Історія справи
Ухвала КАС ВП від 16.05.2018 року у справі №826/7806/17Ухвала КАС ВП від 20.05.2018 року у справі №826/7806/17

ПОСТАНОВА
Іменем України
12 лютого 2019 року
Київ
справа № 826/7806/17
провадження № К/9901/50452/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Гриціва М.І., провівши в касаційному порядку попередній розгляд справи за позовом ОСОБА_3 до Київської міської ради, треті особи - Київський міський осередок Всеукраїнської громадської організації «Асоціація сприяння самоорганізації населення», Товариство з обмеженою відповідальністю «СІА», про визнання протиправним та нечинним рішення в частині, за касаційною скаргою ОСОБА_3 на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва у складі судді Смолія І.В. від 11 грудня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Бабенка К.А., Кузьменка В.В., Степанюка А.Г. від 3 квітня 2018 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_3 звернулась до суду з позовом до Київської міської ради, треті особи - Київський міський осередок Всеукраїнської громадської організації «Асоціація сприяння самоорганізації населення», Товариство з обмеженою відповідальністю «СІА», про визнання протиправним та нечинним рішення в частині, в якому просила:
- визнати протиправним та нечинним з моменту його прийняття рішення Київської міської ради від 20 грудня 2016 року «Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю «СіА» земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1» в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок Товариству з обмеженою відповідальністю «СіА» для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1 та, відповідно, в частині зміни цільового призначення зазначених земельних ділянок за цією адресою.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 11 грудня 2017 року, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 3 квітня 2018 року, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_3 було відмовлено.
3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскаржене рішення в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок Товариству з обмеженою відповідальністю «СІА» для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1 (категорія земель - землі житлової та громадської забудови, заява ДЦ № 01005-000226366-014 від 17 листопада 2016 року, справа № Д-7908) прийнято відповідно до чинного законодавства та містобудівної документації, у зв'язку з чим підстави для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у відповідача, відповідно до вимог статті 186-1 Земельного кодексу України, були відсутні.
Крім того, оскаржуваним рішенням права, свободи або законні інтересів позивачки не порушуються.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_3 звернулась із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 11 грудня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 3 квітня 2018 року та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Київської міської ради «Про оформлення права користування земельними ділянками» від 17 грудня 1998 року № 85/186 оформлено ВАТ «Галактон» право користування земельними ділянками загальною площею 7,54 га для експлуатації та обслуговування комплексу будівель і споруд по АДРЕСА_1.
23 червня 1999 року між Київською міською радою та ВАТ «Галактон» укладено договір на право тимчасового користування землею на умовах оренди, відповідно до якого ВАТ «Галактон» передано у платне довгострокове користування земельну ділянку загальною площею 71915 кв.м. - землі промисловості.
У зв'язку з придбанням нерухомого майна відповідно до договорів купівлі-продажу нерухомого майна від 19 грудня 2013 року № № 5525, 5526, договору про поділ нерухомого майна від 19 грудня 2013 року № 5524 та отриманням від ВАТ «Галактон» нотаріально завірених заяв від 13 січня 2014 року № 3, від 27 лютого 2014 року № 222 про надання згоди на припинення права користування земельними ділянками, в тому числі земельною ділянкою загальною площею 71915 кв.м., наданою попередньо ПАТ «Галактон» у тимчасове довгострокове користування на умовах оренди строком на 49 років для експлуатації та обслуговування комплексу будівель та споруд по АДРЕСА_1, у травні 2014 року ТОВ «СІА», звернулося до Київської міської ради з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з місцем розташування за адресою: АДРЕСА_1, орієнтовним розміром 7,56 га, за цільовим призначенням - будівництво, експлуатація та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури, з метою одержання зазначеної земельної ділянки у користування (оренду) на 10 років для здійснення будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури.
За результатами розгляду клопотання, Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради надано висновок № 14-0668-В (вих. № 8991/0/12-1/19-14 від 12 вересня 2014 року) щодо відповідності заявленої ініціативи містобудівній документації та наявним містобудівним умовам і обмеженням, що мають бути враховані при розробці документації із землеустрою. У зазначеному висновку, зокрема, встановлено, що відповідно до Генерального плану міста, затвердженого рішенням Київської міської ради «Про затвердження Генерального плану міста Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року» від 28 березня 2002 року № 370/1804, територія земельної ділянки за функціональним призначенням належить до промислової території та частково до території громадських будівель і споруд та визначено ним ряд містобудівних обмежень та умов землекористування, які мають бути враховані для даної земельної ділянки в проекті землеустрою згідно з чинним містобудівним законодавством, відповідними нормами і правилами, в тому числі щодо врахування функціонального призначення земельної ділянки в містобудівній документації (розроблення детального плану території з обумовленням функціонального її призначення за заявленою ініціативою).
У висновку Департаментом містобудування та архітектури зазначено, що він не заперечуватиме проти розроблення документації із землеустрою в установленому законодавством порядку.
За результатами розгляду наданого ТОВ «СІА» проекту землеустрою щодо відведення йому земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури по АДРЕСА_1, Департаментом містобудування та архітектури надано висновок № 14-0668-В (вих. № 9054/0/12/09-15 від 17 липня 2015 року) про погодження проекту землеустрою, розробленого ТОВ «Деметра Плюс», щодо відведення земельної ділянки ТОВ «СІА» для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури по АДРЕСА_1, в якому зазначено про погодження проекту землеустрою та можливість використання земельної ділянки для вищезазначених цілей з вказівкою щодо можливості прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою після затвердження детального плану території в межах просп. Возз'єднання, залізниці, Броварського проспекту, Русанівської протоки та Русанівського каналу у встановленому законодавством порядку.
Рішенням Київської міської ради «Про повернення історичних назв, перейменування та найменування вулиць, провулку у місті Києві» від 8 жовтня 2015 року № 129/2032 вулицю М. Раскової перейменовано на вулицю Є. Сверстюка.
Рішенням Київської міської ради «Про затвердження детального плану території в межах просп. Возз'єднання, залізниці, просп. Броварського, Русанівського каналу у Дніпровському районі м. Києва» від 14 липня 2016 року № 728/728 затверджено детальний план території в межах просп. Возз'єднання, залізниці, просп. Броварського, Русанівського каналу у Дніпровському районі м. Києва відповідно до основних техніко-економічних показників з графічними матеріалами, що додаються, як основу планувальної організації та функціонального зонування території, розташування червоних ліній вулиць та доріг, кварталів садибної забудови, граничної поверховості та щільності забудови для подальшого розроблення документації із землеустрою та прийняття рішень щодо розміщення об'єктів містобудування.
7 жовтня 2016 року Головним управління Держгеокадастру у м. Києві надано висновок № 1069/41-16 про погодження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, за цільовим призначенням (видом використання): для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури.
21 листопада 2016 року Департаментом містобудування та архітектури надано ТОВ «СІА», містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на АДРЕСА_1 № 1464/16/012/009-16, площею земельної ділянки 7,1915 га, функціональне призначення якої - територія багатоповерхової житлової забудови відповідно до Детального плану території в межах в межах просп. Возз'єднання, залізниці, пр. Броварського, Русанівського каналу у Дніпровському районі м. Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 14 липня 2016 року № 728/728.
Рішенням Київської міської ради «Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю «СІА» земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1» від 20 грудня 2016 року № 701/1705:
- затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ «СІА» для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1 (категорія земель - землі житлової та громадської забудови, заява ДЦ № 01005-000226366-014 від 17 листопада 2016 року, справа № Д-7908);
- передано ТОВ «СІА», за умови виконання пункту 3 цього рішення, в оренду на 10 років земельні ділянки площею 7,1915 га (кадастровий номер НОМЕР_1, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-8000356412016); площею 0,1082 га (кадастровий номер НОМЕР_2, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-8000386122016); площею 0,0046 га (кадастровий номер НОМЕР_3, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-8000386112016); площею 0,1838 га (кадастровий номер НОМЕР_4, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-8000386102016); площею 0,0430 га (кадастровий номер НОМЕР_5, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-8000386082016); площею 0,0253 га (кадастровий номер НОМЕР_6, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-8000386062016) для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1 із земель комунальної власності територіальної громади міста Києва у зв'язку з переходом права власності на майно (договори купівлі-продажу нерухомого майна від 19 грудня 2013 року №№ 5525, 5526 та договір про поділ нерухомого майна від 19 грудня 2013 року № 5524);
- розірвано договір на право тимчасового користування землею на умові оренди від 23 червня 1999 року № 63-5-00014 земельної ділянки площею 7,1915 га (кадастровий номер НОМЕР_1), укладений між Київською міською радою та ВАТ «Галактон» для експлуатації та обслуговування комплексу будівель і споруд на АДРЕСА_1, з моменту державної реєстрації договору оренди земельної ділянки з ТОВ «СІА».
6. Вважаючи рішення Київської міської ради «Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю «СІА» земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1» від 20 грудня 2016 року № 701/1705 протиправним та таким, що порушує її права та законні інтереси, ОСОБА_3 звернулась до суду.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що оскаржуване рішення Київської міської ради суперечить діючому Генеральному плану міста Києва.
Судами першої тa апеляційної інстанції не були застосовані до спірних правовідносин положення пункту 3 статті 123, пункту 17 статті 186 та пункту 6 статті 186-1 Земельного кодексу України стосовно невідповідності зміни цільового призначення земельних ділянок оскаржуваним рішення Київської міської ради положенням Генерального плану м. Києва, затвердженого рішенням Київради № 370/1804 від 28 березня 2002 року, оскільки за діючим Генеральним планом м. Києва функціональне призначення зазначених земельних ділянок визначене як промислова територія, а, відповідно до оскаржуваного рішення відбувається зміна їх цільового призначення з земель промисловості на землі житлової та громадської забудови без належних на це містобудівних підстав.
Позивачка зазначає, що їй належить квартира в будинку за адресою: АДРЕСА_2, який розташований на земельній ділянці, що безпосередньо межує з ділянкою, цільове призначення якої було змінено оскаржуваним рішенням, тобто, на її думку, є законним землекористувачем земельної ділянки, що безпосередньо межує з ділянкою, цільове призначення якої було змінено оскаржуваним рішенням Київської міської ради.
8. Київською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «СіА» подано відзив та заперечення, відповідно, на касаційну скаргу ОСОБА_3 на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 11 грудня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 3 квітня 2018 року, в яких вони просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.
9. Київським міським осередком Всеукраїнської громадської організації «Асоціація сприяння самоорганізації населення» подано пояснення на касаційну скаргу ОСОБА_3 на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 11 грудня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 3 квітня 2018 року, в яких він просить задовольнити касаційну скаргу.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
10. Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до Закону питання регулювання земельних відносин.
11. Частинами першою, другою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень; рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
12. Згідно із статтею 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються:
затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності);
надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.
Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
13. Статтею 186-1 Земельного кодексу України встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, підлягає обов'язковому погодженню з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об'єкт будівництва або планується розташування такого об'єкта (крім проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи), подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі, якщо такий орган не утворений, - до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурного підрозділу обласної державної адміністрації з питань містобудування та архітектури.
Розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.
Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.
Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи.
14. Правові та організаційні основи містобудівної діяльності врегульовано Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».
15. Відповідно до частини першої статті 16 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
16. Пунктами 2, 3 частини першої статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлено, що генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту;
детальний план території - це містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.
17. Частинами першою другою статті 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», визначено, що генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
18. Згідно із частинами першої, третьої статті 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території. Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції; на підставі та з урахуванням положень затвердженого детального плану території може розроблятися проект землеустрою щодо впорядкування цієї території для містобудівних потреб, який після його затвердження стає невід'ємною частиною детального плану території.
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції
19. Рішенням Київської міської ради «Про затвердження детального плану території в межах просп. Возз'єднання, залізниці, просп. Броварського, Русанівського каналу у Дніпровському районі м. Києва» від 14 липня 2016 року № 728/728, затверджено детальний план території в межах просп. Возз'єднання, залізниці, просп. Броварського, Русанівського каналу у Дніпровському районі м. Києва за основними техніко-економічними показниками з графічними матеріалами, що додаються, як основу планувальної організації та функціонального зонування території, розташування червоних ліній вулиць та доріг, кварталів садибної забудови, граничної поверховості та щільності забудови для подальшого розроблення документації із землеустрою та прийняття рішень щодо розміщення об'єктів містобудування.
20. 21 листопада 2016 року Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) ТОВ «СІА» надано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на АДРЕСА_1 №1464/16/012/009-16 на об'єкт будівництва - «Будівництво житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури, який знаходиться на земельній ділянці за кадастровим номером НОМЕР_1 по АДРЕСА_1», площею земельної ділянки 7,1915 га, функціональне призначення якої - територія багатоповерхової житлової забудови відповідно до Детального плану території в межах в межах просп. Возз'єднання, залізниці, просп. Броварського, Русанівського каналу у Дніпровському районі м. Києва, затвердженого Рішенням Київської міської ради від 14 липня 2016 року № 728/728.
21. На звернення депутата Київської міської ради Шаповала А.А. щодо роз'яснень підстав зміни функціонального призначення території листом Київської міської ради від 6 жовтня 2017 року № 225-КР-3460 повідомлено, що на земельній ділянці за кадастровим номером НОМЕР_1, відповідно до Детального плану території в межах просп. Возз'єднання, залізниці, Броварського проспекту, Русанівської протоки та Русанівського каналу, затвердженого рішенням Київської міської ради від 14 липня 2016 року № 728/728, при розробці якого Департамент містобудування та архітектури керувався статтею 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», ДБН Б.1.1-14:2012 «Склад та зміст детального плану території» передбачено будівництво об'єктів інженерної інфраструктури, житлової багатоквартирної забудови та установ освіти.
22. Наданий ТОВ «СІА» на затвердження Київській міській раді проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок був оформлений у відповідності до діючого Генерального плану міста та детального плану території в межах в межах просп. Возз'єднання, залізниці, Броварського проспекту, Русанівського каналу у Дніпровському районі м. Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 14 липня 2016 року № 728/728, про що у своїх висновку № 14-0668-В та у містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки відзначив Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
23. Відповідно до Положення про департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 27 січня 2011 року № 90, основним завданням Департаменту, зокрема, є: забезпечення реалізації державної політики у сфері містобудування та архітектури на території м. Києва; аналізу стану містобудування на території міста, організації розроблення, експертизи і забезпечення затвердження в установленому порядку містобудівних програм, генерального плану міста Києва, іншої містобудівної документації; координації в межах своїх повноважень діяльності суб'єктів містобудування щодо комплексного розвитку територій, забудови міста Києва, поліпшення його архітектурного вигляду; забезпечення дотримання законодавства у сфері містобудування, державних стандартів, норм і правил, затвердженої містобудівної документації.
24. Отже, наведене свідчить про те, що надаючи висновок №14-0668-В (вих. № 9054/0/12/09-15 від 17 липня 2015 року) про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «СІА» для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури по АДРЕСА_1, Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) діяв на підставі, у межах повноважень та покладених на нього завдань.
25. Дії та висновок Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в частині погодження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ «СІА» за адресою: АДРЕСА_1 та надання ТОВ «СІА» містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, з посиланням на відповідність ініціативи забудови містобудівній документації, а саме Генеральному плану м. Києва та детальному плану території, затвердженого рішенням Київської міської ради від 14 липня 2016 року № 728/728) в судовому порядку протиправними визнані не були.
26. Відповідно до частини 13 статі 123 Земельного кодексу України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
27. Зібрані по справі докази дають підстави дійти висновку про те, що у відповідача були відсутні підстави для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ «СІА» для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1, та відповідно про правомірність рішення Київської міської ради від 20 грудня 2016 року № 701/1705 в оскаржуваній частині.
28. Згідно із частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, в редакції чинній на час звернення позивачки до суду, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.
29. Відповідно до частини 1 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, в редакції чинній на час звернення позивачки до суду, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
30. Згідно із вищевказаними нормами права, особа має право звернутись до адміністративного суду з позовом у разі, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю відповідача (суб'єкта владних повноважень) порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин. Обставини дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів має довести належними та допустимими доказами саме позивач.
31. Задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин.
32. В розумінні Кодексу адміністративного судочинства України захист прав, свобод та інтересів осіб завжди є наступним, тобто передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення.
33. Отже, право на судовий захист має лише та особа, яка є суб'єктом (носієм) порушених прав, свобод чи інтересів. Тож для того, щоб особі було надано судовий захист, суд встановлює, чи особа дійсно має порушене право, свободу чи інтерес, і це право, свобода чи інтерес порушені відповідачем.
34. Враховуючи вимоги Кодексу адміністративного судочинства України, особа повинна довести факт порушення її прав чи охоронюваних законом інтересів оскаржуваним рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень.
35. Із наведених положень вбачається, що суд захищає лише порушені, невизнані або оспорювані права, свободи та інтереси учасників адміністративних правовідносин.
36. Визнання протиправним рішення суб'єкта владних повноважень можливе лише за позовом особи, право або законний інтерес якої порушені цим рішенням.
37. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 10 квітня 2012 року у справі № 21-1115во10.
38. З огляду на вищевикладене, у справі, за якою розглядається дана касаційна скарга, насамперед підлягає встановленню факт порушення прав чи охоронюваних законом інтересів позивачки з боку відповідача внаслідок прийняття оскаржуваного рішення.
39. Враховуючи, що ОСОБА_3 мешкає в багатоквартирному будинку по вул. Флоренції, а на праві власності належить квартина в будинку по вул. О. Туманяна, колегія судді погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що рішення Київської міської ради від 20 грудня 2016 року № 701/1705 «Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю «СІА земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування житлово-громадської забудови з об'єктами соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури на АДРЕСА_1» в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ «СІА» не порушує прав позивачки, як мешканця іншого мікрорайону міста Києва, а стосується виключно ТОВ «СІА» та осіб-власників (користувачів) земельних ділянок, що межують зі спірною земельною ділянкою.
40. Оскільки позивачкою не надано суду доказів та з матеріалів справи не убачається, що оскаржуваним рішенням відповідача порушені її прав, свобод чи інтересів в публічно-правових відносинах, колегія суддів приходить до висновку про безпідставність позовних вимог.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
41. За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; у них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки судів щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу ОСОБА_3 залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 11 грудня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 3 квітня 2018 року - без змін.
Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач Н. В. Коваленко
судді Я. О. Берназюк
М.І. Гриців