Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова від 31.01.2024 року у справі №120/7300/22 Постанова від 31.01.2024 року у справі №120/7300/2...
print
Друк
search Пошук

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

касаційний адміністративний суд верховного суду ( КАС ВП )

Історія справи

Постанова від 31.01.2024 року у справі №120/7300/22

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 січня 2024 року

м. Київ

справа № 120/7300/22

провадження № К/990/18622/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 14 грудня 2022 року (суддя Шаповалова Т.М.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2023 року (головуючий суддя Матохнюк Д.Б., судді Гонтарук В. М., Біла Л.М.)

у справі №120/7300/22

за позовом ОСОБА_1

до Адміністрації Державної прикордонної служби України, ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_1 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії

І. РУХ СПРАВИ

1. У вересні 2022 року ОСОБА_1 (далі- ОСОБА_1 ) звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до Адміністрації Державної прикордонної служби України, ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_1 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, в якому просив:

- визнати протиправними дії Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо відмови позивачеві в оформленні та направленні необхідних документів до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області для призначення позивачеві пенсії за вислугу років відповідно до статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ);

- зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України підготувати та направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області подання та документи для призначення пенсії за вислугу років позивачеві відповідно до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії, затвердженого постановою Правління пенсійного фонду України від 30.01.2007 за №3-1 та пункту "а" статті 12 Закону №2262-ХІІ.

2. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 14 грудня 2022 року, яке залишене без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2023 року, у задоволенні позову відмовлено.

3. Не погоджуючись із прийнятими рішеннями, позивач звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою у якій просить їх скасувати та прийняти нове судове рішення, яким позов задовольнити.

4. Від Адміністрації Державної прикордонної служби України і Військової частини НОМЕР_1 надійшли відзиви на касаційну скаргу, в якому відповідачі просять суд відмовити у задоволенні касаційної скарги і залишити без змін судові рішення.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 06 травня 2022 року №677-ОС позивач був звільнений з військової служби відповідно до пункту 3 частини 5 статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" в запас Збройних Сил України та виключений зі списків особового складу та всіх видів забезпечення, починаючи з 08 травня 2022 року.

6. У наказі вказано, що вислуга років позивача станом на 01 травня 2022 року становить: календарна 10 років 05 місяців 15 днів; пільгова 17 років 02 місяців 10 днів; всього 27 років 07 місяців 25 днів.

7. 21 липня 2022 року позивач звернувся до Фінансово - економічного управління Адміністрації Державної прикордонної служби України із заявою, у якій просив розглянути заяву про призначення пенсії за вислугу років відповідно до Закону № 2262-ХІІ та підготувати і направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області всі необхідні документи для призначення позивачу пенсії за вислугу років: скласти розрахунок вислуги років для призначення пенсії, виготовити грошовий атестат та довідку про додаткові види грошового забезпечення за останні 24 місяці перед звільненням.

8. Листом від 24 серпня 2022 року № 11/Ш-6251-10750 Адміністрація Державної прикордонної служби України повідомила позивача про те, що відсутні підстави для прийняття заяви про призначення пенсії за вислугу років та надання доручення 3 прикордонному загону про підготовку документів, необхідних для призначення позивачу пенсії за вислугу років на умовах, встановлених пунктом а статті 12 Закону №2262-ХІІ, та, відповідно, для їх надсилання до відповідного органу Пенсійного фонду України. Також, у листі вказано, що відповідно до пункту а статті 12 Закону №2262-ХІІ пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби з 1 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше. На дату виключення позивача зі списків особового складу загону станом на 08 травня 2022 року вислуга років на військовій службі у календарному обчисленні становить лише 10 років 05 місяців 15 днів, що не відповідає умовам призначення пенсії за вислугу років, встановленим пунктом а статті 12 Закону № 2262-ХІІ.

Крім того, у листі вказано, що відповідно до статті 17-1 Закону № 2262-ХІІ та положень пунктів 21, 3, Порядку обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 (далі - Порядок №393), зі змінами, внесеними 16 лютого 2022 року, наявність у позивача на дату виключення зі списків особового складу загону станом на 08 травня 2022 року вислуги років у пільговому обчисленні в кількості 17 років 02 місяці 10 днів також не визначає право позивача на призначення позивачу пенсії за вислугу років на умовах, встановлених пунктом а статті 12 Закону № 2262-ХІІ.

9. Не погодившись з такою відмовою Адміністрації Державної прикордонної служби України, позивач звернувся до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. Відмовляючи у позові, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що ОСОБА_1 звільнився з військової служби 06 травня 2022 року і на день звільнення має вислугу 10 календарних років замість необхідних 25 календарних років і більше, у уповноваженого підрозділу Адміністрації Держприкордонслужби, який у відповідності до наказу МВС від 17 вересня 2018 року №760 здійснює перевірку обчислення вислуги років, не було правових підстав для організації роботи з оформлення документів, зокрема надання доручення 3 прикордонному загону імені Героя України полковника Євгенія Пікуса Державної прикордонної служби України про підготовку документів, необхідних для призначення пенсії позивачу та відповідно не було правових підстав для надсилання даних документів до відповідного Пенсійного фонду України.

11. При цьому суди першої та апеляційної інстанції врахували те, що редакцію пункту 3 Постанови № 393 було змінено постановою Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 року №119, яка набрала чинності 19 лютого 2022 року і зробили висновок про те, що на час звільнення позивача з 08 травня 2022 року редакція підпункту «а» пункту 3 Порядку № 393 зазнала змін, відповідно до яких зарахування строку на пільгових умовах до вислуги років застосовується виключно для визначення розміру пенсії, а не для призначення пенсії, як передбачала попередня редакція підпункту «а» пункту 3 Порядку № 393.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВІВ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

12. В обґрунтування касаційної скарги скаржник послався на відсутність висновку Верховного Суду у подібних правовідносинах щодо визначення вислуги років військовослужбовця для призначення пенсії після набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 року №119 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393".

13. ОСОБА_1 вважає, що до спірних правовідносин має застосовуватися законодавство, чинне на момент виникнення у нього права на призначення пенсії на пільгових умовах, а не законодавство, чинне на момент його звільнення зі служби. Також стверджує, що Порядок №393 у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 року №119 звужує його права на пенсійне забезпечення та має дискримінаційний характер.

14. На думку позивача, суди попередніх інстанцій помилково не врахували правовий висновок, викладений Верховним Судом у складі суддів об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду у постанові від 03 березня 2021 року у справі 805/3923/18-а.

15. Відповідачі у відзивах на касаційну скаргу підтримують висновки судів попередніх інстанцій та наголошують на тому, що у позивача виникло право, а не обов`язок на звільнення з військової служби.

16. Адміністрація Державної прикордонної служби України звертає увагу Суду на те, що викладені в касаційній скарзі доводи про набуття позивачем права на пенсію у період з 03 березня 2021 року по 19 лютого 2022 року є надуманими, оскільки право на пенсію за вислугу років може виникнути виключно при звільнення військовослужбовця з військової служби (у разі наявності відповідної вислуги років). Внесенням змін до постанови Кабінету Міністрів України № 393 було усунуто протиріччя при застосуванні пункту «а» статті 12 Закону № 2262-ХІІ, забезпечено права і соціальну підтримку громадянам, які набули право на пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ, недопущено втрат Державного бюджету України, а також усунуто причини неоднозначного тлумачення Закону у справах цієї категорії.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

18. Нормами частин першої, п`ятої статті 14 Закону України "Про Державну прикордонну службу України" передбачено, що до особового складу Державної прикордонної служби України входять військовослужбовці та працівники Державної прикордонної служби України. Комплектування Державної прикордонної служби України військовослужбовцями і проходження ними військової служби здійснюються на підставі Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу".

19. За приписами частини першої статті 25 Закону України "Про Державну прикордонну службу України" держава забезпечує соціальний захист особового складу Державної прикордонної служби України відповідно до Конституції України, цього Закону та інших актів законодавства. Пенсійне забезпечення військовослужбовців Державної прикордонної служби України здійснюється у порядку та у розмірах, встановлених Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

20. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах прикордонної служби, визначає Закон № 2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

21. Статтею 1 Закону № 2262-XII встановлено, що особи з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особи, які мають право на пенсію за цим Законом при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції та на службі на посадах начальницького складу в Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Бюро економічної безпеки України, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.

22. Відповідно до статті 2 Закону № 2262-XII військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які мають право на пенсійне забезпечення, пенсії відповідно до цього Закону призначаються і виплачуються після звільнення їх зі служби.

23. Приписами пункту "а" частини першої статті 12 Закону № 2262-XII передбачено, що пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д", "ж" статті 1-2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби з 1 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше.

До календарної вислуги років зараховується також період, зазначений у частині другій статті 17 цього Закону.

24. Так, згідно з частиною другою статті 17 Закону № 2262-XII до вислуги років поліцейським, співробітникам Служби судової охорони, особам офіцерського складу, особам середнього, старшого та вищого начальницького складу органів внутрішніх справ, державної пожежної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції, Державної кримінально-виконавчої служби України, особам, які мають спеціальні звання Бюро економічної безпеки України, при призначенні пенсії на умовах цього Закону додатково зараховується час їхнього навчання (незалежно від форми навчання) у цивільних закладах вищої освіти, а також в інших закладах освіти, після закінчення яких присвоюється офіцерське (спеціальне) звання, до вступу на військову службу, службу до органів внутрішніх справ, Національної поліції, Служби судової охорони, державної пожежної охорони, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції, Бюро економічної безпеки України чи Державної кримінально-виконавчої служби України або призначення на відповідну посаду в межах до п`яти років із розрахунку один рік навчання за шість місяців служби.

25. Відповідно до статті 17-1 Закону № 2262-XII порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

26. На виконання вимог Закону № 2262-XII затверджено постанову Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 "Про Порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей" (Порядок №393).

27. Відповідно до підпунктів а і в пункту 3 Постанови № 393 (у редакції до 19 лютого 2022 року) до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах:

- один місяць служби за три місяці: час проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції;

- один місяць служби за півтора місяця: на заставах, постах, у комендатурах, відділеннях КПП, маневрових групах зі змінними заставами, на кораблях і катерах, що несуть службу по охороні державного кордону України, інших підрозділах Державної прикордонної служби за Переліком, затверджуваним Адміністрацією Державної прикордонної служби України.

28. Водночас редакцію пункту 3 Постанови № 393 було змінено постановою Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 року №119, яка набрала чинності 19 лютого 2022 року. Вказаною постановою також змінено і назву Порядку №393.

29. Порівнюючи попередню назву постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей» та назву в редакції після 19 лютого 2022 року «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, крім військовослужбовців строкової служби і членів їх сімей та прирівняних до них осіб», Суд доходить висновку, що змінами уточнено предмет регулювання Порядку, а саме застосування його для обчислення вислуги років особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону №2262-ХІІ, тобто мають 25 років календарної вислуги.

30. Відповідно до абзаців 1 і 2 пункту 1 Порядку № 393 в редакції, чинній на час звільнення позивача (травень 2022 року), для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, зазначеним у пунктах б-д, ж і з статті 1-2 такого Закону, до вислуги років зараховуються, зокрема, військова служба в Збройних Силах, Державній прикордонній службі, Національній гвардії, Управлінні державної охорони, Цивільній обороні України, внутрішніх військах Міністерства внутрішніх справ та інших військових формуваннях, створених Верховною Радою України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації, Державній спеціальній службі транспорту.

31. На підставі пункту 2-1 Порядку № 393 для призначення пенсій обчислення календарної вислуги років проводиться згідно з пунктами 1 і 2 цієї постанови.

32. Згідно підпунктом «а» пункту 3 Порядку № 393 до вислуги років для визначення розміру пенсії особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах один місяць служби за три місяці, зокрема, час проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції; період проходження служби у військовому резерві під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів.

33. У справі, що розглядається судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 звільнився з військової служби 06 травня 2022 року, тобто для обрахування вислуги років, необхідної позивачеві для призначення пенсії, слід керуватися Порядком №393, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 року № 119.

34. Також судами встановлено, що станом на дату звільнення з військової служби позивач має 10 років 05 місяців 15 днів календарної вислуги і 17 років 02 місяці 10 днів пільгової вислуги.

35. Таким чином, на час звільнення позивача з 06 травня 2022 року редакція підпункту «а» пункту 3 Порядку № 393 зазнала змін, відповідно до яких зарахування строку на пільгових умовах до вислуги років застосовується виключно для визначення розміру пенсії, а не для призначення пенсії, як передбачала попередня редакція підпункту «а» пункту 3 Порядку № 393.

36. Підсумовуючи викладене, колегія суддів зазначає про відсутність у позивача календарної вислуги для призначення пенсії за статтею 12 Закону № 2262-ХІІ.

37. Аналогічну правову позицію щодо застосування Порядку № 393 (у редакції, чинній після внесення змін постановою Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 року № 119) висловив Верховний Суд у постанові від 31 серпня 2023 року у справі № 200/4951/22 під час розгляду подібних правовідносин.

38. Відповідно до пункту 1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого Постанова правління Пенсійного фонду України 30 січня 2007 року №3-1, заяви про призначення пенсій за вислугу років подаються до Головних управлінь Пенсійного фонду України в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі через уповноважений структурний підрозділ Міністерства внутрішніх справ України.

39. Враховуючи, що на день звільнення позивача з військової служби (06 травня 2022 року) він мав вислугу 10 календарних роки замість необхідних 25 календарних років і більше, у відповідача були відсутні підстави для підготовки документів, необхідних для призначення пенсії та надсилання цих документів до відповідного органу Пенсійного фонду України.

40. Отже, суди попередніх інстанцій дійшли законного і обґрунтованого висновку про відмову у позові.

41. Позивач помилково вважає, що суди попередніх інстанцій мали застосувати до спірних правовідносин правовий висновок, викладений Верховним Судом у складі суддів об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду у постанові від 03 березня 2021 року у справі 805/3923/18-а, оскільки вказаний висновок сформований до внесення змін до Порядку №393 у лютому 2022 року.

42. Колегія суддів відхиляє посилання позивача на те, що до спірних правовідносин підлягало застосуванню законодавство, чинне на момент виникнення права на пенсію, а не на момент звільнення з військової служби, оскільки такий аргумент суперечить статті 2 Закону № 2262-XII.

43. Верховний Суд не вбачає дискримінації права позивача внесенням змін постановою Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 року №119 до Порядку №393, зважаючи на те, що відповідні зміни привели у відповідність положення Порядку №393 до змісту статті 12 Закону №2262-XII, який має вищу юридичну силу.

44. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

45. З огляду на викладене, касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.

46. Оскільки Верховний Суд залишає без змін судові рішення, то відповідно до статті 139 КАС України, судові витрати не підлягають новому розподілу.

Керуючись статтями 2 3 341 345 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 14 грудня 2022 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2023 року у справі №120/7300/22 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач А.А. Єзеров

Суддя В.М. Кравчук

Суддя О.П. Стародуб

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст

Приймаємо до оплати