ПОСТАНОВАІМЕНЕМ УКРАЇНИ24 листопада 2020 рокум. Київсправа №822/3008/17адміністративне провадження №К/9901/25912/18Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:судді-доповідача Жука А. В.,суддів: Мартинюк Н. М., Мельник-Томенко Ж. М.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справуза адміністративним позовом ОСОБА_1до Житомирського прикордонного загону Північного регіонального управління Державної прикордонної служби Українипро визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії, провадження у якій відкритоза касаційною скаргою Житомирського прикордонного загону Північного регіонального управління Державної прикордонної служби України на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 11.01.2018 (головуючий суддя - Матохнюк Д. Б., судді - Боровицький О. А., Сапальова Т. В. )
ВСТАНОВИВ:І. Історія справиКороткий зміст позовних вимог1. У листопаді 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Житомирського прикордонного загону Північного регіонального управління Державної прикордонної служби України, в якому просив суд:- визнати бездіяльність Житомирського прикордонного загону Північного регіонального управління Державної прикордонної служби України щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби, встановленої ч.
2 ст.
15 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" протиправною;
- зобов'язати Житомирський прикордонний загін Північного регіонального управління Державної прикордонної служби України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу, яка передбачена ч.
2 ст.
15 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби.2. В обґрунтування позовних вимог позивач вказував на порушення відповідачем
Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та на необґрунтоване неврахування відповідачем загальної вислуги років, яка дає право позивачу на отримання одноразової грошової допомоги на підставі ч.
2 ст.
15 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".Короткий зміст рішення суду першої інстанції3. Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 21.11.2017 адміністративний позов залишено без задоволення.4. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що підстави для нарахування та виплати одноразової грошової допомоги, встановленої ч.
2 ст.
15 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" відсутні, оскільки така одноразова грошова допомога виплачується за наявності 10 років саме календарної служби, тоді як в позивача така служба становить 08 років 11 місяців 05 днів.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції5. Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 11.01.2018 постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 21.11.2017 скасовано. Прийнято нову постанову, якою адміністративний позов ОСОБА_1 до Житомирського прикордонного загону Північного регіонального управління Державної прикордонної служби України про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії задоволено.Визнано протиправною бездіяльність Житомирського прикордонного загону Північного регіонального управління Державної прикордонної служби України щодо не нарахування та виплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби встановленої ч.
2 ст.
15 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".Зобов'язано Житомирський прикордонний загін Північного регіонального управління Державної прикордонної служби України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу, яка передбачена ч.
2 ст.
15 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби.6. Рішення суду апеляційної інстанції мотивоване тим, що частиною
2 статті
15 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" не передбачено будь-яких обмежень щодо обчислення вислуги років лише в календарних роках, а передбачено виплату одноразової грошової допомоги у разі звільнення за наявності вислуги 10 років і більше. Суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що вислуга років може включити різні періоди, в тому числі і пільгове обчислення строку вислуги, а тому позивач, маючи 13 років загальної вислуги років, має право на виплату одноразової грошової допомоги, передбаченої вказаною правовою нормою.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї7.20.02.2018 Житомирським прикордонним загоном Північного регіонального управління Державної прикордонної служби України подано касаційну скаргу на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 11.01.2018.8. У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права, просить вказану постанову скасувати та залишити в силі постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від21.11.2017.9. Касаційна скарга обґрунтована тим, що відповідно до норм законодавства військовослужбовцям, крім військовослужбовців, які звільняються зі служби у зв'язку з закінченням строку контракту, одноразова грошова допомога виплачується за кожний повний календарний рік служби за наявності вислуги років 10 років і більше. Відповідач вказує, що на момент виключення позивача зі списків особового складу частини вислуга років становила: календарна - 08 років 10 місяців 05 днів; пільгова - 04 роки 00 місяців 28 днів; загальна - 13 років 00 місяців 03 днів. При цьому, на думку відповідача, за пільгові роки виплата не нараховується, а враховуються лише календарні роки служби.10. Від позивача відзиву на касаційну скаргу не надходило, що відповідно до ч.
4 ст.
338 КАС України не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
Рух адміністративної справи в суді касаційної інстанції11. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.02.2018 для розгляду справи №822/3008/17 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Білоус О. В., судді - Шарапа В. М., Желтобрюх І. Л.12. Ухвалою Верховного Суду від 15.03.2018 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Житомирського прикордонного загону Північного регіонального управління Державної прикордонної служби України, встановлено строк для подання відзиву на касаційну скаргу.13. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівником секретаріату Касаційного адміністративного суду №547/0/78-19 від 30.05.2019 призначено повторний автоматизований розподіл касаційної скарги у зв'язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Білоуса О. В.14. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.06.2019 для розгляду справи №822/3008/18 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Жук А. В., судді - Мартинюк Н. М., Мельник-Томенко Ж. М.
15. Ухвалою Верховного Суду від 20.11.2020 адміністративну справу прийнято до провадження визначеною колегією суддів та призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні.ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи16. Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до витягу з наказу начальника Житомирського прикордонного загону Північного регіонального управління (І категорії) №148-ОС від 03.07.2017 по особовому складу, капітана ОСОБА_1 виключено із списків особового складу та всіх видів забезпечення з03.07.2017, у зв'язку зі звільненням наказом начальника Північного регіонального управління (І категорії).17. Вислуга років станом на 03.07.2017 становить:
- календарна: 08 років 11 місяців 05 днів;- пільгова: 04 роки 00 місяців 28 днів;- загальна: 13 років 00 місяців 03 дні.18. У липні 2017 року позивач звернувся до відповідача із рапортом, в якому просив виплатити йому грошову допомогу, яка передбачена ч.
2 ст.
15 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".19. Листом №11/5603 від 11.07.2017 відповідач повідомив позивачу про те, що до вислуги років зараховуються тільки періоди служби в календарному обчисленні.
Враховуючи те, що станом на 03.07.2017 вислуга років ОСОБА_1 в календарному обчисленні становить 08 років 11 місяців 05 днів, позивач не має права на отримання одноразової грошової допомоги.ІІІ. Релевантні джерела права й акти їх застосування(в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)20.
Конституція України20.1 Згідно з ч.
2 ст.
19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
21. Закон України "
Про Державну прикордонну службу України" №661-IV від03.04.200321.1. Згідно із положеннями ч. 3 ст. 25 Закону військовослужбовці Державної прикордонної служби України користуються правовими і соціальними гарантіями відповідно до
Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".22.
Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" №2011-XII від 20.12.199122.1. Частинами 1,2 статті 9 Закону встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.22.2. Відповідно до абз.1 ч. 2 ст. 15 Закону військовослужбовцям, крім військовослужбовців строкової військової служби, які звільняються зі служби за станом здоров'я, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби. У разі звільнення з військової служби за віком, у зв'язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів, закінченням строку контракту, у зв'язку з безпосереднім підпорядкуванням близькій особі, систематичним невиконанням умов контракту командуванням, а також у зв'язку з настанням особливого періоду та небажанням продовжувати військову службу військовослужбовцем-жінкою, яка має дитину (дітей) віком до 18 років, одноразова грошова допомога в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби виплачується за наявності вислуги 10 років і більше.
23. Постанова Кабінету Міністрів України №393 від 17.07.1992 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей"23.1. Пунктом 4 Постанови №393 встановлено, що строкова військова служба зараховується до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, у календарному обчисленні, а в разі її проходження в умовах, визначених у пункті 3 цієї постанови, у віддалених і високогірних місцевостях або в інших умовах, які згідно із законодавством колишнього СРСР були підставою для зарахування до вислуги років для призначення пенсії на пільгових умовах, - у відповідному пільговому обчисленні.24. Інструкція про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, затверджена наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України №425 від 20.05.200824.1. Згідно з положеннями пункту 4.10.1 військовослужбовцям, які звільняються зі служби за станом здоров'я, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби. У разі звільнення з військової служби за віком, у зв'язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів, закінченням строку контракту, у зв'язку з безпосереднім підпорядкуванням близькій особі, систематичним невиконанням умов контракту командуванням, а також у зв'язку з настанням особливого періоду та небажанням продовжувати військову службу військовослужбовцем-жінкою, яка має дитину (дітей) віком до 18 років, одноразова грошова допомога в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби виплачується за наявності вислуги 10 років і більше.IV. Позиція Верховного Суду
25. За приписами ч.
1 ст.
341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.26. Оцінюючи обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.27. Судами попередніх інстанцій встановлено, що з 03.07.2017 позивача було виключено зі списків особового складу та всіх видів забезпечення у зв'язку з його звільненням наказом начальника Північного регіонального управління (1 категорії) Державної прикордонної служби України. Зі змісту наказу №148-ОС від03.07.2017 вбачається, що позивач звільнений на підставі п. "ї" п.
1 ч.
8 ст.
26 Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу" (під час дії особливого періоду з військової служби звільняються військовослужбовці, які в особливий період (крім проведення мобілізації та введення воєнного стану) проходять військову службу за контрактом і строк контракту яких закінчився, якщо вони не висловили бажання продовжувати військову службу, крім випадків, визначених абзацом другим п.
1 ч.
8 ст.
26 Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу"). Вислуга років становить: календарна - 8 років 11 місяців 05 днів, пільгова 4 роки 00 місяців 28 днів, всього вислуга років становить: 13 років 00 місяців 03 дні.28. Приймаючи рішення про задоволення позову, апеляційний суд зазначив, що ч.
2 ст.
15 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" не передбачає будь-яких обмежень щодо обчислення такої вислуги лише в календарних роках, а передбачає виплату одноразової грошової допомоги у разі звільнення за наявності вислуги 10 років і більше. Верховний Суд погоджується з таким висновком суду апеляційної інстанції, та вважає за необхідне вказати на наступне.
29. Із системного аналізу наведених у розділі ІІІ цієї постанови правових норм вбачається, що поняття "календарна вислуга років" застосовується не для позначення необхідної для призначення допомоги вислуги років, а для визначення розміру грошової допомоги: "в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби". При цьому, умовою набуття права на призначення та виплату одноразової грошової допомоги відповідно до частини другої статті 15 "
Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" є наявність "вислуги 10 років і більше".30. Таким чином, в частині
2 статті
15 Законі України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" відсутня пряма вказівка на те, що право на призначення та виплату одноразової грошової допомоги виникає за наявності 10 і більше календарних років вислуги.Наведена правова позиція вже була викладена Верховним Судом у постанові від11.04.2018 у справі №806/2104/17, і колегія суддів не знаходить підстав для відступлення від такої позиції.31. Як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджується матеріалами справи, загальна вислуга років на час звільнення ОСОБА_1 становила 13 років 00 місяців 03 дні, тобто умова про наявність 10 і більше років вислуги у даному випадку дотримана. Оскільки інші підстави відмови, крім недостатності років вислуги, у призначенні грошової допомоги відсутні, Верховний Суд дійшов висновку, що позивач має право на таку виплату.32. З огляду на це колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про протиправність відмови Житомирського прикордонного загону Північного регіонального управління Державної прикордонної служби України у нарахуванні та виплаті ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги при звільненні з розрахунку 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби.
33. Враховуючи вищенаведене, доводи касаційної скарги про те, що за пільгові роки виплата одноразової грошової допомоги на підставі ч.
2 ст.
15 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" не нараховується, а враховуються лише календарні роки служби, Верховним Судом відхиляються.34. З огляду на викладене, висновки суду апеляційної інстанції є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни постанови Вінницького апеляційного адміністративного суду від 11.01.2018 відсутні.35. Згідно зі ст.
350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.36. Зважаючи на приписи статті
350 КАС України, касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.Керуючись статтями
341,
343,
349,
350,
355,
356,
359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:1. Касаційну скаргу Житомирського прикордонного загону Північного регіонального управління Державної прикордонної служби України залишити без задоволення.2. Постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2018 року у справі 822/3008/17 - залишити без змін.Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не може бути оскаржена.СуддіА. В. Жук Н. М. Мартинюк Ж. М. Мельник-Томенко