Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Ухвала КАС ВП від 16.07.2020 року у справі №826/17175/18 Ухвала КАС ВП від 16.07.2020 року у справі №826/17...
print
Друк
search Пошук

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 листопада 2021 року

м. Київ

справа №826/17175/18

адміністративне провадження №К/9901/28671/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді-доповідача: Мартинюк Н. М.,

суддів: Єресько Л. О., Мельник-Томенко Ж. М.,

розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу №826/17175/18

за позовом ОСОБА_1

до Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації, Дарницького районного у місті Києві військового комісаріату, Київського міського військового комісаріату

про визнання протиправним і скасування протоколу, визнання протиправними дій, стягнення моральної шкоди,

за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Стригуна Максима Андрійовича

на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 січня 2020 року

(суддя Пащенко К. С. )

і постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 жовтня 2020 року (головуючий суддя: Степанюк А. Г., судді: Губська Л. В., Епель О. В. ).

ВСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У жовтні 2018 року ОСОБА_1 пред'явив позов до Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації (далі - "Дарницька РДА"), Дарницького районного у місті Києві військового комісаріату (далі - "Дарницький РВК"), Київського міського військового комісаріату (далі - "Київський МВК"), в якому просив суд:

- визнати протиправним і скасувати протокол Дарницької призовної комісії №7 від 25 квітня 2018 року в частині призову на строкову військову службу ОСОБА_1;

- визнати протиправними дії посадових осіб Дарницького РВК щодо направлення ОСОБА_1 до Київського об'єднаного збірного пункту;

- визнати протиправними дії посадових осіб Київського об'єднаного збірного пункту щодо утримання ОСОБА_1 у Київському об'єднаному збірному пункті;

- стягнути з Дарницької РДА та Київського МВК на користь ОСОБА_1 відшкодування моральної шкоди у розмірі: 300 000,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що 25 квітня 2018 року він самостійно з'явився до Дарницького РВК за адресою: місто Київ, вулиця Бориспільська, 26-А, і цього ж дня він був направлений на медичне обстеження для встановлення ступеню його придатності до строкової військової служби.

Позивач зазначає, що при проведенні медичного огляду усі його скарги на стан здоровя ігнорувались і проставлялися відмітки про його придатність до військової служби.

У подальшому Дарницькою призовною комісією прийнято рішення про призов ОСОБА_1 на строкову військову службу відповідно до протоколу Дарницької призовної комісії №7 від 25 квітня 2018 року.

Одночасно, позивач наголошує, що має ряд захворювань, зокрема, виразкову хворобу шлунку та інші, що підтверджується лікарськими висновками, наявність яких унеможливлює його призов і проходження служби. Так, позивач зазначає, що громадяни, які мають виразкову хворобу шлунку дванадцятипалої кишки є непридатними до військової служби в мирний час, обмежено придатними у воєнний час згідно з вимогами статті 53 "Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби" згідно з додатком №1 до "Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України".

За таких обставин, прийняте рішення Дарницькою призовною комісією за результатами медичного огляду, яке оформлене протоколом №7 від 25 квітня 2018 року, є протиправним і його належить скасувати.

Позивач зазначає, що після проведення медичного огляду його було направлено до Київського об'єднаного збірного пункту, де він пробув три доби, та у зв'язку з постійними усними скаргами направлений на додаткове медичне обстеження. Так, позивач зазначає, що 27 квітня 2018 року його перестали протиправно утримувати у Київському об'єднаному збірному пункті та відпустили.

З огляду на указані обставини, позивач вважає, що рішення про його призов на строкову військову службу є неправомірним, а тому і доставка його до Київського об'єднаного збірного пункту і його подальше утримання не відповідають вимогам законодавства.

До того ж, на думку позивача, оскільки 26 квітня 2018 року його не було направлено у військову частину, як зазначено у рішенні про призов на строкову військову службу, то і подальше його утримання в обласному збірному пункті відбувалися поза його волею.

Позивач також зазначив, що через вказані протиправні дії відповідачів у нього загострився посттравматичний синдром і станом на 5 вересня 2018 року він проходив курс реабілітації у Центрі психосоціальної реабілітації НаУКМА.

Зауважив, що у звязку із загостренням посттравматичного синдрому він не може працювати військовим кореспондентом. За таких обставин, ОСОБА_1 стверджує, що йому було завдано моральну шкоду в розмірі: 300 000,00 гривень.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 січня 2020 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 жовтня 2020 року, у задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що ОСОБА_1 під час медичного огляду був оглянутий лікарями військово-лікарської комісії (далі - "ВЛК"), а саме: хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, офтальмологом, отоларингологом, дерматологом і стоматологом. Під час медичного огляду скарги щодо стану здоров'я позивача ним не заявлялись, про що свідчать відмітки лікарів-спеціалістів про їх відсутність, а також їхні покази у якості свідків.

Отже, за наслідками проведеного ВЛК медичного огляду ОСОБА_1 складено висновок про його придатність до військової служби і його призов на строкову військову службу. На підставі цього висновку Дарницькою призовною комісією прийнято рішення про призов ОСОБА_1 на строкову військову службу, оформлене протоколом Дарницької призовної комісії №7 від 25 квітня 2018 року.

До того ж, судом першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, було визнано докази, надані позивачем щодо наявності у нього хвороби, яка унеможливлює проходження ним військової служби, а саме: акт обстеження позивача вих. №303 від 7 травня 2018 року, виписка із медичної картки амбулаторного (стаціонарного) хворого від 10 вересня 2018 року, дослідження (магнітно-резонансна томографія) від 20 травня 2018 року, амбулаторна картка пацієнта №53392 від 8 квітня 2017 року, №53392 від 5 травня 2018 року і від 10 травня 2018 року, довідка "Центру психосоціальної реабілітації НаУКМА" №02/002 від 5 вересня 2018 року, неналежними, з огляду на те, що вони були сформовані пізніше дати прийняття спірного рішення, а тому обєктивно не могли бути взяті до уваги, при проходженні позивачем медичного огляду.

Отже, зважаючи на те, що судами не було встановлено процедурних порушень у прийнятті спірного рішення, подальші дії відповідачів щодо направлення ОСОБА_1 до Київського обєднаного збірного пункту також були здійснені правомірно.

Щодо позовної вимоги про відшкодування позивачеві моральної шкоди, суди попередніх інстанцій також відмовили у її задоволенні, оскільки факт протиправності дій відповідачів доведено і установлено не було, а також зважаючи на те, що ця вимога має похідний характер.

Не погоджуючись із судовими рішеннями судів попередніх інстанцій, представник позивача звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою на них.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзивів

У листопаді 2020 року представник ОСОБА_1 - адвокат Стригун М. А. подав до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просив скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 січня 2020 року і постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 жовтня 2020 року та прийняти нове, яким задовольнити позов.

Скаржник у касаційній скарзі покликається на неправильне застосування судами норм матеріального і процесуального права, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

Верховним Судом ухвалою від 20 січня 2021 року було відкрито касаційне провадження.

Відповідачі своїх відзивів на касаційну скаргу не надали, копії ухвали Верховного суду від 20 січня 2021 року про відкриття касаційного провадження Дарницька РДА, Дарницький РВК і Київський МВК отримали 27 січня 2021 року, 29 січня 2021 року і 26 січня 2021 року відповідно.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

10 липня 2008 року ОСОБА_1 прийнято на облік у Дарницькому РВК, про що наявна відмітка про взяття на облік, проставлена у його картці, яка долучена до особової справи позивача №232.

Із змісту особової справи ОСОБА_1 убачається закінчення ним допризовної підготовки у 2008 році та заповнення відомості про результати приписки №8 від 4 лютого 2008 року, згідно якої за результатами медичного огляду позивача лікарями: офтальмологом, отоларингологом, стоматологом, невропатологом, терапевтом, хірургом і психіатром, встановлено придатність позивача до військової служби.

Згідно медичної характеристики "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Дарницького району міста Києва ОСОБА_1 перебуває під наглядом з 2008 року.

23 лютого 2018 року Дарницькою РДА прийнято розпорядження №134 "Про призов громадян України на строкову військову службу в квітні-травні та жовтні-листопаді 2018 року". Указаний акт прийнятий, зокрема, на підставі статті 15 Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу", Указу Президента України від 15 лютого 2018 року №33/2018, і з метою якісного та своєчасного проведення у 2018 році призову громадян на строкову військову службу у Дарницькому районі міста Києва. Цим розпорядженням приписано, зокрема: провести призов громадян; утворити районну призовну комісію; начальнику управління охорони здоров'я Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації забезпечити проведення в період з 1 березня 2018 року до 31 травня 2018 року, і з 1 вересня 2018 року до 30 листопада 2018 року в лікувальних закладах району флюорографії органів грудної клітини, ЕКГ, ЕКГ, інших-обстежень стану здоров'я призовників за направленням Дарницького районного у міст Києві військового комісаріату, а також необхідних медичних щеплень.

Наказом військового комісара Дарницького РВК Шарова Ю. В. від 2 січня 2018 року №1 приписано створити на 2018 рік позаштатну постійнодіючу військово-лікарську комісію Дарницького районного у місті Києві військового комісаріату.

25 квітня 2018 року позивач прибув на призовну дільницю Дарницького району міста Києва і цього ж дня був направлений на медичний огляд ВЛК для вивчення та оцінки стану здоров'я і фізичного розвитку на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби.

Відповідно до картки ОСОБА_1 під час медичного огляду він був оглянутий у лікарів ВЛК, а саме: хірурга, терапевта, невропатолога, психіатра, офтальмолога, отоларинголога, дерматолога і стоматолога.

Під час медичного огляду скарги щодо стану здоров'я позивачем не заявлялись, про що свідчать відмітки лікарів-спеціалістів про їх відсутність.

До того ж, допитані у якості свідків: ОСОБА_3 (лікар-терапевт), ОСОБА_4 (лікар-хірург), ОСОБА_5 (медична сестра), ОСОБА_6 (голова комісії, лікар-травматолог), ОСОБА_7 (лікар-невропатолог) показали, що ОСОБА_1 під час медичного огляду 25 квітня 2018 року не висловлював скарг щодо стану свого здоров'я.

Лікарі-спеціалісти доповіли про невстановлення об'єктивних даних, які б свідчили про наявність ознак захворювання, щодо якого зазначає позивач. До того ж, підкреслили відсутність у ВЛК документальних даних про відповідне захворювання у ОСОБА_1, зокрема, шлункової виразки.

Матеріали особової справи позивача №232 вказують, що ОСОБА_1 здав аналізи крові та загальний аналіз сечі. Йому також було проведено електрокардіографічне дослідження. У картці наявна інформація щодо даних флюорографії ОСОБА_1.

Зі змісту медичної характеристики "Центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Дарницького району міста Києва вбачається, що ОСОБА_1 перебуває під наглядом з 2008 року до 25 квітня 2018 року; на диспансерному обліку не перебував.

За наслідками проведеного ВЛК медичного огляду ОСОБА_1 складено висновок про його придатність до військової служби і його призов на строкову військову службу.

У картці ОСОБА_1 проставлена відмітка про відправлення його у військову частину 26 квітня 2018 року, команда №31.

25 квітня 2018 року Дарницькою призовною комісією у місті Києві прийнято рішення, оформлене пунктом 30/627 протоколу №7, згідно якого ОСОБА_1 є придатним до військової служби і його призвано на строкову військову службу в В/Ч ОП НГ України.

25 квітня 2018 року військовим комісаром Дарницького РВК полковником Чекаленком В. В. затверджено іменний список на військову команду №15, який направлено з Дарницького РВК на обласний збірний пункт для відправлення у військову частину, до якого включено ОСОБА_1.

Надалі, Дарницьким РВК позивача було доставлено на збірний пункт Київського МВК, де ОСОБА_1, після здійснення його контрольного медичного огляду, було направлено на стаціонарне обстеження до гастроентерологічного відділення Київської міської клінічної лікарні №8, про що йому видано направлення №811043 від 27 квітня 2018 року. Також позивачу видано направлення №811042 від 27 квітня 2018 року до Київської міської психіатричної лікарні №2.

Надання ОСОБА_1 власної згоди на обстеження вбачається з його відмітки про таку згоду, засвідчену підписом 27 квітня 2018 року.

Цього ж дня позивачем підписано розписку про звільнення і про явку на відправку у війська 7 травня 2018 року. Одночасно, позивача попереджено про кримінальну відповідальність за військові злочини.

Оскільки станом на 7 травня 2018 року позивач із звільнення не повернувся, начальником ВФ збірного пункту КМВК Кравчуком Д. П. складено і подано на ім'я Адміністрації збірного пункту Київського МВК відповідний рапорт.

8 травня 2018 року Київським МВК повернуто до Дарницького РВК особову справу і військовий квиток ОСОБА_1 у зв'язку з його неявкою зі звільнення 7 травня 2018 року для повторного розгляду на призовній комісії.

30 травня 2018 року Дарницькою призовною комісією у місті Києві прийнято рішення про скасування призову ОСОБА_1 через його неявку на відправку, оформлене протоколом №20. До того ж, Дарницьким РВК прийнято рішення про направлення матеріалів до слідчих органів.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - "КАС України") визначено, що в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Закон України "Про військовий обов'язок та військову службу" (далі - "Закон") здійснює правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв'язку з виконанням ними конституційного обов'язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби.

Відповідно до частин першої-третьої статті 1 Закону захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов'язком громадян України.

Військовий обов'язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення та Державної спеціальної служби транспорту (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.

Військовий обов'язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов'язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

Згідно частинами першою і другою статті 2 Закону військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров'я і віком громадян України, іноземців та осіб без громадянства, пов'язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Проходження військової служби здійснюється, зокрема, громадянами України у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом.

Частина перша статті 4 Закону визначають, що Збройні Сили України та інші військові формування комплектуються військовослужбовцями шляхом: призову громадян України на військову службу; прийняття громадян України на військову службу за контрактом.

Статтею 14 Закону передбачено, що приписка громадян України чоловічої статі до призовних дільниць проводиться з метою взяття їх на військовий облік, визначення наявних призовних ресурсів, ступеня придатності до військової служби, встановлення освітнього рівня, здобутої спеціальності або професії, рівня фізичної підготовки, вивчення особистих якостей.

Для проведення приписки громадян України у районах (містах) утворюються призовні дільниці.

За результатами медичного огляду громадянина України і з урахуванням рівня його освітньої підготовки, особистих якостей, роду діяльності та спеціальності комісія з питань приписки може прийняти одне з таких рішень: придатний для військової служби та попередньо призначений до служби у Збройних Силах України чи іншому військовому формуванні; тимчасово непридатний до військової служби, потребує лікування; підлягає направленню на додаткове медичне обстеження та проведення повторного медичного огляду (із зазначенням дати проведення); непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час, підлягає взяттю на облік військовозобов'язаних; непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку, підлягає виключенню з військового обліку; підлягає взяттю на військовий облік військовозобов'язаних як такий, що був раніше засуджений до позбавлення волі, обмеження волі, арешту, виправних робіт за вчинення злочину невеликої або середньої тяжкості, у тому числі із звільненням від відбування покарання; підлягає виключенню з військового обліку як такий, що був раніше засуджений до позбавлення волі за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину.

Громадянам України, приписаним до призовних дільниць, видаються посвідчення про приписку, роз'яснюються права та обов'язки, правила військового обліку та відповідальність за порушення цих правил.

Положеннями частини першої статті 15 Закону передбачено, що на строкову військову службу призиваються придатні для цього за станом здоров'я громадяни України чоловічої статі, яким до дня відправлення у військові частини виповнилося 18 років, та старші особи, які не досягли 27-річного віку і не мають права на звільнення або відстрочку від призову на строкову військову службу (далі - громадяни призовного віку).

Призов громадян України на строкову військову службу включає проходження ними призовної комісії та відправлення їх до військових частин (частина 3 статті 15 Закону).

Організація підготовки та проведення призову громадян України на строкову військову службу здійснюється міськими (районними) державними адміністраціями (виконавчими органами міських рад) у взаємодії з міськими (районними) військовими комісаріатами (частина четверта статті 15 Закону).

Частинами пятою і шостою статті 15 Закону передбачено, що порядок організації підготовки та проведення призову громадян України на строкову військову службу визначається Закон України "Про військовий обов'язок та військову службу" та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України.

Строки проведення призову (призовів) громадян України на строкову військову службу визначаються Указом Президента України. Такий указ публікується в засобах масової інформації не пізніш як за місяць до закінчення року, що передує року призову (призовів) громадян України на строкову військову службу, крім указу про призов (призови) громадян України на строкову військову службу в особливий період, який публікується не пізніш як за місяць до початку проведення призову (призовів) громадян України на строкову військову службу.

Частина восьма статті 15 Закону передбачає, що після набрання чинності Указом Президента України щодо проведення чергового призову: призовники, яким надійшла повістка районного (міського) військового комісаріату на прибуття до призовної дільниці для проходження призовної комісії, зобов'язані прибути в пункт і у строк, зазначені в повістці; у разі якщо за будь-яких обставин повістка не надійшла, громадяни призовного віку зобов'язані з'явитися до призовної дільниці в десятиденний строк з дня початку відповідного чергового призову, визначеного Указом Президента України; призовники, які змінили місце проживання, зобов'язані в семиденний строк прибути до районного (міського) військового комісаріату за новим місцем проживання для взяття на військовий облік; керівники підприємств, установ, організацій і навчальних закладів незалежно від підпорядкування та форм власності на вимогу військових комісаріатів забезпечують своєчасне прибуття громадян призовного віку до призовних дільниць.

У разі неявки призовника без поважних причин за викликом районного (міського) військового комісаріату на призовну комісію він несе відповідальність, установлену законом (частина 10 цієї статті).

Положеннями статті 16 Закону передбачено, що для проведення призову громадян України на строкову військову службу в районах (містах) утворюються призовні комісії у такому складі: голова комісії - заступник голови районної державної адміністрації (виконавчого органу міської ради); члени комісії: районний (міський) військовий комісар; заступник керівника районного (міського) органу управління освітою; заступник начальника районного (міського) органу Національної поліції; лікар, який організовує роботу медичного персоналу щодо медичного огляду призовників; психолог відповідного державного (комунального) закладу, розташованого на території району (міста); представники Збройних Сил України та інших військових формувань, громадських організацій, підприємств, установ і організацій за попереднім узгодженням з головою комісії; секретар комісії.

На районні (міські) призовні комісії покладається: організація медичного огляду призовників та призов громадян України на строкову військову службу з призначенням їх для служби у Збройних Силах України чи іншому військовому формуванні; надання призовникам відстрочки від призову на строкову військову службу на підставах, передбачених Закон України "Про військовий обов'язок та військову службу"; звільнення призовників від призову на строкову військову службу на підставах, передбачених Закон України "Про військовий обов'язок та військову службу", взяття їх на облік військовозобов'язаних або виключення з військового обліку; направлення призовників, які виявили бажання вступити до вищих військових навчальних закладів або військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів, для проходження випробувань та складання вступних іспитів або прийняття рішення про відмову в такому направленні; направлення до лікувально-профілактичних закладів за місцем проживання (перебування) громадян, яких визнано тимчасово непридатними до військової служби; організація роботи з вивчення особистостей призовників, їх морально-ділових якостей та сімейного стану; направлення до відповідних правоохоронних органів матеріалів на призовників, які ухиляються від призову на строкову військову службу; внесення на розгляд призовної комісії вищого рівня клопотань щодо надання громадянам України відстрочок від призову на строкову військову службу у випадках, не передбачених Закон України "Про військовий обов'язок та військову службу" (частина третя статті 16 Закону).

Рішення призовної комісії може бути оскаржено громадянином України до призовної комісії вищого рівня або до суду в порядку, передбаченому законом.

Відповідно до статті 18 Закону від призову на строкову військову службу в мирний час звільняються громадяни України: які визнані за станом здоров'я непридатними до військової служби в мирний час; які до дня відправлення на строкову військову службу досягли 27-річного віку; які виконали обов'язки служби у військовому резерві протягом строків першого та другого контрактів; батько або мати, рідний (повнорідний, неповнорідний) брат або сестра яких загинули, померли або стали інвалідами під час проходження військової служби або зборів військовозобов'язаних. Призовники, які мають право на звільнення від призову на цій підставі, можуть його не використовувати; які до набуття громадянства України пройшли військову службу в інших державах; які були засуджені за вчинення злочину до позбавлення волі, обмеження волі, у тому числі із звільненням від відбування покарання; яким після закінчення вищих навчальних закладів присвоєно військові (спеціальні) звання офіцерського (начальницького) складу.

Положенням підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 21 березня 2002 року №352 (далі - "Положення №352") передбачено, що призов громадян на строкову військову службу включає проходження ними призовної комісії та відправлення їх до військових частин (пункт 57 розділу VI).

Призов громадян на строкову військову службу проводиться у встановлені терміни на підставі Указу Президента України та наказу Міністра оборони, виданого на його виконання.

Пункт 61 розділу VI Положення №352 передбачає, що районний військовий комісаріат після одержання вказівок від обласного військового комісаріату і витягу з плану проведення призову громадян на строкову військову службу розробляє план проведення призову, в якому зазначаються: дані про наявність призовних ресурсів та їх якісна характеристика; розподіл призовників за видами (родами військ) Збройних Сил та іншими військовими формуваннями (командами); терміни добору кандидатів до складу районної призовної комісії і подання їх на затвердження голові райдержадміністрації (виконавчого органу міської ради); порядок і терміни проведення інструкторсько-методичних занять з особовим складом, залученим для роботи на призовній дільниці; перелік лікувально-профілактичних закладів, виділених для лікування і проведення медичного огляду призовників; порядок роботи лікарів-спеціалістів, залучених з обласних лікувально-профілактичних закладів для проведення медичного огляду призовників; порядок направлення призовників на медичний огляд до лікувальних закладів в інші райони області (у разі потреби); заходи щодо проведення виховної роботи з призовниками в період їх призову та відправлення до військових частин; порядок підготовки та облаштування приміщень для роботи призовної комісії.

До того ж, районні військові комісаріати зобов'язані: скласти на призовників списки прибуття їх на призовні дільниці за днями відповідно до графіка роботи призовної комісії і установлених термінів відправки призваних на обласний збірний пункт; дібрати необхідний технічний та обслуговуючий персонал для роботи на призовних дільницях; одержати від лікувально-профілактичних закладів медичні карти амбулаторного хворого з вкладками до них, витяги з історії хвороби, дані медичного огляду і диспансерного обстеження, що характеризують стан здоров'я призовників, а також списки осіб, які перебувають на диспансерному обліку з приводу нервово-психічних захворювань, туберкульозу, венеричних, інфекційних захворювань, трахоми, хронічних захворювань внутрішніх органів, кісток, м'язів, суглобів тощо.

Районні військові комісари зобов'язані особисто контролювати прибуття призовників для проходження призовної комісії, а стосовно осіб, які не прибули на призовну комісію, вживати заходів для встановлення причин їх неприбуття і розшуку (пункт 68 розділу VI Положення №352).

Призовникам, які не прибули для проходження призовної комісії з поважних причин, визначається інший день для її проходження.

Про всі випадки неприбуття призовників для проходження призовної комісії без поважних причин районні військові комісаріати повідомляють органи внутрішніх справ щодо їх розшуку.

Органи внутрішніх справ у встановленому законом порядку зобов'язані проводити розшук, затримання і доставку до районних військових комісаріатів громадян, які ухиляються від виконання загального військового обов'язку.

Документи з розшуку зберігаються в особових справах призовників, які ухиляються від призову на строкову військову службу. Якщо дії щодо розшуку цих призовників не дають позитивних наслідків, за рішенням призовної комісії на них оформляються та надсилаються до відповідних правоохоронних органів такі документи: копія облікової картки призовника з результатами медичного огляду; витяг з протоколу засідання призовної комісії з рішенням про надіслання до відповідних правоохоронних органів матеріалів на призовника, який ухиляється від призову; копія особової справи призовника; корінець повістки з підписом призовника про те, що його попереджено про день і час явки у районний військовий комісаріат; витяг із списку осіб, які викликались у районний військовий комісаріат, з відміткою про неявку призовника; пояснювальні записки посадових осіб районного військового комісаріату, які проводили перевірку причин неявки призовника; пояснювальні записки осіб, яким доручалося вручити повістки (у разі, коли мала місце відмова від одержання повісток); документи, що підтверджують доведення до відома призовника основних положень Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу", встановленої законами відповідальності за їх порушення, застосовані до призовника заходи за ухилення від явки у районний військовий комісаріат; пояснення від особи, яка ухиляється від призову на військову службу, якщо відоме її місцезнаходження; супровідний лист районного військового комісаріату на адресу керівника правоохоронного органу із зазначеними матеріалами та у разі потреби іншими документами.

Пункт 24 Положення №352 передбачає, що медичний огляд громадян, які приписуються до призовних дільниць, та визначення придатності їх до військової служби за станом здоров'я здійснюються методом індивідуальної оцінки відповідно до вимог Положення про військово-лікарську експертизу та медичний огляд у Збройних Силах України, яке затверджується Міністром оборони за погодженням з центральним органом виконавчої влади в галузі охорони здоров'я.

Перед проведенням медичного огляду призовників лікарі-спеціалісти повинні уважно ознайомитися з медичними документами, одержаними з лікувально-профілактичних закладів, з метою врахування їх відомостей під час оцінки стану здоров'я, фізичного розвитку і визначення ступеня придатності призовників до військової служби (пункт 69 Положення №352).

Керівництво роботою медичного персоналу на призовній дільниці здійснюється лікарем - членом призовної комісії, призначеним з числа найбільш кваліфікованих лікарів-спеціалістів, які мають необхідні знання і досвід у галузі військово-лікарської експертизи.

Придатність призовників до військової служби за станом здоров'я та фізичного розвитку кожним лікарем-спеціалістом визначається методом індивідуальної оцінки.

Висновки про придатність або непридатність призовників до військової служби, подані ними скарги та об'єктивні дані, виявлені в процесі медичного огляду, а також установлений діагноз заносяться кожним лікарем-спеціалістом в облікову картку призовника та інші документи, передбачені "Положенням про військово-лікарську експертизу та медичний огляд у Збройних Силах", і скріплюються особистим підписом лікаря-спеціаліста із зазначенням дати проведення медичного огляду (пункт 70 Положення №352).

Після проходження призовником медичного огляду лікар - член призовної комісії перевіряє якість записів і висновків лікарів про придатність призовника до військової служби та обґрунтованість установлених діагнозів (пункт 71 Положення №352).

Відповідно до результатів медичного огляду призовника, його моральних і професійних якостей, рівня освіти, а також матеріального і соціального стану призовника та членів його сім'ї районна призовна комісія виносить і оголошує одне з рішень, яке заноситься до облікової картки призовника та до книги протоколів засідань призовної комісії, про:

придатність до військової служби і призов на строкову військову службу з призначенням до виду (роду військ) Збройних Сил, інших військових формувань, а також визначає термін відправлення його у військову частину;

тимчасову непридатність до військової служби і надання відстрочки за станом здоров'я;

надання відстрочки або звільнення від призову на строкову військову службу на підставах, передбачених статтями 17 і 18 Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу";

направлення призовників, які виявили бажання вступити до вищих військових навчальних закладів або військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів, для проходження випробувань та складення вступних іспитів, чи прийняття рішення про відмову в такому направленні;

направлення до лікувально-профілактичних закладів за місцем проживання (перебування) громадян, яких визнано тимчасово непридатними до військової служби;

надіслання до відповідних правоохоронних органів матеріалів на призовників, які ухиляються від призову на строкову військову службу;

виключення з військового обліку призовників громадян у зв'язку з направленням їх для проходження альтернативної (невійськової) служби;

внесення на розгляд призовної комісії вищого рівня клопотань щодо надання громадянам відстрочок від призову на строкову військову службу у випадках, не передбачених Законом України "Про військовий обов'язок і військову службу" (пункт 77 Положення №352).

Приймаючи рішення про призначення призовників до відповідного виду (роду військ) Збройних Сил, іншого військового формування, районна призовна комісія бере за основу одержані ними освіту і технічну підготовку, виробничу кваліфікацію, придатність до військової служби за станом здоров'я та фізичним розвитком, морально-ділові якості, а також враховує потребу в накопиченні відповідних спеціалістів запасу для комплектування військ за мобілізаційним планом (пункт 78 Положення №352).

Пункт 94 Положення №352 передбачає, що на обласні збірні пункти призовники організовано доставляються районними військовими комісаріатами в терміни, визначені обласним військовим комісаріатом. Відправлення призваних до військових частин проводиться, як правило, з обласних збірних пунктів.

Пункт 101 цього Положення встановлює, що на обласному збірному пункті може проводитись контрольний медичний огляд громадян, визнаних районними призовними комісіями непридатними або тимчасово непридатними до військової служби, а також громадян, які заявили про незгоду з результатами медичного огляду і рішеннями районних призовних комісій.

Медичний огляд призовників проводиться відповідно до Положення про військово-лікарську експертизу та медичний огляд у Збройних Силах, затверджене Наказом Міністра оборони України від 14 серпня 2008 року №402 (далі - "Положення №402").

Пунктом 1 Розділу 1 положення №402 передбачено, що військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров'я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов'язаних, установлює причинний зв'язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Військово-лікарська експертиза - це:

- медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов'язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України);

- визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом;

- установлення причинного зв'язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов'язаних, резервістів.

Основними завданнями військово-лікарської експертизи є: добір громадян України, придатних за станом здоров'я до військової служби, для укомплектування Збройних Сил України; аналіз результатів медичного огляду та розробка заходів щодо комплектування Збройних Сил України особовим складом, придатним до військової служби за станом здоров'я; контроль за організацією і станом лікувально-оздоровчої роботи серед призовників, аналіз результатів і розроблення пропозицій із удосконалення цієї роботи; контроль за організацією, проведенням і результатами лікувально-діагностичної роботи у військових, цивільних лікувальних закладах та медичних підрозділах військових частин, що стосується військово-лікарської експертизи; надання методичної та практичної допомоги з питань військово-лікарської експертизи військово-лікарським комісіям, лікувальним закладам Міністерства оборони України; визначення причинного зв'язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтва) у військовослужбовців, військовозобов'язаних, резервістів, які призвані на збори, у осіб, звільнених із військової служби, а також причинного зв'язку захворювань, поранень, які заподіяли військовослужбовцям смерть; розроблення спільно з головними медичними спеціалістами Міністерства охорони здоров'я України (в подальшому - МОЗ України) і Міністерства оборони України вимог щодо стану здоров'я призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, військовослужбовців, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, резервістів для найдоцільнішого використання їх на військовій службі; визначення ступеня придатності військовослужбовців до військової служби у зв'язку з їх звільненням; проведення наукової роботи з питань військово-лікарської експертизи; підготовка кадрів для військово-лікарських комісій.

Для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) (пункт
2.1 Розділу 1 Положення №402).

Пункт 1.1 Розділу ІІ цього Положення передбачає, що медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров'я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров'я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов'язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності: до військової служби допризовників, призовників, військовозобов'язаних, резервістів (кандидатів у резервісти); військовослужбовців до військової служби; військовослужбовців до військової служби за військовою спеціальністю; військовослужбовців до служби в високомобільних десантних військах, плаваючому складі, морській піхоті; кандидатів на навчання у ВВНЗ, учнів військових ліцеїв; кандидатів до військової служби за контрактом; кандидатів до участі у міжнародних миротворчих операціях та у складі миротворчого персоналу; військовослужбовців, військовозобов'язаних, резервістів, працівників Збройних Сил України для роботи з ДІВ, КРП, джерелами ЕМП, ЛВ та мікроорганізмами I-II груп патогенності; військовослужбовців та працівників Збройних Сил України до служби (роботи) у спеціальних спорудах, працівників допоміжного флоту ВМС Збройних Сил України; а також з метою визначення: можливості проходження військової служби військовослужбовцями та проживання членів їх сімей за кордоном; необхідності в тривалому спеціалізованому лікуванні, медичному спостереженні або в навчанні (вихованні) у спеціалізованих навчальних закладах членів сімей військовослужбовців, транспортабельності їх за станом здоров'я.

Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров'я (додаток 3).

Розклад хвороб розроблений відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров'я 10-го перегляду.

Пунктом 2 розділу 2 Положення №402 передбачено, що організація медичного огляду призовників і допризовників покладається на районні (міські) комісії з питань приписки і районні (міські) призовні комісії, в областях - на обласні призовні комісії та призовні комісії Автономної Республіки Крим і міста Києва.

Медичний огляд призовників проводиться на призовних дільницях районних (міських) військових комісаріатів лікарями, які залучаються з місцевих лікувальних закладів рішенням керівника місцевої державної адміністрації, на збірних пунктах Автономної Республіки Крим, обласних, Київського міського військових комісаріатів - лікарями медичного відділення тимчасового штату збірного пункту, які залучаються з лікувальних закладів відповідних управлінь охорони здоров'я.

Кожний призовник оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, окулістом, оториноларингологом, стоматологом, дерматологом, а за наявності медичних показань і лікарями інших спеціальностей.

Пунктом 2.17 цього Положення передбачено, що перед прийняттям призовників, які прибули на збірний пункт на відправку у складі команд з військових комісаріатів, та перед відправкою їх до військових частин проводиться контрольний медичний огляд. За результатами огляду приймається рішення про відсутність протипоказань за станом здоров'я для перебування на збірному пункті (відправки до військових частин). Під час перебування на збірному пункті проводиться флюорографічне обстеження органів грудної клітки тим призовникам, яким його не проведено. У разі виявлення гострих захворювань, травм, інших станів, що перешкоджають перебуванню на збірному пункті (відправці до військових частин), приймається відповідне рішення (про госпіталізацію, ізоляцію, направлення на медичний огляд лікарями - спеціалістами медичного відділення збірного пункту тощо), про що робиться відмітка в особовій справі призовника.

У спірних питаннях, пов'язаних із незгодою призовника з висновками лікарів, які залучаються до медичного огляду призовників, питаннях контролю за об'єктивністю висновків лікарів за рішенням штатної ВЛК призовник може бути направлений на контрольне обстеження у військовий лікувальний заклад (пункт 2.12).

У період роботи призовної комісії (комісії з питань приписки) лікар - член призовної комісії: організовує огляд призовників; забезпечує консультації лікарів; перевіряє якість записів лікарів в облікових картках призовників, висновок лікаря-спеціаліста та робить висновок про придатність призовника до військової служби, придатність до військової служби в конкретних родах військ, навчання, служби за певною військовою спеціальністю, про потребу в наданні відстрочки від призову за станом здоров'я або проведенні додаткових обстежень; щоденно перевіряє правильність медичних записів у книзі протоколів призовної комісії, звертаючи особливу увагу на обґрунтованість діагнозу; перевіряє об'єктивність направлення призовників на додаткове обстеження та лікування; аналізує результати огляду призовників; після закінчення роботи призовної комісії (комісії з питань приписки) бере участь у складанні звіту про результати медичного огляду призовників (пункт 2.3 Положення №402).

Військові комісаріати до початку приймання допризовників на військовий облік та призову запитують: з поліклінік за місцем проживання допризовників - медичні картки амбулаторного хворого (облікова форма МОЗ України №025) з вкладними листами до них (облікова форма МОЗ України №025/о), медичні характеристики на допризовників від лікаря-педіатра дільничного, на призовників, яким більше 18 років, від лікаря дільничного, списки осіб призовного віку, які перебувають на диспансерному обліку у психіатра, нарколога, венеролога, фтизіатра, невропатолога, алерголога, інших спеціалістів; із відділів соціального забезпечення - дані про призовників, які визнані інвалідами; із допоміжних шкіл для розумово відсталих та важковиховуваних - медично-педагогічні характеристики; із санепідемстанцій - дані на осіб, які перехворіли протягом останніх 6 місяців вірусним гепатитом, черевним тифом, паратифами, дизентерією, іншими інфекційними хворобами (пункт 2.4 Положення №402).

Перед медичним оглядом усім призовникам проводиться загальний аналіз крові, загальний аналіз сечі, серологічний аналіз крові на: антитіла до вірусу імунодефіциту людини (ВІЛ), антиген до вірусу гепатиту "В" (HBsAg), антитіла до вірусу гепатиту "С" (anti-HCV), реакція мікропреципітації з кардіоліпіновим антигеном (RW); визначається група крові та резус-належність, проводяться флюорографічне обстеження органів грудної клітки, профілактичні щеплення у відповідності з календарем профілактичних щеплень, електрокардіографічне дослідження. Здійснюється вивчення медичних документів з поліклінік та лікувальних закладів за місцем проживання та перебування на обліку (медичної карти амбулаторного хворого, виписки з медичної карти від дільничного лікаря, лікаря-педіатра дільничного, виписних епікризів, даних диспансерного обстеження та лікарського спостереження, результатів попередніх медичних оглядів, інших документів, що характеризують стан здоров'я). Інші дослідження проводяться за показаннями (пункт 2.5 цього Положення).

Оцінка стану здоров'я та придатності до військової служби проводиться у відповідності з графою I Розкладу хвороб та графами 1-11 ТДВ "А".

Під час огляду призовників лікарі визначають стан їх здоров'я та ступінь придатності до військової служби. При цьому враховуються характер захворювання або фізичної вади, ступінь їх розвитку, функціональних порушень, а також освіта, спеціальність, фактична працездатність оглянутого та вимоги, які ставить військова служба до стану здоров'я у тому чи іншому виді Збройних Сил України, роді військ (пункт 2.7 цього Положення).

Після закінчення огляду кожний лікар записує в облікову картку призовника (на збірному пункті - у Картку медичного огляду призовника на збірному пункті (додаток 8)) висновок про придатність (тимчасову непридатність або повну непридатність) до строкової військової служби, відповідну статтю Розкладу хвороб, дату огляду та підписує висновок із зазначенням свого прізвища та ініціалів і скріплює особистою печаткою. За результатами медичного огляду спеціалістами лікар - член призовної комісії приймає підсумкове рішення щодо придатності призовника за станом здоров'я до військової служби та служби в тому чи іншому роді військ, що скріплюється його підписом та особистою печаткою лікаря (пункт 2.8 цього Положення).

На призовників, у яких виявлені захворювання або відхилення від норми, що обмежують придатність за родами військ або визначають їх тимчасово непридатними та непридатними до строкової військової служби, оформлюється Висновок лікаря.

Висновок підписується лікарем з обов'язковим зазначенням дати огляду, висновком про придатність до строкової військової служби, обмеженням за родами військ у відповідності з ТДВ "А" та лікарем - членом призовної комісії (комісії з питань приписки).

Лікар виносить одну з таких постанов: а) придатний до військової служби за графами ТДВ "А" 1-11; б) тимчасово непридатний до військової служби. Потребує лікування (динамічного спостереження) на термін до (указати дату); в) підлягає направленню на додаткове медичне обстеження та повторний медичний огляд; г) непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час; ґ) непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку (пункт 2.9 цього Положення).

Результати медичного огляду заносяться в книгу протоколів засідань призовної комісії (комісії з питань приписки). Карта медичного огляду та висновки лікарів підшиваються в особову справу призовника як додаток до облікової карти. Крім того, призовникам, які включені до складу команд на відправку у війська, надається довідка Р (М)ВК (додаток 9), яка разом з обліковими документами направляється до військової частини.

У разі коли лікарям важко визначити стан здоров'я призовника, його направляють на амбулаторне або стаціонарне обстеження в лікувально-профілактичний заклад, про що лікарем або лікарем - членом призовної комісії (комісії з питань приписки) робиться відповідний запис в додатковому аркуші до облікової карти призовника, на збірному пункті - у картці амбулаторного обстеження та медичного огляду, на зворотному боці із зазначенням об'єктивних причин направлення, куди направляється, попереднього діагнозу. При цьому призовнику видається направлення, у якому вказується попередній діагноз та що необхідно уточнити при обстеженні для прийняття рішення. Направлення підписує лікар, який призначив обстеження, і лікар - член призовної комісії (комісії з питань приписки), який проводить контроль за об'єктивністю і доцільністю призначеного обстеження (пункт
2.12 цього Положення).

Після проведення обстеження складається Акт дослідження стану здоров'я (додаток 10), який підписується головним лікарем лікувально-профілактичного закладу. Акт подається у військовий комісаріат на розгляд призовної комісії (комісії з питань приписки).

У спірних питаннях, пов'язаних із незгодою призовника з висновками лікарів, які залучаються до медичного огляду призовників, питаннях контролю за об'єктивністю висновків лікарів за рішенням штатної ВЛК призовник може бути направлений на контрольне обстеження у військовий лікувальний заклад.

У військовому комісаріаті в день відправки призовників на збірний пункт організовується опитування останніх на предмет наявності гострих хвороб, травм, станів, які перешкоджають відправці. За результатами опитування проводяться консультації спеціалістів, госпіталізація в лікувальний заклад, повторний огляд спеціалістами тощо і приймаються рішення про направлення на збірний пункт або вилучення з команди на відправку (пункт 2.16 Положення №402).

Перед прийняттям призовників, які прибули на збірний пункт на відправку у складі команд з військових комісаріатів, та перед відправкою їх до військових частин проводиться контрольний медичний огляд. За результатами огляду приймається рішення про відсутність протипоказань за станом здоров'я для перебування на збірному пункті (відправки до військових частин). Під час перебування на збірному пункті проводиться флюорографічне обстеження органів грудної клітки тим призовникам, яким його не проведено. У разі виявлення гострих захворювань, травм, інших станів, що перешкоджають перебуванню на збірному пункті (відправці до військових частин), приймається відповідне рішення (про госпіталізацію, ізоляцію, направлення на медичний огляд лікарями - спеціалістами медичного відділення збірного пункту тощо), про що робиться відмітка в особовій справі призовника.

У разі виявлення у призовника захворювання, яке перешкоджає проходженню строкової військової служби, останній повертається у військовий комісаріат з метою організації лікування, а за наявності показань госпіталізується у відповідний лікувальний заклад МОЗ України. Документи повертаються до військового комісаріату на повторний розгляд районної призовної комісії.

Медичні документи призовників, у тому числі результати додаткових досліджень (рентгенограми, флюорограми, КТ, МРТ, ЕКГ, результати аналізів тощо) у повному обсязі, не пізніше ніж через 10 днів після закінчення призову, а на вимогу призовника - негайно, повертаються військовим комісаріатом у місцеві лікувальні заклади, звідки надійшли. Результати вивчення медичних документів, додаткових обстежень, які мають значення при обґрунтуванні діагнозів, лікарями - спеціалістами відображаються у висновках лікарів та карті медичного огляду, які підшиваються до особової справи призовника. Дані про останні профілактичні щеплення проти правця, дифтерії, кору, краснухи, паротиту, про групу крові та резус-належність заносяться у військовий квиток (пункт 2.18 Положення №402).

До "Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби", затвердженого Додаттком №1 до Положення №402, включено, зокрема, виразкову хворобу шлунку та дванадцятипалої кишки К25-К26.

Статтею 53 додатку №2 до Положення №402 встановлено, що наявність виразкової хвороби обов'язково повинна бути підтверджена ендоскопічним і (або) рентгенологічним дослідженнями в умовах штучної гіпотонії. При виразковій хворобі та наявності рентгенологічного підтвердження за останні 3-5 років за графами II, III експертні висновки можуть бути зроблені на підставі ендоскопічних досліджень. Для призовників, осіб, які приймаються на військову службу за контрактом (за наявності в анамнезі виразкової хвороби), наявність рентгеноскопії в умовах штучної гіпотонії обов'язкова.

IV. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до частини 1 статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина 2 статті 341 КАС України).

Верховним Судом ухвалою від 20 січня 2021 року було відкрито касаційне провадження на підставі пункту 3 частини 4 статті 328 КАС України.

Відповідно до пункту 3 частини 4 статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно в таких випадках:

- якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

Проаналізувавши доводи касаційної скарги, Верховний Суд дійшов наступних висновків.

Критерії оцінки правомірності оскаржуваних рішень визначаються статтею 242 КАС України, відповідно до якої рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

Суть спірних правовідносин, аргументи учасників справи, а також висновки судів попередніх інстанцій, зводяться до вирішення спірного питання у цій справі, а саме: правомірності прийняття Дарницькою призовною комісією №7 рішення про призов позивача на строкову військову службу, оформлене протоколом від 25 квітня 2018 року.

Доводи касаційної скарги зводяться до того, що відповідачем було протиправно прийнято оспорюване рішення, з огляду на те, що наданими до суду доказами підтверджується наявність у позивача хвороби, яка унеможливлює проходження ним строкової військової служби.

До таких доказів позивач відносить: акт обстеження позивача вих. №303 від 7 травня 2018 року, виписка із медичної картки амбулаторного (стаціонарного) хворого від 10 вересня 2018 року, дослідження (магнітно-резонансна томографія) від 20 травня 2018 року, амбулаторна картка пацієнта №53392 від 8 квітня 2017 року, №53392 від 5 травня 2018 року і від 10 травня 2018 року, довідка "Центру психосоціальної реабілітації НаУКМА" №02/002 від 5 вересня 2018 року.

Судами попередніх інстанцій було визнано вказані докази неналежними, з огляду на те, що на момент прийняття спірного рішення їх не існувало (вони датовані пізніше 25 квітня 2018 року, тобто дати прийняття спірного рішення), а тому вони з обєктивних причин не могли бути взяті до уваги відповідачами, а також ВЛК при проведенні медичного огляду.

З таким висновком судів попередніх інстанцій Верховний Суд погоджується, оскільки на момент прийняття рішення про призов позивача на службу вказані докази не були подані до ВЛК та, відповідно, не знаходились у особовій справі позивача, оскільки датовані пізніше аніж 25 квітня 2018 року.

Одночасно, Верховний Суд зауважує, що такі докази не можуть бути належними виключно в контексті оспорення рішення призовної комісії від 25 квітня 2018 року, проте це не свідчить про неможливість їхнього врахування у подальшому при вирішенні питання про придатність позивача до військової служби.

Судами попередніх інстанцій було встановлено, що позивач прибув до призовної дільниці і пройшов медичний огляд 25 квітня 2018 року. За результатами проведеного медичного огляду спеціалістами медичного огляду ВЛК прийнято рішення про придатність позивача до військової служби та його призов на строкову військову службу.

Відповідачі при розгляді справи зазначали, що перед медичним оглядом були здійснені всі необхідні аналізи, результати яких подані на розгляд ВЛК.

До того ж, зазначали, що при медичному огляді позивача були враховані такі обставини: за результатами медичного огляду, пройденого під час приписки до призовної дільниці у 2008 році, ОСОБА_1 був визнаний придатний до військової служби за станом здоров'я, у зв'язку з чим був приписаний до призовної дільниці та поставлений на військовий облік призовників; про незгоду з рішенням військово-лікарської комісії про придатність до військової служби, винесеним під час приписки у 2008 році, позивач не заявляв та його перегляду у встановленому порядку не вимагав; у період з 10 липня 2008 року до 25 квітня 2018 року (під час перебування на обліку призовників у Дарницькому районі міста Києва та в день проходження медичного огляду) позивач не повідомляв Дарницький РВК про зміни у стані свого здоров'я та не надавав на розгляд ВЛК жодних документів, які б підтверджували такі зміни; результати аналізів, які проводились позивачу 25 квітня 2018 року відповідали нормальним показникам; під час проходження медичного огляду ОСОБА_1 скарг не висловлював; станом на дату проходження медичного огляду позивач не перебував на жодному диспансерному обліку; від лікувально-профілактичних закладів жодних відомостей про погіршення стану здоров'я ОСОБА_1 у вказаний період на адресу відповідача-2 також не надходило.

Допитані у якості свідків: ОСОБА_3 (лікар-терапевт), ОСОБА_4 (лікар-хірург), ОСОБА_5 (медична сестра), ОСОБА_6 (голова комісії, лікар-травматолог), ОСОБА_7 (лікар-невропатолог) показали, що ОСОБА_1 під час медичного огляду 25 квітня 2018 року не надавав інформації про наявність у нього скарг щодо стану свого здоров'я.

Варто наголосити, що саме на виконання рішення ВЛК про придатність позивача до військової служби, зокрема, Дарницькою призовною комісію у місті Києві було прийняте оскаржуване рішення.

Аналіз зазначених норм Положення №352 і Положення №402 дає підстави для висновку, що призовники підлягають медичному огляду, після якого кожний лікар комісії записує в облікову картку призовника висновок про придатність (тимчасову непридатність або повну непридатність) до строкової військової служби, відповідну статтю розкладу хвороб, дату огляду та підписує висновок із зазначенням свого прізвища та ініціалів і скріплює особистою печаткою.

За результатами медичного огляду лікар - член призовної комісії приймає підсумкове рішення щодо придатності призовника за станом здоров'я до військової служби та служби в тому чи іншому роді військ, що скріплюється його підписом та особистою печаткою лікаря.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що за наслідками проведеного ВЛК медичного огляду ОСОБА_1 складено висновок про його придатність до військової служби і його призов на строкову військову службу.

Відповідно до пункту 2.4.10 Положення №402 постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена у Центральну військово-лікарську комісію (ЦВЛК) або у судовому порядку.

Отже, у разі наявності сумніву щодо правильності висновку ВЛК щодо придатності до військової служби, або ж незгоди призовника з таким рішенням, позивач мав право звернутись до ЦВЛК для перегляду відповідного висновку або до суду.

Так, відповідно до підпункту 2.3.3 пункту 2.3 розділу І Положення №402 встановлено, що на ЦВЛК покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також: розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи; прийняття та перегляд постанов ВЛК про ступінь придатності колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення із Збройних Сил України.

Згідно з підпунктом 2.3.4 пункту 2.3 розділу І Положення №402 Центральна військово-лікарська комісія має право, зокрема, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України.

Одночасно, судами попередніх інстанцій не було встановлено обставин щодо оскарження позивачем постанови ВЛК про придатність ОСОБА_1 до військової служби як до ЦВЛК, так і до суду. Тому, підстав вважати, що таке рішення ВЛК є протиправним чи за суттю, чи за процедурою його прийняття наразі Суд не вбачає.

Пункт 77 Положення №352 передбачає, що відповідно до результатів медичного огляду призовника, його моральних і професійних якостей, рівня освіти, а також матеріального і соціального стану призовника та членів його сім'ї районна призовна комісія виносить і оголошує одне з рішень, яке заноситься до облікової картки призовника та до книги протоколів засідань призовної комісії, зокрема, про придатність до військової служби і призов на строкову військову службу з призначенням до виду (роду військ) Збройних Сил, інших військових формувань, а також визначає термін відправлення його у військову частину.

Отже, Верховний Суд, на підставі встановлених обставин справи, погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про правомірність протоколу Дарницької призовної комісії №7 від 25 квітня 2018 року в частині призову на строкову військову службу ОСОБА_1, оскільки таке рішення було прийнято на підставі, зокрема, чинного висновку ВЛК про придатність ОСОБА_1 до військової служби.

До того ж, варто зазначити, що у подальшому Дарницьким РВК позивач був доставлений на збірний пункт Київського МВК, де було здійснено його контрольний медичний огляд, за результатами якого ОСОБА_1 було направлено на стаціонарне обстеження до гастроентерологічного відділення Київської міської клінічної лікарні №8, а також до Київської міської психіатричної лікарні №2.

Вимоги позовної заяви про визнання протиправними дій посадових осіб Київського об'єднаного збірного пункту з утримання позивача у Київському об'єднаному збірному пункті також є необґрунтованими, оскільки порушень у діях цих посадових осіб судами не встановлено, так як позивач був визнаний придатним для військової служби і направлений для її проходження відповідно до Порядку №352.

Щодо позовної вимоги про відшкодування моральної шкоди позивачеві, суди попередніх інстанцій також обґрунтовано відмовили у її задоволенні, зазначивши про її похідний характер від вимог про визнання протиправним та скасування рішення і визнання протиправними дій відповідачів.

Оцінюючи доводи касаційної скарги, колегія суддів зазначає, що ці доводи були ретельно перевірені та проаналізовані судами попередніх інстанцій під час розгляду та ухвалення оскаржуваних судових рішень, та їм була надана належна правова оцінка.

Жодних нових аргументів, які б доводили порушення судами попередніх інстанції норм матеріального або процесуального права, у касаційній скарзі не наведено.

Фактично доводи касаційної скарги зводяться виключно до переоцінки зібраних у справі доказів.

Враховуючи зазначене, Верховний Суд вважає, що рішення окружного суду і постанова апеляційного суду, в межах доводів касаційної скарги, ґрунтуються на правильно встановлених фактичних обставинах справи, яким надана належна юридична оцінка, правильно застосовані норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, а суди під час розгляду справи не допустили порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи. Усі доводи та їх обґрунтування викладені у касаційній скарзі не спростовують висновків судів попередніх інстанцій, тому підстави для скасування ухвалених судових рішень та задоволення касаційної скарги відсутні.

За змістом частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Отже, зважаючи на приписи статті 350 КАС України, касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність підстав, наведених у статтях 139, 140 КАС України, судові витрати не розподіляються.

Керуючись статтями 139, 341, 343, 349, 351, 355, 356, 359 КАС України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Стригуна Максима Андрійовича залишити без задоволення.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 січня 2020 року і постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 жовтня 2020 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не може бути оскаржена..................................

Н. М. Мартинюк

Л. О. Єресько

Ж. М. Мельник-Томенко,

Судді Верховного Суду
logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст

Приймаємо до оплати