ПОСТАНОВА
Іменем України
24 квітня 2019 року
м. Київ
справа № 826/4542/18
провадження № К/9901/5517/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Анцупової Т. О.,
суддів: Кравчука В. М., Стародуба О. П.,
розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу № 826/4542/18
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Технобуд» до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві, державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у м. Києві Самчук Катерини Сергіївни, третя особа - Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити дії;
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Технобуд» на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва (суддя Чудак О. М.) від 05 вересня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду (у складі колегії суддів: Епель О. В., Губської Л. В., Степанюка А. Г.) від 23 січня 2019 року, встановив:
І. РУХ СПРАВИ
1. У березні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Технобуд» (далі - ТОВ «Технобуд») звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві, державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у м. Києві Самчук К. С., третя особа - Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в якому просило:
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у м. Києві, які полягають у скасуванні державної реєстрації земельної ділянки під кадастровим номером 8000000000:62:020:0028 за адресою: м. Київ, Деснянський р-н, вул. Електротехнічна, 1, площею 2,2586 га;
- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у м. Києві відновити державну реєстрацію земельної ділянки під кадастровим номером 8000000000:62:020:0028 за адресою: м. Київ, Деснянський р-н, вул. Електротехнічна, 1, площею 2,2586 га та інформацію в Державному земельному кадастрі;
- судові витрати у даній справі покласти на Головне управління Держгеокадастру у м. Києві.
2. В обґрунтування вказаних вимог ТОВ «Технобуд» зазначало, що дії відповідача по скасуванню державної реєстрації земельної ділянки під кадастровим номером 8000000000:62:020:0028 за адресою: м. Київ, Деснянський р-н, вул. Електротехнічна, 1, площею 2,2586 га є протиправними та такими, що суперечать вимогам чинного законодавства. Позивач зазначає, що скасуваннґ державної реєстрації земельної ділянки позбавило його права на подальше оформлення зазначеної земельної ділянки в оренду та проведення відповідної державної реєстрації речового права оренди.
3. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 05 вересня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 січня 2019 року, ТОВ «Технобуд» відмовлено у задоволенні позовних вимог.
4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, 26 лютого 2019 року ТОВ «Технобуд» звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення та неправильне застосування норм матеріального права, просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 05 вересня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 січня 2019 року, і ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.
5. Ухвалою Верховного Суду від 04 березня 2019 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та установлено десятиденний строк з моменту отримання копії вказаної ухвали для подачі відзиву на касаційну скаргу.
6. 18 березня 2019 року до Верховного Суду надійшли відзиви Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у м. Києві Самчук К. С., в яких вони просили залишити касаційну скаргу ТОВ «Технобуд» без задоволення, а оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій без змін.
7. Ухвалою Верховного Суду від 19 квітня 2019 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 02 лютого 2010 року Київська міська рада надала ТОВ «Технобуд» дозвіл на розроблення документації із землеустрою № Д-4596.
9. У подальшому, ТОВ «Технобуд» замовило у ТОВ «Стафед» розробку проекту землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки для торгівлі та будівництва, експлуатації та обслуговування автозаправного комплексу (АЗК) по вулиці Електротехнічній, 1 у Деснянському районі м. Києва.
10. 12 червня 2015 року за заявою позивача від 11 червня 2015 року на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Технобуд», відповідач здійснив державну реєстрацію земельної ділянки: кадастровий номер: 8000000000:62:020:0028; місце розташування: м. Київ, Деснянський р-н, вул. Електротехнічна, 1; цільове призначення: 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови; категорія земель: землі житлової та громадської забудови; площа - 2,2586 га (витяг від 12 червня 2015 року № НВ - 80000185212015 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку).
11. 19 грудня 2017 року Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) звернувся до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві з листом № 05707- 23085, в якому повідомив про відсутність у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про реєстрацію будь-якого речового права на земельну ділянку кадастровий номер 8000000000:62:020:0028 та просив скасувати державну реєстрацію зазначеної земельної ділянки.
12. Оскільки відомості про зареєстровані права на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:62:020:0028 у порядку інформаційного обміну, не надходили та у Державному земельному кадастрі відсутні, 21 грудня 2017 року Головне управління Держгеокадастру у м. Києві звернулося із листом № 15-26-0.21-8915/2-17 до Київської міської ради та Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про надання інформації щодо прийняття рішення про надання (передачу) земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:62:020:0028 та чи приймалось Київською міською радою рішення про надання (передачу) ТОВ «Технобуд» у користування вказаної земельної ділянки.
13. Листом Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 26 грудня 2017 року № 057023-23496 та від 10 січня 2018 року № 057023-583 повідомлено Головному управлінню Держгеокадастру у м. Києві, що відповідно до даних міського земельного кадастру заява ТОВ «Технобуд» про передачу в оренду земельної ділянки (кадастровий номер 8000000000:62:020:0028) з проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки (справа №Д-4596), погодженим в установленому порядку, для підготовки проекту рішення Київради до Департаменту земельних ресурсів не надходили. Також повідомлено, що за поданням Департаменту земельних ресурсів Київська міська рада не приймала рішень щодо передачі фізичній чи юридичній особі вказаної земельної ділянки у власність чи користування.
14. 10 січня 2018 року державним кадастровим реєстратором внесено до Державного земельного кадастру запис про скасування державної реєстрації земельної ділянки за кадастровим номером 8000000000:62:020:0028, у зв'язку з чим відомості про зазначену земельну ділянку набули статусу архівних.
15. Листом Головного управління Держгеокадастру у м. Києві від 02 березня 2018 року № 31-26-0.21-612/35-18 повідомлено ТОВ «Технобуд», у відповідь на його звернення від 28 лютого 2018 року, що державна реєстрація земельної ділянки підлягає скасуванню Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, а також, що відомості про земельну ділянку відображаються на публічній кадастровій карті при увімкненні архівного шару.
16. Вважаючи протиправними дії відповідача щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки під кадастровим номером 8000000000:62:020:0028 за адресою: м. Київ, Деснянський р-н, вул. Електротехнічна, 1, площею 2,2586 га, позивач звернулася до суду з адміністративним позовом.
IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
17. Відмовляючи позивачу у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що у разі коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, державна реєстрація земельної ділянки скасовується та скасовується її кадастровий номер.
18. Враховуючи відсутність у Державному земельному кадастрі зареєстрованих речових прав на земельну ділянку - кадастровий номер 8000000000:62:020:0028 (понад один рік з дня державної реєстрації земельної ділянки), суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що державним кадастровим реєстратором правомірно на ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 07 липня 2011 року № 3613-VI (далі - Закон № 3613-VI) внесено до Державного земельного кадастру запис про скасування державної реєстрації зазначеної земельної ділянки.
19. Водночас суд першої інстанції визнав посилання ТОВ «Технобуд» на те, що зазначені реєстраційні дії є протиправними, оскільки відповідач не звернувся із запитом до позивача для з'ясування причин відсутності державної реєстрації речового права на земельну ділянку та не встановив наявність вини позивача у відсутності такої реєстрації, оскільки Законом № 3613-VI не передбачено такого обов'язку відповідача.
20. У касаційній скарзі скаржник зазначає, що у відповідності до ч. 10 ст. 16 та ч. 10 ст. 24 Закону № 3613-VI державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі, зокрема, якщо впродовж одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.
21. Отже, скаржник вважає, що судами першої та апеляційної інстанції в обов'язковому порядку необхідно було встановити якими саме документами підтверджується та в чому полягає вина позивача, чого відповідачем зроблено не було.
22. Скаржник зазначає, що листи Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 19 грудня 2017 року № 05707-23085, від 26 грудня 2017 року № 057023-23496 та від 10 січня 2018 року № 057023-583, жодним чином не підтверджують наявність вини позивача у відсутності державної реєстрації речового права на земельну ділянку протягом одного року з дати її реєстрації.
23. Разом з цим, скаржник зазначає, що до 01 січня 2015 року діяв мораторій який відтерміновував необхідність розробки детального плану території. З 01 січня 2015 року ця вимога є обов'язковою.
24. У зв'язку з зазначеним 07 серпня 2015 року між ТОВ «Технобуд» як інвестором, ТОВ «Терра Проджект» як виконавцем та Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) як замовником був укладений договір № 1507/182/ДПТ від 07 серпня 2015 року. Предметом цього договору була розробка Детального плану територій промрайону «ТРОЄЩИНА» по вул. Пухівській у Деснянському районі м. Києва. Земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:62:020:0028 є частиною вказаної території.
25. Однак, станом на день подання позовної заяви роботи за договором належним чином не виконані, хоча строк їх виконання сплив у січня 2016 року.
26. У зв'язку з наведеним, скаржник зазначає, що за відсутності Детального плану територій, позивач був позбавлений можливості оформити належним чином речове право на земельну ділянку.
V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
27. Верховний Суд, враховуючи доводи та вимоги касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права у спірних правовідносинах, у відповідності до ч. 1 ст. 341 КАС України, виходить з наступного.
28. Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
29. Відповідно до ст. 1 Закону № 3613-VI Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
30. Згідно з ч. 1, 4 ст. 9 Закону № 3613-VI внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
31. Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.
32. Статтею 16 Закону № 3613-VI встановлено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці. Інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.
33. Відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону № 3613-VI державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об'єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.
34. Відповідно до п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: 1) поділу чи об'єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об'єднання; 2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.
35. Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що скасування державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі виникає у разі, коли протягом одного року з дня здійснення такої реєстрації заявником не зареєстровано речове право на відповідну земельну ділянку з його вини.
36. Водночас, колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції, що вина заявника як кваліфікаційна ознака для вчинення такої реєстраційної дії може бути як у формі дії, так і бездіяльності, тобто може передбачати активну чи пасивну поведінку особи.
37. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:62:020:0028 за заявою позивача була здійснена в Державному земельному кадастрі ще 12 червня 2015 року, але з цього часу і протягом майже 2,5 років позивачем так і не здійснено реєстрації речового права на вказану земельну ділянку та не повідомлено Головне управління Держгеокадастру у м. Києві про відповідні причини.
38. Отже, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку, що у зв'язку з відсутністю державної реєстрації речового права на земельну ділянку протягом одного року з дня реєстрації земельної ділянки, відповідач мав достатні правові підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:62:020:0028.
39. Безпідставними є посилання позивача у касаційній скарзі на те, що відповідач не звернувся із запитом до нього для з'ясування причин відсутності державної реєстрації речового права на земельну ділянку протягом одного року з дня реєстрації земельної ділянки та не встановив наявність його вини у нездійсненні державної реєстрації речового права на земельну ділянку, оскільки жодною нормою чинного законодавства такого обов'язку органів Держгеокадастру не передбачено.
40. Враховуючи наведене, Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень і погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій у справі про відмову у задоволенні позовних вимог.
41. Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
42. Згідно ч. 1 ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
43. З огляду на наведене, висновки судів попередніх інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.
44. Відповідно до ст. 139 КАС України, оскільки Суд залишає в силі рішення судів першої та апеляційної інстанцій, судові витрати не підлягають новому розподілу.
На підставі викладеного, керуючись ст. 139, 242, 341, 345, 350, 355, 356, 359 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Технобуд» залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 05 вересня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 січня 2019 року у справі № 826/4542/18 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач Т. О. Анцупова
Судді В. М. Кравчук
О. П. Стародуб