Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова КАС ВП від 22.08.2023 року у справі №460/16973/22 Постанова КАС ВП від 22.08.2023 року у справі №460...
print
Друк
search Пошук

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

касаційний адміністративний суд верховного суду ( КАС ВП )

Історія справи

Постанова КАС ВП від 22.08.2023 року у справі №460/16973/22
Постанова КАС ВП від 22.08.2023 року у справі №460/16973/22

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 серпня 2023 року

м. Київ

справа №460/16973/22

адміністративне провадження № К/990/16795/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,

суддів: Тацій Л.В., Стеценка С.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 460/16973/22

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 31 серпня 2022 року (прийняте у складі головуючого судді Поліщук О.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2022 року (ухвалену у складі колегії суддів: головуючий суддя Довга О.І., суддів: Глушко І.В., Запотічний І.І.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У вересні 2022 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернулася в суд з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (далі - ГУПФ України в Рівненській області, відповідач), в якому просив:

- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у здійсненні нарахування та виплати позивачу щомісячно, починаючи з 01 липня 2021 року, доплати у розмірі 2000 грн до призначеної та нарахованої пенсії у відповідності до Постанови КМУ "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб" № 713 від 14 липня 2021 року;

- зобов`язати відповідача здійснити нарахування та виплату позивачу, починаючи з 01 липня 2021 року, доплати у розмірі 2000 грн до призначеної та нарахованої пенсії у відповідності до Постанови КМУ "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб" № 713 від 14 липня 2021 року, виходячи з відсоткового значення розміру пенсії 80% відповідних сум грошового забезпечення, з врахуванням виплачених сум, без обмеження максимальним розміром.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно із положеннями Постанови Кабінет Міністрів України від 14 липня 2021 року № 713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб» (далі - Постанова КМУ № 713) ОСОБА_1 має право на отримання щомісячної доплату в сумі 2000 грн до розміру його пенсії. Проте, відповідач протиправно відмовив йому в отриманні такої доплати.

Короткий зміст рішень суду першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 31 серпня 2022 року, яке залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2022 року у задоволенні позову відмовлено.

4. Приймаючи такі рішення, суди виходили з того, що оскільки пенсія позивача переглядалась (перераховувалась) після 1 березня 2018 року та збільшилась на 5 106,50 грн., ОСОБА_1 відповідно до абзацу 2 пункту 1 Постанови КМУ № 713 не має права на отримання щомісячної доплати до пенсії у розмірі 2000 грн.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 09 травня 2023 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 .

У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 31 серпня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2022 року, ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування касаційної скарги позивач зазначив, що суди попередніх інстанцій в оскаржуваних судових рішеннях застосували норми Постанови КМУ №713 без урахування висновків щодо їх застосування у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду від 08 листопада 2022 року у справі №420/2473/22.

Позивач наполягає, що він має законне право на отримання спірної доплати, оскільки збільшення розміру його пенсії відбулося внаслідок відновлення порушеного права на отримання пенсії у належному розмірі, на підставі судового рішення, а не внаслідок перерахунку відповідно до закону.

6. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09 травня 2023 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючої судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.

7. Ухвалою Верховного Суду від 24 травня 2023 року відкрито касаційне провадження за цією скаргою.

Відзив на касаційну скаргу до Верховного Суду не надходив, що не перешкоджає касаційному перегляду вказаних судових рішень.

8. Верховний Суд ухвалою від 21 серпня 2023 року призначив касаційну скаргу до розгляду в порядку письмового провадження з 22 серпня 2023 року.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку у ГУ ПФ в Рівненській області та отримує пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Основний розмір пенсії позивача з 01 січня 2018 року становив 11025,00 грн.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2020 року по справі № 460/7153/20 визнано протиправними дії ГУ ПФ України в Рівненській області щодо відмови у перерахунку та виплаті призначеної ОСОБА_1 пенсії відповідно до ст. ст. 51, 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" №2262-ХІІ від 09.04.1992 на підставі довідки Управління Служби безпеки України в Рівненській області №17/140 від 10.08.2020. Зобов`язано ГУ ПФ України в Рівненській області здійснити перерахунок та виплату з 01 квітня 2019 року ОСОБА_1 пенсії за вислугу років відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України №2262-ХІІ, статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» на підставі довідки про розмір грошового забезпечення, виданої Управлінням СБ України в Рівненської області від 10.08.2020 №17/140, без обмеження її граничного розміру, з урахуванням раніше проведених виплат.

Після проведеного перерахунку на виконання рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2020 року по справі № 460/7153/20 розмір пенсії ОСОБА_1 склав 16 131,50 грн, тобто збільшився на 5106,50 грн.

14 липня 2021 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб». Пунктом 1 установлено з 01 липня 2021 року особам, яким призначено пенсію до 1 березня 2018 року відповідно до Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-Х1І «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», до розміру їх пенсії щомісячну доплату в сумі 2000, 00 грн, яка враховується під час подальших підвищень розмірів пенсії, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону.

10 січня 2022 року ОСОБА_1 звернувся з заявою до ГУ ПФ в Рівненській області про здійснення з 01 липня 2021 року донарахування до сум пенсійного забезпечення щомісячної доплати в сумі 2000, 00 грн. згідно Постанови КМУ № 713.

В Листі від 03 лютого 2022 року № 1331-355/К-03/8-1700/22 відповідач керуючись абзацом 3 пункту 1 Постанови КМУ № 713 повідомив ОСОБА_1 , що оскільки розмір його пенсії на виконання рішення суду у справі № 460/7153/20, збільшився до 16 131,50 грн. (на 5106,50 грн.), то підстави для встановлення доплати відсутні.

Не погоджуючись з відмовою відповідача, щомісячно виплачувати йому доплату у розмірі 2000 грн., ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

10. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

В силу вимог частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини п`ятої статті 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Як вбачається з матеріалів справи, ключовим у цій справі є питання, чи наявні правові підстави для виплати позивачу щомісячної доплати до пенсії в розмірі 2 000 грн відповідно до постанови КМУ № 713.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-ХІІ).

Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців, є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону № 2262-XII.

Відповідно до положень статті 63 Закону № 2262-XII перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

11. З метою поетапного зменшення диспропорцій в розмірах пенсій, призначених військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та деяким іншим особам, та до прийняття Верховною Радою України законодавчих актів щодо пенсійного забезпечення військовослужбовців і деяких інших осіб прийнято Постанову № 713.

Пунктом 1 Постанови № 713 установлено з 01 липня 2021 року особам, яким призначено пенсію до 01 березня 2018 року відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (крім військовослужбовців строкової служби), до розмірів їх пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону станом на 01 березня 2018 року, щомісячну доплату в сумі 2 000 гривень, яка враховується під час подальших підвищень розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону.

Особам, яким призначено (поновлено) пенсію після 01 березня 2018 року, розмір якої обчислено відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону (крім військовослужбовців строкової служби) з грошового забезпечення, визначеного станом на 01 березня 2018 року або до цієї дати, встановлюється щомісячна доплата, передбачена абзацом першим цього пункту.

У разі коли пенсія особам, зазначеним в абзацах першому і другому цього пункту, переглядалася (перераховувалася) після 01 березня 2018 року, щомісячна доплата, встановлена абзацами першим і другим цього пункту, не виплачується, крім випадків, коли розмір пенсії після такого перегляду (перерахунку) збільшився менше ніж на 2000 гривень. Якщо сума збільшення пенсії під час її перегляду (перерахування) не досягала 2000 гривень, щомісячна доплата, передбачена абзацом першим цього пункту, встановлюється в сумі, якої не вистачає до зазначеного розміру.

Щомісячна доплата, передбачена цим пунктом, встановлюється у межах максимального розміру пенсії, визначеного Законом, починаючи з 01 липня 2021 року.

Пунктом 3 Постанови № 713 встановлено Пенсійному фонду України забезпечити встановлення з 01 липня 2021 року виплат, передбачених пунктами 1 і 2 цієї постанови, а також виплат, передбачених абзацом другим пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 липня 2010 року № 656 «Про встановлення щомісячної державної адресної допомоги до пенсії особам з інвалідністю внаслідок війни та учасникам бойових дій» для учасників бойових дій та постраждалих учасників Революції Гідності, за матеріалами пенсійних справ.

12. Як встановлено судами попередніх інстанцій, на виконання рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2020 року по справі № 460/7153/20 ГУ ПФ України в Рівненській області здійснило з 01 квітня 2019 року перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки про розмір грошового забезпечення, виданої Управлінням СБ України в Рівненської області від 10.08.2020 №17/140, до якої було включено додаткові види грошового забезпечення.

Вказані види грошового забезпечення не були враховані при перерахунку пенсії позивача раніше, у зв`язку із дією положень постанови Кабінету Міністрів України № 103, а право на включення їх до складу грошового забезпечення, яке враховується при перерахунку пенсії, було набуте позивачем тільки з 01 квітня 2019 року, після визнання судом протиправними та не чинними відповідних положень постанови Кабінету Міністрів України № 103.

13. Подібні правовідносини вже були предметом розгляду у Верховному Суді.

Так, у постанові від 08 листопада 2022 року у справі № 420/2473/22 Верховний Суд дійшов наступного висновку:

« 44. Відповідно до пояснювальної записки до проекту постанови № 713 метою її ухвалення зазначено поетапне зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених до 01 березня 2018 року, які мають місце після перерахунку пенсії.

Прийняття постанови зумовлено тим, що в червні 2021 року в осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), яким пенсію призначено відповідно до Закону № 2262-ХІІ, завершується період виплати частини коштів компенсації підвищеного розміру пенсії за 2016-2017 роки і підвищення розмірів пенсій з 2016 року для цієї категорії пенсіонерів не відбувалося. Сумарна виплата пенсії з цією доплатою з 01 липня 2021 року зменшилася до місячного розміру пенсії та середній розмір цієї виплати складає біля 2 000,00 грн. Крім того, після перерахунку пенсій колишнім військовослужбовцям Збройних Сил України у 2018 році, їхні пенсії не індексувалися через відсутність відповідного механізму, а диспропорція у розмірах пенсій в залежності від часу їх призначення складає більше 70 відсотків. Мінімальні пенсійні виплати для військовослужбовців, зокрема складають близько 2000,00-2700,00 грн.

45. Таким чином, внаслідок ухвалення вказаного нормативно-правового акта Уряду з 01 липня 2021 року колишнім військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та іншим особам, пенсії яким призначено за нормами Закону № 2262-ХІІ до 01 березня 2018 року було установлено щомісячну доплату в сумі 2 000,00 грн виплата якої не здійснюється у разі коли пенсія особам, зазначеним в абзацах першому і другому цього пункту, переглядалася (перераховувалася) після 01 березня 2018 року.

46. Водночас, аналіз наведених норм права, а також мети прийняття Урядом вказаної постанови № 713 свідчить про те, що перерахунок пенсії, проведення якого згідно з абзацом третім пункту 1 постанови № 713 є обставиною, що виключає можливість нарахування щомісячної доплати у розмірі 2000,00 грн до розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону № 2262-ХІІ має бути обумовлений підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ на підставі нормативно-правого акта компетентного органу, оскільки в такий спосіб досягається мета, яка слугувала підставою для ухвалення постанови № 713, а саме зменшення диспропорцій в розмірах пенсій, визначених на законних підставах. Натомість перерахунок пенсії, проведений на виконання судового рішення з метою усунення порушеного права особи на належний розмір пенсії, право на отримання якої у особи виникло до 01 березня 2018 року, не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії.

47. У зв`язку із чим колегія суддів не може погодитись із висновком суду апеляційної інстанції про те, що проведений на виконання судового рішення по справі № 420/18380/21 перерахунок пенсії позивача відбувся не з метою відновлення порушеного права позивача, а фактично внаслідок зміни правового врегулювання спірних правовідносин після набрання законної сили рішенням суду по справі № 826/12704/18 у 2019 році, внаслідок чого змінились складові грошового забезпечення.

48. Таким чином, оскільки перерахунок пенсії позивача, проведений ГУ ПФУ 06 січня 2022 року на виконання судового рішення з метою усунення порушеного його права на належний розмір пенсії, право на отримання якого у нього виникло до 01 березня 2018 року, не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії, то позивач має право на щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000,00 грн відповідно до постанови № 713, яка має виплачуватись для досягнення мети прийняття постанови № 713 - поетапного зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених до 01 березня 2018 року.»

Колегія суддів КАС ВС не знаходить підстав для відступу від цього правового висновку при розгляді справи за позовом ОСОБА_1 .

14. Застосовуючи ці висновки до обставин справи, Верховний Суд дійшов висновку, що перерахунок пенсії позивача, проведений ГУПФ України в Рівненській області на виконання судового рішення з метою усунення порушеного його права на належний розмір пенсії, право на отримання якого у нього виникло до 01 березня 2018 року, не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії. Тому позивач має право на щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2 000 грн відповідно до Постанови № 713, яка має виплачуватись для досягнення мети прийняття Постанови № 713 - поетапного зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених до 01 березня 2018 року.

За таких обставин, відмова ГУ ПФ України в Рівненській області у нарахуванні та здійсненні щомісячної доплати до пенсії позивача в сумі 2000 грн згідно Постанови КМУ № 713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб», є протиправною. Відтак позовні вимоги є обґрунтованими та, відповідно, підлягають задоволенню.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 02 березня 2023 року у справі №600/870/22-а, від 04 квітня 2023 року у справі № 380/25987/21 та від 18 квітня 2023 року у справі № 560/6528/22.

Таким чином, суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права при ухваленні судових рішень про відмову в задоволенні позовних вимог.

Відповідно до частини першої статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

З огляду на викладене Верховний Суд, дійшов висновку про наявність підстав для скасування рішень судів попередніх інстанцій із прийняттям нового рішення про задоволення позову.

15. Щодо розподілу судових витрат у даній справі колегія суддів зазначає наступне.

Частиною першою статті 132 КАС України передбачено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно з частиною шостою статті 139 КАС України, якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

За положеннями частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається із матеріалів справи, при зверненні до суду з позовом ОСОБА_1 сплатив судовий збір у розмірі 992,40 грн (квитанція № 15 від 26.05.2022 року), за подання апеляційної скарги - 1 488,60 грн (платіж № 1021196689 від 27 вересня 2022 року), за подання касаційної - 1 984,80 грн (платіж № 1156003005 від 06 травня 2023 року), а тому такі витрати підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області.

Керуючись статтями 139 341 345 349 351 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 31 серпня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2022 року по справі 460/16973/22 скасувати.

Прийняти нову постанову.

Позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій - задовольнити.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області щодо відмови у здійсненні нарахування та виплати ОСОБА_1 щомісячно, починаючи з 01 липня 2021 року доплати у розмірі 2000 грн до призначеної та нарахованої пенсії у відповідності до Постанови КМУ "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб" № 713 від 14 липня 2021 року;

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 , починаючи з 01 липня 2021 року, доплати у розмірі 2000 грн до призначеної та нарахованої пенсії у відповідності до Постанови КМУ "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб" № 713 від 14 липня 2021 року, виходячи з відсоткового значення розміру пенсії 80% відповідних сум грошового забезпечення, з врахуванням виплачених сум, без обмеження максимальним розміром.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області судові витрати, що складаються із судового збору у розмірі 4 465,80 грн.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Стрелець Т.Г.

Судді Стеценко С.Г.

Тацій Л.В.

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст

Приймаємо до оплати