Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова КАС ВП від 26.09.2023 року у справі №440/8553/21 Постанова КАС ВП від 26.09.2023 року у справі №440...
print
Друк
search Пошук

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

касаційний адміністративний суд верховного суду ( КАС ВП )

Історія справи

Постанова КАС ВП від 26.09.2023 року у справі №440/8553/21
Постанова КАС ВП від 26.09.2023 року у справі №440/8553/21

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 вересня 2023 року

м. Київ

справа №440/8553/21

адміністративне провадження № К/990/9099/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Стрелець Т.Г., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу № 440/8553/21

за позовом Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Нацкомісія) про визнання бездіяльності протиправною та стягнення суми, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Нацкомісії

на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 31.05.2022, ухвалене у складі головуючого судді Удовіченка С.О.

та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 01.02.2023, ухвалену у складі колегії суддів: головуючої судді Мінаєвої О.М., суддів: Кононенко З.О., Макаренко Я.М.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 29.07.2021 Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» (далі - КВП «Полтаватеплоенерго») звернулось до суду з позовом, у якому просило:

визнати протиправною бездіяльність Нацкомісії щодо розгляду заяв КВП «Полтаватеплоенерго» щодо встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання від 28.12.2020 № 04-25/2204, № 04-25/2205, №02-25/2206 з відповідними підтвердними, обґрунтовуючими, розрахунковими матеріалами і документами, що використовувались для розрахунків тарифів, протоколом проведення відкритого обговорення;

стягнути з Державного бюджету України через Державну казначейську службу України на користь КВП «Полтаватеплоенерго» 130 333 158, 69 грн майнової шкоди, яка завдана Нацкомісією.

В обґрунтування позовних вимог КВП «Полтаватеплоенерго» зазначило, що Нацкомісія не розглядаючи його заяви від 28.12.2020 № 04-25/2204, № 04-25/2205, №02-25/2206 в порушення положень статті 15 Закону України від 21.06.2012 № 5007-VI «Про ціни і ціноутворення» допускає протиправну бездіяльність, яка позбавляє його можливості компенсувати необхідні для ведення власної основної господарської діяльності виробничі витрати, оскільки в нього відсутня можливість без порушення законодавства розраховуватися за природний газ для провадження своєї діяльності з інших джерел, ніж відповідна складова на вказані витрати в затвердженому тарифі, з огляду на те, що всі кошти, які надходять до нього мають відповідне цільове призначення, дотримання якого має бути неухильним. До того ж КВП «Полтаватеплоенерго» вказало на те, що з об`єктивних причин, які не залежать від нього, зокрема, зростання цін, тарифів та інших вартісних показників, що формують складові структур тарифів КВП «Полтаватеплоенерго» (на паливо, на електричну енергію, на холодну воду та водовідведення, на витрати на оплату праці, на покупку теплової енергії, на податки та збори, на внески на регулювання), виникла необхідність в перегляді встановлених Нацкомісією тарифів. Позивач зазначив, що вказане призводить до зростання заборгованості перед власником природного газу.

2. Полтавський окружний адміністративний суд рішенням від 31.05.2022, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 01.02.2023, частково задовольнив позовні вимоги:

визнав протиправною бездіяльність Нацкомісії щодо розгляду заяв КВП «Полтаватеплоенерго» щодо встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання від 28.12.2020 № 04-25/2204, № 04-25/2205, 02-25/2206 з відповідними підтвердними, обгрунтовуючими, розрахунковими матеріалами і документами, що використовувались для розрахунків тарифів, протоколом проведення відкритого обговорення;

у задоволенні решти позовних вимог - відмовив.

3. 10.03.2023 Нацкомісія звернулась до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 31.05.2022 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 01.02.2023, ухвалити нове рішення - про відмову у задоволенні позовних вимог.

4. Верховний Суд ухвалою від 26.04.2023 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою, з підстави, визначеної пунктом 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) та витребував матеріли справи із суду першої інстанції.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. У справі, яка розглядається суди встановили, що основним видом діяльності КВП «Полтаватеплоенерго» згідно із даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, є 35.30 Постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря.

Постановою Нацкомісії від 30.11.2020 № 2269 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, послугу з постачання теплової енергії та послугу з постачання гарячої води ПОЛТАВСЬКОМУ ОБЛАСНОМУ КОМУНАЛЬНОМУ ВИРОБНИЧОМУ ПІДПРИЄМСТВУ ТЕПЛОВОГО ГОСПОДАРСТВА «ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО»» пунктом 1 установлено тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення, для потреб бюджетних установ, для потреб інших споживачів (крім населення), для потреб релігійних організацій; пунктом 2 установлено двоставкові тарифи на послугу з постачання теплової енергії для потреб населення, для потреб бюджетних установ, для потреб інших споживачів (крім населення), для потреб релігійних організацій; пунктом 3 установлено тарифи на транспортування теплової енергії інших суб`єктів господарювання тепловими мережами КВП «Полтаватеплоенерго»; пунктом 4 установлено тарифи на послугу з постачання гарячої води споживачам, які отримують її без використання індивідуальних теплових пунктів для потреб населення, для потреб бюджетних установ, для потреб інших споживачів (крім населення); пунктом 5 установлено структуру тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання згідно з додатками 1-6 та на послугу з постачання гарячої води споживачам, які отримують її без використання індивідуальних теплових пунктів, згідно з додатком 7.

28.12.2020 КВП «Полтаватеплоенерго» звернулось до Нацкомісії із заявами щодо встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання (вих. №04-25/2204), щодо встановлення тарифів на послугу з постачання теплової енергії (вих. №04-25/2205) та щодо встановлення тарифів на послугу з постачання гарячої води (вих. №04-25/2206), які були одержані відповідачем 30.12.2020 та зареєстровані за вх. № Т-783/20, № Т-784/20, № Т-785/20, відповідно.

Листом від 27.01.2021 № 885/18.1.2/7-21 Нацкомісією повідомлено КВП «Полтаватеплоенерго» про те, що у зв`язку із невизначеністю ціни на природний газ (відсутній прейскурант АТ «НАК «Нафтогаз України» на січень 2021 року), що є складовою тарифів на теплову енергію, розгляд вищевказаних заяв позивача призупинено.

Листом від 12.02.2021 № 179/18.1.2/5-21 Нацкомісія повідомила позивача про те, що у зв`язку із анонсованою в засобах масової інформації новиною щодо підписання Урядом України, Асоціацією міст України, представниками місцевої влади, Нацкомісією та НАК «Нафтогаз України» Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері централізованого постачання теплової енергії та постачання гарячої води, одним з пунктів якого передбачено недопущення застосування до кінцевих споживачів комунальних послуг (населення) підвищених тарифів на послуги з централізованого опалення, постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2020/2021 років, розгляд вищевказаних заяв позивача від 28.12.2020 №04-25/2204, №04-25/2205, та №04-25/2206 призупинено.

Листом від 12.02.2021 №207/18.1.2/5-21 Нацкомісія, з посиланням на те, що у зв`язку із анонсованою в засобах масової інформації новиною щодо підписання Меморандуму, одним з пунктів якого передбачено недопущення застосування до кінцевих споживачів комунальних послуг (населення) підвищених тарифів на послуги з централізованого опалення, постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2020/2021 років, просила позивача у найкоротші строки висловити свою позицію із зазначенням думки органів місцевого самоврядування, щодо перегляду тарифів на теплову енергію та відповідні комунальні послуги згідно із наданими заявами. Зазначено, що у зв`язку із вищевикладеним, розгляд заяв КВП «Полтаватеплоенерго» від 28.12.2020 № 04-25/2204, № 04-25/2205, № 04-25/2206 призупинено.

Листом від 25.02.2021 № 04-25/302 позивач повідомив відповідача, що з метою запобігання збитків вважає за необхідне встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на послугу з постачання теплової енергії, тарифів на послуги з постачання гарячої води та тарифів на транспортування теплової енергії інших суб`єктів господарювання тепловими мережами КВП «Полтаватеплоенерго» для всіх категорій споживачів на економічно обґрунтованому рівні з актуалізацією їх вартісних складових на момент встановлення та врахування в них витрат на покриття втрат.

Листом від 12.04.2021 № 04-25/722 позивач повідомив відповідача, що 07.04.2021 Полтавським міськвиконкомом прийнято рішення за № 43 про закінчення опалювального сезону 2020/2021 з 12.04.2021. З огляду на зазначене, з метою запобігання збитків КВП «Полтаватеплоенерго» просило встановити тарифи на теплову енергію та відповідні комунальні послуги для всіх категорій споживачів з урахуванням актуальних вартісних показників на момент встановлення тарифів за всіма статтями, які було заплановано відкоригувати відповідно до наданих заяв КВП «Полтаватеплоенерго» від 28.12.2020 № 04-25/2204, № 04-25/2205, № 04-25/2206.

Листом від 17.05.2021 № 2986/18.1.2/7-21 Нацкомісія повідомила позивача, що з метою недопущення подвійного відшкодування різниці в цінах природного газу, розгляд заяв щодо коригування тарифів на теплову енергію, послугу з постачання гарячої води буде продовжено після вирішення питання щодо відшкодування у відповідності до Механізму визначення та підтвердження обсягу різниці в цінах природного газу, розробленого Міністерством розвитку громад та територій України.

Вважаючи, протиправною бездіяльність відповідача щодо розгляду заяв КВП «Полтаватеплоенерго» від 28.12.2020 № 04-25/2204, № 04-25/2205, та № 04-25/2206, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Частково задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що Нацкомісія, не розглянувши протягом 30 календарних днів з дня реєстрації у неї заяви КВП «Полтаватеплоенерго» від 28.12.2020 щодо встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання (вих. №04-25/2204), щодо встановлення тарифів на послугу з постачання теплової енергії (вих. №04-25/2205) та щодо встановлення тарифів на послугу з постачання гарячої води (вих. №04-25/2206), які були зареєстровані у Нацкомісії 30.12.2020, допустила протиправну бездіяльність.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

7. Касаційна скарга відповідача мотивована, зокрема тим, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовано норми абзацу 1 підпункту 1 пункту 4.2 Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 25.06.2019 №1174, а висновок Верховного Суду щодо застосування зазначеної норми права відсутній.

8. У відзиві на касаційну скаргу відповідача позивач вказує на законність та обґрунтованість рішень судів першої та апеляційної інстанцій, у зв`язку із чим КВП «Полтаватеплоенерго» просить залишити касаційну скаргу Нацкомісії без задоволення, а оскаржувані нею судові рішення - без змін.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

9. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.

10. Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

11. Правові засади державного регулювання у сфері комунальних послуг визначає Закон України від 09.07.2010 № 2479-VI «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» (далі - Закон № 2479-VI).

12. Відповідності до пункту 1 частини першої статті 1 Закону № 2479-VI суб`єкт природної монополії - це суб`єкт господарювання будь-якої форми власності, який провадить діяльність на ринку, що перебуває у стані природної монополії, у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення і транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами.

13. Тарифи на комунальні послуги - це тарифи на теплову енергію, її виробництво (крім тарифів на виробництво теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або відновлюваних джерел енергії), транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільними) тепловими мережами, постачання теплової енергії, тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, тарифи на послуги з постачання теплової енергії, на послуги з постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, послуги з централізованого водовідведення (пункт 3 частини першої статті 1 Закону № 2479-VI).

14. Згідно із статтею 2 Закону № 2479-VI органом державного регулювання у сфері комунальних послуг є національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Порядок організації діяльності національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, визначається Законом України від 22.09.2016 № 1540-VIII «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (далі - Закон № 1540-VIII).

15. Пунктом 3 та 4 частини першої статті 3 Закону № 2479-VI встановлено, що завданням національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, є здійснення державного регулювання діяльності суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках шляхом: захисту прав споживачів товарів і послуг у частині отримання товарів і послуг належної якості та в достатньому обсязі за економічно обґрунтованими цінами, а також стимулювання підвищення їх якості і задоволення попиту на них; формування і забезпечення прогнозованості цінової і тарифної політики на ринках, які перебувають у стані природної монополії, та суміжних ринках у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, сприяння впровадженню стимулюючих методів регулювання цін.

16. Статтею 5 Закону № 2479-VI передбачено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, застосовує такі засоби регуляторного впливу на суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках, як, зокрема встановлення тарифів на комунальні послуги для суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках.

17. Законом, який визначає правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення є Закон № 1540-VIII, згідно із частиною першою статті 1 якого Нацкомісія є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.

18. Згідно із частиною першою статті 3 Закону № 1540-VIII регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

19. Регулятор здійснює державне регулювання шляхом:1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом; 2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг; 3) формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом; 4) державного контролю та застосування заходів впливу; 5) використання інших засобів, передбачених законом (частина друга статті 3 Закону № 1540-VIII).

20. Згідно із пунктами 1, 13 частини першої статті 17 Закону № 1540-VIII для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор, зокрема, приймає обов`язкові до виконання рішення з питань, що належать до його компетенції, встановлює державні регульовані ціни і тарифи на товари (послуги) суб`єктів природних монополій та інших суб`єктів господарювання, що провадять діяльність на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг, якщо відповідні повноваження надані Регулятору законом, та змінює їх за результатами перевірки або моніторингу.

21. Згідно із частиною четвертою статті 17 Закону № 1540-VIII порядки (методики) формування, розрахунку та встановлення державних регульованих цін і тарифів для суб`єктів природних монополій у сферах енергетики та комунальних послуг, а також для інших суб`єктів господарювання, що провадять діяльність на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг, затверджені Регулятором, мають бути недискримінаційними і прозорими та підлягають оприлюдненню на офіційному веб-сайті Регулятора та в офіційному друкованому виданні. При розробленні та затвердженні зазначених методик Регулятор має забезпечити, щоб суб`єкти природних монополій у сферах енергетики та комунальних послуг отримали належні стимули на коротко - та довгостроковий періоди щодо підвищення ефективності, ліквідації перехресного субсидіювання між видами діяльності та групами споживачів, сприяння ринковій інтеграції та безпеці постачання.

У разі застосування будь-якого способу державного регулювання цін порядки (методики) формування, розрахунку та встановлення тарифів повинні забезпечити покриття економічно обґрунтованих витрат, залучення необхідних інвестицій, дотримання екологічних вимог, вимог якості та безпеки, обґрунтованої прибутковості. Такі порядки (методики) повинні сприяти використанню місцевих, відновлюваних та вторинних енергетичних ресурсів, а також сприятливих до навколишнього природного середовища технологій.

У разі застосування будь-якого способу державного регулювання цін з метою встановлення тарифу суб`єкти господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг подають на схвалення (затвердження) Регулятору розроблену інвестиційну програму (план) розвитку після громадського обговорення. Інвестиційні програми (плани) розвитку є публічною інформацією та повинні бути загальнодоступними.

22. Згідно із пунктом 4 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого Указом Президента України від 10.09.2014 № 715/2014 Нацкомісія відповідно до покладених на неї завдань установлює тарифи на комунальні послуги для суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснюється Нацкомісією.

23. Відповідно до статті 15 Закону України від 02.06.2005 № 2633-IV «Про теплопостачання» (далі - Закон № 2633-IV) основними завданнями державного регулювання діяльності у сфері теплопостачання є, зокрема, регулювання тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з урахуванням змін цін на енергоносії та інших витрат.

24. Згідно із статтею 16 Закону № 2633-IV до повноважень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, належать, зокрема, встановлення тарифів на теплову енергію суб`єктам природних монополій у сфері теплопостачання, ліцензування діяльності яких здійснюється Комісією, а також тарифів на теплову енергію, що виробляється за допомогою систем автономного теплопостачання, суб`єктам господарювання - ліцензіатам Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

25. Відповідно до статті 20 Закону № 2633-IV тарифи на теплову енергію повинні забезпечувати відшкодування всіх економічно обґрунтованих витрат на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.

26. Механізм формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання для суб`єктів природних монополій і суб`єктів господарювання на суміжних ринках, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з виробництва теплової енергії, її транспортування магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами (далі - транспортування) та постачання, які є ліцензіатами Нацкомісії (далі - ліцензіати) визначає Порядок № 1174 (далі - Порядок № 1174).

27. Згідно із пунктом 11.1 Порядку № 1174 для встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання ліцензіат з дотриманням вимог чинного законодавства та з урахуванням положень цього Порядку подає до Нацкомісії у друкованому та електронному вигляді заяву про встановлення тарифів, розрахунки тарифів за встановленими формами з підтвердними, обґрунтовуючими, розрахунковими матеріалами і документами, що використовувалися для розрахунків тарифів, протокол проведення відкритого обговорення (відкритого слухання) на місцях, схвалену інвестиційну програму.

28. Відповідно до пункту 11.2 Порядку № 1174 документи, зазначені в пункті 11.1 цієї глави, подаються відповідно до форм та вимог Процедури встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, затвердженої постановою Нацкомісії від 31.03.2016 № 528 (далі - Процедура № 528).

29. У відповідності до пункту 1.4 Процедури № 528 заява щодо встановлення тарифів - це письмове звернення ліцензіата до Нацкомісії щодо встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання з повним комплектом документів, передбачених цією Процедурою; тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання - вартість вироблення, транспортування та постачання одиниці (1 Гкал) теплової енергії відповідної якості як грошовий вираз планованих економічно обґрунтованих витрат з урахуванням витрат на покриття втрат ліцензіата, планованого прибутку, коригування витрат, які встановлюються Нацкомісією без урахування податку на додану вартість; комплект документів - розрахунки тарифів за встановленими формами, пояснювальна записка щодо необхідності перегляду тарифів, розрахункові, підтвердні й обґрунтовуючі матеріали, аналіз результатів фінансово-господарської діяльності заявника та інші документи і матеріали, що використовувалися при розрахунку тарифів, передбачені пунктом 2.2 глави 2 цієї Процедури, що додаються до заяви щодо встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання.

30. Згідно із пунктом 2.1 Процедури № 528 для встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання ліцензіат повинен провести відкрите обговорення (відкрите слухання) на місцях з питання щодо необхідності встановлення тарифів за процедурою, визначеною Порядком проведення відкритого обговорення, та з урахуванням положень Порядку формування тарифів і цієї Процедури подати до Нацкомісії у друкованому та електронному вигляді заяву щодо встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання за встановленою формою (додаток 1) із визначенням підстави, передбаченої пунктами 2.2 - 2.7 цієї глави, разом із комплектом документів, що використовувався при розрахунку тарифів, та протоколом проведення відкритого обговорення (відкритого слухання) на місцях.

31. У разі відповідності заяви та доданих до неї документів вимогам, встановленим у главі 2 цієї Процедури та Порядку формування тарифів, Нацкомісія розглядає їх протягом 30 календарних днів з дня реєстрації Нацкомісією заяви (пункт 3.2. Процедури № 528).

32. Пунктом 3.3 Процедури № 528 передбачено, що у разі якщо заява та додані до неї документи не відповідають вимогам глави 2 цієї Процедури та Порядку формування тарифів, заява залишається без розгляду, про що Нацкомісія письмово повідомляє ліцензіата протягом 30 календарних днів з дня реєстрації заяви із зазначенням підстав залишення заяви без розгляду.

33. Згідно із пунктом 3.4 Процедури № 528 Нацкомісія має право вимагати від заявника (ліцензіата) додаткові письмові обґрунтування щодо наданих матеріалів та/або іншу додаткову інформацію, необхідну для вирішення питань, що виникли під час розгляду заяви щодо встановлення тарифів, шляхом надання письмового запиту.

34. Нацкомісія може ініціювати проведення експертизи розрахунків і обґрунтовуючих матеріалів ліцензіата із залученням відповідних фахівців, про що НКРЕКП письмово повідомляє ліцензіата. Розгляд заяви призупиняється на строк проведення експертизи розрахунків та отримання обґрунтовуючих матеріалів ліцензіата за письмовим запитом, передбачених пунктами 3.4 та 3.5 цієї глави, про що Нацкомісія письмово повідомляє ліцензіата (пункти 3.5, 3.6 Процедури № 528).

35. Рішення щодо встановлення тарифів приймаються Нацкомісією на засіданнях, які проводяться у формі відкритих слухань, після розгляду комплекту документів, поданого заявником з дотриманням процедур, визначених Порядком проведення відкритого обговорення проектів рішень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженим постановою Нацкомісії від 30.06.2017 № 866 (далі - Порядок проведення відкритого обговорення), відповідними структурними підрозділами Нацкомісії і підготовки їх пропозицій, шляхом усебічного та повного з`ясування позицій усіх учасників. Рішення щодо встановлення тарифів оформлюються постановами Нацкомісії з відповідними додатками, у яких визначаються структури тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а у разі встановлення двоставкових тарифів - структури двоставкових тарифів на теплову енергію (пункт 1.6 Процедури № 528).

36. Механізм формування тарифів на послугу з постачання теплової енергії для суб`єктів господарювання, які є ліцензіатами Нацкомісії з постачання теплової енергії та надають або мають намір надавати послугу з постачання теплової енергії визначає Порядок формування тарифів на послугу з постачання теплової енергії, затверджений постановою Нацкомісії від 18.02.2020 № 416 (далі - Порядок № 416).

37. Цей Порядок застосовується під час встановлення НКРЕКП тарифів на послугу з постачання теплової енергії для суб`єктів господарювання у сфері теплопостачання, зазначених у пункті 1.1 цієї глави, та поширюється на таких суб`єктів під час розрахунку зазначених тарифів (пункт 1.2 Порядку № 416).

38. За визначенням, наведеним у пункті 1.3 Порядку № 416 тариф на послугу з постачання теплової енергії - вартість надання одиниці послуги з постачання теплової енергії відповідної якості, що дорівнює тарифу на теплову енергію для споживачів відповідної категорії, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з урахуванням податку на додану вартість.

39. Пунктом 1.7. Порядку № 416 передбачено, що встановлення тарифів на послугу з постачання теплової енергії проводиться одночасно з відповідним встановленням тарифів на теплову енергію.

40. Згідно із пунктом 1.6 Порядку № 416 для встановлення тарифів на послугу з постачання теплової енергії виконавець послуги подає до Нацкомісії у друкованому та електронному вигляді заяву та розрахунки тарифів за встановленими формами з підтвердними, обґрунтовуючими, розрахунковими матеріалами і документами, що використовувалися для розрахунку тарифу, які подаються відповідно до форм та вимог Процедури встановлення тарифів на послугу з постачання теплової енергії, затвердженої постановою Нацкомісії від 18.02.2020 № 417.

41. У відповідності до пункту 1.3 Процедури встановлення тарифів на послугу з постачання теплової енергії, затвердженої постановою Нацкомісії від 18.02.2020 № 417 (далі - Процедура № 417) заява - це письмове звернення виконавця послуги до Нацкомісії щодо встановлення тарифів на послугу з постачання теплової енергії з повним комплектом документів, передбачених цією Процедурою.

42. Згідно із пунктом 2.1 Процедури № 417 для встановлення тарифів на послугу з постачання теплової енергії заявник подає до Нацкомісії у друкованому та електронному вигляді заяву щодо встановлення тарифів за встановленою формою (додаток 1), розрахунки тарифів з відповідними документами, які оформлюються згідно з вимогами Порядку формування тарифів і цієї Процедури, та протокол проведення відкритого обговорення (відкритого слухання) на місцях.

43. Згідно із пунктом 2.2 Процедури № 417 до заяви щодо встановлення тарифів додаються у паперовому та електронному вигляді розрахунки, підтвердні й обґрунтовуючі матеріали та документи, що використовувалися під час проведення таких розрахунків.

44. У разі відповідності заяви та доданих до неї документів вимогам, встановленим у главі 2 цієї Процедури та Порядку формування тарифів, Нацкомісія розглядає їх протягом 30 календарних днів з дня реєстрації заяви (пункт 3.2 Процедури № 417).

45. Згідно із пунктом 3.3 Процедури № 417 у разі якщо заява та додані до неї документи не відповідають вимогам глави 2 цієї Процедури, заява залишається без розгляду, про що Нацкомісія письмово повідомляє виконавця послуги протягом 30 календарних днів з дня реєстрації заяви із зазначенням підстав залишення заяви без розгляду.

46. Рішення щодо встановлення тарифів приймаються Нацкомісією на засіданнях, які проводяться у формі відкритих слухань, після розгляду документів, поданих заявником з дотриманням процедур, визначених Порядком проведення відкритого обговорення проектів рішень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженим постановою Нацкомісії від 30.06.2017 № 866 (далі - Порядок проведення відкритого обговорення), та аналізу результатів фінансово-господарської діяльності заявника відповідними структурними підрозділами Нацкомісії і підготовки їх пропозицій шляхом усебічного та повного з`ясування позицій усіх учасників (пункт 1.5 Процедури № 417).

47. Механізм формування тарифів на послугу з постачання гарячої води для суб`єктів господарювання незалежно від форми власності, які надають послугу з постачання гарячої води та тарифи яким встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг визначає Порядок формування тарифів на послугу з постачання гарячої води, затверджений постановою Нацкомісії від 08.04.2020 № 767 (далі - Порядок № 767).

48. Цей Порядок застосовується під час установлення Нацкомісією тарифів на послугу з постачання гарячої води для суб`єктів господарювання, зазначених у пункті 1.1 цієї глави, та поширюється на таких суб`єктів під час розрахунку тарифів (пункт 1.2 Порядок № 767).

49. За визначенням, наведеним у пункті 1.3 Порядку № 767 тариф на послугу з постачання гарячої води - вартість надання одиниці послуги з постачання гарячої води визначеної кількості та відповідної якості, розрахована на основі економічно обґрунтованих планованих витрат з урахуванням планованого прибутку, коригування витрат та з урахуванням податку на додану вартість.

50. Згідно із пунктом 1.9 Порядку № 767 для встановлення тарифів на послугу з постачання гарячої води виконавець послуги подає до НКРЕКП у друкованому та електронному вигляді заяву та розрахунки тарифів за встановленими формами з підтвердними, обґрунтовуючими, розрахунковими матеріалами і документами, що використовувалися для розрахунку тарифу, які подаються відповідно до форм та вимог Процедури встановлення тарифів на послугу з постачання гарячої води, затвердженої постановою Нацкомісії від 08.04.2020 № 768.

51. У відповідності до пункту 1.3 Процедури встановлення тарифів на послугу з постачання гарячої води, затвердженої постановою Нацкомісії від 08.04.2020 № 768 (далі - Процедура № 768) заява щодо встановлення тарифів - це заява щодо встановлення тарифів на послугу з постачання гарячої води шляхом визначення всіх складових витрат або заява щодо встановлення тарифів на послугу з постачання гарячої води на новий строк на рівні діючих, надана заявником за встановленою формою.

52. Згідно із пунктом 2.1 Процедури № 768 для встановлення тарифів на послугу з постачання гарячої води заявник подає до НКРЕКП у друкованому та електронному вигляді заяву щодо встановлення/зміни тарифів за встановленою формою (додатки 1-3), розрахунки тарифів з відповідними розрахунковими, підтвердними й обґрунтовуючими матеріалами та документами, які оформлюються згідно з вимогами Порядку формування тарифів і цієї Процедури, та протокол проведення відкритого обговорення (відкритого слухання) на місцях.

53. Відповідно до пункту 2.2 Процедури № 768 до заяви щодо встановлення тарифів (додаток 1 або 2) додаються в паперовому та електронному вигляді розрахунки, підтвердні й обґрунтовуючі матеріали та документи, що використовувалися під час проведення таких розрахунків.

54. У разі відповідності заяви та доданих до неї документів вимогам, встановленим у главі 2 цієї Процедури та Порядку формування тарифів, Нацкомісія розглядає їх протягом 30 календарних днів з дня реєстрації заяви (пункт 3.2 Процедури № 768).

55. Згідно із пунктом 3.3 Процедури № 768 у разі якщо заява та додані до неї документи не відповідають вимогам глави 2 цієї Процедури, заява залишається без розгляду, про що Нацкомісія письмово повідомляє виконавця послуги протягом 30 календарних днів з дня реєстрації заяви із зазначенням підстав залишення заяви без розгляду.

56. Згідно із пунктом 3.4 Процедури № 768 Нацкомісія має право вимагати від виконавця послуги додаткові письмові обґрунтування щодо наданих матеріалів та/або іншу додаткову інформацію, необхідну для вирішення питань, що виникли під час розгляду заяви щодо встановлення/зміни тарифів, шляхом надання письмового запиту.

57. Нацкомісія може ініціювати проведення експертизи розрахунків та обґрунтовуючих матеріалів виконавця послуги із залученням відповідних фахівців, про що НКРЕКП письмово повідомляє виконавця послуги. Розгляд заяви призупиняється на строк проведення експертизи розрахунків та отримання обґрунтовуючих матеріалів від виконавця послуги, передбачених пунктами 3.4 та 3.5 цієї глави, про що Нацкомісія письмово повідомляє виконавця послуги (пункти 3.5, 3.6 Процедури № 768).

58. Рішення щодо встановлення тарифів приймаються НКРЕКП на засіданнях, які проводяться у формі відкритих слухань, після розгляду документів, поданих заявником з дотриманням процедур, визначених Порядком проведення відкритого обговорення проектів рішень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженим постановою Нацкомісії від 30.06.2017 № 866 (далі - Порядок проведення відкритого обговорення), та аналізу результатів фінансово-господарської діяльності заявника відповідними структурними підрозділами Нацкомісії і підготовки їх пропозицій шляхом усебічного та повного з`ясування позицій усіх учасників. Рішення щодо встановлення тарифів оформлюються постановами Нацкомісії з відповідними додатками, у яких визначаються структури тарифів (пункт 1.5 Процедури № 768).

59. Аналіз вищезазначених норм дає підстави дійти висновку про те, що наведеними вище нормативно-правими актами, які затверджені саме Нацкомісією та якими врегульовано процедури встановлення відповідних тарифів визначено, що у разі надходження від ліцензіата/виконавця послуг заяв щодо встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, тарифів на послугу з постачання теплової енергії, та на послугу з постачання гарячої води, та у разі відповідності цих заяв та доданих до них документів встановленим до них вимогам, Нацкомісія повинна розглянути їх протягом 30 календарних днів з дня їх реєстрації.

60. У разі якщо заява та додані до неї документи не відповідають встановленим до них вимогам, заява залишається без розгляду, про що Нацкомісія письмово повідомляє ліцензіата/виконавця послуги протягом 30 календарних днів з дня реєстрації заяви із зазначенням підстав залишення заяви без розгляду.

61. Регулятор має також право вимагати від ліцензіата/виконавця послуги додаткові письмові обґрунтування щодо наданих матеріалів та/або іншу додаткову інформацію, необхідну для вирішення питань, що виникли під час розгляду заяви щодо встановлення/зміни тарифів, шляхом надання письмового запиту, а також ініціювати проведення експертизи розрахунків та обґрунтовуючих матеріалів, про що письмово повідомляється заявник. Розгляд заяви призупиняється на строк проведення експертизи розрахунків та отримання обґрунтовуючих матеріалів про що Нацкомісія письмово повідомляє заявника.

62. Зі змісту наведених законодавчих положень видно, що процедура встановлення відповідних тарифів має здійснюватися у порядку та строки, встановлені наведеними вище нормативно-правовими актами. Зволікання у розгляді Нацкомісією заяв щодо встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, тарифів на послугу з постачання теплової енергії, та на послугу з постачання гарячої води за певних умов та обставин може розцінюватися як протиправна бездіяльність цього суб`єкта владних повноважень.

63. Колегія суддів зазначає, що як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

64. Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов`язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість та межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи.

65. Слід наголосити й на тому, що самі по собі строки поза зв`язком із конкретною правовою ситуацією, набором фактів, умов та обставин, за яких розгорталися події, не мають жодного значення. Сплив чи настання строку набувають (можуть набувати) правового сенсу в сукупності з подіями або діями, для здійснення чи утримання від яких встановлюється цей строк.

66. Так, у справі, яка розглядається суди встановили, що заяви КВП «Полтаватеплоенерго» від 28.12.2020 щодо встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання (вих. №04-25/2204), щодо встановлення тарифів на послугу з постачання теплової енергії (вих. №04-25/2205), та щодо встановлення тарифів на послугу з постачання гарячої води (вих. №04-25/2206) були зареєстровані у Регулятора 30.12.2020 (вх. № Т-783/20, № Т-784/20, № Т-785/20).

67. Також не є спірною обставиною у цій справі, що вищевказані заяви та додані до них документи відповідали встановленим до них вимогам, що у свою чергу свідчить про те, що вони мали бути розглянуті відповідачем протягом 30 календарних днів з дня реєстрації їх у Нацкомісії згідно із наведеними вище процедурами, якими визначаються порядки встановлення відповідних тарифів.

68. Однак, зокрема, листами від 17.01.2021 № 885/18.1.2/7-21, від 12.02.2021 № 179/18.1.2/5-21, від 12.02.2021 № 207/18.1.2/5-21 відповідач повідомив позивача про те, що розгляд його заяв призупинено у зв`язку із невизначеністю ціни на природний газ (відсутній прейскурант АТ «НАК «Нафтогаз України» на січень 2021 року), що є складовою тарифів на теплову енергію, а також у зв`язку із анонсованим підписанням Урядом України, Асоціацією міст України, представниками місцевої влади, Нацкомісією та НАК «Нафтогаз України» Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері централізованого постачання теплової енергії та постачання гарячої води, одним з пунктів якого передбачено недопущення застосування до кінцевих споживачів комунальних послуг (населення) підвищених тарифів на послуги з централізованого опалення, постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2020/2021 років.

69. Таким чином, розгляд заяв позивача був призупинений, однак не з підстав вимоги Нацкомісії у позивача додаткових обґрунтувань щодо наданих матеріалів та/або іншої додаткової інформації, або ініціювання проведення експертизи у зв`язку із чим можливе призупинення розгляду заяв згідно із зазначеними вище нормативно-правовими актами, якими визначено відповідні процедури.

70. Тож, на думку колегії суддів, бездіяльність Нацкомісії щодо розгляду протягом 30 календарних днів з дня реєстрації у неї вказаних вище заяв КВП «Полтаватеплоенерго» згідно із наведеними вище процедурами, якими визначаються порядки встановлення відповідних тарифів, та дії щодо зупинення їх розгляд з підстави, не передбаченої цими процедурами, хоча й вченні без дотримання власних процедур, які вона затвердила своїми ж відомчими актами, проте причинами цього слугували об`єктивні обставини, зокрема загальновідомий на той час факт наміру підписання зазначеного вище Меморандуму, який був підписаний 09.02.2021, та з метою недопущення подвійного відшкодування різниці в цінах природного газу, у зв`язку із запровадженням на виконання цього Меморандуму Механізму визначення та підтвердження обсягу різниці в цінах природного газу, розробленого Міністерством розвитку громад та територій України, а відтак Верховний Суд не може визнати її протиправною.

71. Відповідно до частин першої - третьої статті 351 КАС України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права.

Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення лише за умови, якщо це порушення призвело до ухвалення незаконного рішення.

Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

72. З урахуванням наведеного колегія суддів не може погодитись із висновками судів попередніх інстанцій про часткове задоволення позовних вимог, у зв`язку із чим їх рішення у цій частині підлягають скасуванню із ухваленням нового судового рішення - про відмову у їх задоволені.

Керуючись статтями 345 351 355 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг задовольнити.

Скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 31.05.2022 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 01.02.2023 у справі №440/8553/21. Ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання бездіяльності протиправною та стягнення суми.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

...........................

...........................

...........................

А.І. Рибачук

Т.Г. Стрелець

А.Ю. Бучик ,

Судді Верховного Суду

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст

Приймаємо до оплати