Історія справи
Ухвала КАС ВП від 05.11.2019 року у справі №554/6309/17

ПОСТАНОВАІменем України05 листопада 2019 рокуКиївсправа №554/6309/17провадження №К/9901/21504/18Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н. В., суддів: Берназюка Я. О., Желєзного І. В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України, Головного управління Національної поліції в Полтавській області про визнання дій і бездіяльності протиправними та зобов'язання вчинити дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Октябрського районного суду м. Полтава у складі судді Микитенка В. М. від 25 вересня 2017 року та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Перцової Т. С., Жигилія С. П., Дюкарєвої С. В. від 15 листопада 2017 року,УСТАНОВИЛ:ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог1. У серпні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, в якому просила:визнати протиправними дії МВС України щодо повернення матеріалів на виплату їй одноразової грошової допомоги, як інваліду ІІ групи, до ГУНП в Полтавській області у зв'язку з невідповідністю їх вимогам законодавства та неналежного їх розгляду МВС України, згідно з вимогами постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850 "Про затвердження порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції" з урахуванням порядку та вимог законодавства, встановлених постановою Октябрського районного суду м. Полтави від 27 березня 2017 року по справі № 554/2095/17, яка набрала законної сили 06 червня 2017 року;визнати протиправною бездіяльність МВС України щодо неприйняття рішення про виплату їй одноразової грошової допомоги, як інваліду ІІ групи, згідно з вимогами постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850 "Про затвердження порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції" та постанови Октябрського районного суду м. Полтави від 27 березня 2017 року по справі № 554/2095/17, яка набрала законної сили 06 червня 2017 року;зобов'язати МВС України повторно розглянути висновок з відповідними документами відносно призначення та виплати їй одноразової грошової допомоги, як інваліду ІІ групи, в розмірі 200-кратного прожиткового мінімуму, установленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності відповідно до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850, з урахуванням обставин, встановлених судами;
зобов'язати МВС України прийняти рішення про виплату їй одноразової грошової допомоги, як інваліду 2 групи, згідно з вимогами постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850 "Про затвердження порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції" та постанови Октябрського районного суду м. Полтави від 27 березня 2017 року по справі № 554/2095/17, яка набрала законної сили 06 червня 2017 року;зобов'язати МВС України здійснити їй призначення та виплату одноразової грошової допомоги, як інваліду 2 групи, в розмірі 200-кратного прожиткового мінімуму, установленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності відповідно до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 року № 850.Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій2. Постановою Октябрського районного суду м. Полтави від 25 вересня 2017 року позов задоволено частково.Визнано протиправною бездіяльність ГУНП в Полтавській області щодо неприйняття у встановлений законодавством строк рішення про призначення виплати одноразової грошової допомоги ОСОБА_1, шляхом видання наказу про виплату такої допомоги.
Зобов'язано керівника ГУНП в Полтавській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про виплату одноразової грошової допомоги внаслідок втрати нею працездатності та прийняти рішення відповідно до розділу ІV Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України № 4 від 11 січня 2016 року (з відповідними змінами).У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.3. Частково задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що позивач має право на отримання одноразової грошової допомоги у зв'язку із встановлення ІІ групи інвалідності внаслідок захворювання, що пов'язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ.4. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2017 року постанову Октябрського районного суду м. Полтави від 25 вересня 2017 року скасовано. Прийнято нову постанову про відмову у задоволенні позову.5. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, апеляційний суд виходив з того, що судом вирішено позовні вимоги, які ОСОБА_1 не заявлялися, при цьому посилання на частину
2 статті
11 Кодексу адміністративного судочинства України, у редакції до 15.12.2017, яка регламентує вихід суду за межі позовних вимог, у рішення відсутні. Вказав про відсутність з боку МВС України порушень прав та законних інтересів ОСОБА_1, оскільки на неї, як на поліцейського, поширюються норми
Закону України "Про Національну поліцію" і наказу Міністерства внутрішніх справ України від 11 січня 2016 року № 4, яким затверджено Порядок, який визначає механізм оформлення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського (далі - Порядок № 4), та за змістом якого, одноразова грошова допомога у разі встановлення інвалідності проводиться за останнім місцем служби.
Короткий зміст вимог касаційної скарги6. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернулася із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову.СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 з січня 2001 року по 06 листопада 2015 року проходила службу в органах внутрішніх справ України.8. З 07 листопада 2015 року по 15 липня 2016 року ОСОБА_1 проходила службу в Національній поліції України.
9. Наказом №213 о/с від 15 липня 2016 року ОСОБА_1 звільнена з Національної поліції відповідно до пункту
2 частини
1 статті
77 Закону України "Про Національну поліцію" (через хворобу).10.19 вересня 2016 року ОСОБА_1 встановлено ІІ група інвалідності внаслідок захворювання, пов'язаного з проходженням служби в органах внутрішніх справ.11. Листом ГУ НП в Полтавській області від 19 лютого 2017 року № 29/КУ-116/Кц ОСОБА_1 відмовлено у задоволенні її заяви про виплату одноразової грошової допомоги з посиланням на відсутністю відповідного нормативно-правового регулювання цього питання.12. Не погодившись з відмовою ГУНП в Полтавській області, ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом.13. Постановою Октябрського районного суду м. Полтави від 27 березня 2017 року, яка набрала законної сили, позов ОСОБА_1 задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність ГУНП в Полтавській області щодо відмови в прийнятті та направленні у встановлений законодавством строк до МВС України висновку із додатками щодо виплати одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 в зв'язку із встановленням їй II групи інвалідності.Зобов'язано ГУНП в Полтавській області прийняти та направити до МВС України висновок із додатками щодо виплати одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 в зв'язку із встановленням їй II групи інвалідності захворювання, пов'язаного з проходженням служби в органах внутрішніх справ у відповідності до Постанови КМУ від 21 жовтня 2015 року № 850.14. На виконання рішення суду ГУНП в Полтавській області направило Департаменту фінансово-облікової політики МВС України пакет документів на виплату ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги згідно з постановою КМУ № 850 від 21 жовтня 2015 року.15. Листом Департаменту ФОП МВС України від 19 листопада 2017 року № 15/2-К-328,345,346 ОСОБА_1 повідомлено про те, що надіслані документи повернуто до ГУНП в Полтавській області. Вказувало на те, що призначення і виплата одноразової грошової допомоги у відповідності до статей
97,
98,
99,
100 Закону України "Про Національну поліцію" повинні здійснюватися за рахунок асигнувань, передбачених у державному бюджеті на зазначені цілі для Національної поліції.16. Не погоджуючись з такими діями МВС України, ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ17. У касаційній скарзі ОСОБА_1 вказує на те, що при ухваленні оскаржуваних рішень судами не було враховано її право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої
Законом України "Про міліцію". Зазначає, що за колишніми працівниками міліції, які перейшли на роботу до поліції і звільнилися саме з Національної поліції і яким встановлена інвалідність внаслідок захворювання, що пов'язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ, зберігається право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про міліцію", виплата якої здійснюється відповідно до постанови КМУ від 21 жовтня 2015 року № 850.19. Відзиву на касаційну скаргу ОСОБА_1 МВС України, НУНП в Полтавській області не надали.ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ19. Частиною
2 статті
19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
20. До набрання чинності
Законом України "Про національну поліцію", тобто до 07 листопада 2015 року, порядок виплати одноразової грошової допомоги було врегульовано статтею 23 Закону України "Про міліцію", Порядком та умовами призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850.21. Відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію" у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного працівнику міліції під час виконання ним службових обов'язків, яке призвело до встановлення йому інвалідності, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі, зокрема, 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності II групи, в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України. Визначення ступеня втрати працездатності працівником міліції у період проходження служби в органах внутрішніх справ у кожному випадку ушкодження здоров'я здійснюється в індивідуальному порядку відповідно до законодавства.22. На виконання зазначеної норми Кабінет Міністрів України постановою № 850 від 21 жовтня 2015 року затвердив "Порядок та умови призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції". Дана постанова набрала законної сили 31 жовтня 2015 року.23. Згідно з пунктом 2 Порядку № 850 днем виникнення права на отримання грошової допомоги у разі встановлення працівнику міліції інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності є дата встановлення втрати працездатності, що зазначена в довідці медико-соціальної експертної комісії.24. Відповідно до пункту 3 Порядку № 850 грошова допомога призначається і виплачується у разі, зокрема, установлення працівникові міліції інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час виконання ним службових обов'язків, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення із служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, у розмірі 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, - у разі встановлення інвалідності IІ групи.
25. Згідно з пунктом 5 розділу ХІ Прикінцевих та перехідних положень
Закону України "Про Національну поліцію" (набрав чинності 07 листопада 2015 року) визнано таким, що втратив чинність Закон України "Про міліцію".26. Разом з тим, за змістом пункту 15 розділу ХІ Прикінцевих та перехідних положень
Закону України "Про Національну поліцію" право на отримання одноразової грошової допомоги, інших виплат, передбачених
Законом України "Про міліцію" зберігається і здійснюється в порядку, що діяв до набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію".27. Згідно з частиною
1 статті
97 Закону України "Про Національну поліцію" одноразова грошова допомога в разі загибелі (смерті), визначення втрати працездатності поліцейського (далі - одноразова грошова допомога) є соціальною виплатою, гарантованою допомогою з боку держави, яка призначається і виплачується особам, які за частиною
1 статті
97 Закону України "Про Національну поліцію" мають право на її отримання, у разі:1) загибелі поліцейського, що настала внаслідок протиправних дій третіх осіб, або під час учинення дій, спрямованих на рятування життя людей або усунення загрози їхньому життю, чи в ході участі в антитерористичній операції, під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України або смерті працівника поліції внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого за зазначених обставин;2) смерті поліцейського, що настала під час проходження ним служби в поліції;
3) визначення поліцейському інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час виконання ним службових обов'язків, пов'язаних із виконанням повноважень та основних завдань поліції відповідно до частиною
1 статті
97 Закону України "Про Національну поліцію", чи участі в антитерористичній операції, захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, протягом шести місяців після звільнення його з поліції внаслідок причин, зазначених у цьому пункті;4) визначення поліцейському інвалідності внаслідок захворювання, пов'язаного з проходженням ним служби в поліції, протягом шести місяців після звільнення його з поліції внаслідок причин, зазначених у цьому пункті;5) отримання поліцейським поранення (контузії, травми або каліцтва) під час виконання ним службових обов'язків, пов'язаних із здійсненням повноважень та основних завдань поліції відповідно до частиною
1 статті
97 Закону України "Про Національну поліцію", чи участі в антитерористичній операції, захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, наслідком якого є часткова втрата працездатності без визначення йому інвалідності;6) отримання поліцейським поранення (контузії, травми або каліцтва), пов'язаного із проходженням служби в поліції, наслідком якого є часткова втрата працездатності без визначення йому інвалідності.28. Частиною
2 статті
97 Закону України "Про Національну поліцію" встановлено, що порядок та умови виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського встановлюється Міністерством внутрішніх справ України.
29. З метою врегулювання питання щодо порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, відповідно до статей
97,
98,
99,
100,
101 Закону України "Про Національну поліцію", наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11 січня 2016 року № 4 затверджено Порядок № 4, який визначає механізм оформлення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського.30. Згідно з пунктом 1 розділу ІІ Порядку № 4 днем виникнення права на отримання одноразової грошової допомоги у разі встановлення поліцейському інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності є дата встановлення втрати працездатності, що зазначена в довідці медико-соціальної експертної комісії.31. Заява (рапорт) про виплату одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського подається Голові Національної поліції (керівнику міжрегіонального, територіального органу поліції) за останнім місцем служби поліцейського (п. 3 розділу ІІІ Порядку № 4).32. За правилами пункту 1 розділу IV Порядку № 4 фінансові підрозділи в десятиденний строк з дня реєстрації документів готують висновок про призначення одноразової грошової допомоги, форма якого наведена у додатку 2. Висновок про призначення одноразової грошової допомоги складається працівником фінансового підрозділу і підписується керівником фінансового підрозділу та керівником підрозділу, де проходить (проходив) службу поліцейський.33. Рішення про призначення виплати одноразової грошової допомоги приймає керівник Національної поліції (міжрегіонального, територіального органу поліції), у якому проходив (проходить) службу поліцейський, у п'ятнадцятиденний строк шляхом видання наказу про виплату такої допомоги, а в разі відмови - письмовим повідомленням осіб із зазначенням мотивів відмови (п. 2 розділу IV Порядку № 4).
34. Судова палата для розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, вирішуючи питання визначення порядку та належного органу, до компетенції якого входить призначення та виплата одноразової грошової допомоги поліцейському, якому інвалідність встановлена внаслідок захворювання, пов'язаного з проходженням служби в органах внутрішніх справ, у постанові від 14 лютого 2019 року у справі № 822/764/18 висловила правову позицію, згідно якої поліцейський, який проходить службу в поліції, у разі встановлення інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності внаслідок захворювання, пов'язаного з проходженням служби в органах внутрішніх справ, має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої
Законом України "Про Національну поліцію", виплата якої здійснюється відповідним підрозділом Національної поліції за останнім місцем служби поліцейського на підставі Порядку № 4.35. У вказаній постанові Судова палата для розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зазначила, що зважаючи на те, що позивача звільнено зі служби в поліції, на нього, як на поліцейського, поширюються норми
Закону України "Про Національну поліцію", а порядок та умови призначення одноразової грошової допомоги урегульовано Порядком № 4. Отже належним органом, до якого позивач мав звернутися з заявою (рапортом) про виплату одноразової грошової допомоги, є Головне управління Національної поліції в Полтавській області.Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції36. З урахуванням зазначеного правового регулювання спірних правовідносин, враховуючи правову позицію Верховного Суду, висловлену у постанові від 14 лютого 2019 року у справі № 822/764/18, колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про те, що МВС України не мало повноважень розглядати та приймати рішення про призначення позивачу одноразової допомоги, оскільки останнім місцем роботи позивача було ГУНП в Полтавській області.Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
37. За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення апеляційного суду є законним і не підлягає скасуванню, оскільки суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; в ньому повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновок суду щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги його не спростовують.38. Що стосується вимоги касаційної скарги про скасування постанови Октябрського районного суду м. Полтави від 25 вересня 2017 року, то вона задоволенню не підлягає, оскільки вказане судове рішення вже скасовано апеляційним судом при його перегляді.Керуючись статтями
341,
345,
349,
350,
355,
356,
359 Кодексу адміністративного судочинства України,ПОСТАНОВИВ:Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2017 року - без змін.
Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.Суддя-доповідач Н. В. КоваленкоСудді: Я. О. БерназюкІ. В. Желєзний