Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова КАС ВП від 07.12.2022 року у справі №460/139/19 Постанова КАС ВП від 07.12.2022 року у справі №460...
print
Друк
search Пошук

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

касаційний адміністративний суд верховного суду ( КАС ВП )

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 грудня 2022 року

м. Київ

справа № 460/139/19

адміністративне провадження № К/9901/28105/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Бучик А.Ю., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмовому провадженні в касаційній інстанції адміністративну справу №460/139/19

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Рівненська міська рада, про визнання дій протиправними, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області

на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 10.05.2019 (ухвалене у складі головуючого судді Друзенко Н.В.)

та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.09.2019 (ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Улицького В.З., суддів: Кузьмича С.М., Шавеля Р.М.).

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" звернулося у січні 2019 року до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, у якому просив:

- визнати протиправними дії при застосуванні сукупного коефіцієнту Км3 величиною « 1,2» у витязі, сформованому 05.06.2018, зареєстрованому за №1837 від 06.06.2018, із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки площею 4 232 м.кв., яка розташована за адресою: м.Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:01:012:0074 та застосуванні сукупного коефіцієнту Км3 величиною « 1,2» у витязі, сформованому 05.06.2018 зареєстрованому за №1838 від 06.06.2018, із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки площею 56 968 м.кв., яка розташована за адресою: м.Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 56101000 00:01:012:0073.

2. Позовні вимоги мотивовані тим, що величина локального коефіцієнту Км3 визначається щодо кожного населеного пункту з урахуванням місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культур-ними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території, на підставі рішення сільської, селищної, міської ради.

Відповідачем при наданні витягів №1837 та №1838 не було враховано обмеження у застосуванні коефіцієнтів Км3, що встановлені у додатку 7 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489.

Тобто, висновок відповідача про необхідність застосування значення локального коефіцієнта Км3 величиною «1,2» до земельних ділянок, наданих в оренду для позивача є протиправним, оскільки такі земельні ділянки, не забезпечено централізованим водопостачанням, каналізацією, теплопостачанням та газопостачанням.

Відтак до земельних ділянок, наданих в оренду позивачу (кадастрові номери: 5610100000:01:012: 0073; 5610100000:01:012:0074) повинен застосовуватися сукупний локальний коефіцієнт Км3 на рівні « 0,98» при визначенні розміру нормативної грошової оцінки, у зв'язку з чим дії відповідача щодо застосування коефіцієнта Км3 на рівні « 1,2» при формуванні витягів №1838 та №1837 є неправомірними.

Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 10.05.2019, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.09.2019, позов задоволено.

4. Ухвалюючи оскаржувані судові рішення, суди попередніх інстанцій виходили з того, при визначенні розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданих в оренду позивачу (кадастрові номери: 5610100000:01:012:0073; 5610100000:01:012:0074) при формуванні витягів №1838 та №1837 відповідачем не були враховані понижуючі коефіцієнти з урахуванням наявних локальних інженерно-інфраструктурних факторів, зокрема таких як: не забезпечення централізованим газопостачанням, теплопостачанням, водопостачанням і водовідведенням (в повному обсязі) (від 0,90 до 0,95), що вплинуло на кінцевий результат нормативної оцінки земельних ділянок.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги.

5. Не погоджуючись із судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області звернулося 10.10.2019 до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

6. На обґрунтування вимог, відповідач у своїй касаційній скарзі вказує на те, що ані позивачем, ані іншими заінтересованими особами не оскаржувався висновок обов`язкової державної експертизи технічної документації з нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, а тому він є чинним, а отже чинною є і сама технічна документація, яка є основною для формування витягу.

7. Також скаржник стверджує, що витяг з технічної документації про грошову оцінку землі не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб та носить лише інформаційний характер, а відтак, відповідач не погоджується із висновком судів попередніх інстанцій про те, що перевірка законності його дій може бути предметом судового розгляду.

8. Крім того, Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області стверджує, що у разі незгоди із коефіцієнтами, які вказані у витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, позивачу слід оскаржувати безпосередньо рішення Рівненської міської ради про її затвердження та висновок державної експертизи.

9. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.10.2019, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Желєзного І.В., суддів Коваленко Н.В., Чиркіна С.М.

10. Ухвалою Верховного Суду від 21.10.2019 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області

11. На адресу Верховного Суду 11.11.2019 надійшов відзив позивача на касаційну скаргу, де останній зазначив про безпідставність викладених в ній доводів. Вважає оскаржувані судові рішення законними та обґрунтованими, у зв'язку з чим підстави для їх скасування відсутні.

12. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 08.12.2021, у зв'язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Желєзного І.В. проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого, для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Бучик А.Ю., Тацій Л.В.

13. Ухвалою Верховного Суду від 06 грудня 2022 року прийнято до провадження касаційну скаргу позивача, закінчити підготовку справи та призначено до касаційного розгляду в порядку письмового провадження з 07 грудня 2022 року.

II. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Рішенням Рівненської міської ради від 09.03.2006 №2040 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської Товариству з обмеженою відповідальністю «Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс» для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжною житлового комплексу. Надано ТОВ «Рівненський МЖК» в оренду строком на п'ятдесят років земельну ділянку загальною площею 96 100 м.кв. в районі вулиць Гагаріна і Марфи Струтинської для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу, у тому числі: площею 95 680 м.кв. з числа земель запасу Рівненської міської ради (сільськогосподарські угіддя - рілля); площею 420 м.кв. з числа земель запасу Рівненської міської ради (полезахисні та інші захисні насадження).

15. На виконання вищевказаного рішення 26.07.2006 між Рівненською міською радою (Орендодавець) та ТОВ «Рівненський МЖК» (Орендар) укладено Договір оренди землі, за умовами якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 96 100 кв.м., яка знаходиться в м. Рівне, в районі вул. Гагаріна і Марфи Струтинської, який зареєстрований в Рівненській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України» 14.08.2006 запис №040658300244.

16. Згідно із пунктом 4 Договору оренди від 14.08.2006, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 7 683 788, 44 грн, згідно з довідкою №03-162, виданою Рівненським міським управлінням земельних ресурсів 06.07.2006.

17. Пунктом 8 Договору оренди від 14.08.2006 визначено, що за оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцеві орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік становить 76 837,89 грн (довідка №03-162 видана 06.07.2006 Рівненським міським управлінням земельних ресурсів). Довідка дійсна на період будівництва. В місячний термін після здачі об'єкта в експлуатацію необхідно замовити новий розрахунок грошової оцінки земельної ділянки. Річна орендна плата не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється чинним законодавством України.

18. Рішенням Рівненської міської ради №81 від 05.01.2011 «Про припинення права оренди частини земельної ділянки в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської» припинено право оренди частини земельної ділянки площею 30 000 кв.м. в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської, яка рішенням Рівненської міської ради від 09.03.2006 № 2040 «Про надання і вилучення земельних ділянок, затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та скасування окремих пунктів рішень Рівненської міської ради» надана Товариству з обмеженою відповідальністю «Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс» в оренду на п'ятдесят років для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу, і зараховано цю ділянку до земель запасу Рівненської міської ради.

19. На виконання вищезазначеного рішення між Рівненською міською радою та ТОВ «Рівненський МЖК» укладено додатковий договір від 04.08.2011 про внесення змін до договору оренди землі від 14.08.2006 №040658300244, за яким сторони домовилися викласти окремі пункти в наступній редакції, зокрема:

- п.2. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 61 200 кв.м. для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу, в тому числі: - площею 56 968 кв.м. та площею 4 232 кв.м. за рахунок земель, які рішенням Рівненської міської ради від 09.03.2006 №2040 «Про надання і вилучення земельних ділянок, затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та скасування окремих пунктів рішень Рівненської міської ради» були надані Товариству з обмеженою відповідальністю «Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс» в оренду строком на п'ятдесят років для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу;

- п.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 61 200 кв.м. становить 8 013 245,53 грн, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №04-09/47, виконаний управлінням Держкомзему у місті Рівному станом на 07.07.2011;

- п.8. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 61 200 кв.м. складає 174 869,21 грн. - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №04-09/47-1, виконаний управлінням Держкомзему у місті Рівному станом на 05.01.2011;

- п.12. Розмір орендної плати може змінюватися в односторонньому порядку. Пропозиції про перегляд розміру орендної плати надсилаються не частіше, ніж один раз на квартал. Зміна розміру орендної плати при її індексації проводиться без внесення змін до цього договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України. Розмір орендної плази переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни нормативної грошової оцінки земель у місті Рівному; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифі, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.

20. Між Рівненською міською радою та ТОВ «Рівненський МЖК» укладено 21.05.2014 Додатковий договір про внесення змін до Договору оренди землі від 14.08.2006 №040658300244, за яким сторони домовилися внести зміни до Договору оренди землі від 14.08.2006 №040658300244 та викласти його окремі пункти у наступній редакції:

- п. 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 56 968 кв.м. становить 8 184 486,60 грн - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №02-17/69, виконаний управлінням Держземагенства у м. Рівному Рівненської області станом на 01.04.2014. Витяг дійсний на період будівництва. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4 232 кв.м. становить 608 003,57 грн - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №02-17/70, виконаний управлінням Держземагенства у м. Рівному Рівненської області станом на 01.04.2014. Витяг дійсний на період будівництва.

- п.8. Розмір орендної плати в рік за земельне ділянку площею 56 468 кв.м. складає 245 534,60 грн - що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №02-17/69-1, виданий управлінням Держземагенства у м. Рівному Рівненської області відповідно до протоколу №4 від 19.02.2014 засідання комісії по встановленню розмірів орендної плати за земельні ділянки. Розрахунок дійсний на період будівництва. Розмір орендної плат в рік за земельну ділянку площею 4232 кв.м. складає 18 240,11 грн., - що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №02-17/70-1, виданий управлінням Держземагенства у м.Рівному Рівненської області відповідно до протоколу №4 від 19.02.2014 засідання комісії по встановленню розмірів орендної плати за земельні ділянки. Розрахунок дійсний на період будівництва. Орендар зобов'язується вносити орендну плату за новими ставками з 01.04.2014. В місячний термін після прийняття об'єкта в експлуатацію. Орендар зобов'язується внести зміни в договір оренди землі в частіші перерахунку розміру орендної плані із врахуванням завершення будівництва та сплачувати орендну плату з дня прийняття об'єкта в експлуатацію. Орендар погоджується, що термін будівництва об'єкта не повинен перевищувати 3 роки з моменту реєстрації даної додаткової угоди.

21. Відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 30.09.2014, ТОВ «Рівненський МЖК» володіє правом оренди земельних ділянок площею 56 968 м.кв. та 4 232 м.кв. в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської в м.Рівне для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу на підставі Договору оренди землі, серія та номер: 4018, виданого 26.07.2006, видавник: Приватний нотаріус Рівненського міського нотаріального округу - Вовк Н.П. та зареєстрований у Рівненській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України по земельних ресурсах» від 14.08.2006 №050658300244, додаткової угоди до договору оренди землі від 26.07.2006, серія та номер: 2545, виданий 26.10.2009, видавник: приватний нотаріус Рівненського міського нотаріального округу Вовк Н.П. та зареєстрована Рівненському міськрайонному відділі Рівненської регіональної філії Державного підприємства Центр державною земельного кадастру від 09.02.2010 №041058300038, додаткового договору про внесення змін до договору оренди землі від 14.08.2006 №040658300244, серія та номер: б/н. виданий 21.05.2014, видавник: укладений між Рівненською міською радою та ТОВ «Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс».

22. Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області сформовано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 06.06.2018 №1838, за яким розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:01:012:0073 площею 56 968 кв.м. становить 31 055 314,49 грн, та витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 06.06.2018 №1837, за яким розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:01:012:0074 площею 4 232 кв.м. становить 2 307 016,06 грн.

Вказані витяги розглядаються як підстава для зміни розміру орендної плати за відповідні земельні ділянки.

23. Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс", вважаючи, що відповідачем при формуванні витягів №1838 та №1837 протиправно застосовано значення локального коефіцієнта Км3 величиною « 1,2» до земельних ділянок, наданих в оренду для позивача, звернулося до суду із вказаним позовом.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

24. При розгляді касаційної скарги Верховним Судом враховуються приписи частин 1,2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України; у редакції до 08.02.2020), у відповідності до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

25. Норми матеріального права під час перевірки судом касаційної інстанції правильності їх застосування судами попередніх інстанцій застосовуються у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин. Норми процесуального права під час касаційного перегляду судом касаційної інстанції застосовуються у редакції КАС України станом до 08.02.2022.

26. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

27. Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

28. Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

29. Статтею 2 Закону України «Про оренду землі» №161-XIV від 06.10.1998 визначено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

30. Відповідно до статті 21 цього Закону, орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

31. Згідно з положеннями частини п'ятої статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки: не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

32. Відповідно до статті 1 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 №1378-IV (далі - Закон №1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

33. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно з законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

34. За нормами частини 1 статті 15 Закону №1378-IV, підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

35. Згідно зі статтею 18 цього Закону, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

36. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться на землях, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5 - 7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України від 22.05.2003 № 858-IV "Про землеустрій".

37. Відповідно до частин 1-2 статті 20 Закону № 1378-IV, за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

38. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель за заявою зацікавленої особи.

39. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частина 3 статті 23 Закону № 1378-IV).

40. Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489 затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок № 489).

41. Згідно з приписами розділу ІІІ Порядку №489, за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

42. Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах населених пунктів та порядок оформлення витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки регламентується Методикою нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 №213 (далі - Методика).

43. Згідно з пунктом 21 Методики, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держземагентства за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує семи робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

44. Відповідно до пункту 21 Методики, нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за формулою:

В * Нп

Цн = ------------------------- * Кф * Км,

Нк

де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);

В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);

Нп - норма прибутку (6%);

Нк - норма капіталізації (3%);

Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);

Км - коефіцієнт, який характеризує місцерозташування земельної ділянки.

45. Коефіцієнт, який характеризує місцеположення земельної ділянки (Км), обчислюється за формулою:

Км = Км1 * Км2 * Км3,

де, зокрема, Км3 - коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерногеологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території.

46. Вихідними даними для обчислення коефіцієнта Км є затверджені матеріали Генеральної схеми планування території України, схем планування території Автономної Республіки Крим та областей, генеральні плани населених пунктів у частині, яка характеризує існуючий стан населеного пункту. Значення коефіцієнтів установлюються за результатами пофакторних оцінок кожної групи з урахуванням питомої ваги рентоутворювальних факторів у формуванні загального рентного доходу в межах населеного пункту та його економіко-планувальних зон.

47. У пункті 10 розділу II Порядку №489, передбачено, що значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів.

Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені у додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.

48. Отже, сукупний коефіцієнт Км3 повинен визначатися як добуток пофакторних оцінок (локальних факторів, локальних коефіцієнтів), які є на відповідній земельній ділянці.

49. Додаток 7 до Порядку №489 у формі таблиці відображає перелік локальних факторів по групам та коефіцієнти локальних факторів із вказівкою граничних (максимальних і мінімальних) значень коефіцієнтів.

50. Вказаним додатком передбачено такі групи факторів:

1) функціонально-планувальні фактори,

2) інженерно-інфраструктурні фактори;

3) інженерно-геологічні фактори;

4) історико-культурні фактори;

5) природно-ландшафтні фактори;

6) санітарно-гігієнічні фактори.

51. Зокрема, до функціонально-планувальних факторів віднесено такі фактори з такими значеннями максимальних і мінімальних коефіцієнтів, як:

- місцезнаходження земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до громадських центрів - 1,04-1,2;

- у зоні магістралей підвищеного містоформувального значення - 1,05-1,2;

- у зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту - 1,04-1,15;

- у зоні пішохідної доступності до національних природних, регіональних ландшафтних, зоологічних та дендрологічних парків, парків - пам'яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, біосферних та природних заповідників, пам'яток природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон, пляжів - 1,04-1,15;

- у прирейковій зоні (ділянка, розташована або примикає до смуги відведення, має під'їзну залізничну колію) - 1,04-1,10.

52. А до інженерно-інфраструктурних факторів віднесено такі фактори з такими значеннями максимальних і мінімальних коефіцієнтів, як:

- земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття - 0,90-0,95;

- земельна ділянка, що примикає до вулиці із твердим покриттям - 1,00;

- не забезпечена централізованим водопостачанням - 0,90-0,95;

- забезпечена централізованим водопостачанням - 1,00;

-не забезпечена централізованим водовідведенням - 0,90-0,95;

- забезпечена централізованим водовідведенням - 1,00;

- не забезпечена централізованим теплопостачанням - 0,90-0,95;

- забезпечена централізованим теплопостачанням - 1,00;

- не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,90-0,95;

- забезпечена централізованим газопостачанням - 1,00.

53. Як вбачається із оскаржуваних судових рішень, при визначенні розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданих в оренду позивачу (кадастрові номери: 5610100000:01:012:0073; 5610100000:01:012:0074) при формуванні витягів №1838 та №1837 застосовувався коефіцієнт Км3 на рівні « 1,2», який визначався лише за одним функціонально-планувальним фактором, а саме: місцезнаходження земельної ділянки у зоні магістралей підвищеного містоформувального значення - максимальний коефіцієнт = 1,2.

Водночас, жоден інший локальний фактор, зокрема з груп інженерно-інфраструктурних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних та санітарно-гігієнічних врахований не був.

54. Разом з тим, судами попередніх інстанцій при розгляді справи встановлено наступне:

- відповідно до інформації ТОВ «Рівнетеплоенерго» №03-05/883/886 від 08.04.2019, наданої на вимогу суду першої інстанції, закрита стоянка для легкових автомобілів по вул. Струтинської (Гайдамацька), буд. 41-в у м.Рівне, що побудована на земельній ділянці площею 4 232 кв.м, яка розташована за адресою: м.Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:01:012:0074 до централізованого теплопостачання не підключена; громадський будинок автомийки самообслуговування за адресою: Рівненська обл., м.Рівне, вулиця Гагаріна, буд.18-В; оздоровчо-торгівельно-розважальний комплекс (літ. А-3) за адресою: Рівненська обл., м.Рівне, вул.Гагаріна. буд. 18-б; багатоквартирний житловий будинок за адресою: Рівненська обл., м.Рівне, вул.Гагаріна, буд. 22, що побудовані на земельній ділянці площею 56 968 кв.м, кадастровий номер 5610100000:01:012:0073 до централізованого теплопостачання не підключені; на земельній ділянці за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської діючі точки доступу (підключення) до централізованого теплопостачання відсутні;

- відповідно до інформації ПАТ «Рівнегаз» від 10.04.2019 №330007.-Ск-1997-0419, наданої на вимогу суду першої інстанції, закрита стоянка для легкових автомобілів по вул. Струтинської (Гайдамацька), буд. 41-в у м. Рівне, що розташована на земельній ділянці площею 4232 кв.м., яка розташована за адресою: м.Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:01:012:0074 не підключена до газорозподільних мереж; на земельній ділянці площею 4 232 кв.м. за адресою: м Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий помер 5610100000:01:012:0074 діючі точки доступу (підключення) до газорозподільних мереж не розташовані; на земельній ділянці площею 56 968 кв.м., яка розташована за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:01:012:0073, об'єкти нерухомості, що розташовані на зазначеній земельній ділянці, а саме: громадський будинок автомийки самообслуговування та оздоровчо-торгівельно-розважальний комплекс не підключено до газорозподільних мереж. Багатоквартирний житловий будинок, який розташований на земельній ділянці площею 56968 кв.м., яка розташована за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий помер 5610100000:01:012:0073, підключено до газорозподільних мереж; на земельній ділянці площею 56 968 кв.м. за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:01:012:0073 діючі точки доступу (підключення) до газорозподільних мереж розташовані;

- згідно листа ОВКП «Рівнеоблводоканал» №748/01-11 від 21.02.2019 у відповідь на адвокатський запит, діючі договори на надання послуг з централізованого водопостачання і водовідведення за адресою вул.Струтинської (Гайдамацька), 41-в в м.Рівне відсутні.

Зазначена інформація підтверджена копіями декларацій про готовність відповідних об'єктів до експлуатації.

55. На підставі наведеного вище, можна дійти про висновку про те, що при визначенні розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданих в оренду позивачу (кадастрові номери: 5610100000:01:012:0073; 5610100000:01:012:0074) №1838 та №1837 відповідачем не були враховані понижуючі коефіцієнти з урахуванням наявних локальних інженерно-інфраструктурних факторів, зокрема таких як: не забезпечення централізованим газопостачанням, теплопостачанням, водопостачанням і водовідведенням (в повному обсязі) (від 0,90 до 0,95), що вплинуло на кінцевий результат нормативної оцінки земельних ділянок.

56. Відтак, Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що дії відповідача щодо виготовлення та видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1838 та №1837 без врахування наявних локальних коефіцієнтів вчинені не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

А отже при визначенні розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданих в оренду позивачу (кадастрові номери: 5610100000:01:012:0073; 5610100000:01:012:0074) із застосування коефіцієнта Км3 на рівні « 1,2» при формуванні витягів відповідач діяв неправомірно.

57. Аналогічна правова позиція щодо необхідності врахування, при формуванні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, усіх локальних факторів (в т.ч. інженерно-інфраструктурних), викладена у постанові Верховного Суду від 03.06.2022 у справі №160/1209/19.

58. Стосовно доводів Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області про невірний обраний позивачем спосіб захисту (із посиланням на висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 12.11.2018 у справі №814/789/17 та від 27.11.2018 у справі №817/1819/17), суд зазначає про таке.

59. Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.01.2015 №15 (далі - Положення №15) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

60. Згідно з підпункту 29 пункту 4 Положення №15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань видає витяги із Державного земельного кадастру про земельні ділянки.

61. У постанові від 24.11.2021 у справі №817/1780/17 Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду дійшов такого висновку:

«45. …дії з формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки можуть бути предметом судового оскарження, а підстави позову слугуватимуть висновку про належність обраного способу захисту прав.

46. Отже, судова палата з розгляду справ щодо захисту соціальних прав вважає за необхідне відступити від висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 27.11.2018 у справі № 817/1819/17, від 17.10.2019 у справі № 817/1814/17, від 28.07.2020 у справі № 817/1783/17, від 10.09.2020 у справі № 817/1793/17, від 04.02.2021 у справі № 817/1809/17, від 15.06.2021 у справі №817/1802/17, від 15.07.2021 у справі № 817/1800/17».

62. Відтак, колегія суддів Верховного Суду відхиляє зазначені доводи скаржника, оскільки дії щодо формування даних про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, зокрема щодо застосування рентоутворюючих коефіцієнтів, можуть бути предметом судового розгляду.

Слід наголосити на тому, що предметом спору у цій справі є саме визнання протиправними дій відповідача при застосуванні сукупного коефіцієнту у витязі із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, а не скасування самого витягу.

63. Як наслідок, на підставі встановлених судами попередніх інстанцій обставин справи та наявних у ній доказів, Верховний Суд приходить до висновку, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі є законними та обґрунтованими і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, в них повно і всебічно з'ясовані обставини в справі з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

64. Відповідно до статті 350 КАС України (в редакції до 08.02.2020), суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій. Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення лише за умови, якщо це порушення призвело до ухвалення незаконного рішення.

65. З огляду на наведене, касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - залишити без змін.

Керуючись частиною 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ» від 15.01.2020 № 460-IX, статтями 327 345 349 353 КАС України у редакції до 08.02.2020, Верховний Суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області залишити без задоволення.

Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 10.05.2019 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.09.2019 по справі №460/139/19 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не може бути оскаржена.

Головуючий Стрелець Т.Г.

Судді Бучик А.Ю.

Тацій Л.В.

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст

Приймаємо до оплати