Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова КАС ВП від 24.06.2024 року у справі №460/14725/22 Постанова КАС ВП від 24.06.2024 року у справі №460...
print
Друк
search Пошук

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

касаційний адміністративний суд верховного суду ( КАС ВП )

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 червня 2024 року

м. Київ

справа № 460/14725/22

адміністративне провадження № К/990/15270/23, № К/990/14979/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Тацій Л.В.,

суддів: Стрелець Т.Г., Стеценка С.Г.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні справу № 460/14725/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Рівненська міська рада, про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито за касаційними скаргами Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 13.10.2022 (суддя Щербаков В. В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14.02.2023 (головуючий суддя Святецький В. В., судді Гудим Л. Я., Довгополов О. М.),

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У травні 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" (далі - ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс", Товариство, позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Рівненській області, Управління, відповідач), у якому просило:

1. визнати протиправними дії ГУ Держгеокадастру у Рівненській області при застосуванні сукупного коефіцієнту Км3 величиною "1,38" у витязі, сформованому 13.09.2021, зареєстрованому за № 2042/304-21 від 15.09.2021 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 113 м2, яка розташована: в районі вулиць Гайдамацької та Гагаріна, м. Рівне, кадастровий номер 5610100000:01:012:0112;

2. визнати протиправним і скасувати витяг ГУ Держгеокадастру у Рівненській області з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2042/304-21 від 15.09.2021;

3. визнати протиправними дії ГУ Держгеокадастру у Рівненській області при застосуванні сукупного коефіцієнту Км3 величиною "1,15" у витязі, сформованому 13.09.2021, зареєстрованому за № 2043/304-21 від 15.09.2021 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 4232 м2, яка розташована за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:01:012:0074;

4. визнати протиправним і скасувати витяг ГУ Держгеокадастру у Рівненській області з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2043/304-21 від 15.09.2021;

5. визнати протиправними дії ГУ Держгеокадастру у Рівненській області при застосуванні сукупного коефіцієнту Км3 величиною "1,15" у витязі, сформованому 13.09.2021, зареєстрованому за № 2044/304-21 від 15.09.2021 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 56968 м2, яка розташована за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:01:012:0073;

6. визнати протиправним і скасувати витяг ГУ Держгеокадастру у Рівненській області з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2044/304-21 від 15.09.2021.

В обґрунтування позовних вимог Товариство зазначило, що величина локального коефіцієнту Км3 визначається щодо кожного населеного пункту з урахуванням місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території, на підставі рішення сільської, селищної, міської ради. Відповідачем при формуванні витягів № 2042/304-21, № 2043/304-21 та № 2044/304-21 від 15.09.2021 не було враховано обмеження у застосуванні коефіцієнтів Км3, що встановлені у додатку 7 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489. Тобто висновок відповідача про необхідність застосування значення сукупного коефіцієнта Км3 величиною "1,38" до земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0112 та "1,15" до земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0074, наданих в оренду для позивача є протиправним, оскільки такі земельні ділянки не забезпечено централізованим водопостачанням, централізованим водовідведенням, теплопостачанням та газопостачанням. Аналогічно висновок ГУ Держгеокадастру у Рівненській області про необхідність застосування сукупного коефіцієнта Км3 "1,15" до земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0073, яка надана в оренду Товариству, є протиправним, оскільки така земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 13.10.2022, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14.02.2023, позов задоволено.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. При цьому технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради. Таке рішення офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року.

Суди першої та апеляційної інстанцій зазначили, що у правовідносинах, пов`язаних з оцінкою земельних ділянок, Держгеокадастр і його територіальні органи здійснюють публічно-владні управлінські функції. Тому перевірка законності їх дій (бездіяльності), рішень, зокрема під час формування даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, оформлення таких даних у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, є предметом судового розгляду та має здійснюватися адміністративним судом. Крім цього, витяг про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки є однією з підстав визначення розміру орендної плати за користування земельною ділянкою. Отже, оформлюваний органом Держгеокадастру витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, у якому визначено конкретний розмір такої оцінки, безпосередньо пов`язаний з колом прав та обов`язків користувача відповідної земельної ділянки.

З огляду на викладене суди відхилили твердження відповідача про те, що ГУ Держгеокадастру у Рівненській області є неналежним відповідачем у цій справі.

Проаналізувавши норми Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 (далі - Порядок № 489), суди дійшли висновку про те, що сукупний коефіцієнт Км3 повинен визначатися як добуток пофакторних оцінок (локальних факторів, локальних коефіцієнтів), які є на відповідній земельній ділянці. Величина локального коефіцієнту Км3 визначається щодо кожного населеного пункту з урахуванням місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території, на підставі рішення сільської, селищної, міської ради.

Суди встановили, що при визначенні розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наданої в оренду позивачу (кадастровий номер 5610100000:01:012:0112), при формуванні витягу № 2042/304-21 застосовувався коефіцієнт Км3 на рівні "1,38", який визначався за добутком двох функціонально-планувальних факторів, а саме: місцезнаходження земельної ділянки у зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту максимальний коефіцієнт = 1,15; місцезнаходження земельної ділянки у зоні магістралей підвищеного містоформувального значення максимальний коефіцієнт = 1,2.

Водночас при визначенні розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданих в оренду позивачу (кадастрові номери: 5610100000:01:012:0073; 5610100000:01:012:0074), при формуванні витягів № 2044/304-21 та № 2043/304-21 застосовувався коефіцієнт Км3 на рівні "1,15", який визначався лише за одним функціонально-планувальним фактором, а саме: місцезнаходження земельної ділянки у зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту максимальний коефіцієнт = 1,15.

Жоден інший локальний фактор, зокрема з груп інженерно-інфраструктурних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних та санітарно-гігієнічних врахований не був.

Суди попередніх інстанцій констатували, що при визначенні розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданих в оренду позивачу (кадастрові номер: 5610100000:01:012:0112, 5610100000:01:012:0074, 5610100000:01:012:0073), при формуванні витягів № 2042/304-21, № 2043/304-21, № 2044/304-21 від 15.09.2021 Управління не врахувало понижуючі коефіцієнти з урахуванням наявних локальних інженерно-інфраструктурних факторів, зокрема таких як: не забезпечення централізованим газопостачанням, теплопостачанням, водопостачанням і водовідведенням (в повному обсязі) (від 0,90 до 0,95), що вплинуло на кінцевий результат нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Такі локальні коефіцієнти зменшують нормативну грошову оцінку відповідних земельних ділянок, що має безпосередній вплив на розмір орендної плати для позивача.

За висновком судів, видача вищезазначених витягів із визначенням нормативної грошової оцінки земельних ділянок внаслідок незастосування існуючих локальних коефіцієнтів має своїм наслідком протиправне збільшення розміру орендної плати, яку позивач буде змушений сплачувати виходячи із завищеного розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які перебувають в оренді.

З метою захисту прав Товариства та відновлення фінансового стану останнього, єдиним ефективним способом захисту, на переконання судів, є визнання дій відповідача протиправними та скасування відповідних витягів.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

25.04.2023 через підсистему «Електронний суд» Управління подало касаційну скаргу на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 13.10.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14.02.2023, у якій просить скасувати сказані судові рішення та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.

Обґрунтовуючи касаційну скаргу, відповідач зазначає, що суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували норми матеріального права внаслідок неврахування висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 27.11.2018 у справі № 817/1819/17, від 17.10.2019 у справі № 817/1814/17, від 29.07.2020 у справі № 810/4275/17, від 18.01.2021 у справі № 540/2244/19, від 12.11.2018 у справі № 814/789/17, від 28.07.2020 у справі № 817/1783/17.

Доводить, що позивач обрав неналежний спосіб захисту, позов було задоволено без належних на те підстав, чим фактично судами було допущено втручання в дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень.

Крім того відповідач стверджує, що суд першої інстанції помилково розглянув справу в порядку спрощеного позовного провадження.

28.04.2023 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Управління на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 13.10.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14.02.2023, подана засобами поштового зв`язку.

Указана касаційна скарга є ідентичною до касаційної скарги, поданої 25.04.2023 через підсистему «Електронний суд».

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Верховний Суд ухвалами від 15.05.2023 (адміністративні провадження № К/990/14979/23 та № К/990/15270/23) відкрив касаційне провадження за касаційними скаргами ГУ Держгеокадастру у Рівненській області на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).

ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" подало відзиви на касаційні скарги, відповідно до яких просить відмовити в задоволенні остатніх, а ухвалені у справі судові рішення залишити без змін.

Рівненська міська рада не реалізувала право подати відзив на касаційну скаргу.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій установлено, що рішенням Рівненської міської ради від 09.03.2006 № 2040 затверджений проект землеустрою ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу. ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" надана в оренду строком на п`ятдесят років земельна ділянка загальною площею 96100 м2 в районі вулиць Гагаріна і Марфи Струтинської для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу, у тому числі: площею 95680 м2 з числа земель запасу Рівненської міської ради (сільськогосподарські угіддя рілля); площею 420 м2 з числа земель запасу Рівненської міської ради (полезахисні та інші захисні насадження).

На виконання зазначеного рішення 26.07.2006 Рівненська міська рада (Орендодавець) та ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" (Орендар) підписали та нотаріально посвідчили договір оренди землі, за умовами якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 96100 кв.м, яка знаходиться в м. Рівне, в районі вул. Гагаріна і Марфи Струтинської, який зареєстрований в Рівненській регіональній філії Державного підприємства ,,Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України 14.08.2006 запис №040658300244 (далі - Договір оренди від 14.08.2006).

Згідно з пунктом 4 Договору оренди від 14.08.2006 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 7683789,44 грн згідно довідки № 03-162, виданої Рівненським міським управлінням земельних ресурсів 06.07.2006.

У відповідності до пункту 8 Договору оренди від 14.08.2006 за оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцеві орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік становить 76837,89 грн (довідка № 03-162, видана 06.07.2006 Рівненським міським управлінням земельних ресурсів). Довідка дійсна на період будівництва. В місячний термін після здачі об`єкта в експлуатацію необхідно замовити новий розрахунок грошової оцінки земельної ділянки. Річна орендна плата не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється чинним законодавством України.

Рішенням Рівненської міської ради № 81 від 05.01.2011 «Про припинення права оренди частини земельної ділянки в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської» припинено право оренди частини земельної ділянки площею 30000 м2 в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської, яка рішенням Рівненської міської ради від 09.03.2006 № 2040 «Про надання і вилучення земельних ділянок, затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та скасування окремих пунктів рішень Рівненської міської ради» надана ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" в оренду на п`ятдесят років для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу, і зараховано цю ділянку до земель запасу Рівненської міської ради.

На виконання вищезазначеного рішення Рівненська міська рада та ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" уклали додатковий договір від 04.08.2011 про внесення змін до Договору оренди від 14.08.2006, за яким сторони домовилися внести зміни до Договору оренди від 14.08.2006 та викласти окремі пункти в наступній редакції, зокрема:

пункт 2. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 61200 кв. м для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу, в тому числі: - площею 56968 кв. м та площею 4232 кв. м за рахунок земель, які рішенням Рівненської міської ради від 09.03.2006 № 2040 «Про надання і вилучення земельних ділянок, затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та скасування окремих пунктів рішень Рівненської міської ради» були надані ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" в оренду строком на п`ятдесят років для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу;

пункт 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 61200 кв. м становить 8013245,53 грн, - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 04-09/47, виконаний управлінням Держкомзему у місті Рівному станом на 07.07.2011;

пункт 8. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 61200 кв.м складає 174869,21 грн, - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 04-09/47-1, виконаний управлінням Держкомзему у місті Рівному станом на 05.01.2011;

пункт 10. Орендна плата сплачується орендарем щомісячно, протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця на рахунок 33212812700002 в управління ДКУ в Рівненській області МФО 833017, код 13050200, одержувач: Місцбюджет м. Рівне, УБФ ЗКПО 22586331. Зміна отримувача орендної плати та його банківських реквізитів може здійснюватися Орендодавцем в односторонньому порядку і не потребує внесення змін до цього договору. Орендар зобов`язується уточнювати платіжні реквізити і назву отримувача орендної плати;

пункт 12. Розмір орендної плати може змінюватися в односторонньому порядку. Пропозиції про перегляд розміру орендної плати надсилаються не частіше, ніж один раз на квартал. Зміна розміру орендної плати при її індексації проводиться без внесення змін до цього договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України. Розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни нормативної грошової оцінки земель у місті Рівному; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифі, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.

21.05.2014 Рівненська міська рада та ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" уклали Додатковий договір про внесення змін до Договору оренди від 14.08.2006, за яким сторони домовилися внести зміни до Договору оренди від 14.08.2006 та викласти його окремі пункти в наступній редакції:

пункт 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 56968 м2 становить 8184486,60 грн, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 02-17/69, виконаний управлінням Держземагенства у м. Рівному Рівненської області станом на 01.04.2014. Витяг дійсний на період будівництва. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4232 м2 становить 608003,57 грн, - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 02-17/70, виконаний управлінням Держземагенства у м. Рівному Рівненської області станом на 01.04.2014. Витяг дійсний на період будівництва;

пункт 8 Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 56968 м2 складає 245534,60 грн, - що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 02-17/69-1, виданий управлінням Держземагенства у м. Рівному Рівненської області відповідно до протоколу № 4 від 19.02.2014 засідання комісії по встановленню розмірів орендної плати за земельні ділянки. Розрахунок дійсний на період будівництва. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 4232 м2 складає 18240,11 грн, - що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 02-17/70-1, виданий управлінням Держземагенства у м. Рівному Рівненської області відповідно до протоколу № 4 від 19.02.2014 засідання комісії по встановленню розмірів орендної плати за земельні ділянки. Розрахунок дійсний на період будівництва. Орендар зобов`язується вносити орендну плату за новими ставками з 01.04.2014. В місячний термін після прийняття об`єкта в експлуатацію, Орендар зобов`язується внести зміни в договір оренди землі в частині перерахунку розміру орендної плати із врахуванням завершення будівництва та сплачувати орендну плату з дня прийняття об`єкта в експлуатацію. Орендар погоджується, що термін будівництва об`єкта не повинен перевищувати 3 роки з моменту реєстрації даної додаткової угоди.

Відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 30.09.2014 ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" володіє правом оренди земельних ділянок площею 56968 м кв. та 4232 м кв. в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської в м. Рівне для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу на підставі договору оренди землі, серія та номер: 4018, виданого 26.07.2006, видавник: Приватний нотаріус Рівненського міського нотаріального округу Вовк Н. П. та зареєстрований у Рівненській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України по земельних ресурсах» від 14.08.2006 № 050658300244, додаткової угоди до договору оренди землі від 26.07.2006, серія та номер: 2545, виданий 26.10.2009, видавник: приватний нотаріус Рівненського міського нотаріального округу Вовк Н. П. та зареєстрована у Рівненському міськрайонному відділі Рівненської регіональної філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» від 09.02.2010 № 041058300038, додаткового договору про внесення змін до договору оренди землі від 14.08.2006 № 040658300244, серія та номер: б/н, виданий 21.05.2014, видавник: укладений між Рівненською міською радою та ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс".

Рішенням Рівненської міської ради від 21.17.2017 № 3852 затверджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі вулиць Гайдамацької та Гагаріна ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" в оренду на сорок дев`ять років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії (для будівництва, обслуговування та ремонту інженерних мереж). Вирішено передати ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" в оренду на сорок дев`ять років земельну ділянку площею 113 м2 в районі вулиць Гайдамацької та Гагаріна (кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:012:0112) для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії (для будівництва, обслуговування та ремонту інженерних мереж).

На виконання рішення Рівненської міської ради від 21.12.2017 № 3852 20.03.2018 був укладений Договір оренди землі між Рівненською міською радою (Орендодавець) та ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" (Орендар) (далі - Договір оренди від 20.03.2018), відповідно до умов якого Орендодавець на підставі рішення Рівненської міської ради від 21.12.2017 № 3852 надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії (для будівництва, обслуговування та ремонту інженерних мереж), з кадастровим номером 5610100000:01:012:0112, яка знаходиться в м. Рівне в районі вулиць Гайдамацької та Гагаріна.

Згідно з пунктом 9 Договору оренди від 20.03.2018 за оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 1501,51 грн, що становить 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 43/18, виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу № 5 від 02.03.2018 засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки. Сторони погоджуються, що орендна плата за землю справляється з моменту прийняття рішення Рівненської міської ради від 21.12.2017 № 3852.

Відповідно до пункту 10 Договору оренди від 20.03.2018 обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Як вбачається з витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 02.04.2018 ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" володіє правом оренди земельної ділянки площею 0,0113 га в районі вулиць Гайдамацької та Гагаріна в м. Рівне для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії на підставі договору оренди землі, серія та номер: б/н, виданого 20.03.2018, видавник: укладений між Рівненська міська рада та ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс"; рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: 3852, виданий 21.12.2017, видавник: Рівненська міська рада.

21.01.2022 ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" отримало від Рівненської міської ради пропозиції № 08-2327 та № 08-2330 від 17.12.2021 про внесення змін до Договору оренди від 20.03.2018 щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 113 м2 з кадастровим номером 5610100000:01:012:0112 та до Договору оренди від 14.08.2006 щодо передачі в оренду земельних ділянок загальною площею 61200 м2 з кадастровими номерами 5610100000:01:012:0074 та 5610100000:01:012:0073 відповідно.

Умовами додаткових договорів, які додані до вищезазначених пропозицій, передбачено зміни нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а саме встановлення їх у розмірі: земельна ділянка із кадастровим номером 5610100000:01:012:0073 - 32813203,40 грн; земельна ділянка із кадастровим номером 5610100000:01:012:0074 984396,10 грн; земельна ділянка із кадастровим номером 5610100000:01:012:0112 2284,56 грн.

Зі змісту вищезазначених додаткових договорів вбачається, що зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок обґрунтовується витягами з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2042/304-21, № 2043/304-21, № 2044/304-21 від 15.09.2021, виданих Відділом № 1 у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та у м. Рівному Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

28.03.2022 ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" у відповідь на запит отримало від Рівненської міської ради лист за № 08-2327/21 від 03.03.2022 із копіями витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2042/304-21, №2 043/304-21, № 2044/304-21 від 15.09.2021, виданих Відділом №1 у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та у м. Рівному Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

Як вбачається із вищезазначених витягів, відповідач при розрахунку нормативної грошової оцінки вказаних земельних ділянок використовував сукупний коефіцієнт Км3 у розмірі: "1,38" щодо земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0112; "1,15" щодо земельних ділянок із кадастровими номерами 5610100000:01:012:0073 та 5610100000:01:012:0074.

Вважаючи дії відповідача по формуванню таких витягів протиправними, а самі витяги такими, що підлягають скасуванню, оскільки при розрахунку нормативної грошової оцінки відповідних земельних ділянок ГУ Держгеокадастру у Рівненській області не врахував понижуючі локальні фактори, ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" звернулося до суду з цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до частин першої, другої статті 341 КАС суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Верховний Суд перевірив наведені у касаційних скаргах доводи відповідача, заперечення позивача щодо вимог касаційних скарг, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 2 Закону України від 06.10.1998 №161-XIV «Про оренду землі» визначено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно з частинами першою, другою статті 21 цього Закону, орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Підпунктами 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до статті 1 Закону України від 11.12.2003 № 1378-IV «Про оцінку земель» (далі - Закон № 1378-IV) (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (частина п`ята статті 5 цього ж Закону).

За нормами частини першої статті 15 Закону № 1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 18 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».

Відповідно до частин першої, другої статті 20 Закону № 1378-IV за результатами бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру (частина третя статті 23 Закону № 1378-IV).

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 затверджений Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок № 489) (чинний на момент виникнення спірних правовідносин; втратив чинність 06.05.2023).

У пункті 3 розділу ІІ Порядку № 489 установлено, що нормативна грошова оцінка (далі - НГО) всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається згідно з формулою: Цн = (В х Нп/Нк) х Кф х Км, де Цн - НГО квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території з розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп - норма прибутку (6 %); Нк - норма капіталізації (3 %); Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки; Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Індексація нормативної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється відповідно до статті 289 Податкового кодексу України.

Положенням пункту 6 розділу ІІ Порядку № 489 передбачено, що коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3, де Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення; Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території у межах населеного пункту (економіко-планувальної зони); Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони.

Вихідними даними для обчислення коефіцієнта Км є затверджені матеріали Генеральної схеми планування території України, схеми планування території Автономної Республіки Крим та областей, генеральні плани населених пунктів у частині, яка характеризує існуючий стан населеного пункту. Значення коефіцієнтів установлюються за результатами пофакторних оцінок кожної групи з урахуванням питомої ваги рентоутворювальних факторів у формуванні загального рентного доходу в межах населеного пункту та його економіко-планувальних зон.

Згідно з приписами пункту 1 розділу ІІІ Порядку № 489 за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах населених пунктів та порядок оформлення витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки регламентується Методикою нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213 (далі - Методика) (чинна на момент виникнення спірних правовідносин; втратила чинність 10.11.2021).

Згідно з пунктом 2-1 Методики дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держземагентства за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує семи робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

Відповідно до пункту 21 Методики нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за формулою: Цн = (В х Нп/Нк) х Кф х Км, де Цн - НГО квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території з розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп - норма прибутку (6 %); Нк - норма капіталізації (3 %); Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо); Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Коефіцієнт, який характеризує місцеположення земельної ділянки (Км), обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3, де, Км1 - коефіцієнт, який характеризує регіональні фактори місцеположення земельної ділянки, зокрема: а) чисельність населення та адміністративний статус населеного пункту, його місце в системі розселення; б) розміщення в межах населених пунктів, розташованих у приміських зонах великих міст; в) розміщення в межах населених пунктів, що мають статус курортів.

Км2 - коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів, зокрема: а) відстань до загальноміського центру населеного пункту, концентрованих місць праці, масового відпочинку населення; б) розташування в ядрі центру великих і найбільших міст та інших населених пунктів, що мають особливо важливе історичне значення, в приморській смузі населених пунктів.

Км3 - коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерногеологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території.

У пункті 10 розділу II Порядку №489 передбачено, що значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів.

Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені у додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Отже, сукупний коефіцієнт Км3 повинен визначатися як добуток пофакторних оцінок (локальних факторів, локальних коефіцієнтів), які є на відповідній земельній ділянці.

Додаток 7 до Порядку № 489 у формі таблиці відображає перелік локальних факторів по групах та коефіцієнти локальних факторів із вказівкою граничних (максимальних і мінімальних) значень коефіцієнтів.

Вказаним додатком передбачено такі групи факторів: 1) функціонально-планувальні фактори; 2) інженерно-інфраструктурні фактори; 3) інженерно-геологічні фактори; 4) історико-культурні фактори; 5) природно-ландшафтні фактори; 6) санітарно-гігієнічні фактори.

Зокрема, до функціонально-планувальних факторів віднесено такі фактори з такими значеннями максимальних і мінімальних коефіцієнтів, як: 1) місцезнаходження земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до громадських центрів - 1,04-1,2; 2) у зоні магістралей підвищеного містоформувального значення - 1,05-1,2; 3) у зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту - 1,04-1,15; 4) у зоні пішохідної доступності до національних природних, регіональних ландшафтних, зоологічних та дендрологічних парків, парків пам`яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, біосферних та природних заповідників, пам`яток природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон, пляжів - 1,04-1,15; 5) у прирейковій зоні (ділянка, розташована або примикає до смуги відведення, має під`їзну залізничну колію) - 1,04-1,10.

До інженерно-інфраструктурних факторів віднесені такі фактори з такими значеннями максимальних і мінімальних коефіцієнтів, як: 1) земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття - 0,90-0,95; 2) земельна ділянка, що примикає до вулиці із твердим покриттям - 1,00; 3) не забезпечена централізованим водопостачанням - 0,90-0,95; 4) забезпечена централізованим водопостачанням - 1,00; 5) не забезпечена централізованим водовідведенням - 0,90-0,95; 6) забезпечена централізованим водовідведенням-1,00; 7) не забезпечена централізованим теплопостачанням-0,90-0,95; 8) забезпечена централізованим теплопостачанням - 1,00; 9) не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,90-0,95; 10) забезпечена централізованим газопостачанням-1,00.

Суди першої та апеляційної інстанцій установили, що при визначенні розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наданої в оренду позивачу (кадастровий номер 5610100000:01:012:0112) при формуванні витягу № 2042/304-21 застосовувався коефіцієнт Км3 на рівні "1,38", який визначався за добутком двох функціонально-планувальних факторів, а саме: місцезнаходження земельної ділянки у зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту максимальний коефіцієнт = 1,15; місцезнаходження земельної ділянки у зоні магістралей підвищеного містоформувального значення максимальний коефіцієнт = 1,2.

При визначенні розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданих в оренду позивачу (кадастрові номери: 5610100000:01:012:0073; 5610100000:01:012:0074) при формуванні витягів № 2044/304-21 та № 2043/304-21 застосовувався коефіцієнт Км3 на рівні "1,15", який визначався лише за одним функціонально-планувальним фактором, а саме: місцезнаходження земельної ділянки у зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту максимальний коефіцієнт = 1,15.

Жоден інший локальний фактор, зокрема з груп інженерно-інфраструктурних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних та санітарно-гігієнічних врахований не був врахований.

Водночас судами також було встановлено таке:

1) відповідно до інформації ТОВ "Рівнетеплоенерго" № 03-05/883/886 від 03.04.2019, наданої на вимогу Рівненського окружного адміністративного суду у справі № 460/139/19, закрита стоянка для легкових автомобілів по вул. Струтинської (Гайдамацька), буд 41-в у м. Рівне , що побудована на земельній ділянці площею 4232 кв. м, яка розташована за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:01:012:0074, до централізованого теплопостачання не підключена; громадський будинок автомийки самообслуговування за адресою: Рівненська обл., м. Рівне, вул. Гагаріна, буд. 18-В; оздоровчо-торгівельно-розважальний комплекс (літ. А-3) за адресою: Рівненська обл., м. Рівне, вул. Гагаріна, буд. 18-б; багатоквартирний житловий будинок за адресою: Рівненська обл., м. Рівне, вул. Гагаріна, 22, що побудовані на земельній ділянці площею 56968 кв. м, кадастровий номер 5610100000:01:012:0073 до централізованого теплопостачання не підключені; на земельній ділянці за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської діючі точки доступу (підключення) до централізованого теплопостачання відсутні;

2) відповідно до інформації АТ "Рівнегаз" № 330007.Ск-1997-0419 від 10.04.2019, наданої на вимогу Рівненського окружного адміністративного суду у справі № 460/139/19, закрита стоянка для легкових автомобілів по вул. Струтинської (Гайдамацька), 41-в у м. Рівне , що розташована на земельній ділянці площею 4232 кв. м, яка розташована за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:01:012:0074 не підключена до газорозподільних мереж; на земельній ділянці площею 4232 кв. м за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:01:012:0074 діючі точки доступу (підключення) до газорозподільних мереж не розташовані; на земельній ділянці площею 56968 кв. м., яка розташована за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:016012:0073, об`єкти нерухомості, що розташовані на зазначеній земельній ділянці, а саме: громадський будинок автомийки самообслуговування та оздоровчо-торгівельно-розважальний комплекс не підключено до газорозподільних мереж. Багатоквартирний житловий будинок, який розташований на земельній ділянці площею 56968 кв. м, яка розташована за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської кадастровий номер 5610100000:01:012:0073, підключено до газорозподільних мереж; на земельній ділянці площею 56968 кв. м за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:01:012:0073 діючі точки доступу (підключення) до газорозподільних мереж розташовані;

3) згідно листа РОВКП ВКГ "Рівнеоблводоканал" № 748/01-11 від 21.02.2019 діючі договори на надання послуг з централізованого водопостачання і водовідведення за адресою вул. Струтинської (Гайдамацька), 41-в у м. Рівне відсутні.

Вищезазначена інформація, за висновками судів, підтверджується також копіями декларацій про готовність відповідних об`єктів до експлуатації.

Крім того суди також установили, що:

1) РОВКП ВКГ "Рівнеоблводоканал" своїм листом № 4179/01-11 від 10.12.2020 у відповідь на адвокатський запит повідомило про відсутність даних про наявність інженерних мереж на земельній ділянці кадастровий номер 5610100000:01:012:0112;

2) ТОВ "Рівнетеплоенерго" листом № 03-05/2432/2435 від 03.09.2020 повідомило, що між ТОВ "Рівнетеплоенерго" та ТОВ "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" договір на постачання теплової енергії не укладався;

3) листом від 14.09.2020 № 33002.1.2-Са-4704-0920 АТ "Рівнегаз" у відповідь на адвокатський запит повідомило, що на території земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:012:0112 відсутні прокладені діючі газопроводи системи газопостачання АТ "Рівнегаз".

За таких обставин слід дійти висновку про те, що при визначенні розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданих в оренду позивачу (кадастрові номери: 5610100000:01:012:0112, 5610100000:01:012:0074, 5610100000:01:012:0073) при формуванні витягів № 2042/304-21, № 2043/304-21, № 2044/304-21 від 15.09.2021 відповідач не врахував понижуючі коефіцієнти з урахуванням наявних локальних інженерно-інфраструктурних факторів, зокрема таких як: не забезпечення централізованим газопостачанням, теплопостачанням, водопостачанням і водовідведенням (в повному обсязі) (від 0,90 до 0,95), що вплинуло на кінцевий результат нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Відтак, Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що дії відповідача щодо виготовлення та видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2042/304-21, № 2043/304-21 та № 2044/304-21 без врахування наявних локальних коефіцієнтів вчинені не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При цьому колегія суддів відхиляє довід відповідача про неврахування судами попередніх інстанцій висновку Верховного Суду (постанови від 27.11.2018 у справі № 817/1819/17, від 17.10.2019 у справі № 817/1814/17, від 29.07.2020 у справі № 810/4275/17, від 18.01.2021 у справі № 540/2244/19, від 12.11.2018 у справі № 814/789/17, від 28.07.2020 у справі № 817/1783/17), відповідно до якого витяг з технічної документації про грошову оцінку землі не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, а лише носить інформаційний характер.

У постанові від 24.11.2021 у справі № 817/1780/17 Судова палата з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду відступила від вищезазначеного висновку та сформувала новий: дії з формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки можуть бути предметом судового оскарження, а підстави позову слугуватимуть висновку про належність обраного способу захисту прав.

Слід наголосити на тому, що предметом спору у цій справі є саме визнання протиправними дій відповідача при застосуванні сукупного коефіцієнту у витязі із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, а не скасування самого витягу.

Таким чином, під час касаційного перегляду справи не знайшли підтвердження доводи Управління про невідповідність правозастосування судів попередніх інстанцій висновкам Верховного Суду в постановах, на які вказував відповідач в обґрунтування підстави касаційного оскарження.

Колегія суддів також визнає необґрунтованим твердження Управління про те, що суд першої інстанції помилково відніс цю справу до категорії справ незначної складності.

Так, згідно з частиною другою статті 257 КАС за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Частиною четвертою передбачено, що за правилами спрощеного позовного провадження не можуть бути розглянуті справи у спорах:

1) щодо оскарження нормативно-правових актів, за винятком випадків, визначених цим Кодексом;

2) щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо позивачем також заявлено вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної такими рішеннями, діями чи бездіяльністю, у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;

3) про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності;

4) щодо оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Справа 460/14725/22 не належить до жодної з вищезазначених категорій справ, розгляд яких може здійснюватися виключно за правилами загального позовного провадження, а тому відсутні підстави стверджувати про порушення судом першої інстанції норм процесуального права в цій частині.

Підсумовуючи викладене, Суд зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі є законними та обґрунтованими і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, в них повно і всебічно з`ясовані обставини в справі з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, а доводи касаційних скарг їх не спростовують.

Відповідно до частини першої статті 350 КАС суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 341 343 349 350 355 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційні скарги Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області залишити без задоволення.

Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 13.10.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14.02.2023 у справі № 460/14725/22 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

СуддіЛ.В. Тацій Т.Г. Стрелець С.Г. Стеценко

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст

Приймаємо до оплати