ПОСТАНОВАІменем України12 грудня 2019 рокуКиївсправа №591/1521/17адміністративне провадження №К/9901/16396/18Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я. О., судді Желєзного І. В., судді Коваленко Н. В., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу № 591/1521/17за позовом арбітражного керуючого ОСОБА_1до Глухівської міської ради Сумської області
про зобов'язання вчинити певні дії,за касаційною скаргою Глухівської міської ради Сумської областіна ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2017 року (у складі головуючої судді Тацій Л. В. ),ВСТАНОВИВ:Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Постановою Зарічного районного суду м. Суми від 31 травня 2017 року задоволено позов арбітражного керуючого ОСОБА_1 до Глухівської міської ради Сумської області про зобов'язання вчинити певні дії.На зазначену постанову суду Глухівською міською радою Сумської області відповідачем подано апеляційну скаргу.Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2017 року апеляційну скаргу Глухівської міської ради Сумської області повернуто особі, яка її подала.Постановляючи зазначене рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що недолік апеляційної скарги зазначений в ухвалі Харківського апеляційного адміністративного суду від 4 серпня 2017 року у встановлений судом строк заявником апеляційної скарги усунуто не було, тому суд зробив висновок про наявність підстав для повернення апеляційної скарги у відповідності до положень статті
108 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній до 15 грудня 2017 року).Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, вважаючи його прийнятими з порушенням норм процесуального права, відповідач звернувся із касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та направити справу до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення суду апеляційної інстанції прийняте з порушенням норм процесуального права. Зокрема, Глухівська міська рада Сумської області не згодна з висновком суду апеляційної інстанції про відмову у задоволенні клопотання про звільнення від сплати судового збору та залишення апеляційної скарги без руху, адже судом апеляційної інстанції не враховано відсутність об'єктивної можливості у відповідача сплатити судовий збір через відсутність фінансування.Позиція інших учасників справи2 травня 2018 року до суду надійшов відзив позивача на касаційну скаргу відповідача, в якому зазначається, що рішення суду апеляційної інстанції прийняте при дотриманні норм процесуального права, тому просить суд касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 14 листопада 2017 року відкрито касаційне провадження у справі № 591/1521/17, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати заперечення на касаційну скаргу, однак розгляд справи цим судом не був закінчений.У зв'язку із початком роботи Верховного Суду, на виконання підпункту 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення"
Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року, далі -
КАС України) матеріали цієї справи передано до Верховного Суду.Верховний Суд ухвалою від 11 квітня 2018 року прийняв до провадження адміністративну справу № 591/1521/17 та ухвалою від 11 грудня 2019 року призначив її до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 12 грудня 2019 року.ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУОцінка висновків судів попередніх інстанції доводів учасників справи
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею
341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.Згідно з положенням частини
3 статті
211 КАС України (в редакції, чинній до 15 грудня 2017 року) та частини
4 статті
328 КАС України (в редакції, чинній після 15 грудня 2017 року) підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.Відповідно до частин
1 ,
2 та
3 статті
159 КАС України (в редакції, чинній до 15 грудня 2017 року) та частин
1 ,
2 та
3 статті
242 КАС України (в редакції, чинній після 15 грудня 2017 року) судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.Крім того, стаття
2 та частина
4 статті
242 КАС України (в редакції, чинній після 15 грудня 2017 року) встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону ухвала Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2017 року відповідає, а викладені в касаційній скарзі доводи скаржника є не прийнятні з огляду на наступне.Відповідно до частин
2 та
6 статті
187 КАС України (в редакції, чинній до 15 грудня 2017 року) в апеляційній скарзі зазначаються:1) найменування адміністративного суду апеляційної інстанції, до якого подається скарга;2) ім'я (найменування), поштова адреса особи, яка подає апеляційну скаргу, а також номер засобу зв'язку, адреса електронної пошти, якщо такі є;3) вимоги особи, яка подає апеляційну скаргу, до суду апеляційної інстанції;
4) обґрунтування вимог особи, яка подала апеляційну скаргу, із зазначенням того, у чому полягає неправильність чи неповнота дослідження доказів і встановлення обставин у справі та (або) застосування норм права;5) у разі необхідності - клопотання особи, яка подає апеляційну скаргу, про витребування нових доказів, про виклик свідків тощо;6) перелік матеріалів, які додаються.До апеляційної скарги додаються її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі. До апеляційної скарги додається документ про сплату судового збору, а також копії доданих до неї письмових матеріалів відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.Частиною
2 статті
189 КАС України передбачено, що отримавши апеляційну скаргу, суддя-доповідач протягом трьох днів перевіряє її відповідність вимогам Частиною
2 статті
189 КАС України і за відсутності перешкод постановляє ухвалу про відкриття апеляційного провадження.
Апеляційна скарга Глухівської міської ради Сумської області не відповідала вимогам статті
187 КАС України (в редакції, чинній на момент винесення оскаржуваного судового рішення), а саме не сплачено судовий збір.Одночасно відповідачем було подано клопотання про відстрочення сплати судового збору, або звільнення від такої сплати у зв'язку з відсутністю коштів.Частиною
1 статті
88 КАС України (в редакції, чинній на момент винесення оскаржуваного судового рішення) передбачено, що суд, враховуючи майновий стан сторони, може своєю ухвалою зменшити розмір належних до оплати судових витрат чи звільнити від їх оплати повністю або частково, чи відстрочити або розстрочити сплату судових витрат на визначений строк.Правові засади справляння судового збору, платників, об'єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору врегульовані
Законом України "Про судовий збір".Відповідно до частини
2 статті
4 Закону України "Про судовий збір" (в редакції, чинній на момент винесення оскаржуваного судового рішення), судовий збір справляється, зокрема, за подання апеляційної скарги на рішення суду, заяви про приєднання до апеляційної скарги на рішення суду, заяви про перегляд судового рішення у зв'язку з нововиявленими обставинами у розмірі - 110 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги.
Частиною
1 статті
8 Закону України "Про судовий збір" у вказаній редакції закріплено, що враховуючи майновий стан сторони, суд може своєю ухвалою відстрочити або розстрочити сплату судового збору на певний строк, але не довше ніж до ухвалення судового рішення у справі.За змістом частини другої цієї ж статті суд може зменшити розмір судового збору або звільнити від його сплати на підставі, зазначеній у частині першій цієї статті.Комплексний аналіз Частиною
1 статті
8 Закону України "Про судовий збір"одавчих положень дає підстави для таких висновків.Звільнення від сплати судового збору (відстрочення, розстрочення його сплати або зменшення його розміру) з підстав, передбачених статтею
88 КАС України, та статтею
8 Закону України "Про судовий збір", є прерогативою суду, який вирішує питання відкриття провадження (прийняття заяви, скарги тощо).Зазначені норми є диспозитивними і встановлюють не обов'язок, а право суду на власний розсуд звільнити особу від сплати судового збору (відстрочити, розстрочити його сплату або зменшити його розмір).
Суд звертає увагу, що відсутність коштів у державного органу або органу місцевого самоврядування не є достатньою та беззаперечною підставою для звільнення його від виконання обов'язку щодо сплати судового збору.Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом у постановах від 27 березня 2018 року у справі №806/2720/17 та від 7 серпня 2018 року у справі №389/2858/16-а (2-а/389/90/16).За таких обставин, суд апеляційної інстанції обґрунтовано залишив без задоволення клопотання відповідача про звільнення від сплати судового збору, або надання відстрочки у його сплаті, та залишив апеляційну скаргу без руху.Як було зазначено вище, ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 4 серпня 2017 року апеляційна скарга відповідача була залишена без руху та наданий строк для усунення її недоліків протягом десяти днів від дати отримання копії ухвали. Згідно поштового повідомлення Глухівська міська рада Сумської області отримав копію ухвали про залишення апеляційної скарги без руху 10 серпня 2017 року.На момент постановлення оскаржуваної ухвали від 14 вересня 2017 року, Глухівською міською радою Сумської області не були виконані вимоги ухвали Харківського апеляційного адміністративного суду від 4 серпня 2017 року.
Відповідно до частини
3 статті
189 КАС України до апеляційної скарги, яка не оформлена відповідно до вимог, встановлених частини
3 статті
189 КАС України, застосовуються правила частини
3 статті
189 КАС України.Частиною
3 статті
108 КАС України передбачено, що позовна заява (апеляційна чи касаційна скарги) повертається позивачеві, якщо, зокрема, позивач (скаржник) не усунув недоліки позовної заяви (апеляційної чи касаційної скарги), яку залишено без руху.Враховуючи викладене, колегія суддів Верховного суду вважає, що ухвала суду апеляційної інстанції про повернення апеляційної скарги відповідача прийнята з дотриманням норм процесуального права.Крім того, суд звертає увагу, що відповідно до приписів статті
169 КАС України повернення апеляційної скарги не позбавляє особу права повторного звернення до суду з цією апеляційною скаргою в порядку визначеному цим процесуальним законом.Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
У відповідності до частини
1 статті
350 КАС України (в редакції, чинній на момент винесення цього судового рішення) суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.З урахуванням вищезазначеного колегія суддів приходить до висновку про те, що оскаржуване судове рішення суду апеляційної інстанції у цій справі є законним та обґрунтованим і не підлягає скасуванню, оскільки суд апеляційної інстанції ухвалив судове рішення, не допустивши порушень норм процесуального права, тому касаційну скаргу належить залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанцій - без змін.Висновки щодо розподілу судових витратОскільки колегія суддів залишає без змін рішення суду апеляційної інстанції, то відповідно до статті
139 КАС України судові витрати не підлягають новому розподілу.Керуючись статтями
341,
345,
349,
350,
355,
356,
359 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:Касаційну скаргу Глухівської міської ради Сумської області залишити без задоволення.Ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2017 року залишити без змін.Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.Суддя-доповідач Я. О. Берназюк
Судді: І. В. ЖелєзнийН. В. Коваленко