Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Ухвала КАС ВП від 26.07.2018 року у справі №817/1795/17 Ухвала КАС ВП від 26.07.2018 року у справі №817/17...
print
Друк
search Пошук

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 грудня 2020 року

м. Київ

справа № 817/1795/17

адміністративне провадження № К/9901/56712/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мороз Л. Л.,

суддів: Бучик А. Ю., Рибачука А. І.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу № 817/1795/17

за позовом Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" від імені якого діє Регіональна філія "Львівська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинення певних дій, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" від імені якого діє Регіональна філія "Львівська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" на рішення Рівненського окружного адміністративного суду 15 січня 2018 року у складі судді Зозулі Д. П. та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду 12 червня 2018 року у складі колегії суддів: головуючого судді Капустинського М. М., суддів: Моніча Б. С., Охрімчук І. Г.,

встановив:

Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" від імені якого діє Регіональна філія "Львівська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області (далі - відповідач) в якому просило суд визнати протиправними дій щодо застосування у витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 07 лютого 2017 року, коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки площею 0,0129 га кадастровий №56:226:101:00:00:003:0020, яка розташована в межах м. Здолбунів, вул. Незалежності, 53а, Рівненської області, цільове призначення: для обслуговування виробничих будівель та споруд, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), у розмірі 2,0 та про зобов'язання видати ПАТ "Українська залізниця" регіональна філія "Львівська залізниця" виробничий структурний підрозділ - "Рівненська дистанція колії" витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки із застосуванням коефіцієнту функціональне використання земельної ділянки (Кф) 1,0 - у розмірі як для земель транспорту для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що відповідно до п. 5 Розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306, для земель із цільовим призначенням для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту Код КВЦПЗ 12.01, застосовується Кф із значенням 1,0, посилаючись при цьому на п. 4 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про державний земельний кадастр", згідно з якою відомості про земельні ділянки, зареєстровані в Державному земельному кадастрі до набрання чинності Закону України "Про державний земельний кадастр", підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 15 січня 2018 року, залишеним без змін постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду 12 червня 2018 року, в задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.

Як встановлено, відповідно до копій Державних актів на право постійного користування земельними ділянками серії ЯЯ №251863 від 17 листопада 2008 року, серії ЯЯ №2251859 від 04 вересня 2008 року, серії ЯЯ № 9272688 від 03 серпня 2011 року, серії ЯЯ №9251787 від 15 червня 2007 року, серії ЯЯ №9272692 від 03 серпня 2011 року, Державне територіально-галузеве об'єднання "Львівська залізниця" є постійним користувачем земельних ділянок:

- площею 0,0129 га, кадастровий номер 5622610100:00:003:0020, яка розташована за адресою: Рівненська область, Здолбунівський район, м. Здолбунів, вул.

Незалежності, земельна ділянка 53-а;

- площею 6,9213 га, кадастровий номер 5622681600:08:001:0001, яка розташована за адресою: Рівненська область, Здолбунівський район, с. Глинськ;

- площею 0,0121 га, кадастровий номер 5622610100:00:003:0037, яка розташована за адресою: Рівненська область, Здолбунівський район;

- площею 0,0166 га, кадастровий номер 5622610100:00:009:0051, яка розташована за адресою: Рівненська область, Здолбунівський район, м. Здолбунів, вул. Садова, 43б;

- площею 1,2663 га, кадастровий номер 5622610100:00:003:0040, яка розташована за адресою: Рівненська область, Здолбунівський район, м. Здолбунів.

Згідно із даними витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку вказаних земельних ділянок, які сформовані 06 лютого 2017 року, 07 лютого 2017 року та 13 лютого 2017 року, коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) - 2,0.

Оскільки позивачу були не зрозумілі підстави зазначення у витягах коефіцієнту 2,0, він звернувся до відповідача з роз'ясненням, на який отримав відповідь від 22 травня 2017 року № 28-17-0.2-4153/2-17 "Про приведення у відповідність кодів цільового призначення".

Вказаною відповіддю позивачу було рекомендовано звернутися до Державного кадастрового реєстратора, через ЦНАП, із заявою про внесення змін до відомостей про земельну ділянку за формою згідно з додатком 12 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 105, до якої також додати електронний документ із визначеним цільовим призначенням земельної ділянки

Згідно з даними Державних актів на право постійного користування зазначеними земельними ділянками, інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна, код Класифікації видів цільового призначення земель щодо земельних ділянок - відсутній.

Дані Публічної кадастрової карти також підтверджують той факт, що у відомостях Державного земельного кадастру щодо земельних ділянок із кадастровими номерами undefined,5622681600:08:001:0001,5622610100:00:003:0037,5622610100:00:009:0051,5622610100:00:003:0040, відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель, визначений на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, як того вимагає п. 5 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів.

Суди дійшли висновку про необґрунтованість позову, оскільки відповідач позбавлений права самостійно визначати цільове призначення земельних ділянок у випадку наявності у Державному земельному кадастрі застарілої інформації з Українського класифікатора цільового використання землі або відсутності коду класифікації видів цільового призначення відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548.

Зазначених дій щодо подання заяв до державного кадастрового реєстратора про внесення змін до відомостей про цільове призначення земельних ділянок позивач не вчинив.

Враховуючи вищенаведене, суди дійшли висновку про те, що дії Держгеокадастру щодо застосування у витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2,0 - є такими, що вчинені на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені чинним законодавством.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу. Просить скасувати вказані судові рішення, передати справу на новий розгляд.

В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права.

Відповідач надав до суду касаційної інстанції відзив на касаційну скаргу, просить залишити скаргу без задоволення у зв'язку з її необґрунтованістю.

Суд, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про залишення без задоволення скарги.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб'єкт владних повноважень зобов'язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов'язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Відповідно до частини 1 статті 18 Закону України "Про оцінку земель" від 11 грудня 2003 року № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Відповідно до ~law6~ за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до статті 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Таким чином, кадастр має забезпечувати необхідною інформацією органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зацікавлені підприємства, установи та організації, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю та цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів "Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель" від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 1 листопада 2010 року за №1011/1806, передбачено класифікацію видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об'єктів.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року № 489, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за № 1647/29777, затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок № 489).

Відповідно до пункту 3 вказаного наказу № 489 нормативний акт набирає чинності з дня його офіційного опублікування і застосовується з 1 січня 2017 року.

Таким чином, в даному випадку, Порядок №489 є чинним нормативно-правовим актом, застосування якого є обов'язковим для територіальних органів Держгеокадастру при наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, та який в силу вимог чинного законодавства визначає процедуру проведення нормативно грошової оцінки земельних ділянок населених пунктів.

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Згідно з пунктами 3,5 Розділу ІІ Порядку № 489 коефіцієнт Кф - це коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки та встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548.

Додатком 1 до Порядку, який має назву "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф)" визначено дві примітки наступного змісту:

1. Для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.

2. У разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.

При цьому, суд касаційної інстанції звертає увагу на те, що видача витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки не передбачає можливість вибору суб'єктом владних повноважень на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, оскільки є єдиним законодавчо закріпленим варіантом поведінки відповідача при оформленні даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки. Визначення у витязі коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) є обов'язковим і розмір цього коефіцієнту має відповідати Порядку № 489.

Як встановлено, у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельних ділянок позивача.

Отже, витяг відповідачем сформовано правомірно, з урахуванням примітки 1 до таблиці "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф)" додатку 1 до Порядку № 489. Саме цією приміткою передбачено застосування для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнту Кф із значенням 2,0.

Суд касаційної інстанції вважає помилковими твердження позивача щодо необхідності застосування відповідачем Кф визначеного згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом від 27 січня 2006 року №18/15/21/11, оскільки Кф 2.0 використано згідно з наказом Мінагрополітики від 25 листопада 2016 року №489 "Про затвердження порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів", який набрав чинності з 27 грудня 2016 року, тоді як Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджений спільним наказом від 27 січня 2006 року №18/15/21/11 (Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства №592/341/428 від 30 грудня 2016 року) на момент звернення позивача (липень 2017 року) до відповідача про надання витягу із технічної документації втратив чинність.

Твердження позивача, викладені в касаційні скарзі, про те, що Порядок №489 повинен застосовуватися до процедур нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, які будуть проводитися з 1 січня 2017 року і не передбачає жодних коригувань раніше проведених нормативно грошових оцінок земель не ґрунтуються на положеннях законодавства, а тому не беруться судом до уваги.

Крім того, відповідачем коефіцієнт функціонального використання Кф не розраховувався та не коригувався, цей коефіцієнт визначений у додатку 1 таблиці Класифікації Наказу № 489.

Таким чином, оскільки у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код класифікації видів цільового призначення вказаної земельної ділянки, ГУ Держгеокадастру правомірно, у передбачений законодавством спосіб був виданий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок позивача, у якому при розрахунку нормативної грошової оцінки був правомірно застосований коефіцієнт функціонального використання Кф - 2,0, як того вимагає Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів №489, а доводи касаційної скарги зазначених висновків суду не спростовують.

Аналогічна правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 28 вересня 2020 року у справі № 808/995/18 та від 10 листопада 2020 року у справі № 826/9340/17.

Враховуючи наведене, касаційну скаргу належить залишити без задоволення, а рішення судів - без змін.

Керуючись статтями 343, 349, 350, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

постановив:

Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" від імені якого діє Регіональна філія "Львівська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" залишити без задоволення.

Рішення Рівненського окружного адміністративного суду 15 січня 2018 року та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду 12 червня 2018 року у справі № 817/1795/17 залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

СуддіЛ. Л. Мороз А. Ю. Бучик А. І. Рибачук
logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст

Приймаємо до оплати