Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 18.01.2017 року у справі №923/1739/14 Постанова ВГСУ від 18.01.2017 року у справі №923/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 січня 2017 року Справа № 923/1739/14

головуючого судді:Данилової М.В.,суддівСибіги О.М., Швеця В.О.за участю представників:позивача, відповідача та третіх осібне з'явились (про час та місце судового засідання повідомлено належним чином)розглянувши у судовому засіданні касаційну скаргуМалого колективного підприємства "Агат"на постановуОдеського апеляційного господарського суду від 12.10.2016у справі № 923/1739/14 Господарського суду Херсонської областіза позовомМалого колективного підприємства "АГАТ"доОлешківської районної державної адміністрації Херсонської областітреті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет споруОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, Цюрупинська міська радапровизнання розпорядження частково недійсним

ВСТАНОВИВ:

Мале колективне підприємство "АГАТ" звернулось до господарського суду Херсонської області з позовом до Цюрупинської районної державної адміністрації про визнання недійсними пунктів 1 та 2 розпорядження Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області від 06.08.2008 №678 "Про надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства" в частині затвердження проектів землеустрою щодо відведення та надання у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства із земель запасу в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, яким присвоєно кадастрові номери: НОМЕР_1;НОМЕР_2;НОМЕР_3;НОМЕР_4;НОМЕР_5.

Справа розглядалась судами неодноразово.

Так, після нового розгляду справи, рішенням Господарського суду Херсонської області від 19.08.2016 (суддя Пінтеліна Т.Г.), залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 12.10.2016 (головуючий суддя Савицький Я.Ф., судді Гладишева Т.Я., Головей В.М.), відмовлено в задоволенні позовної вимоги Малого колективного підприємства "АГАТ" про визнання недійсними пунктів 1 та 2 розпорядження Цюрупинської районної державної адміністрації від 06.08.2008 № 678 "Про надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства" в частині затвердження проектів землеустрою щодо відведення та надання у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства із земель запасу в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, яким присвоєно кадастрові номери: НОМЕР_1;НОМЕР_2;НОМЕР_3;НОМЕР_4;НОМЕР_5.

Не погоджуючись із вищевказаними рішеннями Мале колективне підприємство "Агат" звернулося до Вищого господарського суду України із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати, та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі, посилаючись на неналежне дослідження всіх доказів в їх сукупності та встановлення всіх обставин, необхідних для правильного вирішення спору, що призвело, на думку скаржника, до порушення судами норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.12.2016 справа повинна розглядатись у складі колегії суддів: головуючий суддя - Данилова М.В., судді Сибіга О.М., Швець В.О.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 19.12.2016 касаційну скаргу прийнято до провадження та призначено до розгляду у вищевказаному складі.

У відзиві на касаційну скаргу ОСОБА_5 вказує про обставини, які на думку останнього, є підставою для відмови у задоволенні касаційної скарги.

Також, від ОСОБА_5 надійшло клопотання про проведення судового засідання у режимі відеоконференції.

Колегія суддів касаційної інстанції відмовляє ОСОБА_5 у задоволенні вищевказаного клопотання, за огляду на таке.

Так, відповідно до ухвали Вищого господарського суду України від 19.12.2016 касаційну скаргу призначено до розгляду на 18.01.2017.

Згідно зі статтею 741 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд за власною ініціативою або за клопотанням сторони, третьої особи, прокурора, іншого учасника судового процесу може постановити ухвалу про їх участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції. У клопотанні про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції в обов'язковому порядку зазначається суд, в якому необхідно забезпечити її проведення. Таке клопотання може бути подано не пізніш як за сім днів до дня проведення судового засідання, в якому відбуватиметься така участь. Питання про участь особи у судовому засіданні в режимі відеоконференції вирішується господарським судом за наявності відповідного клопотання або за власною ініціативою не пізніш як за п'ять днів до дня проведення такого судового засідання. Ухвала суду, прийнята за наслідками вирішення цього питання, оскарженню не підлягає. Участь особи у судовому засіданні в режимі відеоконференції згідно з правилами цієї статті може відбуватися під час вирішення господарських спорів у судах першої, апеляційної, касаційної інстанцій та перегляду справ Верховним Судом України.

Отже згідно цієї норми питання про участь особи у судовому засіданні в режимі відеоконференції вирішується господарським судом за наявності відповідного клопотання не пізніш як за п'ять днів до дня проведення такого судового засідання.

Разом з тим, клопотання ОСОБА_5 про проведення судового засідання у режимі відеоконференції отримано суддею Даниловою М.В. лише 16.01.2017, що підтверджується підписом у журналі передачі вхідних додаткових документів до касаційних скарг.

Таким чином, можливість розгляду даного клопотання у колегії суддів виникла пізніше ніж за п'ять днів до дня проведення такого судового засідання.

Крім того, колегія суддів касаційної інстанції зауважує, що статтями 69, 1118 Господарського процесуального Кодексу України обмежено строк розгляду касаційної скарги. Строк розгляду справи може бути продовжено тільки за письмовим зверненням сторони. В силу наданих статтею 1117 Господарського Процесуального Кодексу України повноважень суд касаційної інстанції не має права досліджувати докази, збирати нові, тощо, а перевіряє судові рішення виключно на дотримання судами при їх прийнятті норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до приписів статті 1114 Господарського Процесуального Кодексу України, учасники судового процесу були належним чином повідомлені про час і місце розгляду касаційної скарги, разом з тим, не скористались правом присутності своїх представників у суді касаційної інстанції.

Заслухавши доповідь судді - доповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає за необхідне касаційну скаргу залишити без задоволення з огляду на таке.

Як було встановлено судами попередніх інстанцій, 14.05.1997 виконавчим комітетом Цюрупинської міської ради народних депутатів прийнято рішення № 125 "Про надання земельних ділянок підприємствам міста та вилучення ділянок за їх заявами", відповідно до якого:

- вилучено з землекористування від АТ "Херсонагроінвест" земельну ділянку площею 2,4 га в зв'язку з переходом прав на будівництво та фінансування мотелю АЗС та станції технічного обслуговування до Малого колективного підприємства "АГАТ" (за його заявою) (пункт 1 рішення);

- надано земельну ділянку площею 2,4 га Малому колективному підприємству "АГАТ" у зв'язку з переходом прав на будівництво та фінансування мотелю АЗС та станції технічного обслуговування від АТ "Херсонагроінвест" (пункт 2 рішення).

21.05.1997 на XI сесії XXII скликання Цюрупинської міської ради народних депутатів прийнято рішення "Про затвердження рішень міськвиконкому, прийнятих в міжсесійний період з питань землекористування та землевпорядкування підприємств, організацій, установ", пунктом 1.5. якого затверджено рішення від 14.05.1997 №125 про надання земельної ділянки площею 2.4 га Малому колективному підприємству "АГАТ" у зв'язку з переходом прав на будівництво та фінансування мотелю, АЗС та станції технічного обслуговування від АТ "Херсонагроінвест", згідно із статтею 30 Земельного кодексу України.

На підставі рішення від 21.05.1997 Малому колективному підприємству "АГАТ" 19.06.1997 видано Державний акт на право постійного користування землею І-ХС 000072 площею 2.4 га, яка розташована на території Цюрупинської міської ради в межах згідно з планом землекористування. Землю надано у постійне користування для будівництва автозаправної станції з блоком технічного обслуговування і мотелем.

Державний акт І-ХС 000072 від 19.06.1997 зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №109, його другий екземпляр переданий на зберігання Цюрупинській міській раді.

Як вбачається з листа ТОВ "Фелия" на ім'я директора Малого колективного підприємства "АГАТ" від 23.05.2014 № 22, 30.10.2013 останнє уклало з ТОВ "Фелия" договори №34/303 на земельно-кадастрові роботи та №33/302 розроблення технічної документації із землеустрою щодо відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) згідно Державного акту на право постійного користування землею І-ХС 000072 від 19.06.1997.

Також, з вищевказаного листа вбачається, що під час виконання підготовчих робіт при рекогностуванні місцевості та перевірки вихідних даних замовника щодо розташування земельної ділянки на місцевості на предмет наявності (відсутності) перешкод з боку інших землевласників шляхом їх співставлення з даними Публічної кадастрової карти України ( http://www.mар.laпd.gоv.uа/каdаstrova-кагta), на земельну ділянку площею 2,4 га накладаються земельні ділянки інших землевласників, ідентифікованих за кадастровими номерами: НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5.

У зв'язку з цим, ТОВ "Фелия" повідомило Мале колективне підприємство "АГАТ" про неможливість подальшого продовження виконання земельно-кадастрових робіт за договорами до з'ясування і вирішення замовником питання щодо правомірності надання вказаних земельних ділянок.

30.09.2014 Мале колективне підприємство "АГАТ" звернулось до Відділу Держземагентства у Цюрупинському районі із заявою про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.

13.10.2014 Державним кадастровим реєстратором Відділу Держземагентства у Цюрупинському районі розглянуто заяву Малого колективного підприємства "АГАТ" про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру разом з доданими документами та прийнято рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з підстав невідповідності поданих документів вимогам, установленим Законом України "Про Державний земельний кадастр" і Порядку ведення Державного земельного кадастру, а саме: згідно п.2.1 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету земельних ресурсів №376 від 18.05.2010 встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на підставі розробленої та затвердженої технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок або проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Технічне завдання на встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) не відповідає п.2.8 вищезазначеної інструкції. Код ВКЦПЗ зазначається в межах певної категорії земель - код КВЦПЗ 03.07 не відноситься до земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, зазначених у електронному документі. Уточнити код КВЦПЗ. Відсутня схема перенесення меж, яка зазначена в списку межових знаків, переданих на зберігання та в кроках межових знаків; невідповідності електронного документа установленим вимогам, а саме: в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, відповідно до документації із землеустрою знаходяться частини земельних ділянок НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3: НОМЕР_4; НОМЕР_5; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Як вбачається з матеріалів справи, в 2008 році "GЕО-СВІТ" було розроблено Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадян, зокрема, під кадастровими номерами НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5, загальною площею 11,1199 га, розташованих за адресою: адміністративні межі Цюрупинської міської ради, Херсонської області із земель запасу Цюрупинської міської ради.

Матеріали справи свідчать, що 06.08.2008 відбулося позачергове засідання комісії по врегулюванню земельних відносин на території Цюрупинського району за межами населеного пункту, на якому розглядалось, зокрема, питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства (всього 12 осіб) в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, та комісія вирішила: затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства (всього 12 осіб) в адміністративних межах Цюрупинської міської ради (протокол №16 від 06.08.2008).

Розпорядженням голови Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області № 678 від 06.08.2008 "Про надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства" вирішено:

- затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам (всього 12 чоловік) загальною площею 11,1199 га, із земель запасу в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, розроблений "GЕО-СВІТ";

- надати у власність земельні ділянки - відкриті землі (інші), для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Цюрупинської міської ради та видати державні акти на право власності на земельні ділянки громадянам згідно з додатком.

У Додатку до Розпорядження районної державної адміністрації №678 від 06.08.2008 зазначений список громадян, яким надається у власність земельна ділянка для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, та площа земельних ділянок, в т.ч. під кадастровими номерами НОМЕР_1; 65010100:02:005:0039; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5.

Також, у Додатку до Розпорядження районної державної адміністрації №678 від 06.08.2008 зазначений список громадян, яким надається у власність земельна ділянка для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, та площа земельних ділянок - ОСОБА_10 -1,7118 га, ОСОБА_11 - 0,8554га, ОСОБА_12 - 0,8559 га, ОСОБА_13 - 0,8559га, ОСОБА_14 - 0,8559 га, ОСОБА_15 - 0,8501га, ОСОБА_16 - 0,8559 га, ОСОБА_4 - 0,8559га, ОСОБА_17 - 0,8559 га, ОСОБА_18 - 0,8554 га, ОСОБА_6 - 0,8559 га, ОСОБА_7 -0,8559 га.

Як вбачається з матеріалів справи, на підставі Розпорядження голови Цюрупинської районної державної адміністрації №678 від 06.08.2008 відділом земельних ресурсів у Цюрупинському районі Херсонської області видані Державні акти на право власності на земельну ділянку:

- 01.09.2008 НОМЕР_6 - ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 0,8559 га, кадастровий номер НОМЕР_5, що розташована в адміністративних межах Цюрупинської міської ради Херсонської області;

- 12.08.2008 НОМЕР_7 - ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 0,8559 га, кадастровий номер НОМЕР_4, що розташована в адміністративних межах Цюрупинської міської ради Херсонської області;

- 10.08.2008 НОМЕР_8 - ОСОБА_9 на земельну ділянку площею 0,8559 га, кадастровий номер НОМЕР_2, що розташована в адміністративних межах Цюрупинської міської ради Херсонської області;

- 14.08.2008 НОМЕР_9 - ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 0,8554 га, кадастровий номер НОМЕР_3, що розташована в адміністративних межах Цюрупинської міської ради Херсонської області;

- 14.08.2008 НОМЕР_10 - ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 0,8559 га, кадастровий номер НОМЕР_1, що розташована в адміністративних межах Цюрупинської міської ради Херсонської області.

Відповідно до листа Відділу Держземагентства у Цюрупинському районі Херсонської області від 24.12.2014 №2645/01-11 земельним ділянкам присвоєно наступні кадастрові номери: ОСОБА_4 - НОМЕР_1, ОСОБА_9 (згідно договору купівлі-продажу від 17.11.2009 №1666 право власності перейшло до ОСОБА_8) - НОМЕР_2, ОСОБА_5 - НОМЕР_3, ОСОБА_6 - НОМЕР_4, ОСОБА_7 - НОМЕР_5.

Як стверджує позивач, розпорядженням Цюрупинської райдержадміністрації №678 від 06.08.2008 затверджено технічну документацію та надано у власність громадянам земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства частково за рахунок земельної ділянки, законним користувачем якої є Мале колективне підприємство "АГАТ" на підставі державного акту на право постійного користування землею від 19.06.1997 серії І-ХС 000072, що призвело до порушення його права на користування спірною земельною ділянкою, яке не припинено ані в добровільному, ані в примусовому порядку.

Вказані обставини і стали підставою звернення Малого колективного підприємства "АГАТ" до господарського суду Херсонської області з позовом до Цюрупинської районної державної адміністрації про визнання недійсними пунктів 1 та 2 розпорядження Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області від 06.08.2008 № 678 "Про надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства" в частині затвердження проектів землеустрою щодо відведення та надання у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства із земель запасу в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, яким присвоєно кадастрові номери: НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5.

Дослідивши обставини справи, суди попередніх інстанцій правомірно зауважили про наступне.

Так, відносини, пов'язані з набуттям та реалізацією громадянами, юридичними особами прав на земельні ділянки та з цивільним оборотом земельних ділянок ґрунтуються на засадах рівності сторін і є цивільно-правовими.

Спір, що виник внаслідок порушення права суб'єкта господарської діяльності на земельну ділянку, в тому числі органами державної влади та місцевого самоврядування, є спором про право цивільне і підлягає розгляду за правилами Господарського процесуального кодексу України.

В 1997 році земельні відносини в Україні регулювались, крім іншого, Земельним Кодексом України від 18.12.1990 561-ХІІ, який втратив чинність.

Відповідно до статті 19 Земельного кодексу України від 18.12.1990 (в редакції, чинній станом на 1997 рік) сільські, селищні Ради народних депутатів надають земельні ділянки у користування для всіх потреб із земель сіл. селищ, а також за їх межами для будівництва шкіл, лікарень, підприємств торгівлі та інших об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням населення (сфера послуг), сільськогосподарського використання, ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства, індивідуального житлового, дачного і гаражного будівництва, індивідуального і колективного садівництва, городництва, сінокосіння і випасання худоби, традиційних народних промислів.

Міська Рада народних депутатів надає земельні ділянки (крім ріллі і земельних ділянок, зайнятих багаторічними насадженнями) для будь-яких потребу межах міста. Районні, міські, в адміністративному підпорядкуванні яких є район, Ради народних депутатів надають земельні ділянки за межами населених пунктів: із земель запасу для сільськогосподарського використання; із земель лісового і водного фонду у випадках, передбачених статтями 77 і 79 цього Кодексу; для ведення селянського (фермерського) господарства, у разі відмови в наданні земельної ділянки сільською, селищною Радою народних депутатів.

Обласні Ради народних депутатів надають земельні ділянки: із земель усіх категорій за межами населених пунктів для будівництва шляхів, ліній електропередачі та зв'язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів та інших лінійних споруд; в усіх інших випадках, крім передбачених частинами першою, другою, третьою і п'ятою цієї статті. Верховна Рада України надає земельні ділянки у разі, коли для вилучення цих земель установлено особливий порядок (стаття 32).

Надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні, іншому громадянину, підприємству, установі, організації провадиться лише після вилучення (викупу) цієї ділянки в порядку, передбаченому статтями 31 і 32 цього Кодексу.

Надання земельних ділянок здійснюється за проектами відведення цих ділянок. Розробку проектів відведення земельних ділянок, перенесення їх меж у натуру (на місцевість) і виготовлення документів, що посвідчують право користування землею, здійснюють державні та інші землевпорядні організації. Замовниками виконання вказаних робіт є відповідні місцеві Ради народних депутатів, підприємства, установи і організації. Відведення земельних ділянок для потреб громадян провадиться за кошти державного, республіканського (Республіки Крим) та місцевих бюджетів на замовлення сільських, селищних, міських, районних Рад народних депутатів за місцем розташування земельної ділянки. Умови і строки розробки проектів відведення земельних ділянок і перенесення їх меж у натуру (на місцевість) визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт.

Підприємство, установа, організація та громадяни, заінтересовані в одержанні земельних ділянок, звертаються з відповідним клопотанням (громадянин з заявою) до місцевої Ради народних депутатів, яка має право надавати земельні ділянки.

Клопотання про відведення ділянок, що надаються Верховною Радою України, подаються до обласної, Київської, Севастопольської міської Ради народних депутатів. До клопотання додаються: копія генерального плану будівництва або інші графічні матеріали, що обґрунтовують розмір намічуваної для відведення площі, титульний список або довідка про фінансування будівництва, проект рекультивації земель, інші матеріали. У заяві громадянина про надання земельної ділянки вказуються бажані її розмір і місце розташування, мета використання.

Відповідна місцева Рада народних депутатів розглядає клопотання (заяву) у строк не більше місяця, дає дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки і одночасно повідомляє про це Раду народних депутатів, на території якої розташована намічувана для відведення земельна ділянка.

Проект відведення земельної ділянки погоджується з власником землі або землекористувачем та подається до сільської, селищної, міської Ради народних депутатів, яка розглядає його у місячний строк і в межах своєї компетенції приймає рішення про надання земель. Якщо надання земельної ділянки провадиться районною, обласною Радою народних депутатів або Верховною Радою України, сільська, селищна, міська Рада народних депутатів свій висновок подає до районної, міської, в адміністративному підпорядкуванні якої є район, Ради народних депутатів.

Районна (міська) Рада народних депутатів приймає у місячний строк рішення про надання земельної ділянки, а по проекту, за яким надання ділянки провадиться обласною Радою народних депутатів або Верховною Радою України, подає свій висновок до обласної Ради народних депутатів. Обласна, Київська, Севастопольська міська Рада народних депутатів вирішує у місячний строк питання про надання земельної ділянки, а по проекту, за яким надання земель провадиться Верховною Радою України, подає проектні матеріали і свій висновок до Кабінету Міністрів України, який розглядає ці матеріали і вносить у місячний строк свої пропозиції до Верховної Ради України.

Відповідно до статті 22 Земельного кодексу України від 18.12.1990 право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Приступати до використання земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, забороняється.

За положеннями статті 102 Земельного кодексу України від 18.12.1990 (в редакції, чинній станом на 1997 рік) розгляд і затвердження землевпорядних проектів провадиться в такому порядку:

1)прогнозні матеріали, техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель і схема землеустрою після погодження у порядку, встановленому у завданнях на їх розробку, розглядаються і затверджуються відповідними Радами народних депутатів;

2) проекти утворення нових землеволодінь і землекористувань після погодження із заінтересованими власниками землі та землекористувачами розглядаються і затверджуються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів;

3)проекти відведення земельних ділянок у власність або користування затверджуються Радами народних депутатів, які надають і вилучають земельні ділянки;

4)проекти внутрігосподарського землеустрою колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, радгоспів та інших сільськогосподарських підприємств, установ і організацій, селянських (фермерських) господарств після погодження їх із власниками землі і землекористувачами, сільськими, селищними Радами народних депутатів розглядаються та затверджуються районними, міськими, в адміністративному підпорядкуванні яких є район. Радами народних депутатів;

5)робочі землевпорядні проекти, пов'язані з упорядкуванням, докорінним поліпшенням і охороною земель, раціональним їх використанням, розглядаються і затверджуються замовниками цих проектів. Зміни до землевпорядних проектів та інших матеріалів з питань землеустрою, затверджених у порядку, передбаченому пунктами 1 - 4 частини першої цієї етапі, вносяться за рішенням Рад народних депутатів, які затвердили ці проекти. Землевпорядні проекти, зазначені в пункті 5 частини першої цієї статті, змінюються з дозволу замовників проектів.

Відповідно до пунктів 1.1, 1.7-1.10 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі умовах оренди), затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 15.04.1993 №28 (яка була чинною до 04.05.1999) право власності на землю і право постійного користування землею посвідчується державними актами: на право колективної власності на землю; на право приватної власності на землю; на право постійного користування землею, форми яких затверджені Верховною Радою України.

На земельні ділянки, якими користуються громадяни, підприємства, установи, організації та садівницькі товариства, державні акти виготовляються після визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) і складання плану земельної ділянки. Роботи, пов'язані із складанням державних актів на право колективної власності на землю, приватної власності на землю і постійного користування землею на існуючі землекористування проводяться, як правило, одночасно по всій території сільської, селищної, міської Ради народних депутатів, а також по всій території населеного пункту або окремих його кварталах.

Розробку технічної документації по складанню державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею здійснюють державні та інші землевпорядні організації.

Технічна документація при складанні державних актів включає: при складанні державних актів на право приватної власності на землю і право постійного користування землею, що видаються громадянам на земельні ділянки, якими вони користуються: виписку з рішення місцевої Ради народних депутатів про передачу земельної ділянки у власність або надання її у користування; абриси обміру земельної ділянки; план земельної ділянки, складений за результатами обміру; збірний план землевласників і землекористувачів; відомість обчислення площ, матеріали погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками землі і землекористувачами; при складанні державних актів на право постійного користування землею, що видаються підприємствам, установам і організаціям на земельні ділянки, якими вони користуються: виписку з рішення відповідного органу про надання земельної ділянки; журнали і абриси геодезичних вимірювань; каталог координат окружної межі землекористування; план земельної ділянки; відомість обчислення площ; експлікацію земельних угідь; матеріали погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками землі і землекористувачами.

Технічна документація по складанню державних актів зберігається у відділах земельних ресурсів районних державних адміністрацій, міських (міст обласного підпорядкування) відділах земельних ресурсів, управліннях земельних ресурсів Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.

Згідно із пунктами 2, 2.1-2.5 Інструкції роботи по складанню державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею виконуються в такому порядку: підготовчі роботи; встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); складання плану земельної ділянки; заповнення бланка державного акта.

Підготовчі роботи включають: при складанні державних актів на право приватної власності на землю і право постійного користування землею, що видаються громадянам на земельні ділянки, якими вони користуються: виписку з земельно-облікових документів про розмір земельної ділянки; довідку про членство громадянина у садовому товаристві; аналіз планово-картографічних матеріалів; звірку плану земельної ділянки з натурою та її обмір; підготовку виписки з рішення відповідної місцевої Ради народних депутатів про передачу земельної ділянки у власність або надання її у постійне користування; аналіз договору купівлі-продажу земельної ділянки і документа про оплату вартості землі, звірку меж земельної ділянки з суміжними власниками землі і землекористувачами, розробку технічної документації по складанню державних актів.

При складанні державних актів на право постійного користування землею, що видаються підприємствам, установам і організаціям на земельні ділянки, якими вони користуються: аналіз земельно-облікових документів, попереднього акта на право користування земельною ділянкою, геодезичних даних на зовнішні межі, планово-картографічних матеріалів; підготовку виписки з рішення відповідного органу про надання земельної ділянки; розробка технічної документації по складанню державних актів.

Якщо земельна ділянка надається за проектом її відведення, вивчаються матеріали цього проекту і рішення про її надання. Межі наданих (переданих) земельних ділянок переносяться у натуру (на місцевість) і закріплюються межовими знаками, а межі ділянок, що знаходяться у власності та користуванні і проходять по визначених в натурі контурах, звіряються з наявними планами ділянок.

При відсутності плану проводиться зйомка зовнішніх меж земельної ділянки, встановлюються суміжні власники землі і землекористувачі, за участю останніх складається протокол, в якому докладно описується розташування меж на місцевості. Межі земель, що передаються у колективну власність, переносяться у натуру (на місцевість) відповідно до затвердженого проекту роздержавлення і приватизації земель. Перенесення меж у натуру здійснюється шляхом прокладання теодолітних ходів, з прив'язкою їх до існуючих межових знаків, або державної геодезичної мережі.

В окремих випадках, при чітко виражених межах на місцевості, допускається визначення координат поворотних точок меж за допомогою електронного планіметра. Складається план земельної ділянки з визначенням па ньому її меж і розмірів, описом меж суміжних власників землі і землекористувачів. На плані показуються: межі всіх черезсмужних ділянок, що передаються (надаються) у власність або користування в межах відповідної Ради народних депутатів; лінійні проміри по межі земельної ділянки; всі поворотні точки меж земельної ділянки; всі точки, закріплені в натурі (на місцевості) довгостроковими межовими знаками; всі лінії, які є суходольними межами.

Ці межі викреслюються суцільною лінією чорною тушшю; річки, озера, канали, шляхи, лісосмуги, інші урочища, що співпадають з межами. На плані зовнішніх меж земель власників і користувачів показуються вкраплені земельні ділянки сторонніх власників землі і землекористувачів, та додається їх список.

План земельної ділянки складається у масштабі, який забезпечує чітке зображення всіх елементів і надписів.

Державні акти на право колективної власності на землю, право приватної власності на землю, право постійного користування землею складаються у двох примірниках, підписуються головою відповідної місцевої Ради народних депутатів і скріплюються гербовою печаткою. Сторінку державного акта із зображенням плану земельної ділянки підписує інженер-землевпорядник.

З матеріалів справи вбачається, що АТ "Херсонагроінвест" на підставі відповідного рішення виконавчого комітету Цюрупинської міської ради здійснював розроблення проекту відведення земельної ділянки площею 2,4 га для будівництва автозаправної станції з блоком технічного обслуговування і мотелем.

Однак, судами попередніх інстанцій було вірно вказано про те, що матеріали справи не містять доказів того, що вказаний проект був виготовленим у повному обсязі, затвердженим відповідним рішенням органу, що надавав згоду на його виготовлення.

Крім того, згідно наданої інформації Цюрупинським районним відділом земельних ресурсів, Цюрупинською (Олешківською) міською радою та ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, АТ "Херсонагроінвест" ніколи не отримував Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою площею 2,4 га в адміністративних межах Цюрупинської міської ради, отже, ніколи не подавав до Цюрупинської міської ради заяв про добровільну відмову від права постійного користування такою земельною ділянкою.

До того ж, Мале колективне підприємство "АГАТ" до оформлення Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 19.06.1997 серії І-ХС 000072 не замовляв та не подавав на затвердження Цюрупинської міської ради технічної документації або проекту відведення зі складання вказаного Державного акту.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів касаційної інстанції погоджується з висновками судів про те, що надана позивачем копія проекту відведення земельної ділянки, що виготовлялася на замовлення АТ "Херсонагроінвест", не містить будь-яких журналів та абрисів геодезичних вимірювань, каталогу координат окружної межі землекористування, плану земельної ділянки, відомостей обчислення площ та експлікації земельних угідь, а Державний акт на право постійного користування землею від 19.06.1997 серії І-ХС 000072, в свою чергу, не містить достатніх даних для чіткої ідентифікації вказаної земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Як встановлено судами попередніх інстанцій, інформацією Цюрупинського районного відділу земельних ресурсів та відділу Держгеокадастру у Цюрупинському районі підтверджується, що за наявними у справі документами визначення чіткого місця розташування земельної ділянки (прив'язка до місцевості) щодо якої було оформлено Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою І-ХС 000072 від 19.06.1997 є неможливим.

В свою чергу, наданий позивачем вкладений до Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою І-ХС 000072 від 19.06.1997 ситуаційний план, який не є складовою частиною ні Державного акту ні технічної документації з виготовлення Державного акту, містить явні ознаки виправлень та підчисток, а його так званий оригінал, оглянутий в судових засіданнях судів попередніх інстанцій, не містить будь-яких "мокрих" підписів та відтисків печаток та виготовлений шляхом перенесення на кальку схеми з невідомого документа, отже, не є допустимими та належними доказом у справі.

Таким чином, оскільки матеріали справи не містять належних і допустимих доказів для того, щоб ідентифікувати земельну ділянку площею 2,4 га згідно Державного акту І-ХС № 000072 від 19.06.1997 як таку, що накладається на земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5, що були набуті у власність третіми особами згідно з оспорюваним розпорядженням Цюрупинської районної державної адміністрації від 06.08.2008 № 678, суди попередніх інстанцій дійшли правомірного висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до приписів статті 1117 Господарського процесуального кодексу України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

З огляду на викладене, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги Малого колективного підприємства "АГАТ", оскільки судами попередніх інстанцій було повно та всебічно з'ясовано обставини, що мають значення для даної справи, їм надано належну правову оцінку та прийнято рішення та постанову з дотриманням норм матеріального та процесуального права, що дає підстави залишити їх без змін.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу Малого колективного підприємства "Агат" залишити без задоволення.

Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 12.10.2016 у справі №923/1739/14 Господарського суду Херсонської області залишити без змін.

Головуючий суддя М.Данилова

Судді О.Сибіга

В.Швець

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст