Головна Блог ... Новини Валютний контроль в Україні як бар'єр для розвитку інвестування Валютний контроль в Україні як бар'єр для розвитку...

Валютний контроль в Україні як бар'єр для розвитку інвестування

эксклюзив
  • Автор: 

    Автор не вказаний

  • 1

  • 0

  • 1959

Відключити рекламу
Валютний контроль в Україні як бар'єр для розвитку інвестування - tn1_0_09128300_1489513617_58c82c9116514.jpg

По заквершенні кожного фінансового року українські аналітики починають активно обговорювати, наскільки країна покращила свої позиції у міжнародному рейтингу Doing Business. В опублікованому дослідженні за 2017-й рік Україна дійсно піднялася на цілі 3 пункти – з 83-го на 80-е місце. Група Світового Банку враховувала такі фактори, як проведення реформ в державі, ВВП країни і загальну політичну ситуацію.

Проте, як показує практика ведення бізнесу, реального інвестора в Україну найчастіше більше цікавить проблематика валютного контролю і валютного регулювання, захист прав власності і прозорість судової системи, ніж збройний конфлікт, на який так часто посилається наша влада.

Похвалитися інвестиційною привабливістю свого валютного законодавства Україна, на жаль, не може. На думку Американської торговельної палати і Європейської бізнес-асоціації, для того, щоб поліпшити інвестиційний клімат в Україні, необхідно провести фундаментальні реформи – в першу чергу в частині адміністрування податків і валютного контролю, що приведе до репозиціонування іміджу України в очах великих світових інвесторів.

Хто він – сьогоднішній інвестор в Україну?

Незважаючи на застаріле за всіма світовими стандартами валютне законодавство, в останні кілька років деякі великі інвестори все ж наважилися вкласти кошти в економіку нашої держави.

Наприклад, інвестиційним фондом Джорджа Сороса було здійснено найбільшу інвестицію з часів революційних подій 2013-2014 рр. – фонд придбав частину IT-компанії Ciklum.

Всесвітньо відома корпорація «Макдональдз» в 2016 році збільшила розмір своїх інвестицій у розвиток української мережі ресторанів на 23%.

У 2017 році прогнозується приплив іноземних інвестицій в сектор нерухомості, адже при правильному виборі об’єктів інвестування, інвестори можуть заробляти в 2-3 рази більше, ніж, наприклад, в країнах Західної Європи.

Список успішних інвестиційних проектів в Україні не є вичерпним, але простежується цікава тенденція: інвесторами в економіку України найчастіше є або великі фонди і корпорації, які представлені на внутрішньому ринку інвестори, які зуміли підлаштуватися під існуючу систему державного регулювання.

Яскравим прикладом непривабливості України як об’єктаа інвестування є неготовність таких гігантів як IKEA або Starbucks заходити на наш ринок. Представники компаній аргументують свою позицію необхідністю дерегуляції та зняття валютних обмежень.

Вспомните новость: А всё таки будущее у страны есть: Украинский стартап TripMyDream получил главный приз 500 тыс. $ в качестве инвестиции

Чим страшний валютний контроль для інвестора?

В економічно розвинених країнах повністю відсутнє поняття валютного контролю, а його наявність є скоріше винятком із правил. В Україні жорстке регулювання практично повністю обмежує вільний обіг іноземної валюти та її рух як всередині країни, так і за її межі.

Основним нормативно-правовим актом, що регулює питання валютного контролю, сьогодні є Постанова Національного Банку України «Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному і валютному ринках України» №410 (далі-Постанова), яка є логічним продовженням попередніх Постанов НБУ про валютний контроль і регулювання.

Характерною рисою регламентованих законодавством заходів валютного регулювання є їх неефективність і непопулярність.

Якщо розглядати Постанову НБУ №410 в контексті залучення інвестицій в країну, то стримуючим фактором є неможливість повертати капітал. Відповідно до ч. 19 Постанови, купівля та перерахування іноземної валюти з метою повернення за кордон іноземному інвестору дивідендів заборонена, крім дивідендів по корпоративних правах та акціях за 2014 і 2015 рр. Така заборона абсолютно незрозуміла іноземному інвестору, як і обов’язок продажу на міжбанківському валютному ринку України надходжень в іноземній валюті, «правило 120 днів», обмеження на купівлю валюти, індивідуальне ліцензування НБУ на інвестування за кордон.

Вспомните новость: Депутаты приняли закон, разрешающий заключать зарубежные договоры по email и инвойсу

З України з любов’ю

Інвестиційний імідж держави визначається не тільки припливом інвестицій у країну, але і можливістю його громадян здійснювати інвестиції за кордон.

Інвестуючи за кордон ми, по-перше, популяризуємо Україну у світовому бізнес-середовищі, по-друге, будь-яка інвестиція з часом повернеться в країну у вигляді отриманих дивідендів.

Оцінивши ризики для цінової і фінансової стабільності держави, регулятор, в особі НБУ, ввів заборону на видачу індивідуальних ліцензій на інвестування за кордон фізичними особами (Постанова №410).

Мовою бізнесу — це заборона держави своїм резидентам та нерезидентам перераховувати іноземну валюту з України на закордонні рахунки в банках, придбати корпоративні права в нерезидентних компаніях, купувати нерухомість за кордоном. За порушення заборони інвестор повинен заплатити штраф у сумі здійсненої інвестиції. Дане валютне обмеження створює «залізну завісу» для вітчизняного бізнесу і дуже часто призводить до порушення законодавства, що ще раз доводить неефективність такого методу регулювання.

23 лютого 2017 р. НБУ переглянув діючі підходи до ліцензування операцій фізичних осіб з розміщенням коштів на закордонних рахунках і здійснення інвестицій за кордон.

Так, відповідно до нововведеної Постанови НБУ №14 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів НБУ») фізичні особи мають право розміщувати на закордонних банківських рахунках валюту з джерелом її походження за межами України без індивідуальної ліцензії. Тепер без необхідності отримання ліцензії НБУ українці можуть розміщувати на іноземних рахунках цінності, отримані закордоном в якості заробітної плати, стипендій, пенсій, дивідендів.

Варто зазначити, що під дивідендами треба розуміти ті кошти, які отримані від корпоративних прав, придбаних за індивідуальною ліцензією НБУ.

Крім цього, згідно з цим документом, фізичні особи можуть здійснювати інвестиції за кордон за рахунок коштів, які знаходяться не в Україні, зокрема з рахунків за кордоном, реінвестувати або здійснювати торгівлю фінансовими інструментами на іноземних біржах. Надання можливості інвестувати не звільняє від обов’язку декларувати доходи і, відповідно, платити податки.

Пом’якшення валютного контролю з боку регулятора торкнулося й обов’язкового продажу валютних надходжень від нерезидентів у формі грошового забезпечення для участі в аукціонах, торгах або тендерах, що проводяться резидентами України, купівлі іноземної валюти банками для клієнтів, якщо сума залишку на рахунку клієнта не перевищує $100 000 і деяких інших сфер валютних відносин, які не несуть дестабілізуючий вплив на міжбанківський валютний ринок.

Вспомните новость: МВФ предоставил прогноз экономики Украины на 2016-2017 гг.

Чи стане 2017 рік світлом в кінці тунелю?

Повертаючись до теми інвестування за кордон. Українці і надалі зобов’язані отримувати індивідуальну ліцензію на інвестування коштів, а з огляду на мораторій на отримання такої ліцензії, поки цей інструмент де-факто залишається недоступним для ведення бізнесу.

Верховна Рада України спільно з НБУ і Європейською комісією активно просуває ініціативу подальшої лібералізації валютних операцій фізичних осіб.

У контексті запропонованої лібералізації, НБУ створив нову концепцію валютного регулювання, спрямовану на боротьбу з надмірною складністю та необґрунтованою бюрократизацією системи валютного регулювання.

Запропонована концепція має впроваджуватися в контексті інтеграції у європейське співтовариство. Крім цього, уряд анонсує прийняття нового Закону «Про валюту», який повинен стати єдиним рамковим законом про валютне регулювання, замість давно застарілого Декрету КМУ «Про систему валютного регулювання і валютного контролю».

Лібералізація валютного регулювання має кардинально змінити інвестиційний клімат держави та стимулювати інтерес до України з боку світового співтовариства. З метою адаптації інвестиційного законодавства України до міжнародних стандартів, зокрема до директиви Європейського Союзу 88/361/ЄЕС про вільний рух капіталу та угоди про асоціацію між Україною та ЄС, були створені Офіс залучення і підтримки інвестиції, а також Національна інвестиційна рада.

Модель валютної реформи цілком може сприяти лібералізації процедури залучення інвестицій в Україну і механізмів інвестування українцями за кордон, а скасування мораторію на обмеження фінансових операцій фізичних осіб має стати її невід’ємною частиною.

Автор: Гикавець Христина, юрист ICF Legal Service

Джерело: Finance.UA

  • 1959

    Переглядів

  • 0

    Коментарі

  • 1959

    Переглядів

  • 0

    Коментарі


  • Відключити рекламу

    Залиште Ваш коментар:

    Додати

    КОРИСТУЙТЕСЯ НАШИМИ СЕРВІСАМИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ЮРИДИЧНИХ ПОСЛУГ та КОНСУЛЬТАЦІЙ

    • Безкоштовна консультація

      Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях

    • ВІДЕОДЗВІНОК ЮРИСТУ

      Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс

    • ОГОЛОСІТЬ ВЛАСНИЙ ТЕНДЕР

      Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію

    • КАТАЛОГ ЮРИСТІВ

      Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом

    Популярні новини

    Дивитись усі новини
    Дивитись усі новини
    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст