Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Ухвала КАС ВП від 10.10.2018 року у справі №727/627/17 Ухвала КАС ВП від 10.10.2018 року у справі №727/62...
print
Друк
search Пошук

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Історія справи

Ухвала КАС ВП від 10.10.2018 року у справі №727/627/17

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

23 жовтня 2018 року

Київ

справа №727/627/17

адміністративне провадження №К/9901/44924/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бучик А.Ю.,

суддів: Гімона М.М., Мороз Л.Л.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області на постанову Шевченківського районного суду м. Чернівці в складі судді Літвінової О.Г. від 06.04.2017 та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Сторчака В.Ю., Мельник-Томенко Ж.М., Ватаманюка Р.В. від 03.08.2017 у справі №727/627/17 за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області про перерахунок пенсії державного службовця,

УСТАНОВИВ:

В січні 2017 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, уточнивши який, просив зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області (далі - ГУПФУ в Чернівецькій області) провести перерахунок пенсії державного службовця з 01.02.2008 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 № 34, згідно з довідкою № 24-3-28/749 від 24.06.2014 (із змінами та доповненнями), виданою Головним управлінням Держпродспоживслужби в Чернівецькій області, з урахуванням вимог постанови Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23.07.2015 у справі № 727/2589/15-а.

Постановою Шевченківського районного суду м. Чернівці від 06 квітня 2017 року позов задоволено частково. Зобов'язано ГУПФУ в Чернівецькій області провести позивачу перерахунок пенсії державного службовця з 27.07.2016 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 № 34, згідно з довідкою № 24-3-28/749 від 24.06.2014 (із змінами та доповненнями), з урахуванням вимог постанови Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23.07.2015.

Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2017 року скасовано постанову Шевченківського районного суду м. Чернівці від 06 квітня 2017 року та прийнято нову постанову про часткове задоволення позову. Зобов'язано ГУПФУ в Чернівецькій області провести позивачу перерахунок пенсії державного службовця з 27.07.2016 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 № 34, з урахуванням вимог постанови Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23.07.2015 у справі № 727/2589/15-а, згідно з довідкою, виданою Головним управлінням Держпродспоживслужби в Чернівецькій області 24.06.2014 № 24-3-28/749, за виключенням грошової допомоги у розмірі 10 посадових окладів, нарахованих при виході на пенсію у грудні 2004 року. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині задоволених позовних вимог та ухвалити в цій частині нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що постановою Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 № 34, на підставі якої позивач просив здійснити перерахунок його пенсії, та на підставі якої видано довідку про розмір заробітної плати непрацюючого державного службовця для перерахунку призначеної пенсії, не передбачено враховувати частину виплат, виплачених працюючому державному службовцю за відповідною посадою в місяці перерахунку та частину виплат, які отримував державний службовець до моменту виходу на пенсію та звільнення з роботи; та з яких не сплачувались внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Заперечення та відзиви на касаційну скаргу не надходили.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 01 вересня 2017 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

Справу передано до Верховного Суду.

Заслухавши суддю - доповідача, суд касаційної інстанції дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.

Судами встановлено, що з 03.04.1995 по 01.01.2005 позивач перебував на державній службі - працював на посаді заступника начальника Головного управління-заступника Головного державного інспектора ветеринарної медицини Чернівецької області. Після звільненні з роботи йому призначена пенсія відповідно до Закону України "Про державну службу", в розмірі 86 % від суми заробітної плати, з якої сплачено страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. Останній перерахунок призначеної пенсії проведено 01.02.2008 на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 року № 34.

Постановою Чернівецького окружного адміністративного суду від 28 травня 2013 року у справі № 824/369/13-а зобов'язано Головне управління ветеринарної медицини в Чернівецькій області зарахувати позивачу до стажу державної служби період роботи в Чернівецькому об'єднанні м'ясної промисловості з 31.08.1970 по 01.01.1977 року.

На виконання зазначеного судового рішення, Головне управління ветеринарної медицини в Чернівецькій області наказом від 01.07.2013 № 38-К зарахувало позивачу до стажу державної служби вказаний період роботи.

На виконання постанови Чернівецького окружного адміністративного суду від 05.11.2013 року Головне управління ветеринарної медицини в Чернівецькій області виплатило позивачу різницю у заробітній платі у зв'язку із збільшенням стажу державної служби на 6 років 4 місяці за весь період перебування на державній службі в сумі 4857 грн та видало позивачу довідку № 24-3-28/749 від 24.06.2014 року про заробітну плату для перерахунку пенсії державного службовця з урахуванням збільшення стажу державної служби для перерахунку пенсії державного службовця з 01.02.2008 згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 року № 34.

За зверненням позивача про перерахунок пенсії на підставі довідки № 24-3-28/749 від 24.06.2014, орган пенсійного фонду відмовив в такому перерахунку.

Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23 липня 2015 року у справі № 727/2589/15-а зобов'язано УПФУ в м. Чернівці провести ОСОБА_2 перерахунок пенсії державного службовця відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 № 34, згідно з довідкою про заробітну плату від 24.06.2014 № 24-3-28/749, виданою Головним управлінням ветеринарної медицини в Чернівецькій області, з 02.10.2014 з урахуванням коефіцієнта перерахунку пенсії в розмірі 86% заробітної плати.

На виконання вказаного судового рішення УПФУ в м. Чернівці провело перерахунок пенсії позивача на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 № 34, згідно з довідкою про заробітну плату від 14.06.2014 № 24-3-28/749, виданою Головним управлінням ветеринарної медицини в Чернівецькій області.

Постановою Чернівецького окружного адміністративного суду від 27 вересня 2016 року у справі №824/496/16-а зобов'язано Головне управління Держпродспоживслужбу в Чернівецькій області (правонаступник Головного управління ветеринарної медицини) внести зміни та доповнення до довідки про заробітну плату від 24.06.2014 №24-3-28/749 для перерахунку пенсії державного службовця, включивши в неї: заробіток внаслідок збільшення стажу державної служби за період з 03.04.1995 по 01.01.2005; грошову допомогу у розмірі 10 посадових окладів, нарахованих позивачу при виході на пенсію у грудні 2004 року - 3270 грн; премію складової частини заробітної плати у розмірі 263,72 грн. та видати її зі змінами та доповненнями.

На виконання вказаного судового рішення Головне управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області внесло зміни та доповнення до довідки про заробітну плату від 24.06.2014 № 24-3-28/749, включивши в неї графу інші виплати на суму 8390,83 грн., в тому числі: 263,72 грн - премія складової частини заробітної плати (з якої нараховано та сплачено внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування); 3270 грн - грошова допомога у розмірі 10 посадових окладів, нарахованих при виході на пенсію у грудні 2004 року; 4857,11 грн - заробіток внаслідок збільшення стажу державної служби за період з 03.04.1995 по 01.01.2005 згідно постанови Чернівецького окружного адміністративного суду від 05.11.2003. На виплати в сумі 8127,11 грн, включені в довідку, не нараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а з 01.01.2011 - єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Отримавши зазначену довідку, позивач звернувся до відповідача із заявою про проведення перерахунку пенсії з урахуванням постанови Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23.07.2015 у справі № 727/2589/15-а.

Відповідач листом від 20.12.2016 № 15547/15 повідомив позивача про відсутність підстав для вказаного перерахунку пенсії з посиланням на те, що довідка про заробітну плату № 24-3-28/749 від 24.06.2014 року із змінами та доповненнями, яка видана відповідно до постанови Чернівецького окружного адміністративного суду від 27 вересня 2016 року у справі №824/496/16-а, не дає позивачу права на проведення повторного перерахунку пенсії з 01.02.2008, оскільки вказаним судовим рішенням не зобов'язано орган Пенсійного фонду провести перерахунок з відповідними змінами. Крім того, зазначено, що вказані в довідці інші виплати не були складовими заробітної плати державних службовців, а тому не враховуються і при призначенні та перерахунку пенсії.

Не погодившись з вказаною відмовою, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції виходив з того, що перерахунок пенсії пенсіонерам державної служби проводиться на підставі документів, поданих на час перерахунку, виходячи із усіх виплат, які одержував працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок.

Вирішуючи спір, суд апеляційної інстанції частково погодившись з висновком суду першої інстанції, виходив з того, що хоч на включені в довідку інші виплати в сумі 8127,11 грн страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування не сплачені, однак оскільки обставини перерахунку пенсії позивача виникли не за підстав, визначених в законах України "Про державну службу" та "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", а відповідно до рішення суду, яке з огляду на норми ст.124 Конституції України є обов'язковим для виконання, то відповідач безпідставно відмовив позивачу в перерахунку пенсії відповідно до довідки про заробітну плату від 24.06.2014 №24-3-28/749 (зі змінами) з урахуванням постанови Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23 липня 2015 року у справі № 727/2589/15-а.

При цьому суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що при перерахунку пенсії позивача в розрахунок не підлягають включенню 10 посадових окладів, отриманих останнім при виході на пенсію, оскільки вказана грошова допомога є одноразовою виплатою і входить до матеріального та соціально-побутового забезпечення державних службовців та є складовою частиною трудового договору, а не складовою заробітної плати.

Дослідивши спірні правовідносини, суд касаційної інстанції зазначає таке.

Умови пенсійного забезпечення державних службовців на час виходу позивача на пенсію та до 01 травня 2016 року визначалися Законом України від 16 березня 1993 року № 3723-ХІІ «Про державну службу» (далі - Закон № 3723-ХІІ).

Згідно з ст. 37-1 зазначеного Закону (у редакції, чинній до 01 січня 2015 року) у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій.

Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.

За змістом ст. 37 Закону № 3723-ХІІ пенсія державним службовцям призначається та обчислюється у відсотках від суми їх заробітної плати, на яку нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.

Відповідно до п. 4 постанови Кабінету Міністрів України № 865 від 31.05.2000 "Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії", у редакції від 15.03.2006 (далі - постанова № 865), у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень Кабінету Міністрів України (для службовців Національного банку України відповідно до рішень його Правління) після набрання чинності Законом України від 16 січня 2003 р. N 432-IV "Про внесення змін до Закону України "Про державну службу" заробітна плата для перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності Законом України "Про державну службу", визначається в такому порядку:

1) пенсіонерам, які на момент перерахунку пенсії продовжують працювати на посаді, з якої призначено пенсію, - на підставі поданої довідки про одержувану заробітну плату на момент перерахунку;

2) іншим пенсіонерам - на підставі документів, поданих на час перерахунку, виходячи із сум заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок. При цьому:

посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України (для службовців Національного банку України у розмірах, установлених його Правлінням) на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та рангом на момент призначення (перерахунку) пенсії;

надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, за почесне зрання "заслужений", за роботу з таємними документами залежно від ступеня таємності інформації, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук враховуються в розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;

премія, крім премій, зазначених у другому реченні цього абзацу, та інші надбавки враховуються в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа вийшла на пенсію, на момент виникнення права на перерахунок. Премія до державних, професійних свят та ювілейних дат, виплачена у місяці підвищення заробітної плати, враховується в розмірі 1/12 середнього розміру цієї премії (премій), визначеного за відповідною посадою (посадами), з якої призначено (перераховано) пенсію.

За бажанням осіб, під час перерахунку пенсій виплати, отримані на час призначення (перерахунку) пенсії (крім посадових окладів, надбавок за ранг, вислугу років), визначаються у порядку, передбаченому абзацами першим і другим пункту 1 та пунктом 2 цієї постанови.

Пунктом 5 постанови № 865 передбачено, що перерахунок пенсій провадиться з місяця підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця на підставі поданої заяви та довідок, виданих державними органами за останнім місцем роботи.

Згідно з п. 6 постанови № 865 у всіх випадках призначення (перерахунку) пенсій заробіток для обчислення пенсії не може перевищувати сум заробітної плати, на які нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, на момент призначення (перерахунку) пенсій.

Як встановлено судами та вбачається з довідки № 24-3-28/749 від 24.06.2014 (із змінами та доповненнями), виданої Головним управлінням Держпродспоживслужби в Чернівецькій області, до заробітної плати для перерахунку пенсії позивача як непрацюючому державному службовцю з 01.02.2008 включено: посадовий оклад в розмірі 2257 грн; надбавку за ранг (8 ранг) - 100 грн; надбавку за вислугу років (25%; за стаж державної служби 16 років) - 589,25 грн; надбавку за почесне звання (5 %) - 112,85 грн.; надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи (40 %) - 1178,50 грн; інші виплати - 8390,83 грн.

На інші виплати, включені в довідку згідно з судовим рішенням, в сумі 8127,11 грн., а саме: на грошову допомогу у розмірі 10 посадових окладів, нарахованих при виході на пенсію у грудні 2004 року в сумі 3270 грн та на заробіток внаслідок збільшення стажу державної служби за період з 03.04.1995 по 01.01.2005 згідно постанови Чернівецького окружного адміністративного суду від 05.11.2003 в розмірі 4857,11 грн, не нараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а з 01.01.2011 - єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування сплачено лише з премії в розмірі 263,72 грн.

Відповідно до ч. 10 ст. 37 Закону України "Про державну службу" (у редакції, чинній на час виходу позивача на пенсію) державним службовцям у разі виходу на пенсію при наявності стажу державної служби не менше 10 років виплачується грошова допомога в розмірі 10 місячних посадових окладів.

За змістом підп. 3.6 п. 3 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України № 5 від 13.01.2004 року, одноразова допомога працівникам, які виходять на пенсію згідно з діючим законодавством та колективними договорами (включаючи грошову допомогу державним службовцям та науковим (науково-педагогічним) працівникам) не належить до фонду оплати праці.

Отже, грошова допомога в розмірі 10 місячних посадових окладів не пов'язана з виконанням позивачем своїх службових обов'язків, відноситься до разових платежів, її виплата зумовлена фактом звільнення, та не входить до фонду оплати праці, то така допомога не підлягає і врахуванню в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. А тому, суд апеляційної інстанцій дійшов обгрунтованого висновку про відмову у задоволенні позовних вимог в частині включення до складу заробітної плати для перерахунку пенсії державного службовця суми грошової допомоги в розмірі 10 посадових окладів, з якої до того ж не сплачено внески на обов'язкове державне пенсійне страхування.

Що стосується врахування при перерахунку пенсії позивача заробітку внаслідок збільшення стажу державної служби за період з 03.04.1995 по 01.01.2005 згідно постанови Чернівецького окружного адміністративного суду від 05.11.2003 в розмірі 4857,11 грн, то суд касаційної інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для його врахування. По-перше, на суму вказаного заробітку не нараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування; по-друге, до заробітної плати для перерахунку пенсії позивача як непрацюючому державному службовцю з 01.02.2008 згідно довідки № 24-3-28/749 від 24.06.2014 (із змінами та доповненнями), виданої Головним управлінням Держпродспоживслужби в Чернівецькій області, включено надбавку за вислугу років в розмірі 25% за стаж державної служби 16 років - 589,25 грн.

Щодо включення до заробітної плати для перерахунку пенсії позивача премії в розмірі 263,72 грн, колегія суддів дійшла висновку про необхідність такого врахування, оскільки ця премія присуджена позивачу судовим рішенням, яке набрало законної сили, і включена в довідку № 24-3-28/749 від 24.06.2014 (із змінами та доповненнями), видану Головним управлінням Держпродспоживслужби в Чернівецькій області, крім того, з цієї премії сплачено внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.

Тому за встановлених обставин, позов підлягає задоволенню в частині врахування до заробітної плати для перерахунку пенсії позивача премії в розмірі 263,72 грн.

Водночас, суди першої та апеляційної інстанцій, вирішуючи спір, не врахували положень статей 99, 100 КАС України (у редакції, чинній до 15.12.2017 року).

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 99 КАС України (у редакції, чинній до 15.12.2017 року) адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Статтею 100 КАС України (у редакції, чинній до 15.12.2017 року) встановлено, що адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд на підставі позовної заяви та доданих до неї матеріалів не знайде підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, про що постановляється ухвала.

Частина 2 цієї статті передбачає, що позовна заява може бути залишена без розгляду як на стадії вирішення питання про відкриття провадження в адміністративній справі без проведення судового засідання, так і в ході підготовчого провадження чи судового розгляду справи.

Пенсійні виплати є періодичними, щомісячними платежами, які отримує безпосередньо особа, якій вони призначені.

Отже, позивач про порушення своїх прав повинен був дізнатись при реалізації свого права на отримання щомісячної суми призначеної йому пенсії після проведеного перерахунку, тобто у лютому 2008 року.

Враховуючи, що позовна заява подана до суду 24.01.2017, що підтверджується штампом суду, позовні вимоги щодо зобов'язання провести перерахунок пенсії державного службовця за період з 01.02.2008 року по 23.07.2016 року підлягають залишенню без розгляду.

Відповідно до ч. 1 ст. 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Згідно з ч. 1 ст. 354 КАС України суд касаційної інстанції скасовує судові рішення в касаційному порядку повністю або частково і залишає позовну заяву без розгляду або закриває провадження у справі у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно статтями 238, 240 цього Кодексу.

Згідно п. 8 ч. 1 ст. 240 КАС України суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду з підстав, визначених частинами третьою та четвертою статті 123 цього Кодексу.

В свою чергу, частиною 3 ст. 123 КАС України, якщо факт пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду буде виявлено судом після відкриття провадження в адміністративній справі і позивач не заявить про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними, суд залишає позовну заяву без розгляду.

На підставі викладеного, колегія суддів приходить до висновку, що рішення судів попередніх інстанцій підлягають скасуванню з ухваленням нового судового рішення про залишення без розгляду адміністративного позову за період з 01.02.2008 по 23.07.2016 та задоволення позовних вимог в частині врахування до заробітної плати для перерахунку пенсії позивача премії в розмірі 263,72 грн. з 24.07.2016.

Керуючись ст.ст. 349, 351, 354, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області задовольнити частково.

Постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2017 року та постанову Шевченківського районного суду м. Чернівці від 06 квітня 2017 року скасувати.

Ухвалити нове рішення.

Адміністративний позов ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області про перерахунок пенсії державного службовця за період з 01.02.2008 по 23.07.2016 залишити без розгляду.

Зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області провести ОСОБА_2 з 24.07.2016 перерахунок пенсії державного службовця відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 № 34 на підставі довідки № 24-3-28/749 від 24.06.2014 (із змінами та доповненнями), в розмірі 86 % від суми заробітної плати, включивши до заробітної плати для перерахунку пенсії, крім раніше врахованих видів заробітку, премію в розмірі 263,72 грн.

Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

А.Ю. Бучик

М.М. Гімон

Л.Л. Мороз

Судді Верховного Суду

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст

Приймаємо до оплати