0
0
775
Правовий аналіз законопроєкту № 13364-1 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення адміністративної відповідальності за порушення, що посягають на власність та у сфері охорони природи, використання природних ресурсів»
Протягом десятиліть система адміністративної відповідальності за екологічні правопорушення в Україні залишалася фактично недієвою, створюючи умови для безкарності та систематичного нехтування природоохоронним законодавством. Фундаментальна проблема полягає в тому, що чинні штрафи є мізерними та не виконують ані превентивної, ані каральної функції.
На цьому тлі законопроєкт № 13364-1 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення адміністративної відповідальності за порушення, що посягають на власність та у сфері охорони природи, використання природних ресурсів» покликаний трансформувати екологічну політику держави від символічної, постфактум реєстрації порушень до каральної та превентивної моделі.
Законопроєкт № 13364-1 був зареєстрований у Верховній Раді України 27 червня 2025 року групою народних депутатів на чолі з Олександром Юрченком. Важливо зазначити, що він був поданий як альтернативний до урядового законопроєкту № 13364 від 12.06.2025, який мав значно вужчу сферу застосування і фокусувався переважно на посиленні відповідальності у сфері охорони водних ресурсів.
Згідно з пояснювальною запискою, метою альтернативного законопроекту, як і основного, є забезпечення екологічної безпеки, запобігання негативного впливу господарської та іншої діяльності на навколишнє природне середовище, збереження водних ресурсів, шляхом посилення відповідальності за порушення вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони і раціонального використання вод та відтворення водних ресурсів.
Ключовий механізм, запропонований у законопроєкті, полягає у кардинальному збільшенні розмірів штрафів, що обчислюються в неоподатковуваних мінімумах доходів громадян (НМДГ). Законопроєкт в десятки, а подекуди і в сотні разів збільшує кількість НМДГ, що стягуються за кожне конкретне правопорушення.
Аналіз порівняльної таблиці та тексту проєкту дозволяє виділити декілька ключових напрямів, де відповідальність зростає найбільш суттєво.
Охорона земельних ресурсів (Статті 53 532 54 55 56 КУпАП)
У цій сфері запропоновано значне посилення санкцій, спрямоване на боротьбу з нецільовим використанням земель та спотворенням даних.
Охорона водних ресурсів (Статті 48, 59, 591 60 61 62 КУпАП)
Цей блок змін є відповіддю на масові порушення водоохоронного законодавства, які завдають значних збитків.
Збереження лісових ресурсів та рослинного світу (Статті 49, 63-70, 72, 74-76, 771 КУпАП)
Незаконні рубки є однією з найгостріших екологічних проблем України, тому посилення відповідальності у цій сфері є пріоритетним.
Охорона тваринного світу та боротьба з браконьєрством (Статті 50, 85, 851, 861, 881 КУпАП)
Законопроєкт суттєво посилює відповідальність за браконьєрство та незаконну торгівлю об'єктами тваринного світу.
Контроль за промисловим забрудненням та поводженням з відходами (Статті 78, 79, 821 - 827, 83, 901, 911 - 914 КУпАП)
Цей блок є одним з найважливіших, оскільки він стосується промислових підприємств — основних забруднювачів довкілля.
Ухвалення законопроєкту № 13364-1 матиме глибокий та багатогранний вплив на економіку, державне управління та суспільство. Однак його ефективність залежатиме не лише від розміру штрафів, але й від здатності держави забезпечити їх невідворотне та справедливе застосування.
Основний очікуваний позитивний ефект — превентивний. Значне підвищення фінансової відповідальності має змусити підприємства у ключових галузях, таких як сільське господарство, металургія, будівництво та енергетика, переглянути свої бізнес-процеси та інвестувати у дотримання екологічних норм.
Ефективність закону на 100% залежить від інституційної спроможності органу, що його застосовуватиме — Державної екологічної інспекції.
При цьому, у червні 2025 року Кабінет міністрів України на своєму засіданні схвалив Стратегію реформування системи державного нагляду у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів до 2029 року та затвердив операційний план заходів з її реалізації у 2025—2027 роках, повідомила пресслужба Міністерства захисту довкілля і природних ресурсів України.
"Цим рішенням Уряд не просто затвердив покроковий дороговказ здійснення реформи, а й демонструє ЄС та міжнародним партнерам готовність до впровадження реформи", – заявила міністр Світлана Гринчук.
За її словами, основа реформи – перехід від "каральної" моделі екологічного контролю до "превентивної" – спрямованої на запобігання шкоді довкіллю, запровадження сучасних технологій та посилення відповідальності за шкоду довкіллю. У планах – впровадити ризик-орієнтований підхід до планування перевірок, який відповідатиме європейським підходам. Це дозволить виявляти і запобігати ризикам.
Так, законопроєкт № 13364-1 та реформа ДЕІ є нерозривно пов'язаними. Вони є двома частинами єдиного механізму, і успіх однієї ініціативи прямо залежить від успіху іншої.
Отже, законопроєкт № 13364-1 є необхідною, своєчасною спробою вирішити хронічну проблему неефективності адміністративної відповідальності за екологічні правопорушення в Україні. Він знаменує собою фундаментальний зсув від символічних до реально дієвих санкцій. Ця реформа є нагальною потребою, продиктованою як руйнівними екологічними наслідками війни, так і стратегічним курсом на європейську інтеграцію.
Водночас успіх цієї законодавчої ініціативи не гарантований. Він критично залежить від одночасного та ефективного реформування державних органів екологічного контролю.
Автори новини: Вікторія Загоруй, адвокат АО Barristers
Кароліна Андросович, помічник адвоката АО Barristers
Переглядів
Коментарі
Переглядів
Коментарі
Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях
Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс
Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію
Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом
Переглядів:
90
Коментарі:
0
Переглядів:
428
Коментарі:
0
Переглядів:
493
Коментарі:
0
Переглядів:
986
Коментарі:
0
Переглядів:
747
Коментарі:
0
Переглядів:
810
Коментарі:
0
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2025 «Протокол». Всі права захищені.