Відповідальність за порушення порядку виїзду/в’їзду на тимчасово окуповану територію України

09.07.2020 | Автор: Адвокат Негодова Ольга Петрівна
Задать вопрос автору
Присоединяйтесь к нам в социальных сетях: telegram viber youtube
Відповідальність за порушення порядку виїзду/в’їзду на тимчасово окуповану територію України - 0_59512900_1594281814_5f06cf5691518.jpg

Відповідно до Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» від 18 січня 2018 року № 2268-VIII, тимчасово окупованими територіями у Донецькій та Луганській областях визнано частини території України, в межах яких збройні формування Російської Федерації та окупаційна адміністрація Російської Федерації встановили та здійснюють загальний контроль.

Конкретний Перелік районів, міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях затверджений Указом Президента України від 07 лютого 2019 року № 32/2019 (https://www.president.gov.ua/documents/322019-26050).

Важливо! З 09 лютого 2019 року (з дня набрання чинності Указом Президента України) перетинання неконтрольованої українською владою ділянки державного кордону України кваліфікується як в’їзд на тимчасово окуповану територію України та виїзд з неї.

Тим же Законом (стаття 12) встановлено, що в’їзд осіб, переміщення товарів на тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях і виїзд осіб, переміщення товарів з таких територій здійснюються через КОНТРОЛЬНІ ПУНКТИ В’ЇЗДУ — ВИЇЗДУ.

Важливо!За порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї передбачена адміністративна відповідальність відповідно до статті 204 – 2 Кодексу України про адміністративне правопорушення.

Вичерпний перелік контрольних пунктів в’їзду – виїзду визначений Додатком 1 до Тимчасового порядку здійснення контролю за переміщенням осіб через лінію зіткнення у межах Донецької та Луганської областей, затвердженого наказом першого заступника керівника АТЦ при СБУ (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей від 14.04.2017 № 222 – ог (із змінами та доповненнями) (https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/ru/v222_950-17/).

Додатком 1 до Тимчасового порядку здійснення контролю за переміщенням осіб через лінію зіткнення у межах Донецької та Луганської областей визначено ПЕРЕЛІК контрольних пунктів в їзду - виїзду на автомобільному транспорті:

1) Дорожній коридор "Стаханов-Золоте-Гірське-Лисичанськ" - КПВВ "Золоте";

2) Дорожній коридор "Горлівка-Бахмут" - КПВВ "Майорське";

3) Дорожній коридор "Донецьк-Курахове" - КПВВ "Мар’їнка";

4) Дорожній коридор "Донецьк-Маріуполь (через Волноваху)" - КПВВ "Новотроїцьке";

5) Дорожній коридор "Новоазовськ-Покровськ-Талаківка-Маріуполь" - КПВВ "Гнутове" (с. Пищевик);

6) Дорожній коридор "Станиця Луганська - Щастя - Новойдар" - КПВВ "Станиця Луганська".

Положенням ч. 1 ст.10 Закону України від 15 квітня 2014 № 1207 «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режимна тимчасовоокупованій території України» закріплено, що громадяни України мають право на вільний та безперешкодний в'їзд на тимчасово окуповану територію і виїзд з неї через контрольні пункти в'їзду - виїзду за умови пред'явлення документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України

Порядок в’їзду на тимчасово окуповану територію та виїзду з неї встановлюється Кабінетом Міністрів України. (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1207-18#Text).

Пунктом 3 Порядку в'їзду на тимчасово окуповану території України та виїзду з неї, затвердженого постановою КМУ від 04 червня 2015 року №367 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/367-2015-п#n8) визначено, що в'їзд на тимчасово окуповану територію України та виїзд з неї громадянами України здійснюються через контрольні пункти згідно переліку (переліком контрольних пунктів в'їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї для автомобільного сполучення зизначено такі пункти - "Каланчак". "Чаплинка". "Чонгар", для залізничного сполучення - "Херсон". "Мелітополь". "Вадим". "Новоолексіївка").

!!! За порушення вимоги п. 3 Порядку в'їзду на тимчасову окуповану територію України та виїзду з неї, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 367 від 04.06.2015 доку, передбачена адміністративна відповідальність відповідно до статті 204 – 2 Кодексу України про адміністративне правопорушення, так, порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї - тягне за собою накладення штрафу від ста до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (штраф від 1700 до 8500 грн.).

Увага! Відповідно до ст. 222-1 КУпАП Органи Державної прикордонної служби України розглядають справи про адміністративні правопорушення, повязані з порушенням прикордонного режиму, режиму в пунктах пропуску через державний кордон України або режимних правил у контрольних пунктах вїзду - виїзду, порушенням іноземцями та особами без громадянства правил перебування в Україні і транзитного проїзду через її територію, невиконанням рішення про заборону вїзду в Україну, порушенням порядку вїзду на тимчасово окуповану територію України або виїзду з неї, а також з порушенням порядку вїзду до району проведення антитерористичної операції або виїзду з нього (стаття 202,частина другастатті 203,стаття 203-1(щодо порушень, виявлених у пункті пропуску (пункті контролю) через державний кордон України, контрольному пункті вїзду-виїзду або контрольованому прикордонному районі),статті 204-2,204-4).

Від імені органів Державної прикордонної служби України розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право:

- начальники органів охорони державного кордону та Морської охорони Державної прикордонної служби України та їх заступники;

- інші посадові особи, уповноважені керівником центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону України.

Уповноважені посадові особи органів Державної прикордонної служби України можуть стягувати накладені ними штрафи незалежно від їх розміру в пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон, контрольних пунктах в’їзду-виїзду та місцях їх дислокації виключно за допомогою безготівкових платіжних терміналів.

Порядок оформлення, розгляду та обліку матеріалів про адміністративні правопорушення, протидію яким віднесено до компетенції Державної прикордонної служби України врегульовано «Інструкцією з оформлення посадовими особами Державної прикордонної служби України матеріалів справ про адміністративні правопорушення», затвердженоїнаказом МВС України від 18 вересня 2013 року № 898 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1729-13#Text).

Ця Інструкція визначає порядок оформлення, розгляду та обліку матеріалів справ про адміністративні правопорушення, протидію яким відповідно до статті 222-1, пункту 1 частини першої та пункту 16 частини другої статті 255 КУпАП віднесено до компетенції Державної прикордонної служби України (далі - Держприкордонслужба).

Відповідно до п.2.2 Інструкції, складати протоколи про адміністративні правопорушення та протоколи про адміністративні затримання мають право всі військовослужбовці та працівники Держприкордонслужби, які безпосередньо виконують завдання з охорони державного кордону України або беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення

При цьому, п.2.3 Інструкції зазначає, що від імені Держприкордонслужби розглядати справи про адміністративні правопорушення та накладати адміністративні стягнення мають право: начальники органів охорони державного кордону та Морської охорони та їх заступники; керівники підрозділів органів охорони державного кордону та Морської охорони, які безпосередньо виконують завдання з охорони державного кордону України.

Проте, відповідно до п. 1 Наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 28.02.2018 року № 16 "Про організаційні заходи щодо реформування адмінпровадження у прикордонній сфері": уповноважено, відповідно до абзацу третього частини другої статті 222-1 КУпАП, розглядати від імені Державної прикордонної служби України справи про адміністративні правопорушення, передбачені частиною першою статті 222-1 КУпАП, та накладати відповідні адміністративні стягнення: старших змін прикордонних нарядів у пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон, контрольних пунктах вїзду-ви'їзду.

Згідно ч.5 ст. 276 КУпАП справи про адміністративні правопорушення, передбачені статтями 203, 203-1, 204-204-2 і 204-4 цього Кодексу, розглядаються за місцем їх виявлення.

Стаття 254 КУпАП передбачає складення протоколу про адміністративне правопорушення. Так, про вчинення адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженими на те посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності. Протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається у двох екземплярах, один з яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності. Протокол не складається у випадках, передбаченихстатті 258 цього Кодексу.

Увага! Відповідно до ч.1 ст.258 КУпАП передбачені випадки, коли протокол про адміністративне правопорушення не складається, наприклад в разі вчинення адміністративних правопорушень, передбачених статтями 202-203-1,204-2,204-4 (у випадках виявлення цих правопорушень у пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон України чи контрольних пунктах вїзду-виїзду) цього Кодексу, якщо особа не оспорює допущене порушення і адміністративне стягнення, що на неї накладається.

Стаття 280 КУпАП визначає обставини, що підлягають зясуванню при розгляді справи про адміністративне правопорушення: Орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов'язаний з'ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом'якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з'ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Стаття 283 КУпАП визначає Зміст постанови по справі про адміністративне правопорушення:

-Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить постанову по справі.

-Постанова повинна містити: найменування органу (посадової особи), який виніс постанову, дату розгляду справи; відомості про особу, щодо якої розглядається справа; опис обставин, установлених при розгляді справи; зазначення нормативного акта, який передбачає відповідальність за дане адміністративне правопорушення; прийняте по справі рішення.

Під час здійснення розгляду справи про адміністративне правопорушення, згідно із ст. 268 КУпАП особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення, місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

У разі , якщо під час провадження в справі про адміністративне правопорушення Ви не маєте наміру оскаржувати інкриміноване порушення і адміністративне стягнення, яке на Вас накладається, Ви маєте власноруч написати пояснення, в якому зазначити: "з правопорушенням згоден(-на), оскаржувати не буду, штраф сплачу вчасно". Якщо ж ні, вимагайте розгляду провадження в справі про адміністративне правопорушення з дотриманням посадовими особами положень «Інструкції з оформлення посадовими особами Державної прикордонної служби України матеріалів справ про адміністративні правопорушення» та користуйтесь правами, передбаченими ст..268 КУпАП, і обов’язково вимагайте складання протоколу про адміністративне правопорушення уповноваженою посадовою особою.

Пам’ятайте, згідно ст. 245 КУпАП. одними із завдань провадження адміністративної справи закон визначає такі, як своєчасне, всебічне, повне і об'єктивне з'ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом.

В силу ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Віджповідно до положень ст..287 КУпАП Постанову по справі про адміністративне правопорушення може бути оскаржено прокурором у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 7 КУпАП, особою, щодо якої її винесено, а також потерпілим.

Постанова суду про накладення адміністративного стягнення може бути оскаржена в порядку, визначеному КУпАП(ст.ст. 288-296) (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80732-10#n689)

Автор консультації: Адвокат Ольга Негодова

1000
Просмотров
0
Комментариев
Оставьте Ваш комментарий:

Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.


Популярные статьи
ЕСПЧ
0