1. Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов’язком громадян України.
2. Військовий обов’язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.
3. Військовий обов’язок включає:
підготовку громадян до військової служби;
взяття громадян на військовий облік;
прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов (направлення) на військову службу;
проходження військової служби;
виконання військового обов’язку в запасі;
проходження служби у військовому резерві;
дотримання правил військового обліку.
4. Громадяни України мають право на заміну виконання військового обов’язку альтернативною (невійськовою) службою згідно з Конституцією України та Законом України "Про альтернативну (невійськову) службу".
5. Від виконання військового обов’язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом.
6. Військовий обов’язок не поширюється на іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні.
У випадках, передбачених законом, іноземці та особи без громадянства (у тому числі звільнені з полону до завершення бойових дій у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України), які на законних підставах перебувають на території України (далі - іноземці та особи без громадянства), можуть у добровільному порядку (за контрактом) проходити військову службу у Збройних Силах України, Державній спеціальній службі транспорту та Національній гвардії України.
{Абзац другий частини шостої статті 1 в редакції Закону № 3687-IX від 08.05.2024 }
7. Виконання військового обов’язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, центри надання адміністративних послуг, центри рекрутингу та районні (об’єднані районні), міські (районні у містах, об’єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя (далі - територіальні центри комплектування та соціальної підтримки).
8. Положення про центри рекрутингу, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки затверджуються Кабінетом Міністрів України. Діяльність територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, центрів рекрутингу координується та спрямовується Міністерством оборони України.
9. Щодо військового обов’язку громадяни України поділяються на такі категорії:
допризовники - особи, які підлягають взяттю на військовий облік;
призовники - особи, які взяті на військовий облік;
військовослужбовці - особи, які проходять військову службу;
військовозобов’язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави;
резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.
До категорії військовослужбовців прирівнюються іноземці та особи без громадянства, які відповідно до закону проходять військову службу у Збройних Силах України, Державній спеціальній службі транспорту та Національній гвардії України.
Призовникам, військовозобов’язаним, резервістам та військовослужбовцям оформлюється та видається військово-обліковий документ, який є документом, що визначає належність його власника до виконання військового обов’язку. Форма, порядок оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів визначаються Кабінетом Міністрів України, а для військовослужбовців - відповідно Міністерством оборони України, Міністерством внутрішніх справ України, Службою безпеки України, розвідувальними органами України, Управлінням державної охорони України та Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України.
10. Громадяни України, які підлягають взяттю на військовий облік, перебувають на військовому обліку призовників або у запасі Збройних Сил України, у запасі Служби безпеки України, розвідувальних органів України чи проходять службу у військовому резерві, зобов’язані:
уточнити протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, свої персональні дані через центр надання адміністративних послуг або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста, або у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки;
прибувати за викликом районного (об’єднаного районного), міського (районного у місті, об’єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу розвідувальних органів України для оформлення військово-облікових документів, взяття на військовий облік, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов’язаних та резервістів;
проходити медичний огляд згідно з рішеннями комісії з питань взяття на військовий облік, комісії з питань направлення для проходження базової військової служби або військово-лікарської комісії відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров’я Служби безпеки України, а у Службі зовнішньої розвідки України, розвідувальному органі Міністерства оборони України чи розвідувальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону, - за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України, розвідувального органу Міністерства оборони України чи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону, відповідно;
проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов’язок у запасі;
виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.
Резервісти зобов’язані прибувати до військової частини, в якій вони проходять службу у військовому резерві, за викликом командира цієї військової частини.
11. Жінки, які придатні до проходження військової служби за станом здоров’я та віком і закінчили заклади професійної (професійно-технічної), фахової передвищої або вищої освіти та здобули медичну або фармацевтичну спеціальність, підлягають взяттю на військовий облік військовозобов’язаних.
Жінки, які мають спеціальність та/або професію, споріднену з відповідною військово-обліковою спеціальністю, визначеною в переліку, затвердженому Міністерством оборони України, та придатні до проходження військової служби за станом здоров’я та віком, крім зазначених в абзаці першому цієї частини, беруться на військовий облік військовозобов’язаних за їхнім бажанням.
12. Жінки, які перебувають на військовому обліку, можуть бути призвані на військову службу чи залучені для виконання робіт із забезпечення оборони держави у воєнний час у добровільному порядку. У мирний час жінки можуть бути прийняті на військову службу та службу у військовому резерві тільки в добровільному порядку (за контрактом).
Жінки виконують військовий обов’язок на рівних засадах із чоловіками (за винятком випадків, передбачених законодавством з питань охорони материнства та дитинства, а також заборони дискримінації за ознакою статі), що включає прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу, проходження військової служби, проходження служби у військовому резерві, виконання військового обов’язку в запасі та дотримання правил військового обліку.
{Стаття 1 із змінами, внесеними згідно із Законами № 1834-VI від 21.01.2010 , № 1127-VII від 17.03.2014 , № 265-VIII від 19.03.2015 , № 716-VIII від 06.10.2015 , № 2523-VIII від 06.09.2018 , № 161-IX від 03.10.2019 , № 1357-IX від 30.03.2021 , № 2664-IX від 07.10.2022 , № 2863-IX від 12.01.2023 , № 2995-IX від 21.03.2023 ; в редакції Закону № 3633-IX від 11.04.2024 }
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.
Аналізуйте судовий акт: Адвентист 7-го дня має право на заміну альтернативною службою військового обов'язку, в тому числі, під час мобілізації в період воєнного стану, оскільки належить до релігійної організації, віровчення якої не допускає користування зброєю. (Кременецький районний суд Тернопільської області, справа № 601/2491/22 від 05.06.2023 р.)
Чоловік обвинувачувався у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ст. 336 КК України - ухиленні від призову на військову службу під час мобілізації. Було встановлено, що після проходження медкомісії, будучи придатним за станом здоров'я та не маючи правових підстав на відстрочку від призову, а також отримавши “бойову” повістку (на відправку вже безпосередньо для проходження військової служби) - не прибув у військкомат.
В судовому засіданні обвинувачений свою вину не визнав, і пояснив, що він більше 20 років належить до християнської спільноти «Церкви адвентистів 7-го дня». В 2002 році прийняв водне хрещення в м. Лисичанськ, що підтверджується свідоцтвом про хрещення. Вказує, що його релігійні переконання не допускають користуватися зброєю. У військкоматі про це зазначав. У вересні отримав повістку, якою направляли його у бойову частину. Він з`явився у воєнкомат з заявою в якій зазначив, що дійсно належить до християнської спільноти «Церкви адвентистів Сьомого дня» і що виконання військового обов'язку суперечить релігійним переконанням, надавши довідку. У відповіді йому сказали, що він немає підстав для відстрочки, хоча він просив про альтернативну службу, а не відстрочку.
Що цікаво. В суді були досліджені показання свідків - в тому числі священнослужителя Церкви адвентистів Сьомого дня який вказав, що обвинувачений є постійним членом церкви, і що вони дійсно не можуть брати зброю до рук, але допомагають українським військовим і громадянам іншими - невійськовими методами. А також були надані: довідки пастора Церкви адвентистів Сьомого дня про те що обвинувачений дійсно є членом Церкви адвентистів Сьомого дня, і про те що відповідно до ч.4 ст. 35 Конституції України, Постанови Кабінету Міністрів № 2066 від 10.11.1999 року, якою затверджено «Перелік релігійних організацій, віровчення яких не допускає користування зброєю», члени Церкви адвентистів 7 дня мають право на заміну військової служби альтернативною (невійськовою) службою. Надано і подану до військкомату заяву в якій обвинувачений вказував, у зв`язку з релігійними переконаннями не може йти воювати та бути задіяним у будь-якій військовій справі та просив надати йому можливість виконувати громадські роботи замість військового обов`язку у вигляді призову до військової служби з мобілізації.
Кременецький районний суд Тернопільської області, виправдав обвинуваченого адвентиста 7-го дня, обгрунтувавши наступним: Читати повністю