Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Ухвала КАС ВП від 26.09.2018 року у справі №821/1453/17 Ухвала КАС ВП від 26.09.2018 року у справі №821/14...
print
Друк
search Пошук

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Історія справи

Ухвала КАС ВП від 26.09.2018 року у справі №821/1453/17



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 липня 2020 року

м. Київ

справа № 821/1453/17

адміністративне провадження № К/9901/62038/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді--доповідача - Калашнікової О. В.,

суддів: Білак М. В., Губської О. А.,

розглянувши у письмовому провадженні як суд касаційної інстанції справу за позовом ОСОБА_1 до Територіального управління Державної судової адміністрації України в Херсонській області про зобов'язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Територіального управління Державної судової адміністрації України в Херсонській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2018 року (суд у складі головуючого судді Мельника О. М. ) та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 29 серпня 2018 року (суд у складі головуючого судді - Джабурія О. В., суддів:

Кравченко К. В., Вербицька Н. В. ) у справі № 821/1453/17

І РУХ СПРАВИ

1.28 вересня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Територіального управління Державної судової адміністрації України в Херсонській області, в якому просив суд:

- зобов'язати відповідача внести зміни до наказу № 2-2-6/38 від 07 червня 2004 року, включивши у розрахунок вислуги років, який дає право на одержання надбавки до посадового окладу за вислугу років, період навчання у Вищій слідчій школі МВС СРСР з 1 вересня 1982 року по 28 серпня 1986 року;

- зробити перерахунок та виплатити недоплачену надбавку до посадового окладу за період роботи суддею Комсомольського районного суду м. Херсона.

2. Обґрунтовуючи свої вимоги позивач зазначав, що проходив службу в органах внутрішніх справ як слухач Вищої слідчої школи МВС СРСР з 01.09.1982 року по
29.08.1986 року. На момент роботи суддею Комсомольського районного суду м.

Херсона позивачеві неправильно, всупереч нормам статті 35 Закону України від 16 грудня 1993 року №3723-XII "Про державну службу" та Порядок обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 травня 1994 року № 283, було нараховано стаж роботи, без врахування періоду навчання у Вищій школі МВС СРСР.

3. Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2018 року адміністративний позов задоволено повністю. Зобов'язано Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Херсонській області внести зміни до наказу № 2-2-6/38 від 07.06.2004 року, включивши у розрахунок вислуги років, який дає право на одержання надбавки до посадового окладу за вислугу років, період навчання у Вищій слідчій школі МВС СРСР з 01 вересня 1982 року по 28 серпня 1986 року та зробити перерахунок і виплатити недоплачену надбавку до посадового окладу за період роботи суддею Комсомольського районного суду м.

Херсона.

4. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 29 серпня 2018 року рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2018 року залишене без змін.

5. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Херсонській області звернулося із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить їх скасувати.

6. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів судді-доповідача - Желтобрюх І. Л., суддів: Білоуса О. В., Стрелець Т. Г. від 25 вересня 2018 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Територіального управління Державної судової адміністрації України в Херсонській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 06.02.2018 та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 29.08.2018 у справі №821/1453/17.

7. В подальшому, у зв'язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Желтобрюх І. Л. розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг, зокрема, касаційної скарги у справі № 821/1453/17 (провадження №К/9901/62038/18).

8. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 12 червня 2019 року визначено колегію суддів для розгляду вказаної справи у складі: судді-доповідача - Калашнікової О. В., суддів - Білак М. В., Губської О. А.

9. Відповідач подав заперечення на касаційну скаргу, в яких вказав, що суди першої та апеляційної інстанції правильно установили всі обставини у справі та дійшли обґрунтованих висновків про задоволення позову. Просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій -без змін.

II ОБСТАВИНИ СПРАВИ

10.18.08.2017 року позивач звернувся до відповідача з листом про внесення змін до наказу № 2-2-6/38 від 07.06.2004 року, щодо включення у розрахунок вислуги років, який дає право на одержання надбавки до посадового окладу за вислугу років, періоду навчання у Вищій слідчій школі МВС СРСР та просив зробити перерахунок та виплатити недоплачену надбавку до посадового окладу за період роботи суддею Комсомольського районного суду м. Херсона.

11.06.09.2017 р. № 1184/04 відповідач відмовив у задоволені вимог позивача.

12. З 01.09.1982 року по 29.08.1986 року ОСОБА_1, проходив службу в органах внутрішніх справ як слухач Вищої слідчої школи МВС СРСР із присвоєнням спеціального звання старший сержант міліції.

13. З 29.08.1986 року по 12.09.2001 року позивач проходив службу в УМВС України в Херсонській області.

14.07.06.2004 року наказом УДСА в Херсонській області № 2-2-6/38, ОСОБА_1 призначено суддею Комсомольського районного суду м. Херсона та зараховано стаж роботи, який дає право на одержання надбавки до посадового окладу за вислугу років (17 років 00 місяців 13 днів), без врахування періоду навчання у Вищій слідчій школі МВС СРСР з 01.09.1982 року по 29.08.1986 року.

ІIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Суди першої та апеляційної інстанцій, розглядаючи справу по суті, прийшли до висновку, що період навчання у Вищій слідчій школі МВС СРСР повинен зараховуватись до стажу державної служби, оскільки вказаний період входить до безперервного стажу проходження служби в органах внутрішніх справ, що дає право на надбавку за вислугу років.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

16. У касаційній скарзі касатор вказав, що період навчання у Вищій слідчій школі МВС СРСР не є посадою, що відповідає статусу та кваліфікаційним вимогам посад державних служби відповідних категорій, а тому не може бути зарахований до стажу державної служби.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

18. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла наступних висновків.

19. Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

20. Відповідно до ст. 64 Основного Закону право на пенсійне забезпечення відповідних категорій громадян, встановлене законами України, є таким, що не підлягає звуженню та обмеженню.

21. Згідно зі ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

22. Згідно зі ст.133 Закону України "Про судоустрій та статус суддів" у редакції від 28.03.2015 р. встановлено, що суддівська винагорода складається з посадового окладу та доплат за: вислугу років, перебування на адміністративній посаді в суді; науковий ступінь; роботу, що передбачає доступ до державної таємниці.

Суддям виплачується щомісячна доплата за вислугу років у розмірі: за наявності стажу роботи більше 3 років - 15 відсотків, більше 5 років - 20 відсотків, більше 10 років - 30 відсотків, більше 15 років - 40 відсотків, більше 20 років - 50 відсотків, більше 25 років - 60 відсотків, більше 30 років - 70 відсотків, більше 35 років - 80 відсотків посадового окладу.

23. При цьому, п. 11 Перехідних положень Закону України "Про судоустрій та статус суддів", в редакції, яка діяла до 28.03.2015 було визначено, що судді, призначені чи обрані на посаду до набрання чинності Закону України "Про судоустрій та статус суддів", зберігають визначення стажу роботи на посаді судді відповідно до законодавства, що діяло на день набрання чинності Закону України "Про судоустрій та статус суддів".

24. Нормами статті 135 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 7 липня 2010 року № 2453-VI зі змінами та доповненнями до стажу роботи на посаді судді зараховується робота на посаді:

1) судді судів України, арбітра (судді) арбітражних судів України, державного арбітра колишнього Державного арбітражу України, арбітра відомчих арбітражів України;

2) члена Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України;

3) судді у судах та арбітрів у державному і відомчому арбітражах колишнього СРСР та республік, що входили до його складу.

Судді, призначені чи обрані на посаду до набрання чинності статті 135 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 7 липня 2010 року № 2453-VI, зберігають визначення стажу роботи на посаді судді відповідно до законодавства, що діяло на день набрання чинності статті 135 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 7 липня 2010 року № 2453-VI.

25. Положеннями ч. 6 ст.44 Закону України "Про статус суддів" №2862-XII від
15.12.1992, який передував зазначеному вище закону, було визначено, що для суддів загальної юрисдикції до стажу роботи, що дає право на одержання надбавки до посадового окладу за вислугу років та додаткової відпустки, крім часу роботи на посадах суддів, зараховується час роботи на посадах слідчих, прокурорських працівників, а також інших працівників, яким законом передбачені такі пільги.

26. Згідно з п. 17 ч.1 ст. 4 КАС України, публічна служба - діяльність на державних політичних посадах, у державних колегіальних органах, професійна діяльність суддів, прокурорів, військова служба, альтернативна (невійськова) служба, інша державна служба, патронатна служба в державних органах, служба в органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування;

27. Відповідно до вимог Закону України "Про державну службу" визначено, що державна служба в Україні - це професійна діяльність осіб, які займають посади в державних органах та їх апараті щодо практичного виконання завдань і функцій держави та одержують заробітну плату за рахунок державних коштів.

28. Обчислення стажу державної служби здійснюється відповідно до Закону України "Про державну службу", Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.1994 року №283 (далі по тексту - Постанова №283) та Методики щодо зарахування (включення) до стажу державної служби періодів роботи (служби) колишніх працівників і осіб рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ, затвердженої наказом Головного управління державної служби України, Міністерства праці та соціальної політики України від 12.10.2007 року №270/551 (далі по тексту - Методика №270/551).

29. Відповідно до абзацу 22 пункту 3 Постанови №283 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), до стажу державної служби включається час служби на посадах рядового та начальницького складу осіб, яким присвоєно встановлені законодавством спеціальні звання міліції, в органах внутрішніх справ, що входили або входять до структури Міністерства внутрішніх справ.

30. Згідно з пунктом 4 Постанови №283, документом для визначення стажу державної служби є трудова книжка та інші документи, які відповідно до чинного законодавства підтверджують стаж роботи.

31. Статтею 18 Закону України "Про міліцію" від 20.12.1990 №565-ХІІ визначено, що навчання у школах Міністерства внутрішніх справ України після здобуття середньої освіти прирівнюється до проходження військової служби.

32. Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року №393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей" передбачено, що особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ до вислуги років зараховується служба в органах внутрішніх справ колишнього СРСР і періоди роботи, які відповідно до законодавства колишнього СРСР зараховувалися до вислуги років для призначення пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ.

33. Відповідно до пунктів 1,7 Розділу І Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженого постановою Ради Міністрів СРСР від от 23 жовтня 1973 г. № 778 (у редакції, чинній на час навчання позивача у Вищій слідчій школі), до рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ відносяться особи, які перебувають в кадрах Міністерства внутрішніх справ СРСР, яким присвоєно спеціальні звання, встановлені Президіумом Верховної Ради СРСР.

Військовозобов'язані, призначені на посади рядового і начальницького складу міліції, а також зараховані курсантами шкіл міліції, знімаються з військового обліку та перебувають в кадрах Міністерства внутрішніх справ СРСР.

34. Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до наказу ВСШ №530 п/с від 01.09.1982 року позивач з 01.09.1982 року по 29.08.1986 року проходив службу в органах внутрішніх справ як слухач Вищої слідчої школи МВС СРСР (а. с.5).

35. Відтак, суди правильно вказали, що позивач у період з 01.09.1982 року по
29.08.1986 року перебував в кадрах Міністерства внутрішніх справ і проходив службу в органах внутрішніх справ, та на нього, як слухача Вищої слідчої школи МВС СРСР, поширювались вимоги Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ, Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, а також присвоєно спеціальне звання - старший сержант міліції.

36. Враховуючи вищевикладене, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли обґрунтованого висновку, що ОСОБА_1 у період з 01.09.1982 року по 29.08.1986 року безперервно служив в органах внутрішніх справ, включаючи період навчання у Вищій слідчій школі МВС СРСР, а тому зазначений період підлягає включенню до стажу державної служби, що дає право на отримання надбавки за вислугу років.

37. Відповідно до пункту 3.2 Методики щодо зарахування (включення) до стажу державної служби періодів роботи (служби) колишніх працівників і осіб рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ, затвердженої наказом Головного управління державної служби України та Міністерства праці і соціальної політики України від 12.10.2007 року № 270/551 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), до стажу державної служби включається час служби осіб, які перебували в кадрах Міністерства внутрішніх справ на посадах рядового чи начальницького складу і яким відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ Української РСР, затвердженого постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29.07.91 року № 114, присвоєно спеціальні звання, установлені законодавством (як спеціальні звання міліції, так і внутрішньої служби), за умови, що фінансування заробітної плати за вказаними вище посадами рядового та начальницького складу здійснювалося за рахунок коштів державного або місцевого бюджету. Якщо державним службовцям час служби в органах внутрішніх справ на посадах рядового та начальницького складу був включений до стажу державної служби, то після набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2007 року № 36 Про внесення зміни до пункту 3 Порядку обчислення стажу державної служби цей стаж не переглядається.

38. З огляду на вищезазначене, колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що відповідач при прийнятті наказу №2-2-6/38 від 07.06.2004 року безпідставно не включив період навчання у Вищій слідчій школі МВС СРСР з 01.09.1982 року до 28.08.1986 року, оскільки вказаний період входить до безперервного стажу проходження служби в органах внутрішніх справ, а також включається до стажу державної служби як такий, що був зарахований позивачу ще під час проходження служби в органах внутрішніх справ та після призначення на посаду судді.

39. Вказаний правовий висновок відповідає усталеній практиці Верховного Суду у вказаній категорії справ (постанови Верховного Суду від 27 лютого 2018 року по справі № 127/20301/17, від 24 січня 2020 року у справі №808/3519/17 та інші).

40. Частиною 1 статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

41. З огляду на викладене, висновки судів попередніх інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.

42. Зважаючи на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв'язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

43. Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Територіального управління Державної судової адміністрації України в Херсонській області - залишити без задоволення.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2018 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 29 серпня 2018 року по справі №821/1453/17- залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її підписання суддями, є остаточною та не може бути оскаржена.

Судді О. В. Калашнікова

М. В. Білак

О. А. Губська
logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст

Приймаємо до оплати