строкове платне користування строком на 10 років земельну ділянку загальною площею 91,5807га ріллі, у тому числі 86,6201га резервного фонду та 4,9606га земель запасу. Земельна ділянка площею 42,4772га кадастровий номер 7121880500:02:000:0819, площею 44,1429га кадастровий номер 7121880500:02:000:0820, площею 4,9606га кадастровий номер 7121880500:02:000:0845. Договір зареєстрований у відділі Держкомзему у Кам'янському районі Черкаської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 14.05.2012 за №712188054000236.

До договору додано Кадастрові плани земельних ділянок з експлікацією угідь, описом їх меж та зазначенням кадастрових номерів.

Згідно з актами про передачу та прийом земельних ділянок в натурі, 04.01.2012 орендодавець передав, а орендар прийняв в користування земельні ділянки, які є об'єктом договору оренди землі від 04.01.2012.

Відомості про державну реєстрацію земельних ділянок, які є об'єктом договору оренди землі від 04.01.2012, внесені до Державного земельного кадастру, про що свідчать витяги НВ-7102537422015, НВ-7102537432015, НВ-7102537442015 від 07.07.2015 (а.с.89-95, 96-102, 103-109).

Із довідок ДПІ у Кам'янському районі від 12.03.2011 № 1887/15-020, від 08.07.2015 № 1504/23-16-15-020 вбачається, що за період з 01.01.2007 по 30.06.2015 СФГ "Обрій" орендну плату сплачує, інформація про заборгованість відсутня.

Відмовляючи у задоволенні позову, місцевий господарський суд виходив з того, що на підставі спірного розпорядження відповідача-2, шляхом укладення спірного договору оренди відбулось поновлення договору оренди землі, укладеного відповідачами в 2002 році; земельна ділянка передавалась в оренду без зміни її цільового призначення, її межі були встановлені в натурі (на місцевості), про що свідчить наявність кадастрового номеру і державна реєстрація правочину; поновлення договору оренди землі відбулось за наявності волевиявлення обох сторін договору і у відповідності до вимог законодавства.

Апеляційний господарський суд, з такими висновками не погодився та зазначив про обґрунтованість доводів прокурора щодо незаконності спірного розпорядження та у зв'язку з цим, недійсності договору оренди, оскільки не було правових підстав для надання дозволу ОСОБА_6 на виготовлення проекту землеустрою щодо підтвердження права оренди земельними ділянками, та договір оренди землі від 03.12.2002 не було поновлено в порядку ст.33 Закону України "Про оренду землі". Разом з тим, на підставі заяви відповідача-2 про застосування наслідків спливу позовної давності, суд апеляційної інстанції, встановивши відповідні обставини, відмовив у задоволенні позову.

Надаючи юридичну оцінку встановленим судами обставинам справи, касаційна інстанція виходить із такого.

Положеннями ст.33 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, чинній на момент закінчення строку договору - 01.10.2007) після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умов переважне право на поновлення договору.

У разі поновлення договору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін.

У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, то за відсутності письмових заперечень орендодавця протягом одного місяця після закінчення строку договору він підлягає поновленню на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Письмове заперечення здійснюється листом-повідомленням.

Частиною 1 ст.116 ЗК України (в редакції, чинній на момент закінчення строку договору - 01.10.2007) визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Зі змісту ч.1 ст.124 ЗК України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) вбачається, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до п.2 ст.21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.

Виходячи з того, що діючим на момент закінчення строку договору оренди від 03.12.2002 законодавством не передбачено автоматичного поновлення договорів оренди землі, станом на 01.10.2007 реалізація поновлення договору оренди земельної ділянки, у разі відсутності заперечень з боку сторін, була можлива лише за наявності рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 20.11.2012 у справі №3-52гс12.

Встановлені судами обставини засвідчують, що відповідач після закінчення строку договору, а саме після 01.10.2007, земельну ділянку не повернув, користувався нею до 04.01.2012, коли ним та Кам'янською районною державною адміністрацією було укладено спірний договір оренди. Отже, з 02.10.2007 по 03.01.2012 сторони фактично продовжували виконувати умови договору оренди від 03.12.2002 і не вчиняли дій, які б свідчили про наміри припинити фактичне оплатне землекористування.

З 10.03.2011 набула чинності нова редакція ст.33 Закону України "Про оренду землі", відповідно до частини 12 якої у разі зміни межі або цільового призначення земельної ділянки поновлення договору оренди землі здійснюється у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди.

Згідно ч.1 ст.50 Закону України "Про землеустрій" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання) або зміни цільового призначення земельної ділянки.

Отже, у разі зміни межі земельної ділянки поновлення договору оренди землі здійснюється таким чином, що орендар зобов'язаний дотриматись порядку одержання земельної ділянки на праві оренди, тобто укласти договір оренди стосовно новосформованої земельної ділянки а не додаткову угоду про поновлення договору щодо земельної ділянки, якої фактично і юридично на час поновлення орендарем договору оренди вже не існує.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу (ч.ч.1, 2 ст.124 ЗК України).

Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них, зокрема, у разі поновлення договорів оренди землі (ч.2 ст.134 ЗК України).

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (ч.3 ст.124 ЗК України).

У статті 123 ЗК України унормовано порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування.

Так, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону;

надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються:

затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності);

надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (ч.ч.1, 2, 3, 6, 9 ст.123 ЗК України).

Встановлені судами обставини свідчать, що Кам'янською районною державною адміністрацією та ФГ "Обрій" було дотримано процедуру поновлення договору оренди землі у порядку надання в оренду земельної ділянки загальною площею 91,5807га, з них 86,6201га ріллі резервного фонду та 4,9606га ріллі земель запасу, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розміщених на адміністративній території Баландинської сільської ради за межами населеного пункту, строком на 10 років.

Посилання прокурора на заяву ОСОБА_6 про підтвердження права оренди від 02.11.2011, як на підставу надання дозволу на розробку проекту землеустрою (т.1 а.с.18), є некоректним, оскільки на неї відсутнє посилання у дозволі на виготовлення проекту землеустрою Кам'янської районної державної адміністрації №06-10/1472 від 03.10.201, який став наслідком розгляду саме клопотання голови ФГ "Обрій" (т.1 а.с.19); ненадання сторонами спору відповідного клопотання не свідчить ані про його фактичну відсутність, ані про порушення порядку надання земельної ділянки державної власності в користування фермерському господарству на умовах оренди, враховуючи, що встановлені судами обставини свідчать про вчинення відповідачем-1 дій по поновленню договору оренди в порядку формування нової земельної ділянки починаючи з кінця 2007 року, коли за його зверненнями приймались відповідні рішення (т.1 а.с.46, 47, 49).

Колегія суддів вважає, що закінчення строку договору оренди від 03.12.2002, а також непоновлення його в порядку ч.ч.1-5, 6 ст.33 Закону України "Про оренду землі", не свідчить про відсутність у сторін права на його поновлення в порядку ч.12 ст.33 Закону України "Про оренду землі", враховуючи, що з 2002 року спірна земельна ділянка не вибувала з фактичного оплатного користування Селянського фермерського господарства "Обрій".

При цьому колегія суддів враховує, що законодавством не встановлено строку, протягом якого може бути здійснено поновлення договору оренди землі.

Положеннями статті 1 ГПК України, статті 15 ЦК України передбачено, що право на судовий захист мають лише ті особи, які доведуть факт порушення або оспорювання відповідачем прав або охоронюваних законом інтересів позивача.

Незважаючи на те, що в контексті цих норми для звернення до господарського суду за судовим захистом з відповідним позовом достатньо лише суб'єктивного уявлення особи про те, що її право або інтерес підлягає захисту, зокрема, способом визнання договору оренди землі недійсним, якщо в результаті розгляду справи виявиться, що порушення права або легітимного інтересу відсутнє, суд повинен відмовити в позові.

Прокурором не доведено, що на момент виникнення спірних правовідносин було порушено право або охоронюваний інтерес держави, зокрема в особі ГУ Геокадастру у Черкаській області, який тоді не був органом розпорядження землями державної власності.

З урахуванням недоведення прокурором порушення відповідачами процедури поновлення договору оренди землі у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди, а також інтересів держави, зокрема в особі ГУ Геокадастру у Черкаській області, які б підлягали судовому захисту, колегія суддів вважає помилковою позицію суду апеляційної інстанції про відмову у позові з підстав пропуску позовної давності.

З урахуванням наданої судом касаційної інстанції юридичної оцінки встановлених судами обставин справи підстав для скасування прийнятої у справі постанови колегія суддів не вбачає.

Керуючись ст.ст.1115, 1117, 1118, п.1 ч.1 ст.1119, ст.11111 ГПК України, Вищий господарський суд України ,-

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Заступника прокурора міста Києва залишити без задоволення.

Постанову Київського апеляційного господарського суду від 12.09.2016 у справі №925/1065/15 залишити без змін.

Головуючий-суддя С. Бакуліна С у д д іО.Поляк О. Яценко

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст