Головна Блог ... Новини Нові договори та тарифи. Юрист розповіла про новації нового закону про ЖКП Нові договори та тарифи. Юрист розповіла про новац...

Нові договори та тарифи. Юрист розповіла про новації нового закону про ЖКП

Відключити рекламу
 - tn1_0288d8c415a6da371e43488687106ff1_5fd11b36b13ee.jpg

Згідно із нещодавно прийнятим Законом про житлово-комунальні послуги (ЖКП), суттєво змінюється система взаємовідносин між виконавцями комунальних послуг та споживачами.

Перехід на нові договори здійснюватиметься виконавцями комунальних послуг по мірі їх організаційної готовності та наявності у них встановлених уповноваженими органами (НКРЕКП та органами місцевого самоврядування) тарифів на комунальні послуги.

У новаціях нового закону нам допомогла розібратися член Асоціації правників України, адвокат ЮК "Riyako&Partners" Катерина Аніщенко.

Нагадаємо, з 01.05.2019 у НКРЕКП відсутні повноваження щодо встановлення тарифів на послугу з постачання теплової енергії, що не дозволяє встановлювати такі тарифи для ліцензіатів Комісії.

З 1 травня 2019 року такі повноваження відсутні і у органів місцевого самоврядування відсутні.

У свою чергу, до споживачів послуги не можуть застосовуватися тарифи на послугу, які не встановлені уповноваженим органом.

Згадайтте новину: Коммунальные платежки станут понятнее. Что уготовил украинцам новый закон о ЖКУ

На сьогодні на законодавчому рівні не передбачено можливості укладення публічних договорів про надання комунальних послуг між виконавцем цих послуг та споживачами.

"Згідно із Законом публічні договори про надання комунальних послуг запроваджуються для споживачів цих послуг у багатоквартирних будинках у разі, якщо співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали з виконавцем комунальної послуги відповідний договір (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і послуг з постачання та розподілу електричної енергії)", – зазначила нам Катерина Аніщенко.

У разі, якщо співвласники оберуть інший вид договору (індивідуальний з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем чи колективний договір) та нададуть до виконавця комунальної послуги протокол зборів співвласників за два місяці до запланованої дати укладення договору, вони зможуть перейти на обраний ними вид договору.

З огляду на зазначене, виникають питання щодо перегляду уповноваженими органами тарифів на послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем).

"Прийнятим Законом, зокрема передбачено, так званий «механізм» формування тарифів на комунальні послуги, а саме: запроваджено диференційовані тарифи на транспортування та постачання теплової енергії (залежно від наявності/відсутності центральних та індивідуальних теплових пунктів), та, як наслідок, унеможливлення подвійної компенсації споживачами витрат на утримання та обслуговування центральних та індивідуальних теплових пунктів; відхід від вимоги щодо формування побудинкових тарифів на послугу з постачання гарячої води за наявності у таких будинках індивідуальних теплових пунктів (ІТП)", – розказує Катерина Аніщенко.

Щодо змін до тарифів, які внесенні до Закону України "Про житлово-комунальні послуги",то для порівняння наводимо зміни, які викладанні в таблиці нижче:

Ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги:

Було:

Стало:

Вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за домовленістю сторін, крім випадку обрання управителя органом місцевого самоврядування.

Ціна послуги з управління багатоквартирним будинком у разі визначення управителя органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах відповідно до Закону України "Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку" визначається на рівні ціни, запропонованої в конкурсній пропозиції переможцем конкурсу.

Така ціна протягом строку дії договору управління може змінюватися виключно за погодженням сторін з підстав та в порядку, визначених таким договором.

Вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за домовленістю сторін, крім випадку обрання управителя органом місцевого самоврядування.

Ціна послуги з управління багатоквартирним будинком у разі визначення управителя органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах визначається на рівні ціни, запропонованої в конкурсній пропозиції переможцем конкурсу.

Така ціна протягом строку дії договору управління може змінюватися виключно за погодженням сторін з підстав та в порядку, визначених таким договором.

Послуга з постачання гарячої води:

Було:

Стало:

Тарифи на комунальну послугу з постачання гарячої води, що виробляється за допомогою систем автономного опалення та/або індивідуального теплового пункту, формуються та встановлюються окремо для кожного багатоквартирного будинку з урахуванням собівартості виробництва надання такої послуги, а також рентабельності суб’єкта господарювання, що провадить таку діяльність.

Тарифи на комунальну послугу з постачання гарячої води, що виробляється суб’єктом господарювання за допомогою систем автономного теплопостачання формуються та встановлюються окремо для кожного багатоквартирного будинку з урахуванням собівартості виробництва надання такої послуги, а також рентабельності суб’єкта господарювання, що провадить таку діяльність.

Органи, уповноважені законом встановлювати порядки (методики) формування тарифів на послугу з постачання гарячої води визначають особливості врахування в тарифах на послугу з постачання гарячої води витрат на утримання та обслуговування теплових пунктів (індивідуальних та центральних), з метою унеможливлення подвійної компенсації споживачами таких витрат.

Послуга з централізованого водовідведення

Було:

Стало:

1. Одиниця виміру обсягу спожитої споживачем послуги з централізованого водовідведення визначається правилами надання відповідної комунальної послуги, що затверджуються уповноваженим законом органом.

2. Критерієм якості послуги з централізованого водовідведення є безперешкодне приймання стічних вод у мережі виконавця з мереж споживача, за умови справності мереж споживача.

3. Послуга з централізованого водовідведення надається згідно з умовами договору, що укладається з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, та вимогами правил надання послуг з централізованого водовідведення, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, якщо інше не передбачено законом.

1. Одиниця виміру обсягу спожитої споживачем послуги з централізованого водовідведення визначається правилами надання відповідної комунальної послуги, що затверджуються уповноваженим законом органом.

2. Критерієм якості послуги з централізованого водовідведення є безперешкодне приймання стічних вод у мережі виконавця з мереж споживача, за умови справності мереж споживача.

3. Послуга з централізованого водовідведення надається згідно з умовами договору, що укладається з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, та вимогами правил надання послуг з централізованого водовідведення, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, якщо інше не передбачено законом.

4. Виконавець послуги з постачання гарячої води зобов’язаний щомісяця надавати дані щодо загального обсягу спожитої у будівлі гарячої води виконавцю послуги з централізованого водовідведення для нарахування за стоки (відведення) гарячої води.

Послуга з поводження з побутовими відходами

Було:

Стало:

У разі запровадження роздільного збирання побутових відходів при встановленні цін/тарифів на послугу з поводження з побутовими відходами не враховується вартість операцій з поводження з роздільно зібраними (відсортованими) корисними компонентами цих відходів.

У разі запровадження принципу розширеної відповідальності виробника та роздільного збирання побутових відходів при встановленні цін/тарифів на послугу з поводження з побутовими відходами не враховується вартість операцій з поводження з роздільно зібраними (відсортованими) корисними компонентами цих відходів.

Також юрист звертає увагу, що ст.20 Закону України "Про теплопостачання" передбачено, що "Тарифи на теплову енергію, що виробляється та постачається суб’єктом господарювання за допомогою систем автономного теплопостачання, формуються та встановлюються з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про житлово-комунальні послуги".

"Однак, ні чинний Закон України "Про житлово-комунальні послуги", ні законопроект не містять особливостей формування та встановлення тарифів на теплову енергію, що виробляється та постачається суб’єктом господарювання за допомогою систем автономного теплопостачання", – зауважила Катерина Аніщенко.

Відповідно до ст. 20 Закону України "Про теплопостачання" тарифи на теплову енергію, реалізація якої здійснюється суб’єктами господарювання, є регульованими.

"Однак встановлення тарифів для кожного багатоквартирного будинку, обладнаного системою автономного теплопостачання, на нашу думку, призведе до економічно необґрунтованих тарифів у цій сфері, вільного встановлення цін/тарифів без економічно обґрунтованих причин, постійного підвищення тарифів", – додала юрист.

Згадайте новину: В Україні створять державну комісію з питань ЖКХ. Чим вона буде займатись

Зауважила Катерина Аніщенко й те, що такий підхід до тарифоутрорення порушує визначені у ст. 3 Закону принципи державної політики щодо регулювання цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, з урахуванням досягнутого рівня соціально-економічного розвитку, природних особливостей відповідного регіону та технічних можливостей; забезпечення рівних можливостей доступу до отримання мінімальних норм житлово-комунальних послуг для споживачів; дотримання встановлених стандартів, нормативів, норм, порядків і правил щодо кількості та якості житлово-комунальних послуг тощо.

Проте, вказані зміни не відповідають статті 116 Конституції України та статті 13 Закону України "Про ціни і ціноутворення", відповідно якої державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом установлення обов’язкових для застосування суб’єктами господарювання фіксованих цін та ін., а також запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.

В абз. 6 п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону зазначено, про можливість включення до складу послуги з управління багатоквартирним будинком «інших робіт (послуг), погоджених сторонами договору» закладає ризик потенційних конфліктів між управителем багатоквартирного будинку та його співвласниками. Звертаємо увагу, що чинна редакція ч. 1 ст. 5 Закону містить вичерпний перелік складових елементів послуги з управління багатоквартирним будинком.

"У дво- та багатоквартирних будинках, в яких на день набрання чинності цим Законом не створено об’єднання співвласників багатоквартирного будинку та не обрано чи не призначено управителя, та до моменту прийняття співвласниками рішення про форму управління багатоквартирним будинком технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання здійснюється оператором газорозподільних систем на підставі індивідуального договору між власником (співвласниками) кожного об’єкту нерухомого майна в такому багатоквартирному будинку та оператором газорозподільних систем", – розказує Катерина Аніщенко.

Зобов’язання з оплати послуг з управління багатоквартирним будинком у таких будинках, гуртожитках у разі здачі в найм (оренду) квартир, житлових та/або нежитлових приміщень несуть наймачі (орендарі) таких квартир та/або приміщень.

Згадайте новину: Роз’яснення щодо надання житлово-комунальних послуг під час карантину

Також не може бути нормою існуюча практика повідомлення споживачем виконавця про обсяг спожитої послуги за звітний період (місяць), за якої громадяни, у першу чергу, пенсіонери, витрачають значний час для такого повідомлення у телефонному режимі, чи особисто за місцем розташування виконавця.

"Реалізація зазначеного Закону дозволить упорядкування процес надання житлово-комунальних послуг, з переходом на нові договірні відносини у сфері житлово-комунальних послуг, проте, чи встановить чіткі правила гри для усіх учасників відносин та чи будуть на практиці виконуватись ці "правила" покаже лише час", – констатувала Катерина Аніщенко.

  • 21971

    Переглядів

  • 0

    Коментарі

  • 21971

    Переглядів

  • 0

    Коментарі


  • Подякувати Відключити рекламу

    Залиште Ваш коментар:

    Додати

    КОРИСТУЙТЕСЯ НАШИМИ СЕРВІСАМИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ЮРИДИЧНИХ ПОСЛУГ та КОНСУЛЬТАЦІЙ

    • Безкоштовна консультація

      Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях

    • ВІДЕОДЗВІНОК ЮРИСТУ

      Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс

    • ОГОЛОСІТЬ ВЛАСНИЙ ТЕНДЕР

      Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію

    • КАТАЛОГ ЮРИСТІВ

      Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом

    Популярні новини

    Дивитись усі новини
    Дивитись усі новини
    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст